Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurder

Bericht door Adler »

Op woensdag 9 mei 2012 werd het eerste Belgische model van de Europese vergunning voor treinbestuurder uitgereikt door de staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, tijdens een plechtigheid in de gebouwen van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Met deze vergunning zet de Belgische overheid een nieuwe stap in de richting van een ééngemaakt Europees spoor.
Vanaf nu is er één model van vergunning doorheen de hele Europese Unie en de voorwaarden voor het bekomen ervan zijn dezelfde in iedere Lidstaat.
De gemeenschappelijke voorschriften maken het makkelijker voor een treinbestuurder om zich van de ene naar de andere lidstaat te verplaatsen, maar ook om van spoorwegonderneming te veranderen.
De eerste vergunning werd uitgereikt aan de heer Johan Appeltans van de firma Belgium Rail Feeding.
Bijlagen
vergunning.jpg
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door hmmm »

Ik heb zelf (toevallig) vorige maand ook het examen hiervoor afgelegd. De 10 dagen les ter voorbereiding van dit examen waren een zeer goede introductie voor de verdere opleiding van treinbestuurder, dat zeker. Maar de toegevoegde waarde van deze vergunning ontgaat me, zeker omdat een groot deel van dit examen gaat over de Belgische (sein)inrichting :roll:.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door HLE 2302 »

En we zijn er vet mee, alles word nog een keer véél moeilijker ... Weer zo'n knap bewijs hoe Europa alles vierkant naar de kl*ten aan het helpen is ! :evil: :evil: :( :roll:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door hmmm »

De bijkomende psychotechnische proeven zijn zeker niet te onderschatten. Ik hoor geruchten dat deze niet eenmalig zijn, maar met de andere medische proeven zullen samenvallen. Indien deze geruchten blijken te kloppen is het wel (weer?) een stresserende test erbij, die je je vergunning kan kosten :?.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Steven »

Natuurlijk zijn die niet eenmalig, als je alles leest weet je ondertussen dat die testen alle drie jaar doorgaan samen met uw driejaarlijkse ondervraging en eens je 55 bent is het elk jaar.
Een treinbestuurder krijgt naast de werkuren:
jaarlijks medische controle
driejaarlijkse ondervraging
driejaarlijkse psycho testen
jaarlijkse permanente vorming (3 dagen)
driejaarlijkse opleidingsdag op de grote simulator (Mechelen voor Vlamingen en Salzinnes voor de Walen).
Tussendoor soms ook nog opleiding nieuw materieel (HLE18, Desiro, ...)
Tussendoor opleiding nieuwe technieken (ETCS zal door iedereen gekend moeten zijn die L36/C, L25N doet met desiro).
Tussendoor thuis ook nog wat studeren indien je nog wat tijd hebt om kleine aanpassingen in de boeken door te nemen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Natuurlijk zijn die niet eenmalig, als je alles leest weet je ondertussen dat die testen alle drie jaar doorgaan samen met uw driejaarlijkse ondervraging en eens je 55 bent is het elk jaar.
Een treinbestuurder krijgt naast de werkuren:
jaarlijks medische controle
driejaarlijkse ondervraging
driejaarlijkse psycho testen
jaarlijkse permanente vorming (3 dagen)
driejaarlijkse opleidingsdag op de grote simulator (Mechelen voor Vlamingen en Salzinnes voor de Walen).
Tussendoor soms ook nog opleiding nieuw materieel (HLE18, Desiro, ...)
Tussendoor opleiding nieuwe technieken (ETCS zal door iedereen gekend moeten zijn die L36/C, L25N doet met desiro).
Tussendoor thuis ook nog wat studeren indien je nog wat tijd hebt om kleine aanpassingen in de boeken door te nemen.
Om nog maar te zwijgen over de moeilijkheidsgraad van de ingangsexamens en de opleiding die maar blijft stijgen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:Om nog maar te zwijgen over de moeilijkheidsgraad van de ingangsexamens en de opleiding die maar blijft stijgen.
Is dat zo? Mij heeft men altijd verteld dat het net makkelijker is geworden omdat men van een moderne TB geen doorgedreven technische handelingen meer verwacht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Steven »

Maar de toegangsvoorwaarden om tot de opleiding te starten zijn terug strakker geworden bij de nmbs en het is daarop dat hij het heeft. De diplomavereisten. Iemand die zijn secundaire opleiding niet afmaakte kon vroeger van rangeerbestuurder doorgroeien naar baanbestuurder dat gaat niet meer mogelijk zijn in de toekomst zoals de wetgeving er nu uitziet.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door HLE 2302 »

Jeroen schreef:
HLE 2302 schreef:Om nog maar te zwijgen over de moeilijkheidsgraad van de ingangsexamens en de opleiding die maar blijft stijgen.
Is dat zo? Mij heeft men altijd verteld dat het net makkelijker is geworden omdat men van een moderne TB geen doorgedreven technische handelingen meer verwacht.
Denkt u dat ?

Eerst zijn er de ingangsproeven die een heel stuk moeilijker geworden zijn. Bijkomstig is intern doorgroeien enkel nog mogelijk met een diploma, terwijl dit vroeger mogelijk was zonder enig diploma of getuigschrift.

En er is nog eens een loodzware vooropleiding bijgekomen met een dosis elektriciteit, dynamica, mechanica, seinen, allerhande formulieren enzovoort.

Het is er dus ZEKER niet makkelijker op geworden, integendeel. Europa helpt alles naar de vaantjes als je het mij vraagt.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Steven »

Europa doet helemaal niets hoor, het is onze Belgische regering die regels moet omzetten in Belgisch recht, die moeten minstens gelijkwaardig zijn maar niets houd hen tegen om strengere regels te voorzien dan wat minimum gevraagd is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:Eerst zijn er de ingangsproeven die een heel stuk moeilijker geworden zijn. Bijkomstig is intern doorgroeien enkel nog mogelijk met een diploma, terwijl dit vroeger mogelijk was zonder enig diploma of getuigschrift.

En er is nog eens een loodzware vooropleiding bijgekomen met een dosis elektriciteit, dynamica, mechanica, seinen, allerhande formulieren enzovoort.

Het is er dus ZEKER niet makkelijker op geworden, integendeel. Europa helpt alles naar de vaantjes als je het mij vraagt.
Doorgroeimogelijkheden hebben niets met de moeilijkheid van een opleiding te maken. Bestaat die vooropleiding trouwens nog? Ik dacht dat die was afgeschaft?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Steven »

Die vooropleiding is sinds kort terug in het leven geroepen. Sinds dit jaar heeft men terug de opleiding wat veranderd.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Glodenox »

Mja, maar aan de andere kant vind ik het wel normaal dat men bij beroepen waar er veel mensenlevens op het spel staan goede controles op de gezondheid gaat uitvoeren...
Ik vergelijk het een beetje met de luchtvaart: die piloten worden ook constant aan testen onderworpen. Akkoord, bij een trein is het makkelijker om de schade bij onverwachte situaties te beperken en zijn de uit te voeren acties iets minder ingewikkeld, maar de vergelijking gaat toch deels op, vind ik.

Het doel van zo'n testen mag natuurlijk nooit zijn dat ze veel stress veroorzaken, maar ze lijken me toch geen overbodige luxe.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Steven »

Het gaat vooral over het rijbewijs hier, de opleiding die er bij komt kijken en de mogelijkheid tot het uitvoeren van de job als treinbestuurder. Ik denk dat je u van onderwerp vergist door hier over medische testen te starten.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd

Bericht door Glodenox »

Ah, ik was op het verkeerde spoor gezet (pun intended) door de reactie van hmmm die de periodieke psychotechnische testen vermeldde.
Plaats reactie