Elektrocutie in station Boom

Alles over reizigerstreinen in België.
Trammist

Elektrocutie in station Boom

Bericht door Trammist »

VTM-video

VRT:

15-jarige jongen geëlektrocuteerd in Boom
zo 13/05/2012 - 20:34
In Boom is een 15-jarige jongen omgekomen aan het station. Hij is geëlektrocuteerd toen hij op een trein was geklommen. Dat meldt VTM.
In het weekend rijden er aan het station van Boom geen treinen. De 15-jarige jongen is samen met zijn broer op een goederenwagon geklommen. Maar de bovenleiding stond nog onder stroom en de jongen kreeg een zware schok.

Artsen hebben de jongen nog proberen te reanimeren maar dat is niet gelukt.

In de buurt van het station spelen vaker kinderen. De buurtbewoners vragen er al langer dat de sporen veiliger afgesloten worden.


...

Laat het nou toeval zijn dat ik net in een andere topic iets las over spotters op het dak van een locomotief...
Laatst gewijzigd door Trammist op 13 mei 2012, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Elektrocutie is station Boom

Bericht door Robin »

overal in belgie liggen sporen bloot, leer gewoon uw kind opvoeden :roll: ipv vragen om alles achter een hek te zetten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Elektrocutie is station Boom

Bericht door Bibke »

Robin schreef:overal in belgie liggen sporen bloot, leer gewoon uw kind opvoeden :roll: ipv vragen om alles achter een hek te zetten.
Dar is ook mijn mening.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Elektrocutie is station Boom

Bericht door loic1811 »

daar heb ik nu dus echt geen medelijden mee .eigen schuld dikke bult zeggen we dan
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door etoile du nord »

Triestig nieuws , maar dit is niet de eerste en zal ook niet de laatste keer zijn dat dit gebeurt ....
Sommige ouders prenten hun kinderen nooit genoeg gevaarlijke situaties in : dwz tot vervelens toe herhalen bij elke gelegenheid die zich voordoet , ook thuis ; electriciteit lokt veel potentieel gevaarlijke situaties uit , en hoogspanning wordt steeds onderschat ( daar zit niet zo'n beveiliging op zoals thuis ! )
Onwetendheid of domheid ? Ik denk dat er meer waarschuwingssborden in en rond de stations moeten staan "GEEN TREIN = WEL HOOGSPANNING 3000 V ! LEVENSGEVAAR ! "
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Shrek »

etoile du nord schreef:Onwetendheid of domheid ? Ik denk dat er meer waarschuwingssborden in en rond de stations moeten staan "GEEN TREIN = WEL HOOGSPANNING 3000 V ! LEVENSGEVAAR ! "
Vind jij echt dat er overal waar een mogelijk gevaarlijke situatie is een bordje moet staan?
"Opgepast, uit het raam leunen op de 4de verdieping kan dodelijk zijn"
"Gevaar, de uitlaatgassen van deze auto rechtstreeks inhaleren kan uw gezondheid schaden"
"De olie in deze friteuse kan ernstige brandwonden veroorzaken"

Neen, de mensen moeten hun kinderen gewoon leren wat gevaarlijk is en wat niet. Je kan toch nooit overal bordjes zetten waar mogelijks gevaar is...
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door wattman »

Shrek schreef:Neen, de mensen moeten hun kinderen gewoon leren wat gevaarlijk is en wat niet.
Vooral dat " gewoon" is in deze reactie tamelijk vermakelijk en getuigt van een optimistiese blik op de maakbaarheid van de maatschappij. Wie enige ervaring als ouder heeft, weet dat je alles keurig kunt uitleggen danwel verbieden dan vervolgens achter je rug nog iets anders gebeurt. Gelukkig loopt dit in verreweg de meeste gevallen goed af.

Voor de rest, is is niet de eerste persoon die bij een braniespelletje het leven laat, en zal ook niet de laatste zijn.

Deed me nog wel denken aan die foto die gepost was van een liefhebber die op de huif van een reeks 77 kroop, maar die zal ook wel niet goed opgevoed zijn door zijn ouders. 8)
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door BlubBlub »

etoile du nord schreef:[...]Ik denk dat er meer waarschuwingssborden in en rond de stations moeten staan "GEEN TREIN = WEL HOOGSPANNING 3000 V ! LEVENSGEVAAR ! "
Die staan in elk station al... ik ken de letterlijke tekst niet uit het hoofd, maar het was iets met "Het is verboden in stations met electrische bovenleiding om lange voorwerpen omhoog te houden[...]Elk contact met stroomdraden is levensgevaarlijk."


Als ik straks even buiten kom, dan loop ik wel ff naar het station om een foto van zo'n bord te maken (behalve als iemand er al eentje staan zou hebben).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Steven »

Trouwens als die ouders denken dat een afspanning gaat helpen om zoiets te voorkomen. Gaan ze gewoon langs het perron en zo de sporen op. Wat maakt die kleine omweg dan uit??
LRDArdo

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door LRDArdo »

Hoe triestig het nieuws ook is, het is en blijft een ongeluk. Zoals de staat niet kan worden verantwoordelijk gesteld wanneer iemand zonder kijken de straat op loopt, zo denk ik dat infrabel niet kan worden verantwoordelijk geacht voor wat hier is gebeurd.

Een kind is nieuwsgierig, maar zeker ook maakbaar genoeg om het te wijzen op eigen verantwoordelijkheden. Hoeveel kinderen prutsen niet ongemerkt aan een stopcontact, geloof mij ze doen dat maar één keer. Als je kinderen goed inprent wat mag en niet mag voor hun eigen veiligheid, dan zullen ze dat ook nooit doen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door profke »

Steven schreef:Trouwens als die ouders denken dat een afspanning gaat helpen om zoiets te voorkomen. Gaan ze gewoon langs het perron en zo de sporen op. Wat maakt die kleine omweg dan uit??

als men tot op een wagen klimt, als 15 jarige, dan kan je geen afsluiting plaatsen die hem nog tegenhoudt.

of je moet electriciteit op deze afsluiting zetten.. (maar dan geen 3000 v :lol: )
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Asterix »

Hier wordt vaak de vergelijking met kinderen gemaakt maar ik mag toch aannemen dat een 15-jarige al voldoende verstand heeft om te beseffen dat op een bovenleiding stroom staat en dat dit levensgevaarlijk is. Een bordje dat dat meedeelt, zal dus weinig veranderen. Mij lijkt het eerder een foute inschatting te zijn (vrije ruimte verkeerd ingeschat of misschien overslag niet ingecalculeerd)?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Shrek »

wattman schreef:
Shrek schreef:Neen, de mensen moeten hun kinderen gewoon leren wat gevaarlijk is en wat niet.
Vooral dat " gewoon" is in deze reactie tamelijk vermakelijk en getuigt van een optimistiese blik op de maakbaarheid van de maatschappij. Wie enige ervaring als ouder heeft, weet dat je alles keurig kunt uitleggen danwel verbieden dan vervolgens achter je rug nog iets anders gebeurt. Gelukkig loopt dit in verreweg de meeste gevallen goed af.
Natuurlijk doe je niet alles wat je ouders zeggen, maar bewust dingen doen waarvan je weet dat ze dodelijk zijn doet zelfs een klein kind niet, laat staan een 15-jarige. Ik betwijfel dus ten zeerste of deze jongen het gevaar van een hoogspanningslijn wel kende ...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door dekooiker »

De hele lijn 52 is op zaterdagen en zondagen speeltuin voor een welbepaald soort jeugd.
Overwegen doen sluiten, op de sporen lopen enz...
Dat er iets ernstig gebeurd is maar een zeldzaamheid.
De ouders die nu roepen om afsluitingen zijn net degenen die toelaten dat kindlief op de sporen speelt.
De trein.
Alleen voor durvers.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Elektrocutie is station Boom

Bericht door KB »

hle2127 schreef:daar heb ik nu dus echt geen medelijden mee .eigen schuld dikke bult zeggen we dan
Het is dom, maar heb jij op je 15de nooit domme dingen gedaan? Dingen die (achteraf bekeken) erg slecht hadden kunnen aflopen? Hoe dom dit ongeval ook was, het is erg voor de nabestaanden, maar het is ook nooit volledig te vermijden.
L'union fait la force.
Plaats reactie