Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door Asterix »

Klassiekje schreef:Om de soms vreselijk piepende remmen niet te vergeten :D
Men heeft het probleem weer verengd tot de T18 maar volgens mij klagen de luisteraars eerder over de piepende remmen en dat is een probleem dat al veel langer bestaat in Centraal en ook in een ander topic wordt besproken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door Bordensteker »

Nou heb ik toch heel die opname beluisterd (u kunt het muzikale intermezzo tussenin overslaan, het gesprek gaat verder bij 7 minuten 53 seconden) en wat ik nou niet gehoord heb ... is het geluid dat nu de aanleiding is: de (ongelukkigerwijze juist als het maximaal druk is op het perron) hin-der-lijk gierende ventilatie van de remweerstanden van de T18!

Goed nieuws is dat de nieuwe software "volgende week" al zijn intrede zal gaan doen, daarmee de kennelijk nu nog standaard twee minuten voluit koelen terugbrengend tot het echt noodzakelijke.

Dat kan in principe elegant door de draaisnelheid en daarmee het geluid van de ventilatie aan te passen aan de koelvraag (zoals bij het dynamisch remmen van 'stalgenoot' T77!), of technisch eenvoudiger maar minder elegant door de ventilatie nog steeds voluit te laten gieren maar ze zo snel als mogelijk weer uit te schakelen.
Wie het weet mag het zeggen. Ik ben benieuwd.
EDIT: En ik loop ferm achter, want het antwoord werd twee weken geleden al gegeven!

_________________
als het even kan hoor je mij(n remmen) niet piepen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door Asterix »

als het even kan hoor je mij(n remmen) niet piepen!
Ik vond die over de appreciatie voor je remmingen beter, maar deze is ook goed :lol:
Klassiekje
Berichten: 557
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door Klassiekje »

Jeroen schreef:
Klassiekje schreef:Om de soms vreselijk piepende remmen niet te vergeten :D
Men heeft het probleem weer verengd tot de T18 maar volgens mij klagen de luisteraars eerder over de piepende remmen en dat is een probleem dat al veel langer bestaat in Centraal en ook in een ander topic wordt besproken.
Ik weet uit eigen ervaring dat die soms toch serieus zeer kunnen doen aan de oren in Centraal :P
Michael

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door Michael »

HLE 2302 schreef:
Michael schreef:
Wat bezielde de NMBS trouwens om voor luchtkoeling te gaan, en dan duidelijk hoorbaar erg slecht/ondoordacht ontwikkeld, terwijl waterkoeling zijn waarde overal heeft bewezen, in Duitsland in het bijzonder?
Ik zou zeggen, doorlees het forum en het topic van de T18 eens goed, dan zal duidelijk worden dat de T18 hoofdzakelijk uit waterkoeling bestaat. :roll:
Ik heb dat gedaan, en eerlijk gezegd ben ik daar niet 100% wijs uit geraakt. Ik zie twee groepen, de ene zegt dat de NMBS bepaalde aanpassingen wilde (iets dat mij trouwens bevestigd is door mensen binnen de NMBS zelf) die aan de basis liggen van de huidige geluidsproblemen. Een andere groep zegt dan weer dat dit niet het geval is, etc. Het is een vrij technische discussie eigenlijk.

Dit is ook het punt niet, ik kan me daar heus in vergissen. Feit is wel dat deze locomotieven erg veel geluidshinder produceren en dit op het moment dat ze afremmen en stilstaan. En waar staan ze stil? In stations. Enorme hinder voor zowel de reizigers die de aankondigingen niet horen of koppijn krijgen, als buurtbewoners van stations (zoals ik) die letterlijk wakker gebruld worden. Zoals iemand zeer terecht opmerkt op dit forum: geluidsdruk stond zeker niet in het lastenboek van de NMBS? Een enorme flater is dit. Ik ben dan ook benieuwd naar wat de 'oplossing' zal zijn. Te meer dat de NMBS dit afschildert als een 'kleinigheidje', een 'kinderziekte'.

Ik ben gisteren een semiprofessionele dB-meter gaan lenen, het is vrij rustig nu. Maar als er twee T18 in Brussel noord staan, heb ik op honderden meters afstand een geluidsdruk van bijna 70dB op het terras. Ik ben benieuwd voor de metingen tijdens de spits op dinsdag.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf treinklant, ik neem erg vaak de trein en ik vind dat best aangenaam en gemakkelijk. Reden te meer dat ik dat T18 gebrul zowel als gebruiker als buurtbewoner van een station een enorme flater vind.

Edit: ik lees hier dat de aanpassing ingevoerd wordt. Misschien daarmee dat ik die dubbeldekstreinen gisteren en eergisteren eerder zag getrokken worden door die groene locomotieven (T21?) en minder door een T18. In ieder geval, ik hoop dat het wat uitmaakt de aanpassingen ;-)
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door loic1811 »

groene hle's bestaan niet meer je zult een T27 bedoeling die maken minder lawaai maar staat naast die hle of in de burrt en je kunt amper nog met iemand praten als die ventilatie opstaat ,laat staan dat je een aankondiging hoort :roll:
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Maken treinen meer lawaai dan vroeger ?

Bericht door peterbot »

Kristofke schreef:Ik woon naast Antwerpen-Centraal en hoorde nooit een trein behalve als deze als een een piepend geluid maakte bij het nemen van een wissel.

Nu hoor ik elke 18 die aankomt tot in de slaapkamer.

Stoort mij dat? Niet echt, omdat gelukkig in Antwerpen-Centraal er op de +1 weinig type 18 aankomen. Maar ik kan mij voorstellen dat in een volledig open station omwonenden anders denken.

Mijn grootste zorg is vooral de informatieverstrekking. één type 18 op pakweg spoor 4 in Brussel-Noord, en de reizigers van perron 1 t/m 8 hebben niets meer aan de aankondigingen.

Dag buurman!
met het warme zomerweer wordt mijn schattebolleke ook vaker wakker van de locomotieven. Vooral als ze ergens in het hol van de nacht op de twee achterste sporen (dus niet die van Berchem maar van depot zurenborg) staan aan te schuiven en te blazen.
Mij spoort, sorry stoort dit niet. Ben door gedurende 12 jaar wonen in Wezembeek behoorlijk immuun tegen nachtelijke verkeerslawaai. :D
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Plaats reactie