fiets met de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Rob

fiets met de trein

Bericht door Rob »

Vanochtend had ik een negatieve ervaring met het vervoeren van een (klassieke) fiets met de trein.

Zoals wel vaker neem ik tijdens de late ochtendspits (tussen 09.15 en 10.00 uur) mijn fiets mee van Leuven naar Brussel-Noord, en ik kies dan steeds een dubbeldekker omdat ik het handig vind om de fiets in een (breed) portaal achteraan de trein te zetten, waar ik als laatste reiziger kan opstappen en als eerste reiziger kan afstappen. Hoewel ik net buiten de piekperiode reis, is mijn ervaring dat het fietsrijtuig ingenomen wordt door gewone reizigers, zodat ik daar met mijn fiets (die 4 klapstoelen inneemt) alleen maar hinder veroorzaak. Bovendien is de trein zo lang dat ik gewoon niet kan inschatten waar dat fietsrijtuig zich bevindt, laat staan dat ik weet dat de treinbegeleider in de buurt is om de deuren te openen. Kortom, uit ervaring weet ik dat ik beter mijn plan kan trekken in een portaal achteraan de trein, waar amper reizigersbewegingen zijn en waar ik niet afhankelijk ben van een treinbegeleider.

Jarenlang is dat perfect gegaan: meestal zag ik op het korte traject (15 minuten) geen treinbegeleider, en als ik er één zag, knipte die zonder opmerkingen mijn ticket. Tot vandaag. Ik stapte achteraan de trein in, en de treinbegeleider riep via de intercom om dat 'de persoon met zijn fiets zich naar het gepaste rijtuig diende te begeven' en dat de trein niet zou vertrekken vooraleer dat gebeurd was. Ik moest dus helemaal via het perron naar het voorste treingedeelte stappen, waar ik van de treinbegeleiders (ze waren met twee) een preek kreeg over hun aansprakelijkheid indien er iets zou gebeuren met mijn fiets op een portaal. Uiteraard zat het fietsrijtuig vol, zodat ik in het piepkleine portaaltje moest blijven kamperen en alle reizigers hinderde die wilden passeren. Een van de twee treinbegeleiders dreigde ermee om mij te laten opdraaien voor de kosten van de vertraging indien dit nog zou gebeuren.

Mijn aanklacht: in de grond hebben die treinbegeleiders wel een punt met hun eventuele aansprakelijkheid, maar door mij te verplichten naar het fietsrijtuig te gaan tijdens de late ochtendspits hebben ze zelf de vertraging (3 minuten ocharme) veroorzaakt en reizigers gehinderd door mij te laten staan op een portaal waar ik in de weg stond van uitstappende reizigers. Kan er niet wat flexibel omgegaan worden met reizigers die perfect weten in te schatten welke methode het minst hinderlijk is voor anderen en zichzelf ? Ik reis mee voor 15 minuten, stap al de volgende halte af en neem een portaal achteraan de trein waar niemand gestoord wordt...
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fiets op de trein

Bericht door dentheo »

Rob schreef: waar ik van de treinbegeleiders (ze waren met twee) een preek kreeg over hun aansprakelijkheid indien er iets zou gebeuren met mijn fiets op een portaal. .
Voelen zij zich "aansprakelijk" voor de kwaliteit van uw fiets na het uitladen ?
Dat is prachtig, had ik niet verwacht.
Dus als iemand uw ketting eraf haalt tijdens de rit leggen zij ze erop ????
Blijven zij bij de fietsen in het fietsrijtuig ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Fiets op de trein

Bericht door Nils »

dentheo schreef:
Rob schreef: waar ik van de treinbegeleiders (ze waren met twee) een preek kreeg over hun aansprakelijkheid indien er iets zou gebeuren met mijn fiets op een portaal. .
Voelen zij zich "aansprakelijk" voor de kwaliteit van uw fiets na het uitladen ?
Dat is prachtig, had ik niet verwacht.
Dus als iemand uw ketting eraf haalt tijdens de rit leggen zij ze erop ????
Blijven zij bij de fietsen in het fietsrijtuig ?
Tot er echt iets gebeurt met de fiets, met meneer/mevrouw of de andere reizigers,
dan zal de verzekeraar met veel plezier aanvoeren dat zij niet kunnen tussenkomen aangezien de fiets niet in de voorziene ruimte werd vervoerd.
Zoek dan maar de zondebok die de rekening zal betalen...
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: fiets met de trein

Bericht door Frank »

Het is de onvoorspelbaarheid die mij er ook al van weerhouden heeft om met de fiets op de trein te reizen. Je kent niet per sé het materiaal dat op een bepaalde verbinding rijdt, waar het passende rijtuig gaat zitten (zeker bij M6-stammen) en je hebt ook nog het raden hebt naar de locatie van de TBG die je nodig hebt om de deur te openen. Ik vind het vaak teveel onbekende factoren om het erop te wagen.

Heb ook al geprobeerd om vroeger in het vertrekstation aan te komen zodat ik aan het loket wat navraag kon doen, maar daar kreeg ik geen enkele info.
dentheo schreef:Voelen zij zich "aansprakelijk" voor de kwaliteit van uw fiets na het uitladen ?
Dat is prachtig, had ik niet verwacht.
Ik kon het zelf amper geloven, maar de vervoersvoorwaarden zeggen van wel (alleszins toch tijdens het vervoer, met uitsluiting van het in-/uitladen):
Vervoersvoorwaarden, p. 22 schreef:NMBS is aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het verlies van de fietsen/tandems,
alsook voor de schade die werd aangericht tijdens het transport, nà het inladen en vóór het
uitladen.
In dit concrete geval, is echter de in datzelfde artikel opgenomen uitsluiting van aansprakelijkheid van toepassing: volgens de voorwaarden heeft de reiziger immers zelf een fout gemaakt en de fiets niet correct ingeladen. Het argument van de TBG's lijkt me dan ook niet op te gaan.
Nils schreef:Tot er echt iets gebeurt met de fiets, met meneer/mevrouw of de andere reizigers,
dan zal de verzekeraar met veel plezier aanvoeren dat zij niet kunnen tussenkomen aangezien de fiets niet in de voorziene ruimte werd vervoerd.
Zoek dan maar de zondebok die de rekening zal betalen...
Dat lijkt me de eigenaar van de fiets te zijn voor wie we dan alleen maar kunnen hopen dat (in het geval van schade aan derden) hij verzekerd is voor burgerlijke aansprakelijkheid.
Rob

Re: fiets met de trein

Bericht door Rob »

Wat die aansprakelijkheid betreft, is het inderdaad logischer dat alleen de reiziger in fout is als hij (bewust) verkeerd opstapt met zijn fiets. Een risico waarvan ik mij dus terdege bewust ben en dat ik graag neem. Blijkbaar zag deze treinbegeleider het als zijn verantwoordelijkheid om geen enkele reiziger foutief te laten instappen, en dus is de cirkel toch weer rond wat de aansprakelijkheid betreft.

Omdat ik een dagkaart had, heb ik vandaag nog drie treinen genomen met de fiets: een (middellange) break, een (korte) ms96 en een (superlange) i11. In al deze gevallen moest ik sowieso mijn fiets in de bagageruimte stallen, wat driemaal perfect gelukt is omdat (1) ik toevallig aan het juiste einde van de trein stond, (2) de treinbegeleider telkens in de buurt was en (3) hij een handje hielp (hiertoe is hij trouwens niet verplicht!). Bij het uitstappen uit de i11 heeft de treinbestuurder (!) mijn fiets op het perron helpen zetten. Zou hij daar een premie voor krijgen ? :-)

Al bij al was het dus een geslaagd fiets-op-de-trein-avontuur vandaag. De les die ik heb geleerd, is dat ik voortaan dubbeldekkers probeer te mijden als er veel volk op zit, terwijl ik eerst een gat in de lucht sprong als ik er in die omstandigheden één kon nemen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: fiets met de trein

Bericht door Steve »

Toch gek hoe de regels de ene keer (absurd en averechts werkend) strikt toegepast worden, en de andere keer er een totale willekeur heerst. Al verschillende keren meegemaakt dat de TBG in de I11 op de IC-A vroeg om m'n fiets in het gangpad te zetten naast het gehandicaptentoilet in het stuurstandrijtuig... oké, daar is wel wat plaats, maar het is toch nog iets helemaal anders dan de bagageruimte.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: fiets met de trein

Bericht door jotie »

Het is wel duidelijk dat de NMBS een fiets als een last beschouwt. 'Multimodaal' staat dan ook niet in het bedrijfswoordenboek. Dat er dagelijks honderden forensen met een plooifiets onderweg zijn, hebben ze trouwens ook nog niet door. Er is immers niet alleen erg weinig ruimte voor klassieke fietsen in het merendeel van het materieel, ook voor plooifietsen is er haast geen ruimte tussen de zitbanken. Het lukt, geloof ik, alleen in een break (A-deel)) en een AM96 om een typische Brompton tussen de stoelen te plaatsen. Hopelijk zijn die Desiro's beter uitgerust?

Dat gezegd hebbende, ben ik het wel eens met die 'lastige' TBG's. Zij staan immers in voor de veiligheid aan boord, en je kan van hen niet verwachten dat ze 'op het zicht' kunnen inschatten hoe 'kundig' en verantwoordelijk de eigenaar van de fiets is. Ik kan me voorstellen dat ze daar wel eens fratsen mee tegenkomen en liever op veilig spelen. Dat je dan uiteindelijk toch weer in een situatie beland waarbij je (ongewild) andere reizigers hindert, is dan wel een vreemde kronkel.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fiets met de trein

Bericht door overweg13 »

Een tip: zoek niet de fietsafdeling, maar zoek de TBG. Die zal je verder wel op weg helpen.
En eerlijk gezegd heb ik het ook niet zo begrepen op al die fietsen die zomaar her en der neergepoot worden. Ik wil het liefst zonder olie en kettingvet op de kleren thuis komen, en eigenlijk maakt het niets uit of het om een plooifiets of een echte fiets gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: fiets met de trein

Bericht door benoit »

jotie schreef:Het is wel duidelijk dat de NMBS een fiets als een last beschouwt. 'Multimodaal' staat dan ook niet in het bedrijfswoordenboek. Dat er dagelijks honderden forensen met een plooifiets onderweg zijn, hebben ze trouwens ook nog niet door. Er is immers niet alleen erg weinig ruimte voor klassieke fietsen in het merendeel van het materieel, ook voor plooifietsen is er haast geen ruimte tussen de zitbanken. Het lukt, geloof ik, alleen in een break (A-deel)) en een AM96 om een typische Brompton tussen de stoelen te plaatsen. Hopelijk zijn die Desiro's beter uitgerust?
Bij de ter-treinen (lokale treinen) van de SNCF mag men in de meeste regio's de fietsen gratis meenemen in de trein (onder voorbehoud van het aantal beschikbare plaatsen). Dit is een voorbeeld van hoe het wel moet en kan. De meeste treinen zijn er zelfs voor uitgerust met een soort 'compartiment' voor bagage/fietsen dat voor alle reizigers toegankelijk is. Ook zijn er daarin geen zitplaatsen voorzien (i.t.t. de klapstoelen in onze M6 rijtuigen)
Zelfs in de nieuwe TGV's, de intercités en de nachttreinen door de SNCF uitgebaat kunnen (hier wel tegen betaling) fietsen vervoeren in de speciaal voorziene ruimtes.
Rob

Re: fiets met de trein

Bericht door Rob »

't Is misschien een stoute redenering, maar is de fietsonvriendelijkheid van de NMBS te verklaren door de hoofdzakelijk Franstalige bestuurders ? Wallonië is absoluut niet fiets-minded, dat zie je alleen al aan de (gewest)wegeninfrastructuur daar. Ik ken geen cijfers, maar het lijkt mij aannemelijk dat de meeste fietsen in Vlaanderen vervoerd worden. In Wallonië zie ik enkel af en toe een mountainbike of een koersfiets als het mooi weer is.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: fiets met de trein

Bericht door loic1811 »

in wallonie zit je ook meer met heuvels en in vlaanderen is het veel platter .maar ik heb is 1 keer de fiets meegenomen op de trein en ik ga het niet meer doen.ik nam een trein met 4 klassieke stellen en tbg zat helemaal vanachter dus ik me maar haasten tot daar.om dan onder men voeten te krijgen dat ik zogezegd te ver stond (ik wist niet met hoeveel stellen die trein reed en laat staan waar de tbg stond ) ik zei dan dat ik tot in schellebelle moest . en de tbg was toen helemaal vanvoor dus ik stan zwaaien voor mijn fiets .ze was het vergeten(men kan niet alles onthouden) maar je bent vaak wel afhankelijk van de tbg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: fiets met de trein

Bericht door Shrek »

Rob schreef:'t Is misschien een stoute redenering, maar is de fietsonvriendelijkheid van de NMBS te verklaren door de hoofdzakelijk Franstalige bestuurders ? Wallonië is absoluut niet fiets-minded, dat zie je alleen al aan de (gewest)wegeninfrastructuur daar. Ik ken geen cijfers, maar het lijkt mij aannemelijk dat de meeste fietsen in Vlaanderen vervoerd worden. In wallonië zie ik enkel af en toe een mountainbike of een koersfiets als het mooi weer is.
Wat is dat nu voor een onzinnige redenering...
De bestuurders zijn helemaal niet hoofdzakelijk franstalig. Daarnaast is franstalig België in mijn ogen net meer fietsminded dan vlaanderen, als je kijkt wat er de laatste jaren van waalse Ravels en Brusselse fietspaden is bijgekomen. Het fietstoerisme in de ardennen wordt ook voluit gepromoot, dus in de franstalige politiek zullen ze alleen voorstanders fietsen van een fietsvriendelijker beleid.
Ik denk dat de weerstand bij de nmbs eerder economisch is: ze hebben zelf een netwerk van fietsverhuur dat natuurlijk best niet teveel concurrentie krijgt...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: fiets met de trein

Bericht door groentje »

Die fietsverhuur van de NMBS is vrij beperkt, en vrij recent (de oude Trein+Huurfietsen stonden in een heel beperkt aantal stations), dus dat is denk ik niet de reden. Maar tot voor een paar jaar was de vraag slechts een fractie van wat die nu is, de plooifietsen zijn al helemaal een recent fenomeen (jonger dan 5 jaar). Spijtig, maar enigszins verstaanbaar dat de NMBS de kat even uit de boom bleef kijken, en het meeste materieel is besteld lang voor de popularisering van de (plooi)fiets.
Ik begrijp Vic, die liever zijn kleren niet besmeerd met smeerolie of modder van een MTB na een dagje uitleven in het veld, en hou daarom ook van aparte ruimtes voor fietsen en (grote) bagage. Spijtig genoeg zijn de pakwagens tegenwoordig veel te klein gedimensioneerd...
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: fiets met de trein

Bericht door LHOON »

Een tweetal weken geleden was ik op een IC uit Luxemburg opgestapt in Libramont.
De gewone reizigers vlogen effectief buiten uit het polyvalent rijtuig daar dit volgens de (eerder barse) tbg voorbehouden was voor fietsen!
gurodewa
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2008, 10:20

Re: fiets met de trein

Bericht door gurodewa »

Oei, dit gaat wat worden als we binnekort een fietstochtje gaan maken over Ravel 126 Van Hoei Naar Ciney, en we zowel op de heen als terugweg gebruik moeten maken van 3 treinen, daarbij nog eens overstappen in Brussel-Noord en dit met 3 personen met een klasieke fiets. Hopelijk wordt dit niet gezien als een dagje NMBS pesten of andersom. We zien wel, wordt vervolgd.
Plaats reactie