Stationsgebouw Oostkamp toch gerenoveerd

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Stationsgebouw Oostkamp toch gerenoveerd

Bericht door Patrick »

wo 09/08/06 - Het stationsgebouw in Oostkamp wordt nog gerenoveerd, ook al wordt het over een paar jaar afgebroken.
Het gebouw moet plaats ruimen voor de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent.

Maar het gaat om een beschermd gebouw. Als het verdwijnt, wordt het ergens anders terug opgebouwd.

De staat van het gebouw is zodanig slecht, dat een renovatie volgens de NMBS broodnodig is. De werkzaamheden zullen 59.000 euro kosten.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Slechte staat van het gebouw: geen preventief onderhoud uitgevoerd? :roll:
Trainspotterke

Re: Stationsgebouw Oostkamp toch gerenoveerd

Bericht door Trainspotterke »

Patrick schreef:wo 09/08/06 - Het stationsgebouw in Oostkamp wordt nog gerenoveerd, ook al wordt het over een paar jaar afgebroken.
Het gebouw moet plaats ruimen voor de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent.

Maar het gaat om een beschermd gebouw. Als het verdwijnt, wordt het ergens anders terug opgebouwd.

De staat van het gebouw is zodanig slecht, dat een renovatie volgens de NMBS broodnodig is. De werkzaamheden zullen 59.000 euro kosten.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

Slechte staat van het gebouw: geen preventief onderhoud uitgevoerd? :roll:
Het stationsgebouw is inderdaad enorm aan het verkrotten. Wat ik wel opgemerkt heb is dat het schuilgebouwtje op het perron richting Gent in de steigers staat! :shock:
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

Iemand moet mij uitleggen hoe ze hiervoor 59.000 Euro durven vragen!

Een paar nieuwe ramen, een lekske verf, nieuwe dakgoten en een nieuwe luifel...

In Doel (je weet wel, het Antwerps dorpje dat in de toekomst gaat moeten wijken voor een containerterminal) renoveren ze een kerk voor 35.000 Euro !
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

't Seinerke schreef: In Doel (je weet wel, het Antwerps dorpje dat in de toekomst gaat moeten wijken voor een containerterminal) renoveren ze een kerk voor 35.000 Euro !
Wie durft Doel een Antwerps dorpje te noemen? Doel = Beveren-Waas = Oost-Vlaanderen!

Met het renoveren van die kerk wil men trouwens ook iets bereiken. Men zou hetzelfde willen doen als hetgene wat nu op de rechteroever nog een restantje is van het oude dorpje "Oosterweel". Ook díe kerk staat er nog steeds (al is het 3 meter onder de opgespoten havengrond) en herrinert ons nog aan het Antwerpen van 50 jaar geleden.
Wover

Bericht door Wover »

Inderdaad, daar ben ik al geweest, maar daar zie je enkel nog de toren van zeker? De rest ligt onder het niveau van de havengrond
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Jup, zoiets. Komt dus, zoals ik hierboven al zei, doordat de grond waar de bedrijven gebouwd hebben opgespoten is. Hierdoor is er een niveauverschil van 3 à 5 meter, waardoor je van ver enkel de toren kan weernemen, dat klopt idd.
ThomSten

Bericht door ThomSten »

't Station van Halle hadden ze ook steen voor steen afgebroken om ergens anders terug op te bouwen. Ze hebben dat gewoonweg laten wegrotten in een containerpark en nu is 't verloren...

Zelfde historie aldaar over enkele jaren?
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

Woeps, what was I thinking!
TBbart

Bericht door TBbart »

't Seinerke schreef:Iemand moet mij uitleggen hoe ze hiervoor 59.000 Euro durven vragen!

Een paar nieuwe ramen, een lekske verf, nieuwe dakgoten en een nieuwe luifel...

In Doel (je weet wel, het Antwerps dorpje dat in de toekomst gaat moeten wijken voor een containerterminal) renoveren ze een kerk voor 35.000 Euro !
Dat is met alles zo hoor tegenwoordig dat moet via aannemers enzo gaan en een groot stuk van dat geld moet ergens in een of andere zijn zak terecht komen ... zo gaat dat. Wat ik nog raarder vind is dat station Oostkamp verhuist moet worden binnen paar jaar? En logischer wijze begin je toch eerst met het grove werk (verhuis) en dan de afwerking(renovatie) .
maja nooit vragen 'waarom' en 'zou het niet gemakkelijker zijn' bij de spoorweg... ik vraag me nochtans af waarom die parkeertoren in gent zo nodig was? er staat geen enkele auto en binnen 5 jaar word ze toch weer afgebroken.
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

Ik ben zelf nog maar een goeie vijf jaar binnen bij de spoorweg, maar DAMN, wat ik al allemaal gezien heb... :roll:

Pas op! Begrijp me niet verkeerd, ben (bijna) altijd bereid me dubbeltoe te plooien voor m'n werkgever maar moest ik nu zelf eens één of andere grote baas zijn zou ik het toch iets anders aanpakken... 8)
't Seinerke
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:10
Locatie: Brugge

Bericht door 't Seinerke »

Ik las deze middag in de krant dat een Nederlands bedrijf die weet heeft gekregen van de sluiting plus verhuizing van het station van Oostkamp het volgende voorstelt:

ipv het stationneke steen voor steen af te breken en ergens anders weer steen voor steen op te bouwen, het op z'n Amerikaans te doen..., ze zouden het station van z'n funderingen lichten & gewoon in ene keer per vrachtwagen OF PER SPOOR :shock: vervoeren naar z'n nieuwe bestemming!
Das nu eens iets sè dak nog nooit gezien heb.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

't Seinerke schreef: Das nu eens iets sè dak nog nooit gezien heb.
Ah neen ? Hoe heeft men dan in de jaren 1900 het (beschermd !) stationsgebouw van Antwerpen-Dam verschoven bij de aanleg van het ringspoor ? Ook daar werd het hele stationsgebouw ineens in zijn geheel verschoven..

Als je natuurlijk bedoeld dat er de laatste 10 of 20 jaar geen stationsgebouw op deze manier verschoven is geweest of jij er geen weet van hebt , dan ben je natuurlijk juist ..

Voor wie de verschuiving van Antwerpen-Dam wel intresseert , moet je maar eens in het boek "Sporen door Antwerpen" van Herman Welter bladeren , daar staat het in.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Bericht door KB »

msts.be schreef:
't Seinerke schreef: Das nu eens iets sè dak nog nooit gezien heb.
Ah neen ? Hoe heeft men dan in de jaren 1900 het (beschermd !) stationsgebouw van Antwerpen-Dam verschoven bij de aanleg van het ringspoor ? Ook daar werd het hele stationsgebouw ineens in zijn geheel verschoven..
Die techniek werd in die jaren blijkbaar wel meer gebruikt. De kerktoren van Bocholt (Limburg) werd in 1910 ook een 10-tal meter opgeschoven om de kerk te kunnen vergroten.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

't Seinerke schreef:Ik las deze middag in de krant dat een Nederlands bedrijf die weet heeft gekregen van de sluiting plus verhuizing van het station van Oostkamp het volgende voorstelt:

ipv het stationneke steen voor steen af te breken en ergens anders weer steen voor steen op te bouwen, het op z'n Amerikaans te doen..., ze zouden het station van z'n funderingen lichten & gewoon in ene keer per vrachtwagen OF PER SPOOR :shock: vervoeren naar z'n nieuwe bestemming!
Das nu eens iets sè dak nog nooit gezien heb.
Ja, ze hebben dat ook al met een huis gedaan dat moest weggaan voor de aanleg van weet ik veel. Er ging toen een ploeg voor om alle verkeersborden en opstakels weg te halen, dan kwam het huis (villa) en dan een ploeg om al de verkeersborden en opstakels weer vast en goed terug te zetten.
TBbart

Bericht door TBbart »

ik zie dat station al rijden op L50A amai, dat gaat spotters lokken :D ik zie dat zitten, wie weet voeren ze het naar Bokkerijk, :)
Plaats reactie