Railtime niet betrouwbaar?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door TommyG »

Hallo,

ben een vaste Railtime gebruiker op mijn smartphone, over het algemeen ben ik hier zeer tevreden over maar het lijkt me als er problemen op het net zijn dat Railtime minder betrouwbaar is...

Zo vertrok ik vanochtend naar het station van Muizen om de trein van 8:09 naar Mechelen te nemen. Vooralleer ik vertrek (8:00) raadpleeg ik Railtime en zie geen vertragingen dus ik wandel naar het station.
Aangekomen op perron 2 roepen ze (via de overigens véél te luide speakers) om 8:11 af dat er een probleem is met wat wissels en dat er ernstige storingen zijn. De omroeper liet ook weten dat de trein van 7:48 nog steeds ergens tussen Haacht en Leuven stilstaat. De vertraging van die trein van 7:48 had ik moeten zien op mijn smartphone maar niet dus.

Ik haal de telefoon terug boven en check Railtime, de trein van 8:09 staat er nog steeds gewoon op zonder vertraging, van die van 7:48 geen spoor...
Ik besluit dan maar de bus te nemen. Pas rond 8:20 zie ik effectief dat de trein van 8:09 26 minuten vertraging zou hebben...

Railtime is net vooral nuttig als er problemen zijn, maar net dan is hij niet up to date, dat vind ik toch wel een beetje frustrerend.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Dat de info niet altijd in real time beschikbaar is, komt inderdaad vaak voor, maar ik heb recent ook nog vastgesteld dat treinen die in realiteit met een aanzienlijke vertraging reden - uiteraard minstens 5 minuten, want minder wordt niet getoond - zowel op het moment zelf als achteraf (bv. als je de rit in kwestie 's avonds opnieuw opvraagt) als stipt worden weergegeven. Dan rijst natuurlijk de vraag of die treinen op die manier ook aan de officiële vertragingsstatistieken ontsnappen, of hoe men zou reageren als je bijvoorbeeld een compensatie moet aanvragen...

Groeten,
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door loic1811 »

vorige week stond mijn trein in denderleeuw kapot(wat er was ik weet het niet maar hij ging niet direct meer rijden) ik ben dan uiteindelijk met de ICK in brussel-zuid geraakt toen ik daar aankwam was ik is op railtime gaan zien of hij nog niet was vertrokken .railtime zei dat de trein met 1:10 min vertraging reed(wat dus niet klopte) .
ook merk ik vaak dat ze als reden vaak druk trein verkeerd gebruiken terwijl het niet zo is maar ja ze moeten wel iets moeten uitvinden zeker maar ik gebruik railtime dagelijks en 90% is allemaal juist :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Adler »

Een tijd geleden heeft de heer Petit van Infrabel verklaard dat bij veel vertragingen de website van Railtime bewust niet wordt bijgewerkt.
"Bij te veel storing is het onmogelijk om alles up-to-date te houden, aangezien de situatie continu verandert. De gebruikers vertrouwen namelijk op de informatie van RailTime, die in dergelijke situaties heel snel achterhaald is."
Een uitleg die ik totaal niet begrijp maar zo zijn er dertien in een dozijn bij Infrabel.
Dit staat in grote letters op de website van RailTime:
'Alle treinen, in real time! Volg uw trein in real time: vertrek en aankomst, positie op het traject, vertrekspoor... Alle info steeds up-to-date! '
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door tomdg »

Best ook eens kijken op de pagina waar alle storingen op komen. Regelmatig zijn er technische problemen waardoor de real time gegevens niet beschikbaar zijn. Als zo een probleem zich voordoet plaatsen ze meestal een berichtje onder storingen.

Was die trein volgens railtime dan al aangekomen in Muizen? Normaal zou het blauwe bolletje toch moeten blijven staan op het laatste station?
Deze morgen was er een storing aan de seininrichting tussen Haaght en Leuven misschien was het daardoor niet meer mogelijk om de trein te volgen?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Kristofke »

TommyG schreef: Ik haal de telefoon terug boven en check Railtime, de trein van 8:09 staat er nog steeds gewoon op zonder vertraging, van die van 7:48 geen spoor...
Ik besluit dan maar de bus te nemen. Pas rond 8:20 zie ik effectief dat de trein van 8:09 26 minuten vertraging zou hebben...

Railtime is net vooral nuttig als er problemen zijn, maar net dan is hij niet up to date, dat vind ik toch wel een beetje frustrerend.
Het is niet voldoende om naar het overzicht van het station te kijken, maar u moet echt ook naar het trajectdetail gaan van de trein om te zien waar deze zich op dat moment bevindt...

Een trein die in zijn rit plots stil staat (of nooit vertrokken is uit zijn vertrekstation) krijgt nooit automatisch een vertraging mee in Railtime, ook niet in de interne systemen voor affichering in stations etc, zulke zaken moeten manueel gebeuren omdat ze een inschatting nodig hebben van hoe lang het zou kunnen duren.

Ik ben het er wel mee eens dat Infrabel een groter team moet voorzien voor Railtime te onderhouden ipv nu één persoon voor heel België. Een railtime verantwoordelijke per zone bijvoorbeeld, maar dat zal te kostelijk zijn. Maar zolang dat niet gebeurt (of zolang andere personen ten velde in de lokale blokken geen toegang krijgen om Railtime aan te passen) zullen zulke "fouten" blijven gebeuren.
Trammist

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Trammist »

Kristofke schreef:Ik ben het er wel mee eens dat Infrabel een groter team moet voorzien voor Railtime te onderhouden ipv nu één persoon voor heel België. Een railtime verantwoordelijke per zone bijvoorbeeld, maar dat zal te kostelijk zijn. Maar zolang dat niet gebeurt (of zolang andere personen ten velde in de lokale blokken geen toegang krijgen om Railtime aan te passen) zullen zulke "fouten" blijven gebeuren.
't Zou al heel wat helpen als ze één Frans- en één Nederlandstalige aan de Railtime zetten :P
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Stijn91 »

Gisteren was ik in Aalst en wou ik de laatste trein naar huis nemen (P8956), deze had een vertraging van 30 min., toen ik deze morgen op railtime opzocht wat het probleem was las ik dat de vertraging te wijten was aan aansluiting, raar want geen enkele trein had vertraging.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door tomdg »

Ik denk dat ze er soms maar wat opzetten.
Gisteren zag ik op het railtime infobord in Dendermonde staan dat een locomotief een technisch defect had tussen Leuven en Mechelen. Toen de omroeper de IR trein naar Kortrijk (+30min) aankondigde had die het over een storing aan een overweg...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Kristofke »

Stijn91 schreef:Gisteren was ik in Aalst en wou ik de laatste trein naar huis nemen (P8956), deze had een vertraging van 30 min., toen ik deze morgen op railtime opzocht wat het probleem was las ik dat de vertraging te wijten was aan aansluiting, raar want geen enkele trein had vertraging.
Door problemen in Nederland, waren blijkbaar enkele reizigers uit Antwerpen hun aansluiting kwijt met deze trein. Daarom heeft uw trein gewacht op 2672, die niet alleen bijna een kwartier later aankomt dan uw trein vertrekt, maar ook 12 minuten vertraging had. Blijkbaar was het aantal reizigers de moeite.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door The_Knitter »

Tussen Roosendaal en Essen stond een goederentrein defect, waardoor IC-Brussel Amsterdam-Brussel vv opgehouden werd in België danwel Nederland. De laatste IC naar België (9272?) is met veel vertraging doorgereden. +135, Railtime zei +80 ...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door dentheo »

En de dag erna lag de stroom eruit in provincies net over de grens.....
Treinverkeer naar en van Roosendaal een uur of vier plat....
Theo
Groeten vanop de Heide
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door loic1811 »

ik ging is eventjes mijn trein uren opzoeken om naar blankenberge te gaan . ik zou in ternat een trein naar denderleeuw moeten nemen( aankomst om 09U45) daar om 09u49 vertrekken naar brugge ( aankomst om 10u41) in brugge zou ik dan een trein moeten hebben om 10u36 ... tiens ik wist niet dat mensen 5 minuten terug in de tijd konden gaan :mrgreen:
http://railtime.be/website/ShowRoutes.a ... rty=1&sl=1
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door Steve »

Niet op Railtime maar wel op de NMBS-site deze keer, bij het opzoeken van een dienstregeling:
Brugge - Blankenberge (Brugge - Blankenberge ) E15** ontkoppelen niet te Brugge. De volledige samenstelling rijdt naar Blankenberge. Voor Knokke is er een reservemux voorzien te Brugge. Deze regeling geldt niet voor E1542.


E15**, reservemux, E1542, wa'sda m'neer??!! :lol:
260689
Berichten: 3313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Railtime niet betrouwbaar?

Bericht door 260689 »

MIVB-reiziger schreef:Niet op Railtime maar wel op de NMBS-site deze keer, bij het opzoeken van een dienstregeling:
Brugge - Blankenberge (Brugge - Blankenberge ) E15** ontkoppelen niet te Brugge. De volledige samenstelling rijdt naar Blankenberge. Voor Knokke is er een reservemux voorzien te Brugge. Deze regeling geldt niet voor E1542.


E15**, reservemux, E1542, wa'sda m'neer??!! :lol:

E15** staat voor de IC-E reeks van treinnummers naar Knokke/Blankenberge.

Reservemux is de benaming van het gekoppelde treingedeelte, MUX is de interne software die er in zit. Elk gedeelte heeft 1X T18 en 5M6 rijtuigen en dit noemen ze een MUX (vraag mij niet hoe dit is gekomen maar iedereen zegt tegen een trein met M6 een MUX).

E1542, De E staat voor Elektrisch en 1542 is het treinnummer die ja BV kan gebruiken voor in te voeren op railtime.
Plaats reactie