kost prijs dag vrijkaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

kost prijs dag vrijkaart

Bericht door loic1811 »

hallo,ik zou graag met wat vrienden heel belgie op 1 dag willen door kruisen met de trein .ik heb wel vrij ticketten maar de personen dat eventueel zouden meegaan niet.ik heb van een treinbegleider gehoord dat je dan een dag vrijkaart kunt nemen maar hoeveel kost dit want ik vind er niks van op de site van de nmbs
groeten hle2127
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door Steve »

Er bestaat geen kant-en-klare dagformule.

Als je één of hoogstens een paar dagen zonder enige beperking wilt reizen, kun je een Nettreinkaart voor 1 week kopen (dit is de kortste periode beschikbaar). Dit kost je 84 euro, of 21 euro in het onwaarschijnlijke geval je er een werkgeversbijdrage op zou kunnen krijgen. Als je dit na één dag gebruik inlevert, dan krijg je nog 50% ervan terug en zul je dus uiteindelijk 42 euro betaald hebben voor een dag. Ik ben wel niet 100% zeker of die "één dag gebruik" betekent dat je 'm op de eerste dag zelf nog moet inleveren, of pas de dag erna (anders moet je er rekening mee houden dat je aan het einde van de dag nog een geopend loket moet vinden!).

Er is nog een andere "onbeperkte" formule: de Benelux Tourrail, die dus meteen in de hele Benelux geldig is. Geldigheid: 5 dagen naar keuze binnen een maand. Kost 108 euro onder 26 jaar, en 165 euro erboven.

In vrijwel alle gevallen is het dus goedkoper om met een Pass te reizen: Go Pass onder 26, Rail Pass boven 26 jaar. Je kunt al héél wat lijntjes gebruiken op zo'n Pass alvorens je ooit aan de prijs van een Nettreinkaart zou komen (zelfs bij inlevering op de eerste dag). Bovendien is er enige flexibiliteit mogelijk met de ritten - een klein omwegje doen is gewoonlijk geen grote ramp (in sommige gevallen zelfs perfect toegestaan volgens de voorwaarden), zolang je niet overdrijft en niet op een overdreven strenge TBG valt (maar in slechtste geval kun je alsnog een nieuwe lijn invullen in samenspraak met hem/haar). Het wordt ietwat lastiger als je allerlei "antennes" helemaal tot het einde wilt afrijden (ik noem maar wat: Neerpelt, De Panne, Blankenberge, Knokke, Turnhout, Quiévrain, Couvin, enz), maar zeg nu eerlijk: hoeveel daarvan zou je op één of slechts een paar dagen kunnen doen?! Bovendien geldt dit ook voor de gratis tickets van je vrienden: ze kunnen er een ticket van A naar B mee afhalen, maar geen onbeperkte formule...
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door groentje »

Een dagkaart is inderdaad een groot gemis in België. Alternatieven, zeker als je met een paar mensen bent, is een Benelux-Tourrail, dat is eigenlijk de enige manier om vrij rond te kunnen reizen (5x een dagkaart Benelux voor 108 euro voor -26-jarigen, als iedereen in de zelfde leeftijdscategorie valt, is het bruikbaar als groepsticket zoals een Gopass). In België zijn de Kruidvat-, Blokker- en andere tickets heen-en-terugbiljetten, dus geen vrij reizen, en hetzelfde geldt voor Gopassen e.d. Met een beetje uitpassen kan je daarmee wel een mooie rondrit maken, zeker in het weekend zijn sommige reismogelijkheden zo te berekenen dat je het hele land rond kan reizen zonder op je stappen terug te moeten komen. Een voorbeeld van de reis die ik heb afgelegd, een aantal jaren geleden: Gent-Antwerpen-Mol-Hasselt-Luik-Namen-Brussel-Gent met 3 Gopasslijntjes. Eetpauzes in het vet, Gopassbestemmingen onderlijnd. Grootste nadeel is dat je je reis perfect op voorhand moet uitstippelen, en dus niet op de bonnefooi kan vertrekken.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door loic1811 »

bedankt voor de info .en ik let daar weinig op ik heb zelf vrij ticketten en vergeet soms dat de anderen wel moeten betalen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Een dagkaart is inderdaad een groot gemis in België. Alternatieven, zeker als je met een paar mensen bent, is een Benelux-Tourrail, dat is eigenlijk de enige manier om vrij rond te kunnen reizen (5x een dagkaart Benelux voor 108 euro voor -26-jarigen, als iedereen in de zelfde leeftijdscategorie valt, is het bruikbaar als groepsticket zoals een Gopass).
Is een Benelux-Tourrail niet op naam? Ik heb twee jaar geleden een Benelux-Tourrail gebruikt, en als ik het me goed herinner, stond mijn naam daar op, je kan dat dus niet met meerdere personen gebruiken. Of is het veranderd ondertussen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door overweg13 »

Ga er maar gerust van uit: de Benelux-Tourrail is wel degelijk op naam, en je kunt dus alleen individueel 5 dagen reizen, en niet met 5 personen gedurende een dag.
Ergens moet er een kortsluiting zitten in het hoofdje van de NMBS-mensen die zo een dagkaart niet genegen zijn. Maar daar verander je niet zo veel aan. Ik heb ooit eens van een NMBS-medewerker gehoord: je zult moeten wachten tot de verantwoordelijke sterft of op pensioen gaat. Bidden kan helpen.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door dentheo »

Het is al dertig jaar een vraag....die man moet toch ongeveer.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:Het is al dertig jaar een vraag....die man moet toch ongeveer.....
Ik kan je verzekeren: de gast die daar op dit ogenblik de touwtjes in handen heeft, kan nog vele, vele jaren mee.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door Asterix »

Even advocaat van de duivel spelen maar zouden er veel reizigers zitten wachten op zo een kaart? Voor treinfanaten is dit leuk maar wie anders reist nu op één dag het ganse land rond met de trein? Toeristen blijven overnachten en reizen daags nadien verder. Ik kan het wel ergens begrijpen dat men er geen meerwaarde in ziet.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door Dieselfreak »

Als het nauwelijks bestaansreden zou hebben, waarom is het dan in Nederland wél verkrijgbaar?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door loic1811 »

omdat ze bij de NMBS altijd anders moeten doen zeker :mrgreen: maar wellicht gaan alleen trein fanaten die gebruiken ik kan me niet direct voorstellen wie ze anders zouden gebruiken
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door overweg13 »

hle2127 schreef:omdat ze bij de NMBS altijd anders moeten doen zeker :mrgreen: maar wellicht gaan alleen trein fanaten die gebruiken ik kan me niet direct voorstellen wie ze anders zouden gebruiken
Wel, gewoon iedereen die wat kan rekenen. Waarom zou het een autobestuurder wel gegund worden om van Brugge naar Antwerpen te rijden, vandaar naar Leuven en dan terug naar Brugge en een treingebruiker niet, tenzij hij daar 3 lijntjes op een Railpass voor invult?
Ik geef toe: ik bén een treinfanaat, maar we gebruikten in ons gezin de B-Tourrail (5 dagen onbeperkt reizen in een periode die wisselde van 14 dagen tot op een bepaald moment een volle maand) echt ook wel - en meest van al nog - als toeristisch biljet. De voordelen? Je kon in de loop van de dag naar hartenlust je reisplannen wijzigen, je kon via een interessant omwegje naar huis... kortom je had een onbeperkte bewegingsvrijheid. Dat is toch iets wat niet alleen treinfanaten leuk vinden?
Alleen: je moest de publiciteit voor dergelijke kaarten (en voor andere interessante producten zoals de halveprijskaart) met een vergrootglas zoeken, en zelfs dan kon het nog zijn dat je er niets over vond, tenzij goed weggestopt in de Algemene Voorwaarden, die de potentiële gebruiker niet snel even als avondlectuur doorneemt.
En zoals gezegd: de NS hebben ook zo een kaart, en de Lijn en de TEC. Wat zou het trouwens kosten om dergelijke kaart te voorzien? Hoogstens een aanpassing in de software. Zelfs als men maar enkele duizenden kaarten per jaar verkoopt, is men zo uit de kosten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Wat zou het trouwens kosten om dergelijke kaart te voorzien? Hoogstens een aanpassing in de software. Zelfs als men maar enkele duizenden kaarten per jaar verkoopt, is men zo uit de kosten.
Dat is helemaal niet zeker hoor. Want een deel van de mensen die die dagkaart zouden gebruiken leggen die trajecten nu al af met duurdere oplossingen. De vraag is dus of er genoeg "nieuwe" klanten zouden bijkomen om 1) het verlies aan inkomsten uit de duurdere kaartjes te dekken en 2) de extra kosten voor software, algemenen voorwaarden aanpassen, prijstabellen,...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
overweg13 schreef:Wat zou het trouwens kosten om dergelijke kaart te voorzien? Hoogstens een aanpassing in de software. Zelfs als men maar enkele duizenden kaarten per jaar verkoopt, is men zo uit de kosten.
Dat is helemaal niet zeker hoor. Want een deel van de mensen die die dagkaart zouden gebruiken leggen die trajecten nu al af met duurdere oplossingen. De vraag is dus of er genoeg "nieuwe" klanten zouden bijkomen om 1) het verlies aan inkomsten uit de duurdere kaartjes te dekken en 2) de extra kosten voor software, algemenen voorwaarden aanpassen, prijstabellen,...
Die redenering klopt voor zowat alle goedkope formules. De seniorenbiljetten, om te beginnen. Daarvan is het succes bewezen, maar het staat vrijwel vast dat dit voor de NMBS een zware verliespost is, al was het maar omdat de invoering van die biljetten ook de inzet van extra materieel met zich heeft meegebracht. En wat te denken van de Campuskaart en zelfs de andere schoolabonnementen? Het aantal extra reizigers zal daar wel niet zo hoog liggen, maar de vlucht uit duurdere formules zal wel immens geweest zijn.
Trouwens, als het aantal gegadigden voor zo een dagpas echt zo laag ligt, dan kan het geen grote verliespost zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: kost prijs dag vrijkaart

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Trouwens, als het aantal gegadigden voor zo een dagpas echt zo laag ligt, dan kan het geen grote verliespost zijn...
Jamaar, het is niet het aantal gegadigden dat telt, maar het aantal nieuwe klanten die specifiek door deze formule voor de trein kiezen. Voor zowel de campuskaarten als de zomerbiljetten ligt dit aantal volgens mij heel hoog, waardoor die wel een duidelijke positieve impact hebben.
Een arme student gaat de trein niet nemen als dat hem 20€ per week kost, wel als dat voor 2€ kan. Voor de toeristen of treinliefhebbers die een dagje willen rondrijden gaat die redenering amper op, waardoor de dagkaart voor de nmbs totaal geen nut heeft.
Plaats reactie