Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Voor alle duidelijkheid, verwittigers begrenzen NOOIT een sectie, ze staan ergens in de sectie TUSSEN twee stopseinen. Secties zijn dus ALTIJD beveiligd met STOPseinen. Indien men een verwittiger meer opwaarts gaat plaatsen kan deze samen komen met een stopsein, indien beide dan samen gaan spreek men van een gecombineerd stopsein.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
De term voorsein ben ik nog nooit in de reglementering tegengekomen.dentheo schreef:Het vroegere "voorsein" heet dus nu verwittiger (iemand idee waarom?)
En hoe noemt men die rij schuine lichtjes , die overal verschijnen ?
De schuine rij lichtjes zijn herhalers met schuine lichtstreep.
Ze kennen een open of gesloten stand.
Deze seinen geven geen toelating om verder te rijden maar zeggen iets over het sein waarvoor ze waarschuwen.
Op de bochtige perrons van Antwerpen-Centraal is het uitritsein niet zichtbaar; daarom geven deze herhalers aan wat het eigenlijke sein weergeeft.
De open stand geeft hoe dan ook een veilig sein verderop.
De gesloten stand betekent dat het sein ofwel gesloten is ofwel een beperking oplegt, bijvoorbeeld een lage snelheid.
Het is dus mogelijk dat de AVG het vertrek toelaat terwijl de herhaler in gesloten stand staat.
Merk op dat de herhalers zowel op normaalspoor als op tegenspoor hetzelfde uitzicht hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Als alleen een verwittiger groen kan geven, zijn er dan seinen die geen groen kunnen geven en hoe worden die dan voorbij gereden? Altijd op dubbel-geel?groentje schreef:Alleen een stopsein kan rood geven, alleen een verwittiger kan groen geven.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
een zuiver stopsein heeft twee mogelijk seinbeelden in grote beweging.
Stopsein gevolgd door een verwittigingssein kent rood en groen als seinbeeld.
Stopsein gevolgd door een ander stopsein zal rood of dubbel geel als seinbeeld hebben.
Een verwittigingssein dat gevolgd wordt door een stopsein kan enkel groen of dubbel geel geven.
Daarnaast bestaan er ook nog gecombineerde seinen die dus zowel de functie van stopsein als verwittingssein hebben.
Stopsein gevolgd door een verwittigingssein kent rood en groen als seinbeeld.
Stopsein gevolgd door een ander stopsein zal rood of dubbel geel als seinbeeld hebben.
Een verwittigingssein dat gevolgd wordt door een stopsein kan enkel groen of dubbel geel geven.
Daarnaast bestaan er ook nog gecombineerde seinen die dus zowel de functie van stopsein als verwittingssein hebben.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
En als dat tweede stopsein open staat? Geen groen op het eerste stopsein?Steven schreef:Stopsein gevolgd door een ander stopsein zal rood of dubbel geel als seinbeeld hebben.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Neen, een stopsein kan nooit de stand zien van het volgende sein en indien dat dus ook een stopsein is dan is de maximum open stand voor dat eerste stopsein 2 gele, indien dat sein wel de open stand van dat sein had kunnen lezen was het geen stopsein maar een gecombineerd stopsein.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Die toestand komt voor op andere sporen dan de hoofdsporen.
Vanop een wijkspoor dubbelgeel krijgen terwijl in de verte een groen sein zichtbaar is kan dus.
De uitleg dreigt onduidelijk voor leken te zijn.
Een stopsein is een sein dat de doorrit of stoppen kan opleggen.
Stoppen is met een rood seinbeeld, doorrit met groen (wordt altijd gevolgd door een verwittigingssein) of dubbelgeel (wijksporen, noodzaak door bijvoorbeeld hellend spoor).
Een gecombineerd stopsein, en dat is de juiste term, vertelt in open stand iets over het volgende sein.
Vanop een wijkspoor dubbelgeel krijgen terwijl in de verte een groen sein zichtbaar is kan dus.
De uitleg dreigt onduidelijk voor leken te zijn.
Een stopsein is een sein dat de doorrit of stoppen kan opleggen.
Stoppen is met een rood seinbeeld, doorrit met groen (wordt altijd gevolgd door een verwittigingssein) of dubbelgeel (wijksporen, noodzaak door bijvoorbeeld hellend spoor).
Een gecombineerd stopsein, en dat is de juiste term, vertelt in open stand iets over het volgende sein.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
dekooiker schreef:Die toestand komt voor op andere sporen dan de hoofdsporen.
Vanop een wijkspoor dubbelgeel krijgen terwijl in de verte een groen sein zichtbaar is kan dus.
Voor welkenraedt op EBP zat kon je daar vanop spoor 5 vertrekken met dubbel geel ondanks het volgende sein groen was, gewoon omdat het een stopsein naar stopsein verhaal was, om een voorbeeld te geven.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Het antwoord is al gegeven. Dergelijke seinen zijn behoorlijk zeldzaam aan het worden, zeker in hoofdspoor (ik ken er zo geen uit het hoofd). Maar in theorie is een dubbel geel seinbeeld een teken dat het volgend sein kan dicht staan, het staat niet noodzakelijk dicht.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Is er een "beleid", project bij NMBS om die weinig voorkomende oude situaties, geforceerd weg te werken ?
Of laat men de "evolutie " van het seinwezen gewoon zijn gang gaan ?
Of laat men de "evolutie " van het seinwezen gewoon zijn gang gaan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
dentheo schreef:Is er een "beleid", project bij NMBS om die weinig voorkomende oude situaties, geforceerd weg te werken ?
Of laat men de "evolutie " van het seinwezen gewoon zijn gang gaan ?
Onlangs heeft men in Gent richting merelbeke de 50 en 50E beseind op tegenspoor, voordien kon daar zelfs geen tegenspooor rijden, nu dus wel maar men heeft gekozen voor stopseinen aan de inrit van Gent en verwittigingsseinen op afstand ervoor. Dus nee, men is niet bezig dit weg aan het werken.
Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Zowat overal is men op tegenspoor seininrichting aan het plaatsen.
Gelukkig maar, want zelfs op drukke plaatsen was het niet mogelijk om beseind tegenspoor te rijden.
Soms is een verwittigingssein nodig, bijvoorbeeld aan de Kennedytunnel.
Gelukkig maar, want zelfs op drukke plaatsen was het niet mogelijk om beseind tegenspoor te rijden.
Soms is een verwittigingssein nodig, bijvoorbeeld aan de Kennedytunnel.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Seinen: - beheerd - onbeheerd - permissief
Ja en neen:dentheo schreef:Is er een "beleid", project bij NMBS om die weinig voorkomende oude situaties, geforceerd weg te werken ?
Of laat men de "evolutie " van het seinwezen gewoon zijn gang gaan ?
Bestaande situaties bewust aanpassen gebeurt niet, dat zou teveel geld kosten. Het is ook niet echt de moeite meer want:
Over 15-20 jaar zullen de langse seinen toch enkel nog dienstdoen als overschrijdingslamp voor een stopmerkbord (dus ofwel open ofwel dicht). Verwittigingsseinen heb je dan helemaal niet meer nodig.
Op lange termijn gaat het dus zeker allemaal verdwijnen en sterk vereenvoudigd worden (voor de bestuurders toch).
Ofwel rijdt je dan in kleine beweging op lichtseinen ofwel in grote beweging op cabinesignalisatie.