Vreemde combinatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Vreemde combinatie

Bericht door Merijn »

Ik wist wel dat dit kon, maar toch...het blijft een vreemd zicht: een MS86 gekoppeld met een MS80. Deze combinatie zag ik gisteren tussen Brussel en Leuven (maar ik denk echter dat het een overbrenging betrof, dus geen commerciele rit).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Vreemde combinatie

Bericht door profke »

zo "break" was de break dus niet? gewoon de start van een nieuwe connector?

zijn er zo nog reeksen die met break kunnen/konden koppelen?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Robin »

is nogal gebeurd dat deze gekoppeld waren, meestal voor om het ander stel af te slepen.
dacht alleen dat de connectoren in de doos wel niet overeenkwamen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Vreemde combinatie

Bericht door LML »

Ik heb al foto's gezien van 2 MW41'ers die een defecte 'break' vervoeren. Ook een foto van een 'break' die een defecte MW41 sleept. Dus die combinatie is ook mogelijk...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Vreemde combinatie

Bericht door loic1811 »

T 27 en M6 stuurrijtuig met GF koppeling kan ook met een break koppelen
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vreemde combinatie

Bericht door nahoj »

Alle automatische koppelingen type GF behalve die op MR96 (dus MR80-83 Break, MR86-89 Duikbril, M6, HLE27, MR08 Desiro en HLE19) kunnen met elkaar mechanisch en pneumatisch koppelen.
Ook elektrisch koppelen kan enkel binnen dezelde reeks, alsook HLE27 - HLE19 (in de toekomst) - M6.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vreemde combinatie

Bericht door HLE 2302 »

nahoj schreef:Alle automatische koppelingen type GF behalve die op MR96 (dus MR80-83 Break, MR86-89 Duikbril, M6, HLE27, MR08 Desiro en HLE19) kunnen met elkaar mechanisch en pneumatisch koppelen.
Ook elektrisch koppelen kan enkel binnen dezelde reeks, alsook HLE27 - HLE19 (in de toekomst) - M6.
MR 08 is geen GF koppeling maar een Scharfenberg koppeling, dus ik dacht gehoord te hebben dat deze niet konden koppelen met een GF. Ook niet mechanisch.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Steven »

Desiro's hebben evengoed een GF gekregen hoor.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vreemde combinatie

Bericht door nahoj »

HLE 2302 schreef:
nahoj schreef:Alle automatische koppelingen type GF behalve die op MR96 (dus MR80-83 Break, MR86-89 Duikbril, M6, HLE27, MR08 Desiro en HLE19) kunnen met elkaar mechanisch en pneumatisch koppelen.
Ook elektrisch koppelen kan enkel binnen dezelde reeks, alsook HLE27 - HLE19 (in de toekomst) - M6.
MR 08 is geen GF koppeling maar een Scharfenberg koppeling, dus ik dacht gehoord te hebben dat deze niet konden koppelen met een GF. Ook niet mechanisch.
Steven schreef: Desiro's hebben evengoed een GF gekregen hoor.
MR08 heeft een Sharfenberg/Voith koppeling, type GF. Mechanich en pneumatisch compatibel met de "echte" GF-koppeling.

Ik was trouwens MW41 vergeten in mijn lijstje van compatibele koppelingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Steven »

Na controle op verschillende foto's stel ik inderdaad vast dat het +GF+ logo ontbreekt op de koppeling, was niet op de hoogte dat een andere fabrikant die koppeling ook mocht maken. Zouden die dan geen patenten hebben op wat ze maken?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vreemde combinatie

Bericht door kika »

Steven schreef: Zouden die dan geen patenten hebben op wat ze maken?
Als dat het geval is, kan je daar licenties op nemen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vreemde combinatie

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Na controle op verschillende foto's stel ik inderdaad vast dat het +GF+ logo ontbreekt op de koppeling, was niet op de hoogte dat een andere fabrikant die koppeling ook mocht maken. Zouden die dan geen patenten hebben op wat ze maken?
Ik ben ook eens gaan speuren.
Ik vindt via +GF+ wel een site van een ander buro dat nu blijkbaar de +GF+ koppelingen "beheerd".
Zij hebben een Scharfenberg compatibele versie.
Op de Scharfenberg site , nu Voith, is echter niets te vinden van een +GF+ compatibele versie.
Echter wel iets van een type met afneembare voorkant die aangepast kan worden???
Toch is de "vinger" van de Desiro dan weer een GF vinger....
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Vreemde combinatie

Bericht door HLE 2302 »

Dank voor de informatie in dit geval, onze lesgever heeft ons dat fout wijsgemaakt. :P :oops:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
pietje

Re: Vreemde combinatie

Bericht door pietje »

kika schreef:
Steven schreef: Zouden die dan geen patenten hebben op wat ze maken?
Als dat het geval is, kan je daar licenties op nemen.
En patenten zijn (gelukkig) niet eeuwigdurend, wanneer dat verlopen is kan iedereen hetzelfde systeem maken.
Volledig kopiëren kan dan weer vallen onder het auteursrecht, waarvan de termijnen veel langer zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vreemde combinatie

Bericht door nahoj »

De GF-compatibele koppeling van Voith is een nieuwe ontwikkeling, voor MR08.

Ik ken niet veel van patenten, maar als je iets maakt dat functioneel compatibel is, maar technisch geen copie, is er dan een probleem?
Plaats reactie