Pagina 1 van 1

TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 26 jul 2012, 16:38
door loic1811
donderdag, 26 juli 2012 14:51
TreinTramBus is niet te spreken over de gebrekkige service in het trein- en busstation op de luchthaven van Zaventem. Gebrekkige bewegwijzering, geen overzichtsborden, kapotte betaalautomaten…. Dat vloekt volgens de organisatie met de zware Diabolotoeslag die sinds juni van kracht is.

De gebruikersorganisatie van het openbaar vervoer is scherp in haar analyse van de problemen waarmee de reizigers van en naar de nationale luchthaven geconfronteerd worden.

Vooral wat het treinverkeer betreft zijn de problemen legio. “In het luchthavenstation is het moeilijk op te maken welke treinen in Brussel stoppen. Op de elektronische infoschermen is enkel de eindbestemming vermeld, bij voorbeeld De Panne. Er staat niet bij 'via Brussel', en dat maakt het voor de reiziger zeer moeilijk,” legt TreinTramBus-woordvoerder Jan Vanseveren uit aan brusselnieuws.be.

Betaalautomaten

“Voorts is er het probleem van de betaalautomaten”, vervolgt Vanseveren. De klassieke betaalautomaten van de NMBS aanvaarden enkel Belgische bankkaarten. Geen buitenlandse kredietkaarten dus en evenmin cash geld.”

Ook de Diabolotoeslag kent in de ogen van TreinTramBus geen genade. “De toeslag kost meer dan het ticket voor het traject Brussel-Zaventem zelf. Dat is onaanvaardbaar,” vindt Vanseveren. “Wie zich op een duurzame manier naar de luchthaven verplaatst, moet meer betalen dan wie met de auto naar de luchthaven rijdt: de omgekeerde wereld. TreinTramBus stelt voor om een kleine toeslag aan te rekenen aan elke vliegtuigpassagier op Zaventem om het Diaboloproject te financieren”.

Diabolo is een publiek-private samenwerking voor de betere treinontsluiting van de luchthaven. De Diabolotunnel zorgt voor een snellere verbinding met Antwerpen. Wie van Brussel naar de luchthaven spoort, rijdt niet door de tunnel, maar betaalt wel de toeslag.

Vanseveren vindt het ook ongehoord dat mensen die multimodaal reizen, met andere woorden de trein en de bus gebruiken, ook de Diabolotoeslag moeten betalen. “Door de concentratie van de bussen op de luchthaven, moeten heel wat busgebruikers daar overstappen. Ze nemen dus het vliegtuig niet, maar moeten toch de Diabolotoeslag betalen”.

'Niet in kassa NMBS'

NMBS-woordvoerder Bart Krols wijst erop dat de Diabolotoeslag niet terechtkomt in de kassa van de treinmaatschappij maar integraal wordt doorgestort naar de publiek-private maatschappij die de Diabolotunnel bouwde. De Diabolotoeslag werd drie jaar geleden ingevoerd, maar steeg in juni van 2,15 naar 4,3 euro. “De toeslag is bij wet vastgelegd. Het is een politieke beslissing, los van de NMBS.”

Wat de betaalautomaten betreft, geeft Krols toe dat die niet meer van de jongste zijn. Ze dateren van 1999. “In het najaar worden ze vervangen door automaten waar men wel met buitenlandse betaalkaarten mee kan betalen. In afwachting komt er één automaat waar men met een Visa-kaart tot 30 euro mee kan afhalen, om nadien een ticket mee te kopen.”

Voor de infoschermen moeten we dan weer bij Infrabel aankloppen, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen. Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken daarover: “We krijgen weinig klachten over de aanduidingen en informatieschermen, maar mochten we toch klachten krijgen zijn we bereid daarnaar te luisteren."
Ook Ombudsman van de NMBS Guido Herman zegt weinig klachten te ontvangen. “Maar het is niet omdat er weinig officiële klachten zijn, dat er geen probleem is. Buitenlandse reizigers gaat niet meteen in de pen kruipen om hun beklag te doen."

Busreiziger

Voor de busreiziger is de situatie op de luchthaven volgens TreinTramBus evenmin benijdenswaardig. “Wie een ticket in voorverkoop wil kopen, kan dat enkel in een krantenwinkeltje, dat zich niet op dezelfde verdieping bevindt dan het busstation. Men kan ook een ticket kopen in het treinstation, maar dat is dan weer op een andere verdieping. Ander probleem is de afwezigheid van een algemeen overzichtsbord met alle lijnen die de luchthaven aandoen. Nu moet je aan elke stopplaats de bordjes gaan bekijken, echt gekkenwerk. Ten slotte zijn er geen verhoogde perrons aan de stopplaatsen.”

De Lijn-woordvoerster Sarah Somers zegt in een reactie dat "De Lijn bewust is van de problemen en nadenkt over een oplossing". "Het is de bedoeling dat er een realtime elektronisch infobord komt, van het type dat in de grote busstations aanwezig is." Wanneer dat bord er komt is niet duidelijk.

"We bestuderen ook de mogelijkheid om betaalautomaten te plaatsen, maar aangezien er geen personeel van De Lijn permanent aanwezig is op de luchthaven is dat niet evident. Wat de perrons betreft: het gaat om privéterrein van de Brussels Airport Company. Zij zijn verantwoordelijk", aldus nog Somers

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 27 jul 2012, 19:20
door K V B
hle2127 schreef: Vooral wat het treinverkeer betreft zijn de problemen legio. “In het luchthavenstation is het moeilijk op te maken welke treinen in Brussel stoppen. Op de elektronische infoschermen is enkel de eindbestemming vermeld, bij voorbeeld De Panne. Er staat niet bij 'via Brussel', en dat maakt het voor de reiziger zeer moeilijk,” legt TreinTramBus-woordvoerder Jan Vanseveren uit aan brusselnieuws.be.
De laatste keer dat ik op Schiphol was (ik moet toegeven, dat is een al een poos geleden) hing daar een afzonderlijk vertrekbord waar men in plaats van treinen chronologisch weer te geven gewoon bestemmingen alfabetisch gaf. Dat betekende weliswaar dat achter veel bestemmingen hetzelfde spoor en dezelfde vertrektijd stonden, maar voor mensen die het reizen met de trein in Nederland niet gewoon zijn was dit wel erg handig.

Mischien een ideetje voor de luchthaven.

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 29 jul 2012, 10:45
door tomdg
De tussenstops van de treinen zijn wel duidelijk aangegeven hoor! Net zoals in de andere grote stations: op de TVs en op de borden boven het perron. Ook op de affiches kan je de tussenstops zien, je kan het ook nog altijd vragen aan personeel, opzoeken op internet,... Wie dan nog niet content is moet maar de taxi nemen :mrgreen:

Met de opening was er toch niet veel volk aan de loketten (zal nu waarschijnlijk wel wat meer zijn met het verlof): Afbeelding Tussenstops op de TVs: Afbeelding

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 29 jul 2012, 12:04
door groentje
Maar niet op de overzichtsschermen, waar je gaat kijken om te weten wanneer de volgende trein vertrekt.

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 29 jul 2012, 12:35
door fets
groentje schreef:Maar niet op de overzichtsschermen, waar je gaat kijken om te weten wanneer de volgende trein vertrekt.
Maar dit is toch in geen enkel station? Alleen het eindstation en mogelijk 1 of 2 tussenstops worden weergegeven.

Ik vermoed dat het kiezen van de juiste "tussenbestemming" een manuele actie moet zijn per station om te zien wat zinnig is voor die locatie.
Bv op lijn 139 in Leuven werd de trein naar Ottignies aangekondigd als "Waver / Ottignies" tot een paar weken geleden, nu is dat "Bierges-Walibi / Ottignies" gedurende de week. (in het weekend is het erger, dan is het gewoon "Louvain La Neuve Universite").
Op de luchthaven zal dit waarschijnlijk steeds de eerste "interessante" stop zijn (Leuven/Mechelen of Brussel NZV), gevolgd door de eindbestemming. Maar als je naar bv. Gent wil, neem je beter NIET de trein met eindbestemming Gent, aangezien deze rondrijdt langs L50 en je dus beter af bent met een overstap in NZV. (de trein naar De Panne daarentegen is wel snel voor Gent ;)

Indien ze er nog niet zouden staan, zijn de informatie touchscreens zoals die in Brussel-Centraal staan, dus ook gewenst op de luchthaven!

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 29 jul 2012, 12:40
door dentheo
fets schreef:
groentje schreef:Maar niet op de overzichtsschermen, waar je gaat kijken om te weten wanneer de volgende trein vertrekt.
Maar dit is toch in geen enkel station? Alleen het eindstation en mogelijk 1 of 2 tussenstops worden weergegeven.
Volgens mij is een luchthaven geen "gewoon" station het aantal "vreemde" mensen en niet-pendelaars zal daar merkelijk hoger liggen.
De communicatie verdient daar waarschijnlijk iets extra....

Alhoewel als ik zie dat na enkele jaren In Antw Centraal de wegwijzer naar spoor 21-22 nog altijd wijst naar de roltrap die naar boven komt vrees ik dat ze nog even moeten wachten.

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 30 jul 2012, 15:12
door kika
K V B schreef:De laatste keer dat ik op Schiphol was (ik moet toegeven, dat is een al een poos geleden) hing daar een afzonderlijk vertrekbord waar men in plaats van treinen chronologisch weer te geven gewoon bestemmingen alfabetisch gaf. Dat betekende weliswaar dat achter veel bestemmingen hetzelfde spoor en dezelfde vertrektijd stonden, maar voor mensen die het reizen met de trein in Nederland niet gewoon zijn was dit wel erg handig.
Niet alleen daar, maar ook op Amerikaanse luchthavens is dat zo geregeld, veel handiger om het juiste perron/gate terug te vinden. Als het puur op tijd is, gaan die dingen steeds verdraaien tegen dat je ongeveer halverwege bent en geraak je gemakkelijk kwijt waar je was in het overzicht. Het is weliswaar voor geoefende reizigers beter om het chronologisch te hebben, zeker omdat je zo bvb. een alternatieve reisweg kan nemen (de eerste is misschien niet jou gewoonlijke L-trein maar een IC zodat je nog 1 keer moet overstappen of een andere bus moet nemen, maar je komt 15 minuten minder laat thuis).
fets schreef:
groentje schreef:Maar niet op de overzichtsschermen, waar je gaat kijken om te weten wanneer de volgende trein vertrekt.
Maar dit is toch in geen enkel station? Alleen het eindstation en mogelijk 1 of 2 tussenstops worden weergegeven.
Het is niet omdat het in geen enkel Belgisch station is, dat het daarom goed is. Er zijn ook nog andere mogelijkheden denkbaar: 3 kolommen met Brussel - Leuven - Mechelen, daaronder de treinen met hun vertrektijden, eindbestemming, soort, en perron. Er is niets mis met af en toe na te denken of elders te kijken om zo tot betere systemen te komen.

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 31 jul 2012, 20:02
door Ruben
K V B schreef:
hle2127 schreef: Vooral wat het treinverkeer betreft zijn de problemen legio. “In het luchthavenstation is het moeilijk op te maken welke treinen in Brussel stoppen. Op de elektronische infoschermen is enkel de eindbestemming vermeld, bij voorbeeld De Panne. Er staat niet bij 'via Brussel', en dat maakt het voor de reiziger zeer moeilijk,” legt TreinTramBus-woordvoerder Jan Vanseveren uit aan brusselnieuws.be.
De laatste keer dat ik op Schiphol was (ik moet toegeven, dat is een al een poos geleden) hing daar een afzonderlijk vertrekbord waar men in plaats van treinen chronologisch weer te geven gewoon bestemmingen alfabetisch gaf. Dat betekende weliswaar dat achter veel bestemmingen hetzelfde spoor en dezelfde vertrektijd stonden, maar voor mensen die het reizen met de trein in Nederland niet gewoon zijn was dit wel erg handig.

Mischien een ideetje voor de luchthaven.
Dit is ook in enkele Londense stations het geval en inderdaad heel handig voor iemand die de treinverbindingen ergens niet goed kent.

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 01 aug 2012, 15:05
door Frank
hle2127 schreef:Betaalautomaten

“Voorts is er het probleem van de betaalautomaten”, vervolgt Vanseveren. De klassieke betaalautomaten van de NMBS aanvaarden enkel Belgische bankkaarten. Geen buitenlandse kredietkaarten dus en evenmin cash geld.”

[...]

Wat de betaalautomaten betreft, geeft Krols toe dat die niet meer van de jongste zijn. Ze dateren van 1999. “In het najaar worden ze vervangen door automaten waar men wel met buitenlandse betaalkaarten mee kan betalen. In afwachting komt er één automaat waar men met een Visa-kaart tot 30 euro mee kan afhalen, om nadien een ticket mee te kopen.”
En in welk opzicht is dat een oplossing? Daar sta je dan met je 30 euro bij een automaat die geen cash geld aanvaardt...
De Lijn-woordvoerster Sarah Somers zegt in een reactie dat "De Lijn bewust is van de problemen en nadenkt over een oplossing". "Het is de bedoeling dat er een realtime elektronisch infobord komt, van het type dat in de grote busstations aanwezig is." Wanneer dat bord er komt is niet duidelijk.
Een scherm met enkel de bussen van De Lijn dan neem ik aan?
"We bestuderen ook de mogelijkheid om betaalautomaten te plaatsen, maar aangezien er geen personeel van De Lijn permanent aanwezig is op de luchthaven is dat niet evident."
Er staan in Antwerpen in ieder pre-metro station automaten, evengoed bovengronds in bijvoorbeeld Antwerpen Berchem, daar is toch ook niet permanent personeel aanwezig? Een automaat zou trouwens zijn doel wel erg voorbij schieten als er continu iemand van het personeel moest bijzijn, niet?

Re: TreinTramBus boos over gebrekkige service op luchthaven

Geplaatst: 03 aug 2012, 09:57
door tomdg
Frank schreef:
"We bestuderen ook de mogelijkheid om betaalautomaten te plaatsen, maar aangezien er geen personeel van De Lijn permanent aanwezig is op de luchthaven is dat niet evident."
Er staan in Antwerpen in ieder pre-metro station automaten, evengoed bovengronds in bijvoorbeeld Antwerpen Berchem, daar is toch ook niet permanent personeel aanwezig? Een automaat zou trouwens zijn doel wel erg voorbij schieten als er continu iemand van het personeel moest bijzijn, niet?
Misschien zit er iemand vanbinnen in die automaten van De Lijn die uw kaartje door die gleuf moet steken :mrgreen: