Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Dieselfreak »

Kortrijk - Op dinsdag 4 september stelde studiebureau Euro Immo Star het masterplan voor de Kortrijkse stationsbuurt voor. Het station zelf maakt plaats voor een zwevend gebouw boven de sporen, terwijl het verkeer errond vooral ondergronds zal gebeuren.

“Na 60 jaar zit er sleet op het huidige stationsgebouw, daarom is het tijd voor iets nieuws”, aldus NMBS-topman Jannie Haek. “Daarom wordt er een nieuw gebouwd en meteen zal ook de omgeving worden aangepakt.”

Het huidige station zal worden afgebroken en zal plaats maken voor een station dat boven de sporen zal zweven. De huidige fietsenstalling blijft wel bestaan, net als de tunnel van de Pieter Tacklaan naar het Stationsplein. Aan het Stationsplein, dat parkeervrij wordt, komt een ondergrondse parking voor 1200 auto's. Ook het Conservatoriumplein zal grotendeels autovrij worden.

Bron: http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 787067.htm

Volgens WTV zouden de werken starten in 2016, die zullen dus minstens 6 jaar duren. Het roept wel vragen op. Zal het treinverkeer in en rond Kortrijk niet gehinderd worden door deze werken? Waar zullen de loketten en wachtruimte(s) zich bevinden tijdens de metamorfose? Volgens het filmpje wordt het busstation ook compleet vernieuwd, waar zullen de bussen van en naar station Kortrijk ondertussen hun begin- en eindpunt hebben? Hoe zal het nieuwe stationsgebouw eruit zien, en welke voorzieningen zullen er zijn?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door vasonline »

Het zou fijn zijn mocht men zich minder bezighouden met prestigeprojecten en meer met het werkelijke aanbod.

(denk maar aan de plannen van Mechelen, het veel te dure Luik Guillemins(*) )
Een mooie renovatie zoals Charleroi-Sud: daar is de reiziger even blij mee...

Kleine stations komen veel minder in de kijker.

Groetjes

(*) Niet dat ik de stations architectuur (op zich) niet mooi vind. Praktisch is echter nog iets anders.

Verkiezingen zeker?

Prentje van Kortrijk gevonden op deze site: Dat ziet er niet eens zo verkeerd uit. Iemand een prentje van de lokethal? Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door msts.be »

Pff, weer een aftreksel van de nieuwe stations in Mechelen en Bergen. Ik moet akkoord gaan met mijn voorgangers: men zou beter eerst eens deftig werk maken van Brussel-Zuid voor er weer een centrumstad een stationsproject krijgt. Na de opfrissing een paar jaar terug is Kortrijk toch best oké ? Voor je het weet wilt Genk een nieuw station, moet dat gecompenseerd worden door een station in Aarlen in the middle of nowhere, enz..
Rétro

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Rétro »

Een mooie renovatie zoals Charleroi-Sud: daar is de reiziger even blij mee...

Lijkt me toch ook de betere oplossing. Als alle stations van meer dan 60 jaar moeten worden omgelegd... :shock: Vraag ùe af hoeveel mensen in Kortrijk daar zitten op te wachten?

Mss mogen de perrons en dergelijke wel ééns vernieuwd worden, maar ik zie niet echt in wat er verkeerd is met het huidige stations gebouw voor een kleinere stad als Kortrijk? Weer een goed excuus om ook meteen de hele buurt daar te veranderen/vernieuwen. Men zou denken in de huidige tijd en situatie wat voorzichtiger om te springen met het geld.... niet dus?

Ps; het is maar een voorbeeld filmpje , maar zie ik daar ook het aantal sporen nog eens verminderen?

Meer info , en foto's van het station Kortrijk;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Kortrijk
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door vasonline »

Rétro schreef:Een mooie renovatie zoals Charleroi-Sud: daar is de reiziger even blij mee...


Meer info , en foto's van het station Kortrijk;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Kortrijk
Bedankt voor de wiki link :)

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door markske »

Ik kan er wel nog altijd niet bij dat het nieuwe seinhuis, dat pas in 2014 in dienst zal zijn, in 2020 zal sluiten en de volledige regio vanuit Brugge zal bestuurd worden.
Ik bouw voor mezelf toch ook geen nieuw huis dat ik na 6 jaar niet meer nodig heb.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door groentje »

En nog een stukje bouwerfgoed uit de jaren '50 dat eraan moet, en over 20 jaar wellicht gemist zal worden...
Wat heeft men toch tegen deze stations? Ze zijn vaak in betere staat dan hun 10 of 20 jaar jongere broertjes en zusjes, solider gebouwd, en hebben oneindig meer charme. Mits een zorgvuldige renovatie is daar toch veel meer mee aan te vangen?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Bordensteker »

Ik kan beter dan allemaal bedankjes plaatsen even opmerken dat ik het kennelijk met ál de bovenstaande posters eens ben.

(Ze moeten wel even die ene vlaggenmast rechtzetten waar die fiets tegenaan staat.)
bobke90

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door bobke90 »

NMBS wil zwevend station in Kortrijk Afbeelding KORTRIJK - De NMBS heeft plannen voor een futuristisch station in Kortrijk. Het kostenplaatje van 100 miljoen euro kan nog een domper op de vreugde zetten. Vooral omdat de NMBS zelf maar 71 miljoen vrijmaakt.

Als het van de NMBS Groep afhangt, staan het station en de stationsbuurt een enorme metamorfose te wachten. Tegen 2025 wil de spoorwegmaatschappij het station klaar hebben.

Dat project is zowel opvallend als ambitieus. Zo zou het stationsgebouw verdwijnen en zou er een zwevend station boven de sporen komen. Om het zwevende effect te benadrukken zouden de steunpilaren in de roltrappen worden verwerkt. Dit om een open ruimte te creëren tussen het stationsplein en de Minister Tacklaan.

Het stationsplein zou net als het Conservatoriumplein autovrij worden en onder de huidige buslijnen zou een parking voor 1.200 wagens komen. Die parking zou in verbinding staan met de tunnel die de Aalbeeksesteenweg met de Menensesteenweg verbindt. De bushaltes komen parallel met het perron en er zou plaats zijn voor een sneltram in de Pieter Tacklaan.

100 miljoen euro

Het project zal zo'n 100 miljoen euro kosten. NMBS Groep zal hier in totaal 71 miljoen euro van ophoesten. Waar de overige 30 miljoen euro moet worden gehaald, blijft momenteel onduidelijk. Het is ook nog niet zeker of het project in zijn huidige vorm ooit gerealiseerd zal worden.

Volgens burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) en schepen van Ruimtelijke Ordening Wout Maddens (Open VLD) is het vernieuwen van de stationsomgeving een prioriteit voor de stad. ‘Het staat bij de tien werken van Kortrijk Spreekt', zegt de burgemeester. ‘De resultaten van de enquête zijn nog niet bekend en we weten dus niet hoe belangrijk de Kortrijkzaan een nieuw station acht.'

Op 5 maart pleegt Van Quickenborne overleg met de NMBS. ‘Dan zullen we kijken wat er mogelijk is en wat er in het budget past.' Het station en de stationsbuurt zullen hoe dan ook vernieuwd worden, maar of het zwevende station er komt is voorlopig onduidelijk.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 4_00481541

Wel beetje belachelijk dat een zo duur station gaat gebouwd worden. Een overheidsbedrijf als de NMBS zou zich niet met zo'n dingen moeten bemoeien. Het zou de stad Kortrijk moeten zijn die het iniatief moet nemen en het project bekostigen als ze een mooi station willen. De taak van de NMBS is PERSONENVERVOER.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door overweg13 »

bobke90 schreef:
Wel beetje belachelijk dat een zo duur station gaat gebouwd worden. Een overheidsbedrijf als de NMBS zou zich niet met zo'n dingen moeten bemoeien. Het zou de stad Kortrijk moeten zijn die het iniatief moet nemen en het project bekostigen als ze een mooi station willen. De taak van de NMBS is PERSONENVERVOER.
En die reizigers moeten ook ontvangen worden. In een restaurant ga je om te eten, maar je wil toch wel wat meer dan een of ander gerecht op je bord?
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Kristofke »

Ik ben dat gezeik op nieuwe stationsgebouwen eigenlijk een beetje beu.

Een station mag een mooi gebouw zijn, het is een van de verantwoordelijkheden van de overheid om zulke architecturale werken te bouwen.

Als we overal kartonnen dozen zetten is het natuurlijk veel goedkoper, maar mooier zullen de steden er dan niet op worden.

Had men trouwens vroeger niet zoveel prachtige stations afgebroken zat men nu niet met die vervangingskosten.

De bouw van deze stations staat ook los van de NMBS (zoals de persoon hierboven eigenlijk roept zonder te weten waar hij het over heeft), de bouw gebeurt door de Holding en met andere budgetten dan die voor het verzekeren van de vervoersovereenkomst met de overheid. Nu komen de stations toch bij de NMBS terecht, toch zal het niet meer dan logisch zijn dat zulke budgetten voor stations opgemaakt blijven worden.

Niet vergeten dat zulke gebouwen tussen de 50 en 100 jaar mee moeten gaan, je kan er dan beter ook maar iets deftig zetten dat ook mooi is om naar te kijken en een positieve invloed heeft op de stationsomgeving.

Maar het zal dat typische Vlaamse kantje zijn dat we niets moois mogen doen, dat we niets wereldvernieuwend mogen doen, maar dat we saai en grijs moeten blijven.

Niet vergeten dat Euro Immo Star wereldwijd in de top staat van stationsgebouwen en ontwikkeling.
Laatst gewijzigd door Kristofke op 25 feb 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Merijn »

Ik ben ermee eens dat een reiziger ontvangen moet worden, maar dat kan mijns inziens evengoed in een (beetje) gerenoveerd station. 9 kansen op de 10 zal het zoals in Liege Guillemins zijn: een station waar je nergens wat in de warmte kan wachten (bij vrieskou buiten)...dan verkies ik toch een ouder gebouw met warmte...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Kristofke »

Merijn schreef:Ik ben ermee eens dat een reiziger ontvangen moet worden, maar dat kan mijns inziens evengoed in een (beetje) gerenoveerd station. 9 kansen op de 10 zal het zoals in Liege Guillemins zijn: een station waar je nergens wat in de warmte kan wachten (bij vrieskou buiten)...dan verkies ik toch een ouder gebouw met warmte...
Vroeger stond je in Luik en nu in Kortrijk toch ook in de kou? Er zijn in Luik wachtruimtes, en in Kortrijk zal dat ook zo het geval zijn net zoals men nu in Kortrijk toch ook een wachtzaal heeft.

Waarom wordt er een vals beeld opgehangen dat nieuwe stations geen wachtruimtes zouden hebben?

Alle stations zijn "trekgaten" voor wind, daar valt weinig aan te doen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door overweg13 »

Merijn schreef:Ik ben ermee eens dat een reiziger ontvangen moet worden, maar dat kan mijns inziens evengoed in beetje gerenoveerd station. 9 kansen op de 10 zal het zoals in Liege Guillemins zijn: een station waar je nergens wat in de warmte kan wachten (bij vrieskou buiten)...dan verkies ik toch een ouder gebouw met warmte...
Dan is Kortrijk toch niet meteen het beste voorbeeld, Merijn. Ik ken de wachtzaal van Kortrijk alleen als een groot tochtgat, met veel te weinig zitplaatsen. Als je dan ziet hoeveel van dat gebouw eigenlijk ondergebruikt wordt... Maar ik ben het met je eens: ook Liège-G. is geen goed voorbeeld. Als het de bedoeling is om de reizigers in een van de vele uitbatingen te krijgen is het topklasse...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Dieselfreak »

Kristofke schreef:Vroeger stond je in Luik en nu in Kortrijk toch ook in de kou?
Kortrijk heeft verwarmde wachthokjes op de perrons. Die zullen door die metamorfose verdwijnen en niet meer terugkeren.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie