Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door groentje »

Bijna juist, Digneffe zit niet (meer) in het directiecomité. Dat is nog afgeschaft onder Durant.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door gysev »

groentje schreef:Bijna juist, Digneffe zit niet (meer) in het directiecomité. Dat is nog afgeschaft onder Durant.
Dat was bij wijze van spreken hé. Je gaat toch niet ontkennen dat de twee grote bonden daar nog een dikke vinger in de pap hebben?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door Retard »

gysev schreef:- in het weekend is er geen schouwer meer in Brussel, en nog maar één rangeerder. Begin augustus heeft de Blankenberge-express van de GAR 50' stilgestaan met een probleem dat normaal op 5' is opgelost. Maar de enige rangeerder was elders in een bundel bezig...
Maar alles gaat goed....
Dit heeft nu wel niet zoveel met het topic te maken, maar wie doet dan de remproef van die treinen?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door gysev »

Retard schreef:Dit heeft nu wel niet zoveel met het topic te maken, maar wie doet dan de remproef van die treinen?
De depanneerder, en als die weggeroepen wordt naar een ander station heeft B-MO een groot probleem.
pietje

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door pietje »

Retard schreef:
Shrek schreef:
overweg13 schreef: En zet er mij ook maar bij: ik heb vertragingsgegevens sinds 1976, en ik kan het alleen maar beamen: het is nog nooit zo slecht geweest. En dat er nog nauwelijks op aansluiting gewacht wordt, maakt het nog veel, veel erger...
Maar komen die vertragingen omdat er een andere structuur is, omdat er veel meer treinen rijden, omdat er minder onderhoud gebeurd of is het een combinatie?
Alles op de structuur steken lijkt mij wat kort door de bocht
Neen, maar die door de structuur komen, zijn wel de meest lullige.
Maar die vertragingen (en ook andere problemen/communicatiemoeilijkheden) komen helemaal niet door de structuur.
Dit is een drogreden die de vakbonden gebruiken(misbruiken) om de door hen zo gehate opdeling te kunnen terugdraaien.
Als ze veel mensen dit echt wijsgemaakt krijgen, hopen ze zo een voldoende draagvlak te creëren om hun zin door te drijven.

De problemen komen er vooral door het feit dat bij de eerste opdeling de bureaucratie zo sterk is toegenomen dat het niet meer werkbaar is.
Als er dus 1 ding moet gebeuren is het wel het wegwerken van deze bureaucratie.
Het opdoeken van de Holding is daar een eerste goede stap in, maar daar mag het zeker niet stoppen.
Het creëren van de Holding was zowat het slechtste dat men indertijd gedaan heeft, en die hebben we voor 100% te danken aan de vakbonden.

Trouwens effe serieus nu: de vakbond die iets met de reizigers zouden inzitten? daarom dat ze maar onmiddellijk een staking aankondigen, dan is de reiziger ook weer op zijn wenken bediend :twisted:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door Retard »

Jos heeft weer gespoken. Deze keer kreeg hij bijna een ganse pagina in Het Laatste Nieuws:

Vakbondsman JOS DIGNEFFE spuwt zijn gal over NMBS-directie en regering

Stieken hopen ze dat wij staken

Het loopt voor geen meter, het overleg tussen de spoorvakbonden en minister Magnette (PS) over een nieuwe structuur van de NMBS. Vakbondsman Jos Digneffe voelt de bui al hangen. Komt het tot een staking , dan zal hij daar andermaal het gezicht van zijn, de kop-van-jut. Kotsbeu is hij dat, en pisnijdig op politiek en directie. "Stiekem hopen ze dat wij staken en dat de bevolking ons dan uitspuwt. Terwijl wij verdomme als enigen bekommerd zijn om de reiziger. Al wat de politiek en de drie CEO's interesseert, is macht."

JAN SEGERS

Ja, de bonden hebben een stakingsaanzegging ingediend voor 24 september. Maar neen, ze zullen er die dag geen gebruik van maken, zegt de rode voorman Jos Digneffe (59). "We zijn niet gek. We zijn kwaad, maar daarom lopen we nog niet met de ogen open in de val. Op die dag leggen de truckers alle snelwegen lam. Als wij daar een spoorstaking bovenop doen, hebben wij de boter gegeten."
Die hebben ze altijd gegeten, de spoorvakbonden. De reiziger en de belastingsbetaler zijn het beu dat elk conflict bij de NMBS op hen wordt afgewenteld. Dat risico zit er ook de volgende weken weer in. "Ik ben tégen staken. bij elke actie duizenden mails van mensen die me uitschelden voor klootzak of erger. Sinds juni heb ik al zes keer een staking vermeden. Maar als het geduld op is en mijn achterban straks het werk neerlegt, dat zal ik die staking voluit verdedigen, ongeacht of ik het daarmee ens ben. Dat is mijn job"

Geniepig

Schoorvoetend geeft hij toe, Digneffe, dat zijn vakbond in het verleden soms te gretig naar het stakinswapen greep. "We hebben wel eens te snel gestaakt, ja. Dat dreigt ons nu zuur op te breken. Want nu we het echt nodig hebben, dat wapen, zal het ons verweten worden als we het gebruiken. Het geniepige is: de directie weet dat en de plitiek weet dat ook. Stiekem hopen ze dat we ons opnieuw tot staken laten verleiden. Dat de mensen zich van ons afkeren. En dat zijn ongestoord kunnen doorgaan met het enige wat hen interesseert: het verdelen van de macht, de centen en de postjes bij de NMBS." Jos Digneffe lacht wrang. "De reiziger? Die kan hen niet schelen, jong." Maar waar gaat het nu alweer over? Wat staat er op het spel en wat maakt ze andermaal zo woest, de spoormannen? Alles draait om het eenheidsstatuut van het personeel, hoor je. De bonden willen van Magnette de garantie dat daar niet aan geraakt wordt. "Klopt niet", weerlegt Digneffe. "Als het regeerakkoord één zekerheid biedt, dan is het die. Dat statuur is safe. Waar het om gaat, is de structuur van de NMBS. Onbelangrijk voor de klant? Integendeel. Van die structuur hangt alles af: de organisatie, de financiën, het werkklimaat voor het personeel en de kwaliteit van de dienstverlening. Dat men dus niet doet alsof wij zeuren over pietluttigheden. Het gaat om de essentie.

Driekoppige draak

Op dit moment zijn de spoorwegen wat Digneffe een driekoppige draak noemt. De regering wil van die falende drievuldigheid af. Ze wil een opdeling zoals Europa die het liefste ziet: een tweedelig structuur waarin het vervoer en de infrasturctuur strikt gescheiden worden. "Waarzin", vindt Digneffe. De vakbonden pleiten voor een eenheidsstructuur als vanouds: "één grote NMBS. Maar minister Magnette houdt het been stijf. voor hij naar het stadhuis van Charleroi vertrekt, heeft hij gezworen, zal hij de nieuwe, tweedelige structuur van het spoor erdoor hebben gekregen. Dat kon wel eens een dure eed worden.
Het bizarre aan dat conflict tussen regering en vakbonden, is dat minister Magnette het stilzwijgend eens is met de bonden. En dat hij dus een tweeledige structuur verdedigt waar hij zelf niet achter staat. Althans, dat beweert Jos Digneffe. "Ik ben ervan overtuigd dat Magnette perfect inziet dat wij gelijk hebben (Magnette is trouwens ook treinspotter, noot van Retard). Maar hij wil het regeerakkoord loyaal uitvoeren, zegt hij. Dat Europa geen eenheidsstructuur zou aanvaarden, is larie. Europa eist niet dat er twee aparte spoorbedrijven worden opgericht. Bovendien is het wel erg vreemd dat uitgerekend Magnette zich nu zou verschuilen achter de richtlijnen van de Europese Commissie - hij die altijd beweert dat Europa de Bijbel niet is."

Mexicaans leger

Digneffe Wijst naar de buurlanden. "Duitsland zweert bij één enkel spoorbedrijf, Frankrijk wil het Duitse model kopiëren en in Nederland willen alle partijen af van de tweedeling die ze nu kennen. En dan zouden wij, Belgen, plots tegen de stroom ingaan? Allez komaan." Jos Digneffe schudt het hoofd. "Een blinde kan zien dat hier politieke spelletjes meespelen. Politieke spelletjes - want de NMBS gaat over veel geld, veel macht en veel mensen. Over veel reizigers ook, maar de klant, die zal de regeringspartijen worst wezen. In 1973, toen ik hier begon, had je 70.000 spoormannen en 4.000 mensen bij de directie. Nu hou je 36.000 spoormannen over en zit er 5.000 man bij de directie. Een waterhoofd. Een Mexicaans leger. het werkt niet."
Ik zeg u: koppel het verlieslatende reizigersvervoert helemaal los van het infrastructuurbeheer en je krijgt binnen de korste keren minder treinen, een slechtere service en tickets die driemaal duurder zullen zijn dan vandaag. Dezelfde reizigers die nu klagen als we staken, zullen dan over tien jaar zeggen: 'Die Digneffe was nog de domste niet.' Maar dan is het te laat.

Pure politiek

De clou is, zegt Digneffe, dat er met de huidige driekoppige structuur eigenlijk niet mis is. "Het is niet de structuur die niet deugt. Het zijn de mensen die niet deugen. De CEO's zijn de buiksprekers van hun partijen. Ik zat onlangs bij de sp.a. Het was alsof ik Jannie Haek zelf aan het woord hoorde. Idem bij de PS en Open VLD. Toen ik tegenover de zoon van De Croo zat, dacht ik: 'Alexander, hoe lang is Marc Descheemaecker hier weg? Want jij herhaalt nu letterlijk wat Marc mij drie uren geleden heeft gezegd in zijn eigen kantoor.' Zo werkt dat bij de NMBS. Het is pure politiek."
De drie CEO's kunnen elkaar niet luchten. Alledire krijgen ze netto 10.000 euro per maand om elkaar het bloed van onder de nagels te pesten. Ze zouden bij wijze van spreken de wielen onder elkaars treinen weghalen. Stap de één zijn kantoor binnen en twee minuten later hoor je 'm kwaadspreken over de ander. Als de structuur straks wijzigt, gooi ze dan alledrie buiten. Niet één van de drie, maar tabula rasa, want allemaal zijn ze mede schuldig aan wat zich nu al jaren afspeelt."
Digneffe maakt een bruggetje. "Dat die drie elkaar tegenwerken, laat zich op elk niveau gevoelen. Daardoor laat de dienstverlening te wensen over; De klant pikt dat niet. resultaat: elke dag vijf, zes treinbegeleiders die in de klappen delen. Moet er nog zand zijn?"
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door groentje »

Hij gooit weer een hoop zaken op een hoop, de Jos. Nu is ook agressie tegen treinbegeleiders al te wijten aan de splitsing. Hallo?
Bon, ik geef hem wel op 2 zaken gelijk: men heeft vroeger te vaak gestaakt, en men krijgt daarvoor nu het deksel op de neus; en directie en overheid vinden het inderdaad niet erg dat er wordt gestaakt, omdat het de aandacht afleidt van hun fouten en gebreken.
rvdborgt
Berichten: 4333
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door rvdborgt »

Retard schreef:Digneffe Wijst naar de buurlanden. "Duitsland zweert bij één enkel spoorbedrijf, Frankrijk wil het Duitse model kopiëren en in Nederland willen alle partijen af van de tweedeling die ze nu kennen.
Dat over Nederland is gelogen. En dat Duitsland zweert bij één bedrijf, wil niet zeggen dat dat goed werkt. Integendeel.

Groetjes,
Rian
pietje

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef:
Retard schreef:Digneffe Wijst naar de buurlanden. "Duitsland zweert bij één enkel spoorbedrijf, Frankrijk wil het Duitse model kopiëren en in Nederland willen alle partijen af van de tweedeling die ze nu kennen.
Dat over Nederland is gelogen. En dat Duitsland zweert bij één bedrijf, wil niet zeggen dat dat goed werkt. Integendeel.

Groetjes,
Rian
In NL is het vooral bij vervoerder NS dat de problemen zich situeren, Prorail en de andere vervoerder doen het wel goed.
Dat NS het minder goed doet, heeft vooral met de werking van NS zelf te maken en niet de samenwerking met Prorail

Voor mij is dit dus een goede oplossing, maar bij de vakbonden wordt dit zoveel mogelijk verzwegen, want het past niet in hun kraam.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door Retard »

Ook Jos krijgt steun:

Brief van de dag:

"Mijn NMBS-hart bloedt"

Ik heb 40 jaar voor de spoorwegen gewerkt. Mijn hart bloedt als ik zie wat een potje er gemaakt is van waar wij destijds zo fier op waren. Wij droegen ons uniform nog met trots. Nu steken de NMBS-mensen die met het publiek in contact komen zich het liefst weg om geen kritiek te krijgen voor zaken waar zijn niets aan kunnen doen. Ik meen dat Digneffe de nagel op de kop slaat als hij zegt dat de politiek stiekem hoopt dat de vakbonden zullen staken, zodat de mensen zich van hen zullen afkeren. De vakbonden staan compleet machteloos, als zij iets voorstellen, drukken de politici toch gewoon hun eigen zin door. Mijn hart bloedt nu nog wat meer.
José Plesier, Veurne
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door groentje »

En José heeft (deels) gelijk. Er is heel wat minder fierheid bij heel wat collega's, de nabijheid met de reiziger is een pak verminderd. De modernisering, en daarmee gepaard gaande concentratie van seinhuizen, sluiting van loketten in kleinere stations, is daar wel debet aan, maar die verandering zouden ongetwijfeld ook zijn doorgezet zonder de opsplitsing...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:En José heeft (deels) gelijk. Er is heel wat minder fierheid bij heel wat collega's, de nabijheid met de reiziger is een pak verminderd. De modernisering, en daarmee gepaard gaande concentratie van seinhuizen, sluiting van loketten in kleinere stations, is daar wel debet aan, maar die verandering zouden ongetwijfeld ook zijn doorgezet zonder de opsplitsing...
Ook een belangrijke vaststelling: je moet al verdomd goed zoeken om nog NMBS-personeel op de perrons te vinden. Vroeger waren zij de ideale aanspreekpunten want ze wisten altijd ongeveer alles. Nu vind je ze niet alleen meer, maar als je er dan toch een vindt, dan kan hij alleen maar zeggen dat hij het ook niet weet. En dat laatste is ongetwijfeld wel een gevolg van de splitsing.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door groentje »

Correctie: de splitsing-op-zijn-Belgisch. Want ondanks alle (vakbonds- en andere) propaganda is de lange informatieketting géén eis van Europa, maar een Belgische uitvinding.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door Steven »

en het waren de vakbonden zelf die vragende partij waren voor de draak met drie hoofden, nu men een hoofd wil verwijderen praten ze weer anders.
rvdborgt
Berichten: 4333
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Correctie: de splitsing-op-zijn-Belgisch. Want ondanks alle (vakbonds- en andere) propaganda is de lange informatieketting géén eis van Europa, maar een Belgische uitvinding.
Precies. Dat is uitdrukkelijk een zelf opgelegde beperking.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie