Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Galactic schreef:Er staat heel weinig personeel achter deze staking! De depots van de tbg's en tb's zitten vol momenteel.
Gezien op het nieuws? Enkelingen die een paar strategische plaatsen blokkeren en tis om zeep. :evil:
En Infrabel doet daar amper iets tegen. Het is bij bijna iedere staking hetzelfde: rode vlaggen in het spoor, actievoerders in het spoor, verkeersleidingspost bezetten. Allemaal illegaal en Infrabel hoort daartegen op te treden, maar er gebeurt gewoon niks.

Als ik Eurostar was, dan zou ik nu een vette claim bij Infrabel indienen.
Eurostar heeft bijna de hele dag kunnen rijden :wink:
Ook daar was er amper stakingsbereidheid. Idem voor de Frankrijkstraat, veel meer werkwilligen dan stakers aldaar.

Ik denk trouwens niet dat er in het Brusselse seinhuizen bezet zijn. Zowel in het gebied van Brussel-noord als Brussel-zuid reden er de hele dag door treinen. Enkel de stations zelf waren bezet door actievoerders.
En daar kan infrabel helaas bitter weinig aan doen ...
Infrabel kan de actievoerders van de sporen laten verwijderen. De sporen onbevoegd betreden is verboden. Als reizigers dat doen, dan is de politie er snel bij. Als het personeel een gerichte blokkade uitvoert, dan hoeft het spoor niet ontruimd te worden? Dat zaakje stinkt.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door kika »

Ik las dat een aanzienlijk deel van het personeel wat normaal in/uit Brussel werkt 'afwezig blijkt te zijn.' Moet ik dat lezen als: werkwillig maar geraakt (of probeerde het niet) niet op de werkvloer wegens stakende/blokkerende collega's? Of is dat een gevalletje journalistieke creativiteit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Shrek »

kika schreef:Ik las dat een aanzienlijk deel van het personeel wat normaal in/uit Brussel werkt 'afwezig blijkt te zijn.' Moet ik dat lezen als: werkwillig maar geraakt (of probeerde het niet) niet op de werkvloer wegens stakende/blokkerende collega's? Of is dat een gevalletje journalistieke creativiteit?
Bij ons op de dienst had heel veel volk een verlofdag genomen (en bleven dus thuis).
Dat is natuurlijk iets helemaal anders dan een stakingsdag omdat je die uren dan op een andere dag toch moet presteren.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door LHOON »

Gisteren moest ik terugkomen uit Duitsland. De ICE10 uit Frankfurt was beperkt tot Aken, er waren daar vervangbussen naar Brussel voorzien maar ik had me reeds voorbereid om de nacht in Aken door te brengen.
Het ICE stel (overigens een van de NS) stond vanmorgen nog leeg op spoor 9 in Aken. De eerste trein naar Welkenraedt (IR5026) liet op zich wachten, de ICE reed leeg weg. Door de 10' vertraging van de IR miste ik de P7402 in Welkenraedt en was het dus wachten op de IC uit Eupen.
In Luik zagen we de ICE terug, het stel was leeg naar Luik gereden, om daar (met een klein uur vertraging) als ICE11 terug naar Frankfurt te vertrekken...

Heeft er eigenlijk iemand een idee met welk materiaal de P7402 wordt gereden?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5315
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steve »

LHOON schreef:Gisteren moest ik terugkomen uit Duitsland. De ICE10 uit Frankfurt was beperkt tot Aken, er waren daar vervangbussen naar Brussel voorzien maar ik had me reeds voorbereid om de nacht in Aken door te brengen.
Het ICE stel (overigens een van de NS) stond vanmorgen nog leeg op spoor 9 in Aken. De eerste trein naar Welkenraedt (IR5026) liet op zich wachten, de ICE reed leeg weg. Door de 10' vertraging van de IR miste ik de P7402 in Welkenraedt en was het dus wachten op de IC uit Eupen.
In Luik zagen we de ICE terug, het stel was leeg naar Luik gereden, om daar (met een klein uur vertraging) als ICE11 terug naar Frankfurt te vertrekken...

Heeft er eigenlijk iemand een idee met welk materiaal de P7402 wordt gereden?
Een 18 + M4, denk ik (tot voor kort was het een 13).
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Terminus »

Ik (en vele van mijn collega's) hadden de intentie om te gaan werken (jaja, Frankrijkstraat), maar helaas... we zijn er nooit geraakt. Dus dan maar een kredietdag of verlof opgenomen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steven »

Terminus schreef:Ik (en vele van mijn collega's) hadden de intentie om te gaan werken (jaja, Frankrijkstraat), maar helaas... we zijn er nooit geraakt. Dus dan maar een kredietdag of verlof opgenomen.
Dit is een keuze dat rijdend personeel nooit heeft, ofwel kom je werken, ofwel staak je en indien je niets laat weten ben je onwettig afwezig. Maar het nemen van een verlofdag, kredietdag of wat dan ook is geen optie voor ons. Zou het evenmin mogen zijn voor het ander personeel.
franksken

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door franksken »

Steven schreef:
Terminus schreef:Ik (en vele van mijn collega's) hadden de intentie om te gaan werken (jaja, Frankrijkstraat), maar helaas... we zijn er nooit geraakt. Dus dan maar een kredietdag of verlof opgenomen.
Dit is een keuze dat rijdend personeel nooit heeft, ofwel kom je werken, ofwel staak je en indien je niets laat weten ben je onwettig afwezig. Maar het nemen van een verlofdag, kredietdag of wat dan ook is geen optie voor ons. Zou het evenmin mogen zijn voor het ander personeel.
Ikke nie,niemand nie!Rare gedachtekronkel,hoor
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steven »

franksken schreef:
Steven schreef:
Terminus schreef:Ik (en vele van mijn collega's) hadden de intentie om te gaan werken (jaja, Frankrijkstraat), maar helaas... we zijn er nooit geraakt. Dus dan maar een kredietdag of verlof opgenomen.
Dit is een keuze dat rijdend personeel nooit heeft, ofwel kom je werken, ofwel staak je en indien je niets laat weten ben je onwettig afwezig. Maar het nemen van een verlofdag, kredietdag of wat dan ook is geen optie voor ons. Zou het evenmin mogen zijn voor het ander personeel.
Ikke nie,niemand nie!Rare gedachtekronkel,hoor

Jij vind het dus normaal dat mensen kunnen kiezen om betaald verlof te nemen binnen het bedrijf waar de vakbonden u oproepen om te staken? Dat is net waar die vakbonden op teren om hun actie als "geslaagd" te bestempelen en de mensen de reactie te geven "ze willen weer een extra dagje verlof". Het zijn dat soort toestanden die die uitspraken letterlijk en figuurlijk in leven houden. Rijdend personeel en andere diensten die in de beweging zitten moeten zwaar bewijzen dat ze er niet kunnen geraken als ze niet willen staken, waarom zouden die andere diensten binnen hetzelfde bedrijf dan niet hetzelfde moeten bewijzen, ze zijn in principe allemaal statutair en moeten dus voldoen aan dezelfde regels. Of is plots dan toch een verschil in dat statuut en is niet iedereen even gelijk meer. Het zijn "die andere" die dan zo hard roepen om dat statuut te behouden maar zelf verlof inschrijven om geen dagwedde kwijt te zijn. Hypocriet noem ik zoiets.


Op een stakingsdag staak je of staak je niet ik denk niet dat er een andere keuze is. Maar als die administratieve diensten leuk een dagje verlof inschrijven wie staakt er dan? het kleine beetje personeel dat in het veld staat en die keuze niet heeft? Niet echt want die waren in grote getalen aanwezig op de depots. Kortweg puur bedrog.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Asterix »

Steven, dat heeft toch niets met statuut te maken? Het is gewoon eern verschil inzake operationele nood. Rijdend personeel kan natuurlijk niet zomaar op het laatste ogenblik vrijaf nemen want dan rijdt de trein niet. Iemand die operationeel niet echt noodzakelijk is, kan dat wél. Dan blijft zijn bureauwerk gewoon een dag langer liggen. Ik heb dit verschil al overal gekend, hoor. Zowel bij de overheid als in de privé. Uiteindelijk mag zo een werknemer (binnen de grenzen van de werkbaarheid) nog altijd vrij kiezen wanneer hij zijn vakantiedagen opneemt dus wat heeft dat met een staking te maken? Als hij een dag van zijn verlofsaldo opneemt, wordt de arbeidsovereenkomst niet geschorst (in tegenstelling tot een stakingsdag) dus officieel heeft hij "gewerkt".
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steven »

Feit is dat er geen arbeidsovereenkomst is maar een statuut en dat werkt dus voor iedereen hetzelfde want iedereen heeft dat statuut daar zit net dat addertje. Ze vragen op de bureaudiensten geregeld solidariteit van het rijdend personeel bij bepaalde zaken maar omgekeerd krijgen wij die niet dat steekt bij een groot deel van het rijdend personeel dwars door de keel. Als ze dan toch moord en brand roepen dat er voor iedereen gelijkheid moet zijn want we hebben een statuut en dat moet behouden blijven dan moet het daar ook op tellen. Anders mogen ze vanaf morgen ons allemaal een persoonlijk contract aanbieden en dan kan het mij niet schelen wat die mensen doen.
Ik ben geen groot verdediger van dat statuut want heb al minstens evenveel nadelen als voordelen gevonden. Dergelijke stakingen bewijzen dat keer op keer.
pietje

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door pietje »

Je hebt natuurlijk een punt als de vakbonden vinden dat de actie geslaagd is omdat een groot gedeelte van het personeel verlof neemt.
Dat neemt niet weg dat de verlofregeling altijd verschillend is tussen "geplande" en "niet-geplande" werknemers, statuut of geen statuut.

Dat het systeem van 1 statuut voor iedereen eigenlijk nogal idioot is in een bedrijf met een zo verscheiden personeelsbestand, zal ik niet ontkennen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
Terminus schreef:Ik (en vele van mijn collega's) hadden de intentie om te gaan werken (jaja, Frankrijkstraat), maar helaas... we zijn er nooit geraakt. Dus dan maar een kredietdag of verlof opgenomen.
Dit is een keuze dat rijdend personeel nooit heeft, ofwel kom je werken, ofwel staak je en indien je niets laat weten ben je onwettig afwezig. Maar het nemen van een verlofdag, kredietdag of wat dan ook is geen optie voor ons. Zou het evenmin mogen zijn voor het ander personeel.
Ik dacht net als je niet uw werkzetel kunt bereiken moet het personneelslid zich gaan aanbieden in het dichts bijgelegen bemand station = werkdag. Dan hoef je geen verlof te nemen, de staionsbediende zal je naar huis sturen bij gebrek aan ruimte een werk.
Galactic

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Galactic »

Dit is enkel bij een niet-aangekondigde staking. Bij een aangekondigde staking moeten we ons aanmelden in ons eigen depot.

Verlof e.d. worden niet meegeteld als stakers. Enkel "onwettige afwezigheden" worden meegerekend.
Het rijdend personeel kan op een stakingsdag niet rap een dagje verlof laten inschrijven. Blijkbaar kan dat bij andere functies wel. Niet echt eerlijk, als je het mij vraagt...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Galactic schreef:Dit is enkel bij een niet-aangekondigde staking. Bij een aangekondigde staking moeten we ons aanmelden in ons eigen depot.

Verlof e.d. worden niet meegeteld als stakers. Enkel "onwettige afwezigheden" worden meegerekend.
Het rijdend personeel kan op een stakingsdag niet rap een dagje verlof laten inschrijven. Blijkbaar kan dat bij andere functies wel. Niet echt eerlijk, als je het mij vraagt...
Ik heb altijd geweten,en volgens mijn bronnen vandaag, kan je nog altijd gaan aanbieden in uw station bij uw woonplaats. Dus aangekondigd of niet een treinbestuurder (of ander statutair bediende) kan hem aanbieden zijn .... station (ben de juiste naam vergeten.ik dacht aanhechtingsstation. En dit is het zelfde vvr veel overheidsdiensten. Maar door de gebrekkige en eenzijdige info van de vakbonden zal dat niet voor iedereen doordringen....Want van degelijke HR hebben ze nog nooit gehoord. de HR =de vakbond ja en als zij staken heb je geen HR meer ..logica???
Plaats reactie