Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Galactic schreef:Dit is enkel bij een niet-aangekondigde staking. Bij een aangekondigde staking moeten we ons aanmelden in ons eigen depot.

..
Wat is het verschil? als het aangekondigt is kan je in theorie ook niet weten of je trein zal rijden, of niet.Bon ik weet in België en zijn oud russische toestanden van de rode rakkerss!!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef:Ik heb altijd geweten,en volgens mijn bronnen vandaag, kan je nog altijd gaan aanbieden in uw station bij uw woonplaats. Dus aangekondigd of niet een treinbestuurder (of ander statutair bediende) kan hem aanbieden zijn .... station (ben de juiste naam vergeten.ik dacht aanhechtingsstation. En dit is het zelfde vvr veel overheidsdiensten. Maar door de gebrekkige en eenzijdige info van de vakbonden zal dat niet voor iedereen doordringen....Want van degelijke HR hebben ze nog nooit gehoord. de HR =de vakbond ja en als zij staken heb je geen HR meer ..logica???
Dat is bij ons alleszinds niet waar. We hebben een heel duidelijke mail gekregen die ons 3 keuzes gaf: komen werken, verlof nemen of staken. Zaken als overmacht of treinvertragingen zijn niet geldig op een stakingsdag.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Asterix »

Galactic schreef:Het rijdend personeel kan op een stakingsdag niet rap een dagje verlof laten inschrijven. Blijkbaar kan dat bij andere functies wel. Niet echt eerlijk, als je het mij vraagt...
Ook hier: dit is toch eigen aan de functie? Iemand met een bureaujob zal wellicht ook elk weekend thuis zijn en operationeel personeel dan weer niet. Is dat dan ook niet "eerlijk"?
nighttrain schreef:Ik heb altijd geweten,en volgens mijn bronnen vandaag, kan je nog altijd gaan aanbieden in uw station bij uw woonplaats. Dus aangekondigd of niet een treinbestuurder (of ander statutair bediende) kan hem aanbieden zijn .... station (ben de juiste naam vergeten.ik dacht aanhechtingsstation. En dit is het zelfde vvr veel overheidsdiensten.
Klopt, als contractueel brandweerman destijds (enkele jaren geleden) was dit bij mij ook zo. Gewoon bij de O/STCH een attest gaan halen dat je niet ter bestemming geraakte en je mocht een dagje thuis blijven.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef:
nighttrain schreef:Ik heb altijd geweten,en volgens mijn bronnen vandaag, kan je nog altijd gaan aanbieden in uw station bij uw woonplaats. Dus aangekondigd of niet een treinbestuurder (of ander statutair bediende) kan hem aanbieden zijn .... station (ben de juiste naam vergeten.ik dacht aanhechtingsstation. En dit is het zelfde vvr veel overheidsdiensten. Maar door de gebrekkige en eenzijdige info van de vakbonden zal dat niet voor iedereen doordringen....Want van degelijke HR hebben ze nog nooit gehoord. de HR =de vakbond ja en als zij staken heb je geen HR meer ..logica???
Dat is bij ons alleszinds niet waar. We hebben een heel duidelijke mail gekregen die ons 3 keuzes gaf: komen werken, verlof nemen of staken. Zaken als overmacht of treinvertragingen zijn niet geldig op een stakingsdag.
Excuseer ik had het wel over spoorwegpersonneel. Bv een treinbestuurder die in Mechelen bv woont en werkt in de depot van Antwerpen,gaat zich aanmelden in Mechelen als werwillige. Indien er in dit station een Bestuurdersdepot is vraagt hij daar een werkblad .Een bediende uit Gent die in Brussel werkt bied zich aan in de Flandria.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steven »

tip, shrek heeft het over zijn afdeling bij Infrabel :wink:
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:tip, shrek heeft het over zijn afdeling bij Infrabel :wink:
maar U bent toch NMBS corporate?
Galactic

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Galactic »

Vroeger was het inderdaad zo dat het werkwillig rijdend personeel zich mocht gaan aanbieden in het dichtbijzijnde depot.
Dit werd ondertussen veranderd : bij een NIET-aangekondigde staking, mag men dit doen. Bij een AANGEKONDIGDE staking, kan dit niet.
Details zijn te lezen in Bericht 51PS-14AD-1995 dd. 13/10/1995.

@Shrek : dan hebt u bij Infrabel meer geluk. Wij kunnen geen dagje verlof laten inschrijven.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door kika »

Wat voor motivatie zit daar dan achter? Het kost de NMBS misschien minder aan personeelskosten, maar het helpt niet om de vakbondscijfers realistischer te maken en dus op langere termijn speelt het vakbonden toch enkel in hun voordeel?
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

kika schreef:Wat voor motivatie zit daar dan achter? Het kost de NMBS misschien minder aan personeelskosten, maar het helpt niet om de vakbondscijfers realistischer te maken en dus op langere termijn speelt het vakbonden toch enkel in hun voordeel?
Dit noemt men sociale vooruitgang uit het oogpunt van de vakbonden. Dus mischien meer stakers op papier. En wat onbegrijpelijk is nl dat er geen reactie komt van de personneelsleden. Ze laten begaan,wat jammer.
Ik denk dat iedere spoorwegbediende zich eens de vraag moet stellen "waar ben ik erop vooruitgegaan de laaste 5, 10 15, 20 jaar ?" Bon ze zijn groot en verstandig nietwaar.....
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Mechanik »

antwoord van een spoorwegpoltie agent die ik onlangs gesproken heb ... wij mogen niet tussenkomen bij sociale acties .. we mogen geen stakingen breken ...
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door rvdborgt »

Mechanik schreef:antwoord van een spoorwegpoltie agent die ik onlangs gesproken heb ... wij mogen niet tussenkomen bij sociale acties .. we mogen geen stakingen breken ...
Het blokkeren van de sporen is geen staking.

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:
Mechanik schreef:antwoord van een spoorwegpoltie agent die ik onlangs gesproken heb ... wij mogen niet tussenkomen bij sociale acties .. we mogen geen stakingen breken ...
Het blokkeren van de sporen is geen staking.
Het is wel een "sociale actie".
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
rvdborgt schreef:
Mechanik schreef:antwoord van een spoorwegpoltie agent die ik onlangs gesproken heb ... wij mogen niet tussenkomen bij sociale acties .. we mogen geen stakingen breken ...
Het blokkeren van de sporen is geen staking.
Het is wel een "sociale actie".
Ik zou het zelfs een "asociale actie" noemen.
pietje

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door pietje »

Jeroen schreef:
rvdborgt schreef:
Mechanik schreef:antwoord van een spoorwegpoltie agent die ik onlangs gesproken heb ... wij mogen niet tussenkomen bij sociale acties .. we mogen geen stakingen breken ...
Het blokkeren van de sporen is geen staking.
Het is wel een "sociale actie".
Neen en het staat zelfs letterlijk in de wet dat bij stakingen en betogingen geen snelwegen en spoorwegen mogen geblokkeerd worden, maar ja, niet iedereen hoeft zich blijkbaar aan de wet te houden in dit land :twisted:
En het plaatsen van rode vlaggen in de sporen om het treinverkeer zeker stil te leggen is eigenlijk sabotage; in een normaal bedrijf is dat vodoende reden voor ontslag om dwingende reden (dus geen opzegvergoeding en dergelijke)

En wat er sociaal is aan het verhinderen dat mensen zich naar het werk begeven, ontgaat mij volledig
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Mechanik »

bij een sociale actie zouden ze alleen maar op vraag van de minister mogen tussenkomen, nu is wel de vraag welke minister? die waar de NMBS onder ressorteerd of de minister van binnenlandse zaken, de baas van de politie ? ....
Plaats reactie