Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Galactic schreef:
nighttrain schreef:En verder heb ik ook nog gestaakt om het "statuut" van de treinbetsuurder te vededigen,maar dat hadden de vakbonden zo niet begrepen . Met onder ander de grote manitou Goosens (met 1 of 2 sen?). En wat zie ik nu er is niks veranderd, die de treinbestuurder of werkman betere werkomstandigheden geeft. Niet vergeten dat in België anno 2012 er nog altijd een verschil is tussen bedienden en arbeiders ,halucinant neen? Arbeiders bij de NMBS dragen nod altijd achterlijke veiligheidskledij anno 1800 idem voor treinpersonneel. Waar zijn de sociale verkieingen??En de maaltijdpauzes voor rijded personneel? onbestaand!
Uw punt over sociale verkiezingen : volledig mee akkoord! Je moet eens kijken welke mooie postjes de top van de vakbond heeft... Hoog tijd voor sociale verkiezingen.
Betreffende maaltijdpauzes voor rijdend personeel : voor bestuurders ligt dit moeilijker dan voor ons, treinbegeleiders. Als wij honger hebben, doen we efkes geen controle, gaan we in onze dienstruimte en eten we onze boterhammekes op. Duurt maar 5 à 10 minuutjes. De diensten van de bestuurders (en ook van de tbg's) worden alsmaar voller, zodat er geen tijd meer is voor pauzes. Keertijd is minimiem. En als je al eens wat tijd hebt, moet je hopen dat je trein geen vertraging. Anders is uw "pauze" ook verdwenen.
Dus is het naa 100 jaar mischien eens tijd dat de "sociale "partners eens al die effectieve arbeidstijd om een boterhammetje te eten eens vergoeden in tijd of geld voor de betrokken personneelsleden. Iddetje per dag niet genomen "schof" is 1/2 uur overuur + vergoeding. Reken dit eens uit per maand; Ik heb ook jaren mijn boterhammekes gegeten met lauwe koffie op een stationsbank tussen 2 treinen of tussen twee haltes in. Net zoals mijn grootvader die tot 1965 treinbetsuurder was. Dus meer dan 100 jaar sociale achteruitgang!!Want stil staan is achteruitgaan
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Retard »

Het is Jean-Pierre Goossens.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Asterix »

Robin schreef:Alleen voor deze reden al zijn er zoveel mensen bij het spoor begonnen, voor de zekerheid.
Ik stel mij de vraag of men zijn werk goed kan (blijven) doen als men een bedrijf binnen stapt, louter omdat men er relatieve zekerheid denkt te kunnen vinden. Ik heb al enkele functies bij de overheid gehad en daar kwam ik steevast een boel mensen tegen voor wie het weinig kon schelen hoe ze hun dag doorbrachten, als ze maar "werk" hadden. Vrij apathische mensen die eigenlijk geen hoop hadden op een leuke carrière of zinvol werk. Mensen die niet begrijpen waarom iemand van werkgever verandert als je toch vastbenoemd kan geraken in je huidige job. En geen van alle waren het harde werkers. Het zijn ook die mensen die reddeloos verloren zijn als ze dan toch op straat belanden. Ze hebben nooit geïnvesteerd in zichzelf, ze zijn al lang vergeten wat ze nu eigenlijk graag zouden doen en ze hebben eigenlijk weinig bagage. Terwijl een contractueel aangeworven werknemer 'scherper' wordt gehouden en zich sneller zal kunnen redden bij een ontslag.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Retard »

Nu ligt Railtime nog plat ook:
Afbeelding Spoorverkeer erg verstoord en grotere drukte op de weg door Europese actiedag

Het spoorverkeer is in heel België ernstig verstoord door de Europese actiedag tegen besparingen. Dat zegt Frédéric Petit, woordvoerder van netbeheerder Infrabel. Ook het internationaal spoorverkeer ondervindt hinder. Op de weg is de ochtendspits drukker dan op een gewone woensdag. Bij de Brusselse MIVB en De Lijn in Vlaanderen rijdt alles normaal.

Kort na negen uur is ook het treinverkeer in station Brussel-Noord stilgelegd vanwege de Europese actiedag tegen besparingen. Dat meldt Frédéric Petit, woordvoerder van netbeheerder Infrabel. De hele ochtend worden Brussel Centraal en Brussel-Zuid al niet bediend door een 24 uursstaking. De belangrijke Noord-Zuidas was daardoor onderbroken. Het spoor probeerde reizigers nog via Brussel-Noord tot in het stadscentrum te krijgen, maar ook dat lukt nu dus niet meer.

"Actievoerders hebben het spoorverkeer stilgelegd", zegt Petit. "Onze laatste reddingsboei om reizigers in Brussel te krijgen, is daarmee weggevallen. We brengen reizigers nu tot verder gelegen stations, zoals die van Schaarbeek en Vilvoorde." Petit zegt dat reizigers er rekening mee moeten houden dat ze moeilijker in Brussel zullen raken. Ook moeten ze ermee rekening houden dat het 's avonds moeilijk zal worden om Brussel weer te verlaten.

Piekuurtreinen richting Brussel werden afgeschaft. Treinen die rijden, stoppen aan iedere halte. "Zo proberen we zoveel mogelijk reizigers in Brussel-Noord te krijgen", zegt Petit.

Naast de problemen voor het treinverkeer in en rond Brussel ondervinden ook de treinen verder in Vlaanderen en Wallonië hinder. In Vlaanderen zijn verschillende treinen afgeschaft vanwege de Europese actiedag en lopen de vertragingen op. In Wallonië rijden er nagenoeg geen treinen.

Volgens Petit zijn vanochtend ook nog geen internationale treinen vertrokken vanuit Brussel-Zuid. Het gaat zowel om Thalys- als Eurostar-treinen. Infrabel vraagt reizigers goed de website railtime.be in het oog te houden. De situatie zou voortdurend veranderen.

Daarnaast is het ook op de snelwegen rond Gent drukker dan normaal en is er een kleine impact op het verkeer in Brugge. In Brussel is het druk op een aantal invalswegen naar het centrum. De wachttijden op de snelwegen naar Antwerpen zijn normaal voor een woensdag, aldus het Vlaams Verkeerscentrum.

Hinder op snelwegen naar Brussel
Het verkeer ondervindt vooral hinder op de snelwegen naar Brussel door de acties op het spoor. Zo bedraagt de vertraging op de E40 van Gent naar Brussel rond 8 uur al 45 minuten. Dat werd vernomen bij het Vlaams Verkeerscentrum. Wie vanuit Limburg naar Brussel rijdt, moet rekening houden met een uur vertraging tot in Leuven en met een bijkomende vertraging van 15 tot 30 minuten op de E40 naar Brussel. Vanuit Nijvel en Halle richting de Brusselse ring is het 30 tot 45 minuten aanschuiven.

TEC verstoord, geen problemen bij MIVB en De Lijn
Het netwerk van de Waalse vervoermaatschappij TEC kampt met verschillende verstoringen. Bij de Brusselse MIVB en De Lijn in Vlaanderen rijdt alles normaal. Dat blijkt uit een rondvraag bij de vervoermaatschappijen. Bij de Brusselse vervoermaatschappij MIVB rijden de metro's, trams en bussen normaal, aldus de maatschappij. Ook bij De Lijn in Vlaanderen zijn alle bestuurders vandaag uitgereden. De maatschappij meldt wel dat het drukker is op de voertuigen.

Het netwerk van TEC Luik-Verviers is "sterk verstoord". Geen enkel voertuig reed uit, behalve in Verviers waar 30 procent van de dienstverlening verzekerd is. In Henegouwen is het merendeel van de dienstverlening in de regio rond Doornik en Bergen en de regio Centre niet verzekerd. Bij de TEC-Namen Luxemburg en de TEC Waals-Brabant worden verschillende lijnen niet bediend.

Thalys-verkeer geheel onderbroken
Het verkeer van de Thalys-hogesnelheidstreinen is volledig onderbroken. Een Thalys-trein vanuit Amsterdam naar Parijs strandde in Brussel-Noord door de acties op het spoor. Een woordvoerster van Thalys International meldt dat de trein tot de eindbestemming zal kunnen rijden. Hoelang dat evenwel zal duren, is nog niet geweten. De trein telt goed 210 reizigers. Daarnaast is het Thalys-verkeer volledig onderbroken. De maatschappij raadt de reizigers af om vandaag te reizen. Zij kunnen hun tickets voor een op vandaag voorziene rit omruilen of laten terugbetalen.

Eerste Eurostar niet uitgereden
Bij Eurostar kon de eerste trein van Brussel-Zuid naar Londen niet uitrijden. De reizigers konden evenwel met een latere trein mee. De maatschappij meldt de situatie op de voet te volgen en hoopt dat zoveel mogelijk treinen toch kunnen uitrijden.

Beperkte impact bij sorteercentra bpost
De actiedag heeft een heel beperkte impact op de postsorteercentra in Wallonië. Dat blijkt uit een eerste inschatting door postbedrijf bpost. In Vlaanderen is er geen probleem. In het sorteercentrum van Luik, waar de actie het zwaarst te voelen was, is 70 pct van de post gesorteerd. De post werd naar de distributiekantoren verdeeld, met uitzondering van een kantoor in La Roche. Iedereen in Luik en Luxemburg zal post ontvangen, in La Roche zal die later op de dag worden uitgedeeld. In het sorteercentrum van Brussel, dat Vlaams- en Waals-Brabant van post voorziet, is 90 pct van de post gesorteerd. De sorteercentra in Vlaanderen en Charleroi kennen geen noemenswaardige problemen door de actie.

Treinverkeer al grondig verstoord in ochtendspits

De 24-urenstaking op de Belgische spoorwegen laat zich in de ochtendspits al stevig voelen. In Wallonië rijden nagenoeg geen treinen, terwijl ook de Brusselse noordzuid-as volledig plat ligt. In Vlaanderen rijden er wel treinen, maar ook daar wordt blijkbaar toch gevolg gegeven aan de staking en zijn al treinen afgeschaft. Dat meldt Infrabel.

Probleem in Brussel is dat de stations Centraal en Zuid niet bediend worden. Daardoor ligt de cruciale noordzuid-as volledig plat. Tot in Brussel-Noord raken wel treinen, maar ook daar is de helft van de sporen geblokkeerd door achtergelaten treinstellen, aldus netbeheerder Infrabel. Er wordt daarom trein per trein gekeken of het mogelijk is door te rijden tot Brussel-Noord. Hetzelfde geldt voor het westelijke ringspoor, waarlangs sommige treinen toch van Noord naar Zuid gereden worden.

Hopeloos
Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit ziet het ernaar uit dat het Belgisch treinverkeer "zware hinder" zal ondervinden. In Wallonië lijkt de situatie hopeloos, in Vlaanderen is het zaak om de website railtime.be goed in de gaten te houden. De acties kunnen gaan van informatievergaderingen organiseren of pamfletten uitdelen tot 24-urenstakingen. Tot dat laatste wordt enkel opgeroepen in Wallonië: door de Waalse en Brusselse socialistische metaalvakbond, en door regionale FGTB-centrales in Henegouwen en Luik. In Vlaanderen zijn er vooralsnog geen oproepen tot algemene staking, ook niet door de metaalvakbonden. Wel vinden in meerdere bedrijven informatievergaderingen plaats.

Ook voelbaar in Brussel en Vlaanderen
De staking bij het spoor treft vooral Wallonië, maar de gevolgen zijn dus ook duidleijk voelbaar zijn voor het treinverkeer in Vlaanderen en Brussel, zegt Petit. "De treinen die vanavond voor 22 uur uitgereden zijn, zullen niet halverwege stoppen. Ze zullen doorrijden tot hun eindbestemming of toch zeker tot in een bepaald station", aldus de woordvoerder van Infrabel, die eraan toevoegt dat er vanavond niet veel hinder wordt verwacht.

Andere stakingen in Europa
De staking in ons land is een van de vele stakingen en acties die morgen gehouden worden in Europa uit protest tegen de bezuinigingen die regeringen doen in pogingen om de schuldencrisis in Europa het hoofd te bieden. In Spanje en Portugal hebben vakbonden opgeroepen tot een algemene staking van 24 uur. Luchtvaartmaatschappijen op het Iberisch schiereiland hebben al een aantal vluchten afgelast en gewaarschuwd voor meer problemen voor reizigers. In Griekenland en Italië zijn stakingen gepland die morgen slechts 3 tot 4 uur zouden gaan duren.

Bron: HLN
ELEWOUT

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door ELEWOUT »

De Belgische spoorvakbonden zijn blijkbaar de enigen die solidair moeten zijn met de Europese. In de ons omliggende landen rijden de treinen wel. Enkel in een aantal Zuid Europese landen staakt het spoor wel.

Bovendien is het duidelijk dat de stakingen enkel "succes" kennen als de stakingspiketten overgaan tot blokkades van stations en seinhuizen . Toch een duidelijk bewijs dat onvoldoende personeel werkelijk achter de staking staat. Als de grote massa zou stakingsbereid zijn zijn er geen blokkades nodig .
Galactic

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Galactic »

Er staat heel weinig personeel achter deze staking! De depots van de tbg's en tb's zitten vol momenteel.
Gezien op het nieuws? Enkelingen die een paar strategische plaatsen blokkeren en tis om zeep. :evil:
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door BlubBlub »

Ik vraag me even af wat de regeling wordt voor de mensen die deze ochtend wel tot in Brussel Noord zijn geraakt en deze avond een trein naar huis willen halen. Legt de MIVB dan extra diensten in naar Schaarbeek en/of Vilvoorde?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steve »

BlubBlub schreef:Ik vraag me even af wat de regeling wordt voor de mensen die deze ochtend wel tot in Brussel Noord zijn geraakt en deze avond een trein naar huis willen halen. Legt de MIVB dan extra diensten in naar Schaarbeek en/of Vilvoorde?
Extra diensten tijdens de spits zijn een utopie, vrijwel al het beschikbare materieel rijdt al rond (net zoals bij de NMBS trouwens). Maar dat maakt ook dat er sowieso al goede verbindingen zijn naar bijvoorbeeld station Schaarbeek (tram 92 om de 6 minuten, bus 58 en 59 elk om de 8 à 10 minuten, op wandelafstand ook tram 55 om de 5 en tram 7 om de 6 minuten). Vilvoorde heeft een mindere bediening (enkel bus 58) maar dat is dan ook niet de corebusiness van de MIVB.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Retard schreef:Het is Jean-Pierre Goossens.
Inderdaad dat bedoelde ik net die S of 2X S.......
Natturlijk wist ik 2X S, ik ken die opportunist al sinds 1978, jammer genoeg , die mag zijn gezicht niet meer tonen in sommige depots!!
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door nighttrain »

Galactic schreef:Er staat heel weinig personeel achter deze staking! De depots van de tbg's en tb's zitten vol momenteel.
Gezien op het nieuws? Enkelingen die een paar strategische plaatsen blokkeren en tis om zeep. :evil:
Dat is al decenia zo ,de enige die er wel bij varen zijn de cafe bazen rond depots!!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Retard »

nighttrain schreef:
Retard schreef:Het is Jean-Pierre Goossens.
Inderdaad dat bedoelde ik net die S of 2X S.......
Natturlijk wist ik 2X S, ik ken die opportunist al sinds 1978, jammer genoeg , die mag zijn gezicht niet meer tonen in sommige depots!!
Aha, daarom. Mijn pa noemt ook Jean-Pierre, maar hij is geobsedeerd door een andere Goossens.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door rvdborgt »

Galactic schreef:Er staat heel weinig personeel achter deze staking! De depots van de tbg's en tb's zitten vol momenteel.
Gezien op het nieuws? Enkelingen die een paar strategische plaatsen blokkeren en tis om zeep. :evil:
En Infrabel doet daar amper iets tegen. Het is bij bijna iedere staking hetzelfde: rode vlaggen in het spoor, actievoerders in het spoor, verkeersleidingspost bezetten. Allemaal illegaal en Infrabel hoort daartegen op te treden, maar er gebeurt gewoon niks.

Als ik Eurostar was, dan zou ik nu een vette claim bij Infrabel indienen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Galactic schreef:Er staat heel weinig personeel achter deze staking! De depots van de tbg's en tb's zitten vol momenteel.
Gezien op het nieuws? Enkelingen die een paar strategische plaatsen blokkeren en tis om zeep. :evil:
En Infrabel doet daar amper iets tegen. Het is bij bijna iedere staking hetzelfde: rode vlaggen in het spoor, actievoerders in het spoor, verkeersleidingspost bezetten. Allemaal illegaal en Infrabel hoort daartegen op te treden, maar er gebeurt gewoon niks.

Als ik Eurostar was, dan zou ik nu een vette claim bij Infrabel indienen.
Eurostar heeft bijna de hele dag kunnen rijden :wink:
Ook daar was er amper stakingsbereidheid. Idem voor de Frankrijkstraat, veel meer werkwilligen dan stakers aldaar.

Ik denk trouwens niet dat er in het Brusselse seinhuizen bezet zijn. Zowel in het gebied van Brussel-noord als Brussel-zuid reden er de hele dag door treinen. Enkel de stations zelf waren bezet door actievoerders.
En daar kan infrabel helaas bitter weinig aan doen ...
ELEWOUT

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door ELEWOUT »

Wat opviel vandaag was het totaal gebrek aan informatie.

Brussel Noord : 17.00

Voor een aantal sporen stonden treinen aangekondigd. Toen men op het perron kwam lege treinen (met gesloten deuren) zonder enige verlichting binnenin of personeel in de omgeving.

Ook in de lokettenhal of de onderdoorgang geen personeel te bespeuren. Op het info-vertrekbord geen aanduidingen .

Enkel een electronische stem die iedere vijf minuten omriep dat het treinverkeer onderbroken was wegens een bezetting van de sporen tussen Schaarbeek en Brussel Zuid.

Dit niettegenstaande toch sporadisch treinen binnenliepen of vertrokken zonder te worden omgeroepen. De reizigers moesten de tbg lastigvallen om te weten naar waar de trein zou rijden .

Samenvatting : de vakbonden hebben vandaag Brussel geterroriseerd maar de NMBS heeft ook in Brussel geen inspanning geleverd om de reizigers voortreffelijk in te lichten over evt. alternatieven ( Jette, Brussel West, Schaarbeek enz) .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door Steven »

Ik heb een trein vanuit Brussel noord naar Antwerpen gedaan, die kwam op het scherm 5 minuten voor het vertrek (rond 17u30) en werd ook in het Nederlands en het Frans aangekondigd zoals het moet.
Plaats reactie