pietje schreef:De reden waarom de stations per sé naar de NMBS moeten overgebracht worden snap ik toch nog altijd niet.
Er wordt gezegd dat het is om de klant 1 aanspreekpunt te geven, maar dat geloof ik niet en in een vrijgemaakte internationale context kan zoiets erg verstorend werken.
Ik hoor hier en daar dat het is om de NMBS bijkomende inkomsten te geven, aangezien vooral de grote stations vrij winstgevend zijn om redenen van verhuur van winkels, reclamepanelen enz.
Het was veel beter geweest om alle infrastructuur (dus alle spoorlijnen, stations, haltes,...) bij Infrabel te houden.
In plaats van een vergoeding te vragen per stop, zou het beter zijn één te geven per stop in een station, want een station waar geen treinen stoppen, kan nooit geld opbrengen voor de eigenaar.
Zo zou de NMBS ook een extra inkomstenbron krijgen, zonder dat er infrastructuur bij de NMBS hoeft te zijn.
Nu verwacht ik ook niet in een door de PS gedomineerde regering dat de organisatie van de spoorwegen zo gedaan wordt dat er in de toekomst eerlijk geconcurreerd kan worden met de NMBS.
Het antwoord kan misschien in onderstaand artikel teruggevonden worden (heb wel geen idee in welke krant dit precies stond)
'Stations zijn belangrijker dan reizigers'
BRUSSEL
De hervormingstrein bij de NMBS heeft de eindhalte bereikt. Dat gebeurde na een bitse strijd achter de schermen, waarin sp.a en MR met de overwinning gingen lopen. Zij behouden de macht over de stations. 'Deze hervorming draait om de immobiliën, niet om de reiziger.'
ANN DE BOECK
"De focus ligt nog te weinig op het belang van de reiziger", zei vicepremier Johan Vande Lanotte (sp.a) eind december. Voogdijminister Paul Magnette (PS) hoopte zijn herstructureringsplan voor de NMBS-groep nog voor nieuwjaar te laten goedkeuren, maar dat was buiten sp.a en MR gerekend. Vande Lanotte en Didier Reynders (MR) haalden alles uit de kast om de onderhandelingen over oudjaar te tillen.
Want achter de schermen woedde vooral een andere strijd: de oorlog om de bouw, het onderhoud en het beheer van de stations. In zijn oorspronkelijke plan legde Magnette het zwaartepunt daarvoor bij Infrabel van partijgenoot Luc Lallemand. Een machtsgreep van PS, zo schreeuwden sp.a en MR. Nauwelijks drie weken later haalden zij dan toch hun buit binnen: de stations gaan naar de NMBS, en niet naar Infrabel.
De NMBS-stations zijn big business. De bouw of renovatie van zo'n gebouw is vaak een hefboom voor de ontwikkeling van een hele buurt.In Mechelen pompt de NMBS volgens de huidige plannen 109 miljoen euro in de renovatie van de stationsomgeving. Andere geplande renovaties zijn het station van Oostende (35 miljoen) en Bergen (150 miljoen). Het gecontesteerde station van Luik- Guillemins kostte 320 miljoen euro.
De politisering binnen de spoorwegen is nog altijd groot, de vriendendiensten talrijk. Het hoeft niet te verwonderen dat de as Vande Lanotte-Reynders de voorbije weken heftig gelobbyd heeft. MR en sp.a bezitten sleutelposities in de vastgoedsectie van de spoorwegen, en willen dat graag zo houden.
Kwatongen spreken van een "maffiakwartet". "De spoorhervorming draait helemaal niet om de reiziger, maar om de immobiliën van de spoorwegen", vertelt een topman van de spoorwegen. "Het is MR en sp.a niet te doen om de reiziger, maar om het samenhouden van hun gouden viertal. Ze hebben er alle belang bij om hun lucratieve vastgoedsectie zo autonoom mogelijk te laten werken."
Lege doos
Spilfiguur is PS'er Vincent Bourlard, algemeen directeur van de stations. Als directeur heeft hij een vinger in de pap te brokken bij zowat elke renovatie of bouwwerk. Een tweede is Herwig Persoons (sp.a), directeur-generaal van Eurostation. Dat is een dochterfiliaal van de Holding dat optreedt als studiebureau en bouwpromotor. Een derde figuur die opduikt is CEO Jannie Haek (sp.a), de ex- kabinetschef van Vande Lanotte. Hij is goed bevriend met voorzitter Jean-Claude Fontinoy (MR), een invloedrijke spoorman en de vertrouwenspersoon van vicepremier Didier Reynders (MR). Haek, Vande Lanotte, Fontinoy en Reynders vormden een stevig blok in de herstructureringsgesprekken.
Zelf ontkennen de socialisten dat ze munt willen slaan uit de stations. "De stations zijn een compensatie voor het verlieslatende goederenvervoer, een grote last die op de schouders van de NMBS wordt gelegd. De NMBS krijgt ook de helft van de legendarische spoorschuld, die bijna vier miljard bedraagt", zegt de vakbondsman Jean-Pierre Goossens.
Dat de stations bij de NMBS en niet bij Infrabel terechtkwamen, heeft volgens spoormannen te maken met de steile ambities van Holdingvoorzitter Fontinoy. Aangezien Lallemand als PS- beschermeling zo goed als zeker is van zijn positie als CEO van Infrabel, maakt alleen een Nederlandstalige persoon kans op een benoeming als voorzitter van de raad van bestuur. Lallemand is naar verluidt woedend om de lege doos die Infrabel nu is.
Wie de CEO van de NMBS gaat worden, is nog niet beslist. De benoeming maakt deel uit van de grote benoemingsronde waar Di Rupo aan werkt. Als de socialisten er in slagen om Haek als CEO te laten benoemen, mogen zij zich alvast als eindwinnaar van deze NMBS-hervorming kronen. Het wordt een bitse strijd met huidig CEO Marc Descheemaecker, die steun geniet bij Open Vld.