Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Asterix »

Retard schreef:
Jeroen schreef:Trouwens, het teveel aan Jannie Haeken heeft te maken met het belang van het OV voor de politiek en het afhankelijk zijn van die politiek om te kunnen overleven. Dat heeft weinig met een splitsing of geen splitsing te maken.
Waarom begin jij er dan hier in dit topic over?
Daarmee alludeerde ik net op de verstrengeling van OV en (federale) politiek. Die zal er uiteraard ook zijn bij andere toekomstige modellen voor de spoorwegen.
Retard schreef:
Jeroen schreef:Is er wel een strikt oorzakelijk verband tussen de splitsing en de oplopende vertragingen?
Ik heb dat toch al uitvoerig besproken.
Het oorzakelijk verband moet mij dan zijn ontgaan. En nee, één West-Vlaamse onderstationschef maakt de lente niet :wink:
Retard schreef:In tegenstelling tot sommigen ben ik niet op de hoogte van alle functies van Jannie Haek.
Die studie van de CER en Haek werden hier enkele posts voor jouw laatste antwoord nog eens vermeld :wink:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door rvdborgt »

Cipallieter schreef:
rvdborgt schreef:
AlexNL schreef:Waar kan ik die studie vinden?
http://cer.be/publications/studies/2363 ... ay-sector-

Het is behoorlijk omvangrijk. Lees in ieder geval de samenvatting en de Vragen en Antwoorden.

Verder is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat een terugkeer naar de oude eenheidsstructuur, "zoals het vroeger was", volgens dit rapport net zo min een optie is.
Dit is toch geen "Europese studie" waarvoor de Europese Gemeenschap verantwoordelijk is?
Nee, zo'n studie is er helaas (nog?) niet.

Maar voordat je zegt dat het een gekleurde studie is, moet je op zijn minst de "vragen en antwoorden" lezen. Te zien aan de commentaren heeft nog niemand hier dat gedaan. En daarna eventueel op basis van de studie argumenten geven wat ermee mis is.

Ik ben ook erg kritisch t.o.v. alles wat de CER produceert maar je moet ze toch nageven dat ze hier de moeite hebben genomen om een wetenschappelijke studie te organiseren.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Retard schreef:[
Jeroen schreef:
Retard schreef:Volgens de studie die werd uitgevoerd in opdracht van de Europese spoororganisatie CER
Opnieuw: dat zegt toch al genoeg?
In tegenstelling tot sommigen ben ik niet op de hoogte van alle functies van Jannie Haek.
Dat neem ik best aan, maar het is dus duidelijk GEEN studie van de Europese gemeenschap.
Wel van één van de vele lobbyclubs die rond de Europese gemeenschap circuleren om de belangen van hun leden te behartigen.

Het grootste ongeloofwaardigheid zit in het feit dat de PS hun vertegenwoordigers verplicht in het Europees parlement de wet of richtlijn goed te keuren, maar ook aan Mr. Haeck carte-blanche geven om diezelfde wet maximaal te saboteren, wel zonder onnodig de aandacht te trekken.
Theo
Groeten vanop de Heide
vlaming78

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door vlaming78 »

Studies zijn zelden volledig onafhankelijk, want er is altijd iemand die de rekening moet betalen, en dus invloed kan hebben op wie de studie uitvoert. Een instelling als het rekenhof kan dat bijvoorbeeld wel, maar zij hebben in de onderzoeken die zij al hebben uitgevoerd bij de nmbs denk ik nog nooit een standpunt over de structuurhervorming ingenomen aangezien zij politiek neutraal moeten zijn.
pietje

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door pietje »

De reden waarom de stations per sé naar de NMBS moeten overgebracht worden snap ik toch nog altijd niet.
Er wordt gezegd dat het is om de klant 1 aanspreekpunt te geven, maar dat geloof ik niet en in een vrijgemaakte internationale context kan zoiets erg verstorend werken.
Ik hoor hier en daar dat het is om de NMBS bijkomende inkomsten te geven, aangezien vooral de grote stations vrij winstgevend zijn om redenen van verhuur van winkels, reclamepanelen enz.

Het was veel beter geweest om alle infrastructuur (dus alle spoorlijnen, stations, haltes,...) bij Infrabel te houden.
In plaats van een vergoeding te vragen per stop, zou het beter zijn één te geven per stop in een station, want een station waar geen treinen stoppen, kan nooit geld opbrengen voor de eigenaar.
Zo zou de NMBS ook een extra inkomstenbron krijgen, zonder dat er infrastructuur bij de NMBS hoeft te zijn.

Nu verwacht ik ook niet in een door de PS gedomineerde regering dat de organisatie van de spoorwegen zo gedaan wordt dat er in de toekomst eerlijk geconcurreerd kan worden met de NMBS.
vlaming78

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door vlaming78 »

pietje schreef:De reden waarom de stations per sé naar de NMBS moeten overgebracht worden snap ik toch nog altijd niet.
Er wordt gezegd dat het is om de klant 1 aanspreekpunt te geven, maar dat geloof ik niet en in een vrijgemaakte internationale context kan zoiets erg verstorend werken.
Ik hoor hier en daar dat het is om de NMBS bijkomende inkomsten te geven, aangezien vooral de grote stations vrij winstgevend zijn om redenen van verhuur van winkels, reclamepanelen enz.

Het was veel beter geweest om alle infrastructuur (dus alle spoorlijnen, stations, haltes,...) bij Infrabel te houden.
In plaats van een vergoeding te vragen per stop, zou het beter zijn één te geven per stop in een station, want een station waar geen treinen stoppen, kan nooit geld opbrengen voor de eigenaar.
Zo zou de NMBS ook een extra inkomstenbron krijgen, zonder dat er infrastructuur bij de NMBS hoeft te zijn.

Nu verwacht ik ook niet in een door de PS gedomineerde regering dat de organisatie van de spoorwegen zo gedaan wordt dat er in de toekomst eerlijk geconcurreerd kan worden met de NMBS.

Het antwoord kan misschien in onderstaand artikel teruggevonden worden (heb wel geen idee in welke krant dit precies stond)

'Stations zijn belangrijker dan reizigers'

BRUSSEL
De hervormingstrein bij de NMBS heeft de eindhalte bereikt. Dat gebeurde na een bitse strijd achter de schermen, waarin sp.a en MR met de overwinning gingen lopen. Zij behouden de macht over de stations. 'Deze hervorming draait om de immobiliën, niet om de reiziger.'

ANN DE BOECK

"De focus ligt nog te weinig op het belang van de reiziger", zei vicepremier Johan Vande Lanotte (sp.a) eind december. Voogdijminister Paul Magnette (PS) hoopte zijn herstructureringsplan voor de NMBS-groep nog voor nieuwjaar te laten goedkeuren, maar dat was buiten sp.a en MR gerekend. Vande Lanotte en Didier Reynders (MR) haalden alles uit de kast om de onderhandelingen over oudjaar te tillen.

Want achter de schermen woedde vooral een andere strijd: de oorlog om de bouw, het onderhoud en het beheer van de stations. In zijn oorspronkelijke plan legde Magnette het zwaartepunt daarvoor bij Infrabel van partijgenoot Luc Lallemand. Een machtsgreep van PS, zo schreeuwden sp.a en MR. Nauwelijks drie weken later haalden zij dan toch hun buit binnen: de stations gaan naar de NMBS, en niet naar Infrabel.

De NMBS-stations zijn big business. De bouw of renovatie van zo'n gebouw is vaak een hefboom voor de ontwikkeling van een hele buurt.In Mechelen pompt de NMBS volgens de huidige plannen 109 miljoen euro in de renovatie van de stationsomgeving. Andere geplande renovaties zijn het station van Oostende (35 miljoen) en Bergen (150 miljoen). Het gecontesteerde station van Luik- Guillemins kostte 320 miljoen euro.

De politisering binnen de spoorwegen is nog altijd groot, de vriendendiensten talrijk. Het hoeft niet te verwonderen dat de as Vande Lanotte-Reynders de voorbije weken heftig gelobbyd heeft. MR en sp.a bezitten sleutelposities in de vastgoedsectie van de spoorwegen, en willen dat graag zo houden.
Kwatongen spreken van een "maffiakwartet". "De spoorhervorming draait helemaal niet om de reiziger, maar om de immobiliën van de spoorwegen", vertelt een topman van de spoorwegen. "Het is MR en sp.a niet te doen om de reiziger, maar om het samenhouden van hun gouden viertal. Ze hebben er alle belang bij om hun lucratieve vastgoedsectie zo autonoom mogelijk te laten werken."

Lege doos

Spilfiguur is PS'er Vincent Bourlard, algemeen directeur van de stations. Als directeur heeft hij een vinger in de pap te brokken bij zowat elke renovatie of bouwwerk. Een tweede is Herwig Persoons (sp.a), directeur-generaal van Eurostation. Dat is een dochterfiliaal van de Holding dat optreedt als studiebureau en bouwpromotor. Een derde figuur die opduikt is CEO Jannie Haek (sp.a), de ex- kabinetschef van Vande Lanotte. Hij is goed bevriend met voorzitter Jean-Claude Fontinoy (MR), een invloedrijke spoorman en de vertrouwenspersoon van vicepremier Didier Reynders (MR). Haek, Vande Lanotte, Fontinoy en Reynders vormden een stevig blok in de herstructureringsgesprekken.
Zelf ontkennen de socialisten dat ze munt willen slaan uit de stations. "De stations zijn een compensatie voor het verlieslatende goederenvervoer, een grote last die op de schouders van de NMBS wordt gelegd. De NMBS krijgt ook de helft van de legendarische spoorschuld, die bijna vier miljard bedraagt", zegt de vakbondsman Jean-Pierre Goossens.
Dat de stations bij de NMBS en niet bij Infrabel terechtkwamen, heeft volgens spoormannen te maken met de steile ambities van Holdingvoorzitter Fontinoy. Aangezien Lallemand als PS- beschermeling zo goed als zeker is van zijn positie als CEO van Infrabel, maakt alleen een Nederlandstalige persoon kans op een benoeming als voorzitter van de raad van bestuur. Lallemand is naar verluidt woedend om de lege doos die Infrabel nu is.

Wie de CEO van de NMBS gaat worden, is nog niet beslist. De benoeming maakt deel uit van de grote benoemingsronde waar Di Rupo aan werkt. Als de socialisten er in slagen om Haek als CEO te laten benoemen, mogen zij zich alvast als eindwinnaar van deze NMBS-hervorming kronen. Het wordt een bitse strijd met huidig CEO Marc Descheemaecker, die steun geniet bij Open Vld.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Steve »

... en zo komen we dus wellicht alsnog uit bij een compromis dat met haken en ogen aan elkaar hangt, en dat over 10 jaar opnieuw helemaal hervormd moet worden omdat blijkt dat niets werkt. :(
Cipallieter

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Cipallieter »

vlaming78 schreef: ...Het antwoord kan misschien in onderstaand artikel teruggevonden worden (heb wel geen idee in welke krant dit precies stond)

'Stations zijn belangrijker dan reizigers'

BRUSSEL
De hervormingstrein bij de NMBS heeft de eindhalte bereikt. Dat gebeurde na een bitse strijd achter de schermen, waarin sp.a en MR met de overwinning gingen lopen. Zij behouden de macht over de stations. 'Deze hervorming draait om de immobiliën, niet om de reiziger.'

ANN DE BOECK
...
Ann De Boeck is journalist bij De Morgen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

De stations hebben namelijk een commerciële waarde als gedeelte van de globale dienstvelening aan de reiziger, waarvoor de uiteindelijke verantwoordelijke alleen de Operator kan zijn.
Karel Vinck

Dat is toch normaal de NMBS de stations krijgt? De reiziger gaat toch voor op het principe van de meerdere operatoren?
Al de bovenstaande artikels houden trouwens geen steek, want had Infrabel de stations gekregen, werd er gezegd dat de PS een greep op de stations had gepleegd.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

Het bevestigt wel dat de hele structuurdiscussie met immobiliën te maken heeft, of dat die toch een heel belangrijke rol spelen. Want stations zijn ook een cash cow, al zouden ze nog een pak dynamischer en efficiënter kunnen worden beheerd, en dus nog meer geld kunnen opbrengen. Maar ook de bouwplannen kunnen financieel heel wat opbrengen voor de juiste dochterbedrijven, waar de leden van de raden van bestuur (allemaal politiek benoemd) wat bijschnabbelen.
Het grote geld zit niet in simpel infrastructuurbeheer, en ook al niet in het rijden van treintjes. Wél in projectontwikkeling en in de verhuur van commerciële ruimtes.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door AlexNL »

Retard schreef:De stations hebben namelijk een commerciële waarde als gedeelte van de globale dienstvelening aan de reiziger, waarvoor de uiteindelijke verantwoordelijke alleen de Operator kan zijn.
Karel Vinck
En wat als er nu 3 operators zijn, zoals in Brussel-Zuid? Daar rijden NMBS (incl. ICE en TGV), Eurostar en Thalys.
Dat is toch normaal de NMBS de stations krijgt? De reiziger gaat toch voor op het principe van de meerdere operatoren?
Al de bovenstaande artikels houden trouwens geen steek, want had Infrabel de stations gekregen, werd er gezegd dat de PS een greep op de stations had gepleegd.
De reiziger gaat voor op alles, dat ben ik met je eens.

Ik ben het niet met je eens dat de NMBS de stations zou moeten krijgen, juist in situaties waarbij er meerdere operators zijn is het niet logisch dat één operator een voordeel zou hebben ten opzichte van de anderen. Ter vergelijking met de luchtvaart: de vliegvelden worden beheerd door een onafhankelijke partij, de operators (luchtvaartmaatschappijen) huren simpelweg ruimte voor hun loketten en balies. Andere winkels worden geëxploiteerd door de luchthaven zelf.

In het geval van de spoorwegen zou voor mijn gevoel een ideale situatie zijn dat de infrastructuurbeheerder de stations krijgt en ruimte verhuurt aan exploitanten en vervoerders tegen een faire prijs. De inkomsten vanuit retail e.d. zou dan gebruikt kunnen worden om de kostprijs voor alle vervoerders te drukken (bijvoorbeeld de infraheffing). Reisinformatie en communicatie met reizigers zou dan kunnen gebeuren door speakers van de infrabeheerder in communicatie met contactpersonen van de vervoerder.

Op zo'n manier kunnen de reizigers alsnog goed bediend worden (goede, prettige stations) en is er een level playing field waardoor alle operators gelijke kansen krijgen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door kika »

Ik ben positief verbaasd over dat artikel van Ann De Boeck, je komt het niet vaak tegen dat er iets verder nagedacht wordt bij zo'n dossier/artikel. Kijk naar Brussel Zuid en hoeveel panden er zijn opgekocht door NMBS en dochters die in eerste instantie decennia leeg hebben gestaan om heel veel extra op te brengen na de opening van de Eurostarterminal. De voorbeelden of pogingen daartoe zijn bijna in iedere iets grotere stationsbuurt te vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Maar de huidige structuur is gewoon nog niet klaar voor de vrijmaking van het binnenlandse reizigersvervoer. Als dat er ooit komt zal er toch opnieuw geherstructureerd moeten worden.
Voor het goederenverkeer en het internationale reizigersverkeer lijkt het speelveld mij wel enigzinds fair te zijn, dat is momenteel het belangrijkste.
Het hoeft trouwens niet noodzakelijk zo te zijn dat bij een vrijmaking vervoerders aparte verkoopsruimtes moeten hebben. Ticketing kan nog steeds centraal gebeuren door de overheid in bepaalde scenarios, zoals het nu bij de lijn gaat bijvoorbeeld of door een aparte maatschappij die enkel de ticketverkoop doet voor alle verschillende spooroperatoren.
Zo lang de krijtlijnen van het vrijgemaakte binnenlandse reizigersverkeer niet vastliggen heeft het imo ook geen enkele zin daar al op te gaan vooruitlopen. Laat ze eerst in het Europese parlement het 4e pakket maar afwerken, tegen dat dat af is en omgezet in nationale wetgeving zijn we alweer 10 jaar verder...
vlaming78

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door vlaming78 »

kika schreef:Ik ben positief verbaasd over dat artikel van Ann De Boeck, je komt het niet vaak tegen dat er iets verder nagedacht wordt bij zo'n dossier/artikel. Kijk naar Brussel Zuid en hoeveel panden er zijn opgekocht door NMBS en dochters die in eerste instantie decennia leeg hebben gestaan om heel veel extra op te brengen na de opening van de Eurostarterminal. De voorbeelden of pogingen daartoe zijn bijna in iedere iets grotere stationsbuurt te vinden.
Het komt wel vaker voor dat de juiste analyse wordt gemaakt, maar vaak wordt zij te weinig gehoord. Ook in het rapport van het Rekenhof dat aan de minister is bezorgd en op hun website staat gepubliceerd wordt er vragen gesteld bij al deze randactiviteiten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

AlexNL schreef:En wat als er nu 3 operators zijn, zoals in Brussel-Zuid? Daar rijden NMBS (incl. ICE en TGV), Eurostar en Thalys.
Dan moet de operator die de meeste ritten verzekerd, het station uitbaten, volgens mij. Dat geeft ons de garantie op één guichet (besparing in voordeel van de reiziger: één guichetbediende kost minder dan bv. vier) en misschien ook op één ticket voor alle maatschappijen (dream?).
Plaats reactie