Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Asterix »

kika schreef:Wordt er ook wel eens beroep gedaan op premies van de gewesten dan wel de lokale arbeidslozenagentschappen voor bepaalde projecten (ik denk aan VDAB/FOREM?).
De belangrijkste premie voor indienstneming van werklozen (Activa-premie) is federale materie en gebeurt via de RVA.
kika schreef:Retard: zelfs al hou je wel vast aan 40/60 (of andere) sleutel vast, dan nog kan het een stuk zinniger. Het is niet omdat er vandaag met project X in het noorden begonnen wordt dat er onmiddellijk een tegenhangend project y moet zijn.
Of ook: als een gewest op eigen kosten wil investeren in het spoor, moet dat mogelijk zijn. Nu mogen gewesten niet betalen voor investeringen. Eendracht maakt macht, hoera etc.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Retard schreef:Ook Jos heeft dit nog aangehaald. Volgens hem kost een goederentrein per kilometer 2 euro belastingen aan Infrabel, een reizigerstrein 6 euro. Volgens Jos is dit ook verdoken subsidie.
En ligt dat aan de km prijs of aan de stationprijs ?
En die "subsidie" gaat van wie naar wie ? Van de holding naar B-cargo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Retard schreef:Ook Jos heeft dit nog aangehaald. Volgens hem kost een goederentrein per kilometer 2 euro belastingen aan Infrabel, een reizigerstrein 6 euro. Volgens Jos is dit ook verdoken subsidie.
En ligt dat aan de km prijs of aan de stationprijs ?
En die "subsidie" gaat van wie naar wie ? Van de holding naar B-cargo ?
Het is geen subsidie in de vorm van geld dat naar iemand gaat, maar in de vorm van kosten die niet worden aangerekend.
Hiervan profiteren alle goederenvervoerders in België gelukkig :wink:
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door mijack1985 »

Nieuwe spoorstaking op til?


Bewerkt door: Steven Peeters, Steven Alen
22/10/12 - 11u37 Bron: belga.be
"Overmorgen meer duidelijkheid"
© belga.

UPDATE De socialistische overheidsvakbond ACOD heeft vrijdag opnieuw een stakingsaanzegging ingediend bij het spoor. De aanzegging zou lopen voor de periode van 29 tot 30 oktober. De modaliteiten van de eventuele actie dienen wel nog te worden ingevuld, en zijn ook afhankelijk van overleg tussen de bonden en minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette vandaag. Het ACV kreeg van zijn achterban geen mandaat voor de actie.

Volgens Jean-Pierre Goossens, voorzitter van het Vlaamse ACOD Spoor was het niet de bedoeling om dit alles te communiceren. De aanzegging kwam er omdat de achterban erg ongelukkig was met wat voorlopig uit de bus kwam bij het overleg tussen de vakbonden en minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette, en om een spontane staking te vermijden. Maar het was uiteindelijk de minister die de aanzegging bekend maakte.

Minister
Of er nu al dan niet wordt gestaakt, hangt volgens Goossens af van de minister. De vakbonden vragen dat er een duidelijke tekst op tafel komt waarin tegemoet wordt gekomen aan hun eisen. Deze namiddag zal ACOD alvast aan de gewesten vragen om de stakingsaanzegging op te schorten, in afwachting van het antwoord van de minister.

De stakingsaanzegging gold overigens voor 48 uren. "Maar het was zeker niet de bedoeling 48 uren te staken. Eén van de voorstellen was een minimale dienstverlening", aldus nog de spoorman.

ACV
Het ACV kreeg van zijn achterban geen mandaat voor de actie. De vakbonden en de minister onderhandelen over de nieuwe structuur van de NMBS. De vakbonden zijn voorstander van een geïntegreerde structuur, de minister bepleit een tweeledige structuur met een vervoersmaatschappij en een spoorwegbeheerder.

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette is niet te spreken over de nieuwe stakingsaanzegging. "Ze stellen zich negatief op. Wij onderhandelen niet onder bedreiging", zegt zijn woordvoerster.

Overmorgen uitsluitsel?
De socialistische spoorvakbond houdt overmogen een uitvoerend bureau over de toestand bij de NMBS. Voorzitter Jean-Pierre Goossens van ACOD Spoor hoopt dan een positief signaal van minister Magnette te kunnen voorleggen, zodat vakbondsactie kan worden opgeschort.

Bron:HLN

Wat is dat toch, meteen met staken dreigen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
dentheo schreef:
Retard schreef:Ook Jos heeft dit nog aangehaald. Volgens hem kost een goederentrein per kilometer 2 euro belastingen aan Infrabel, een reizigerstrein 6 euro. Volgens Jos is dit ook verdoken subsidie.
En ligt dat aan de km prijs of aan de stationprijs ?
En die "subsidie" gaat van wie naar wie ? Van de holding naar B-cargo ?
Het is geen subsidie in de vorm van geld dat naar iemand gaat, maar in de vorm van kosten die niet worden aangerekend.
De prijs voor een treinpad zonder stationsstops op het klassieke net is inderdaad te laag om alle kosten te dekken, meer nog voor goederentreinen dan voor reizigerstreinen. Voor de stations sluit ik niet uit dat de prijs hoger is dan de kosten. Bij HSL's zou dat ook wel eens het geval kunnen zijn, dat wil ik nog eens verder uitzoeken. Het is in ieder geval duidelijk dat het in België beleid is om goederentreinen een veel kleiner deel van hun kosten te laten betalen dan reizigerstreinen.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 22 okt 2012, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Ik meen mij te herinneren dat Zweden het transport per spoor wou bevorderen en de km vergoeding voor goederentreinen volledig tot 0 wou reduceren.
Of dat doorgegaan is weet ik niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik meen mij te herinneren dat Zweden het transport per spoor wou bevorderen en de km vergoeding voor goederentreinen volledig tot 0 wou reduceren.
Of dat doorgegaan is weet ik niet.
Je kan inderdaad zeer weinig vragen voor een goederenrijpad, maar dan moet je dat niet compenseren met duurdere rijpaden voor de andere treinen :wink:
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Ik denk dat je zelfs totaal niks MOET vragen....
Hoeveel geld verhuist er zo per jaar van de holding naar NMBSmobile en dan naar Infrabel en dus terug naar de holding ?
Lijkt mij momenteel enkel nuttig als "vingeroefening" in afwachting van meerdere andere operatoren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Waarom moest dit nu weer zolang duren?:

Infrabel et la SNCB au service des voyageurs

Les deux entités ont décidé de s'unir pour offrir un meilleur service


BRUXELLES Les comités de direction d'Infrabel et de la SNCB ont décidé, mercredi, de rassembler leurs services 'Traffic Control' et 'RDV' afin d'améliorer la coordination entre les deux entités, le service à la clientèle et les conditions de travail du personnel, a-t-on appris dans un communiqué commun du gestionnaire du réseau et de l'opérateur. "Cette décision va perfectionner la coordination en cas de crise, la communication entre les collaborateurs et l'information voyageurs", peut-on encore lire dans le communiqué.

Au premier semestre 2013, tous les intervenants impliqués dans la gestion opérationnelle au sein du 'Traffic Control' et du 'RDV Dispatching Voyageurs' seront réunis dans un même espace de travail.

Il s'agit de la première étape visant à intégrer davantage encore les unités de gestion du trafic. D'autres adaptations, notamment liées aux cabines de signalisation, sont actuellement en phase de test.

"Ce rassemblement, aboutissement de plusieurs mois de concertation et d'études, démontre la volonté des collaborateurs et managers des deux entreprises d'améliorer la collaboration opérationnelle entre la SNCB et Infrabel", ont aussi expliqué Marc Descheemaecker, administrateur délégué de la SNCB et Luc Lallemand, administrateur délégué d'Infrabel.

Uit: La dernière heure
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Asterix »

Retard schreef:Il s'agit de la première étape visant à intégrer davantage encore les unités de gestion du trafic.
Ja maar was het niet een taak van TC in de begindagen om die reizigersinfo te verstrekken? Daarna heeft men een aparte entiteit (RDV) opgericht en nu gaan ze dus worden geïntegreerd? Ik heb de indruk dat men niet weet van welk hout pijlen maken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Bibke »

Uit z'n fouten kan men leren.
Men dient de communicatieketen zo kort mogelijk te houden, blijkbaar gaat men dat nu doen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
franksken

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door franksken »

Bibke schreef:Uit z'n fouten kan men leren.
Men dient de communicatieketen zo kort mogelijk te houden, blijkbaar gaat men dat nu doen.
De reizigers zullen hier dankbaar voor zijn! :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Steven »

Bibke schreef:Uit z'n fouten kan men leren.
Men dient de communicatieketen zo kort mogelijk te houden, blijkbaar gaat men dat nu doen.
Zover ik de zaak begrepen hebt veranderd er in de ketting niets, RDV en TC blijven bestaan. Het enige verschil zit hem in het fysieke. Men gaat ze bij elkaar plaatsen in dezelfde ruimte. Hopelijk gaat de samenwerking daardoor vlotter verlopen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:Uit z'n fouten kan men leren.
En hoe is men er dan destijds toe gekomen die taak weg te halen bij TC?
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....

Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?

Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ? :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie