Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Adler »

"Ce rassemblement, aboutissement de plusieurs mois de concertation et d'études"
Daar heeft men dan verschillende maanden onderhandelingen en studies voor nodig om iets evident vast te stellen.
Waarschijnlijk is er weer een duur consultancybureau moeten aan te pas komen om iets vast te stellen wat iedereen al van bij het begin weet, behalve dan diegene die het hebben ingevoerd.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....

Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?

Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ? :)
De communicatie moet per (opgenomen) telefoongesprek, zodat er sporen zijn van wat er wanneer wordt gezegd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door LHOON »

groentje schreef:
dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....

Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?

Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ? :)
De communicatie moet per (opgenomen) telefoongesprek, zodat er sporen zijn van wat er wanneer wordt gezegd.

Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Steven »

Die praktijkproblemen veroorzaken die bedrijven zelf en niet de minister. Degelijk samenwerken vanuit een zelfde locatie is en was nooit verboden. Dat is iets wat NMBS en infrabel zelf beslist hebben hoor. Dat stond/staat in geen enkel belgische wet, laat staan EU regels.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door AlexNL »

Samenwerken mag best, kijk maar naar Nederland - daar hebben NS en ProRail gezamenlijk het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) opgezet, een soort "mission control" voor het spoorwegnetwerk. Zeker in "tijden van nood" (denk aan extreem winterweer, enz.) worden daar de knopen doorgehakt. De andere vervoerders schuiven inmiddels bij dit initiatief aan.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het OCCR beoordeeld, en heeft geoordeeld dat dit niet verstorend werkt.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

Ook op andere plaatsen is de samenwerking tussen (grootste) klant en infrabeheerder een pak hechter dan in België. Men heeft hier meer dan de beste leerling in de klas willen zijn, en zelfs problemen gezocht waar er geen waren.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Logisch , want men had zo'n schrik van concurrenten dat men die het leven wou moeilijk maken.
Nu zitten ze er zelf mee.
Theo
Groeten vanop de Heide
TGr79

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door TGr79 »

AlexNL schreef:Samenwerken mag best, kijk maar naar Nederland - daar hebben NS en ProRail gezamenlijk het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) opgezet, een soort "mission control" voor het spoorwegnetwerk. Zeker in "tijden van nood" (denk aan extreem winterweer, enz.) worden daar de knopen doorgehakt. De andere vervoerders schuiven inmiddels bij dit initiatief aan.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het OCCR beoordeeld, en heeft geoordeeld dat dit niet verstorend werkt.

Dream on. De echte bijsturing vindt nog steeds op de bijsturingscentra in de regio plaats, niet op het OCCR. En zo lang de personeelsdiensten van NS Reizigers de wirwar blijven die ze nu zijn, heeft een OCCR ook geen zin.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Ik heb ook gehoord te hebben dat de andere treinoperator de hun aangeboden stoel en faciliteiten niet (meer ?) gebruiken
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

AlexNL schreef:Samenwerken mag best, kijk maar naar Nederland - daar hebben NS en ProRail gezamenlijk het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) opgezet, een soort "mission control" voor het spoorwegnetwerk. Zeker in "tijden van nood" (denk aan extreem winterweer, enz.) worden daar de knopen doorgehakt. De andere vervoerders schuiven inmiddels bij dit initiatief aan.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft het OCCR beoordeeld, en heeft geoordeeld dat dit niet verstorend werkt.
En is dit een besparing? Dit is hetzelfde als een geïntegreerde structuur, maar dan met dubbel zoveel vrouwen en/of mannen. Zowel ProRail als de NS moeten voldoende mensen ter beschikking stellen. Met één maatschappij moeten niet twee maatschappijen elk X aantal personeelsleden naar deze dispaching sturen.
Dit kan ook niet goed zijn voor de werksfeer. Stel nu dat ProRail een baremaverhoging doorvoert en de NS niet, kan dit toch een slechte sfeer leiden in het Operationeel Controle Centrum Rail.

Ik moet wel zeggen dat ik het moedig vindt van de NS en ProRail dat ze voor een Nederlandse en niet weer voor een Engelse naam hebben gekozen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

LHOON schreef:
groentje schreef:
dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch die taakverdeling, de reizigers zijn klanten van NMBS, niet van Infrabel....

Maar dat ze dan niet bij elkaar mogen zitten en alleen nog telefoneren ? Of moest het schriftelijk ?

Zitten ze ook al in een aparte cafetaria ? :)
De communicatie moet per (opgenomen) telefoongesprek, zodat er sporen zijn van wat er wanneer wordt gezegd.

Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Jos heeft in één van zijn vele afscheidsinterviews gezegd dat hij aan de lichaamstaal van Magnette ziet dat hij iets verdedigt waar hij niet volledig achter staat.

Jos is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron.
Laatst gewijzigd door Retard op 16 nov 2012, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door LHOON »

Retard schreef:
LHOON schreef:
Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Jos heeft gezegd in één van zijn vele afscheidsinterviews dat hij aan de lichaamstaal van Magnette ziet dat hij iets verdedigt waar hij niet volledig achter staat.

Jos is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron.
En welk benul zouden Descheemaeker, Lallemand en Haek hebben van deze problemen?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

LHOON schreef:
Retard schreef:
LHOON schreef:
Zou Magnette enig benul hebben van de praktijkproblemen die aan zijn fameuze gesplitste structuur eigen zijn?
Jos heeft gezegd in één van zijn vele afscheidsinterviews dat hij aan de lichaamstaal van Magnette ziet dat hij iets verdedigt waar hij niet volledig achter staat.

Jos is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron.
En welk benul zouden Descheemaeker, Lallemand en Haek hebben van deze problemen?
Daar zit natuurlijk nog meer waarheid in!
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door mijack1985 »

"Reizigers hebben baat bij tweedeling spoor"
Bewerkt door: redactie − 03/12/12, 11u15 − Bron: belga.be


Een tweedeling van het spoor is een "verstandige en klantgerichte oplossing". Dat zegt Marc Descheemaecker, de topman van de NMBS, vandaag in een interview in Metro. Descheemaecker schaart zich daarmee achter het voorstel van minister Paul Magnette (PS) om het Belgische spoor om te vormen van een drieledige naar een tweeledige structuur.

Descheemaecker ziet niets in een geïntegreerde structuur, zoals de vakbonden willen. "We komen uit een geïntegreerde structuur. Laat ons eerlijk zijn: die kende in 2002 tien miljard euro schuld, één miljard netto negatief resultaat en de reizigers klaagden over kwaliteitsproblemen en slechte communicatie. Willen we terug naar dat verleden?"

Geen zorgen opver statuut
Volgens Descheemaecker hoeven de vakbonden zich geen zorgen te maken over hun statuut. "Minister Magnette heeft al duidelijke garanties gegeven. Ook over de schulden is er veel te doen. Maar die schulden zijn perfect te beheersen binnen een eenvoudige structuur die verstandige keuzes maakt."

Een tweedeling is de beste optie, zegt de NMBS-topman. "Het voorstel van minister Magnette voor een tweedeling is een verstandige en klantgerichte benadering. Ik denk dat hij een grote bezorgdheid heeft voor de reiziger en de kwaliteit wil verbeteren, gekoppeld aan een goed gebruik van de overheidsmiddelen."

Fyra
In het interview in Metro countert Descheemaecker ook de kritiek op de vervanging van de Benelux-trein door de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam. Hij zegt onder meer dat minstens een vierde van de kaartjes voor een enkele rit verkocht zal worden voor 25 euro, minder dan de Benelux-trein momenteel kost.

Bron: De Morgen
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Wel Marc, er zijn een heleboel mensen die zeggen dat het nog nooit zo slecht geweest is als onder U.

Maar goed. Als je zoals in de Metro op je eerste communiezieltje belooft om beter te communiceren met Infrabel zonder dat die Holding erbij is, kan ik mij daar in vinden. Niet dat ik voor je tweedelige structuur ben, Marc, maar wel omdat je voorganger Karel heeft gezegd dat er misschien straks een verplichte tweedeling komt en we zijn er ook niet bij gebaat om een NMBS te hebben die constant in hervorming is. Hopelijk doe je iets nuttigs met die 100 miljoen vrijgekomen eurootjes per jaar.

Ik hoop wel Marc dat je ons geen twee dispatsing geeft en geen twee uittekenbureau's van rijpaden enz. Had je ons van al dat dubbelwerk gespaard, hadden we volgende week nog altijd die 170 treinen.
Plaats reactie