"Reizigers hebben baat bij tweedeling spoor"
Bewerkt door: redactie − 03/12/12, 11u15 − Bron: belga.be
Een tweedeling van het spoor is een "verstandige en klantgerichte oplossing". Dat zegt Marc Descheemaecker, de topman van de NMBS, vandaag in een interview in Metro. Descheemaecker schaart zich daarmee achter het voorstel van minister Paul Magnette (PS) om het Belgische spoor om te vormen van een drieledige naar een tweeledige structuur.
Descheemaecker ziet niets in een geïntegreerde structuur, zoals de vakbonden willen. "We komen uit een geïntegreerde structuur. Laat ons eerlijk zijn: die kende in 2002 tien miljard euro schuld, één miljard netto negatief resultaat en de reizigers klaagden over kwaliteitsproblemen en slechte communicatie. Willen we terug naar dat verleden?"
Geen zorgen opver statuut
Volgens Descheemaecker hoeven de vakbonden zich geen zorgen te maken over hun statuut. "Minister Magnette heeft al duidelijke garanties gegeven. Ook over de schulden is er veel te doen. Maar die schulden zijn perfect te beheersen binnen een eenvoudige structuur die verstandige keuzes maakt."
Een tweedeling is de beste optie, zegt de NMBS-topman. "Het voorstel van minister Magnette voor een tweedeling is een verstandige en klantgerichte benadering. Ik denk dat hij een grote bezorgdheid heeft voor de reiziger en de kwaliteit wil verbeteren, gekoppeld aan een goed gebruik van de overheidsmiddelen."
Fyra
In het interview in Metro countert Descheemaecker ook de kritiek op de vervanging van de Benelux-trein door de Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam. Hij zegt onder meer dat minstens een vierde van de kaartjes voor een enkele rit verkocht zal worden voor 25 euro, minder dan de Benelux-trein momenteel kost.
Bron:
De Morgen