Retard schreef:De Telegraaf heeft gezegd dat: "Sinds de verzelfstandiging van de NS in 1995, deze veranderde van een soepel lopende intercity in een hortend en stotend boemeltje.", want ook in Nederland ging de stiptheid serieus naar beneden sinds de splitsing. Zo werd er één keer maar 79,9 % aan stiptheidspercentage gehaald en kwamen de journalisten naar hier om te weten waarom de treinen van de unitaire NMBS zo stipt reden.
In dat jaar was de stiptheid in België 0,1 procentpunt beter dan in Nederland. Hoera enzo. Maar dat had niemand door want NS publiceerde toen bijna alleen maar cijfers over vertragingen vanaf 3 minuten en doet bovendien niet aan "neutralisatie". Er was ook een cijfer voor vertragingen vanaf 5 minuten maar dat moest je gaan zoeken.
En nu ik erover nadenk, ging het cijfer in België zeer waarschijnlijk over treinen die minder dan 6 minuten vertraagd waren (toen nog misleidend het 5-minutencijfer genoemd) en NS had daar geen cijfer voor dus het is nog maar de vraag of de treinen in België de laatste decennia ooit wel stipter waren dan in Nederland.
Het gaat niet om 1995 zelf, maar de jaren daarachter. Toen kwamen de journalisten naar hier om te weten waarom zijn maar 79,9 % haalden en wij in de 90 %. Nu is het andersom, en haalt men in Nederland 94 % (enkel NS?) en wij maar rond de 84 %.
Zoals gezegd, er is bij mijn weten maar 1 jaar (ik dacht 2001 of 2002) waarin de NMBS mogelijk iets beter scoorde dan NS. Ik daag je uit om met vergelijkbare cijfers te komen. Maar zoals gezegd, houd er rekening mee dat NS tot voor kort bijna alleen maar cijfers publiceerde waarbij een trein als vertraagd gold vanaf 3 minuten vertraging en sinds kort vanaf 5 minuten en niet aan neutralisatie doet. De NMBS heeft alleen cijfers over vertragingen vanaf 6 minuten en doet aan neutralisatie. De destijds gepubliceerde cijfers zijn niet zonder meer vergelijkbaar.
Met andere woorden, je kan de tijdigheidscijfers van NS en NMBS niet met elkaar vergelijken als ik het goed begrijp.
Neutralisatie van treinen wordt inmiddels wel geregistreerd en meegenomen in de Nederlandse cijfers. Alleen weet NS dat meestal erg goed te verstoppen.
-Jeroen- schreef:Met andere woorden, je kan de tijdigheidscijfers van NS en NMBS niet met elkaar vergelijken als ik het goed begrijp.
Neutralisatie van treinen wordt inmiddels wel geregistreerd en meegenomen in de Nederlandse cijfers. Alleen weet NS dat meestal erg goed te verstoppen.
Waar heb je gelezen dat er in Nederland aan neutralisatie wordt gedaan?
-Jeroen- schreef:Met andere woorden, je kan de tijdigheidscijfers van NS en NMBS niet met elkaar vergelijken als ik het goed begrijp.
Neutralisatie van treinen wordt inmiddels wel geregistreerd en meegenomen in de Nederlandse cijfers. Alleen weet NS dat meestal erg goed te verstoppen.
Waar heb je gelezen dat er in Nederland aan neutralisatie wordt gedaan?
Maar waarom kwamen die journalisten dan naar hier kijken waarom het hier zo stipt ging? Trouwens. 2002, 2003 en 2004 waren al stipter hier dan in Nederland. Nu is dan wel niet meer het geval...
Omdat wij Belgen nog zo slecht niet zijn in verhaaltjes vertellen (spin en andere pr) als we soms zelfs wel denken. De NMBS rekent nog altijd met een (net-geen-)zesminutengrens, 5'59" komt dus niet in de statistieken. En daarmee zijn we uniek in Europa, volgens mij. Maar omdat het hard genoeg lijkt op de vijfminutengrens die gangbaar is elders, valt dat niet zo op. Zeker als je vooral de nadruk legt op percentages, en niet ingaat op de details. Zo telde men heel erg lang slechts aan de eindpunten de vertraging. Een trein die dus onderweg overal goed kon doorrijden en een ruim pad had, met veel buffer, kon er zo 10 minuten en meer uitrijden. Maar als reiziger was je wel je aansluiting kwijt als je onderwege ergens moest overstappen...
groentje schreef:Omdat wij Belgen nog zo slecht niet zijn in verhaaltjes vertellen (spin en andere pr) als we soms zelfs wel denken. De NMBS rekent nog altijd met een (net-geen-)zesminutengrens, 5'59" komt dus niet in de statistieken. En daarmee zijn we uniek in Europa, volgens mij. Maar omdat het hard genoeg lijkt op de vijfminutengrens die gangbaar is elders, valt dat niet zo op. Zeker als je vooral de nadruk legt op percentages, en niet ingaat op de details. Zo telde men heel erg lang slechts aan de eindpunten de vertraging. Een trein die dus onderweg overal goed kon doorrijden en een ruim pad had, met veel buffer, kon er zo 10 minuten en meer uitrijden. Maar als reiziger was je wel je aansluiting kwijt als je onderwege ergens moest overstappen...
Gaat de NS, net als de SBB ook de "reizigers stiptheid" meten? Met de OV chipkaart moet het eigenlijk mogelijk zijn om te achterhalen hoeveel reizigers aansluitingen missen.
Edit: Overigens blijkt de SBB op haar website geen stiptheidcijfers van haar treinen meer te publiceren. De cijfers die ze geeft is voor de stiptheid van de reizigers, en het aantal gehaalde aansluitingen. Voor de beoordelingen van de stiptheid vanuit het perspectief van een reiziger is dat eigenlijk het belangrijkste.
Laatst gewijzigd door K V B op 26 apr 2013, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Neutralisatie is een synoniem voor opheffen en volgens Van Dale : "de uitwerking opheffen".
Cijfers over treinen die buiten de schuld van NS door in de plus geraken, en apart worden geregistreerd die heeft Prorail. Als je tijd over hebt kan je het terugvinden in de jaarverslagen van Prorail. Die kan je hier terugvinden.
Ter aanvulling op dit bericht: Volgens Prorail is ± 10% van de vertragingen de schuld van "derden" , zoals je hier kunt teruglezen.
-Jeroen- schreef:Neutralisatie is een synoniem voor opheffen en volgens Van Dale : "de uitwerking opheffen".
Cijfers over treinen die buiten de schuld van NS door in de plus geraken, en apart worden geregistreerd die heeft Prorail. Als je tijd over hebt kan je het terugvinden in de jaarverslagen van Prorail. Die kan je hier terugvinden.
Ter aanvulling op dit bericht: Volgens Prorail is ± 10% van de vertragingen de schuld van "derden" , zoals je hier kunt teruglezen.
Er zijn dus cijfers over, maar ik heb nog nergens gezien deze vertragingen door schuld van derden niet in het algemene vertragingscijfer worden meegeteld.
Je kan op de eerder gelinkte staat er prima 10% in mindering op brengen en je hebt zelf je cijfers. Dan kan je eventueel nog verder cijferen, door het percentage aan infrastoringen boven water te krijgen, en ook die in mindering te brengen op de cijfers. Dan kan je precies zien welk percentage de schuld is van NS, welk percentage de schuld is van Prorail..