Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
-Jeroen-

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door -Jeroen- »

K V B schreef:Wat men in dergelijke discussies vaak vergeet is dat alles bij het oude laten geen optie is. Wat we in Europa veel gezien hebben is dat de totale verstaatsing van de spoorwegen op een soort van langdurig sterfhuisconstructie is gaan lijken. Met elk decennia weer een paar lijnsluitingen, tot er maar een rompnet meer over is. Willen we dat omkeren moet er wat veranderen. En dat betekent dat het spoor efficiënter moet worden, ook al gaat dat ten koste van de aantrekkelijkheid voor treinspotters. Juist door de verzelfstandiging, en het bij de regionale lijnen betrekken van particuliere bedrijven en de provincies zijn bijvoorbeeld veel regionale lijnen juist gered. Had men alles bij het oude gelaten dan reden er nu geen treinen meer Almelo Mariënberg bijvoorbeeld. En zeker geen kwartiersverbinding op Maastricht - Valkenburg.
Mag ik je er dan wel op wijzen, dat toen die lijnen door NS werden gereden, er geen cent subsidie bij kwam kijken omdat die lijnen gedekt werden door de overige inkomsten uit het hoofdrailnet, terwijl er voor de hogere frequenties op bijvoorbeeld Maastricht - Valkenburg - Heerlen, wel een grote zak subsidiegeld heen gaat ?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door rvdborgt »

-Jeroen- schreef:
K V B schreef:Wat men in dergelijke discussies vaak vergeet is dat alles bij het oude laten geen optie is. Wat we in Europa veel gezien hebben is dat de totale verstaatsing van de spoorwegen op een soort van langdurig sterfhuisconstructie is gaan lijken. Met elk decennia weer een paar lijnsluitingen, tot er maar een rompnet meer over is. Willen we dat omkeren moet er wat veranderen. En dat betekent dat het spoor efficiënter moet worden, ook al gaat dat ten koste van de aantrekkelijkheid voor treinspotters. Juist door de verzelfstandiging, en het bij de regionale lijnen betrekken van particuliere bedrijven en de provincies zijn bijvoorbeeld veel regionale lijnen juist gered. Had men alles bij het oude gelaten dan reden er nu geen treinen meer Almelo Mariënberg bijvoorbeeld. En zeker geen kwartiersverbinding op Maastricht - Valkenburg.
Mag ik je er dan wel op wijzen, dat toen die lijnen door NS werden gereden, er geen cent subsidie bij kwam kijken omdat die lijnen gedekt werden door de overige inkomsten uit het hoofdrailnet, terwijl er voor de hogere frequenties op bijvoorbeeld Maastricht - Valkenburg - Heerlen, wel een grote zak subsidiegeld heen gaat ?
NS kreeg wel degelijk subsidie, al sinds de jaren 70. Later is er alleen voor een aantal nader genoemde niet-rendabele lijnen subsidie toegewezen en de subsidie ging naar de provincies zodra die geregionaliseerd werden.

Groetjes,
Rian
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Ik heb ook nog zo'n foto.... Wat doet de "holding" zoal ......

Afb000$.jpg


Wanneer een holding dient voor zo'n belangrijke beslissingen....
Laatst gewijzigd door dentheo op 25 mei 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik heb ook nog zo'n foto.... Wat doet de "holding" zoal ......
Voornamelijk de "overhead" en de stations.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Adler »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Ik heb ook nog zo'n foto.... Wat doet de "holding" zoal ......
Voornamelijk de "overhead" en de stations.
En via haar honderden dochtermaatschappijen, waar zelfs het Rekenhof geen enkel zicht meer op heeft, het geld van u en mij langs ramen en deuren buitengooien.
Wist je dat de Holding via dochter Euro Immo Star zelfs de voornaamste bouwheer is van het nieuwe gerechtsgebouw in Hasselt ?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Adler »

Hoe gaan ze via camerabeelden zien van wie dat afval is of tot welke maatschappij de afvalgooier behoort ?
Hebben ze daar iemand voor aangesteld die die camerabeelden moet analyseren ?
Ik las onlangs dat de NMBS per dag meer dan 42.000 boekhoudkundige documenten produceert !
Niet te verwonderen als ze zich ook al met dergelijke zaken gaan bezighouden.
De bureaucratie van de voormalige DDR was niets in vergelijking met dit.
vlaming78

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door vlaming78 »

Adler schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Ik heb ook nog zo'n foto.... Wat doet de "holding" zoal ......
Voornamelijk de "overhead" en de stations.
En via haar honderden dochtermaatschappijen, waar zelfs het Rekenhof geen enkel zicht meer op heeft, het geld van u en mij langs ramen en deuren buitengooien.
Wist je dat de Holding via dochter Euro Immo Star zelfs de voornaamste bouwheer is van het nieuwe gerechtsgebouw in Hasselt ?
Het gerechtsgebouw van Hasselt is zeker niet het enige hoor. Ook in Antwerpen (Park spoor Noord), Brugge (Kamgebouw), Gent (kantoor-en appartementsblokken in de buurt van Gent-Sint-Pieters) is Euro Immo Star en Eurostation heel actief in het bouwen van kantoren en appartementen. Ook dit werd door het Rekenhof bekritiseerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

vlaming78 schreef:Het gerechtsgebouw van Hasselt is zeker niet het enige hoor. Ook in Antwerpen (Park spoor Noord), Brugge (Kamgebouw), Gent (kantoor-en appartementsblokken in de buurt van Gent-Sint-Pieters) is Euro Immo Star en Eurostation heel actief in het bouwen van kantoren en appartementen. Ook dit werd door het Rekenhof bekritiseerd.
Als het geld opbrengt dat geïnvesteerd kan worden in de spoorwegen zie ik er niet echt een probleem in?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door kika »

Het is en blijft risicovol. Of kijk naar Brussel Zuid: eerst jarenlang met opzet een hele wijk laten verloederen, zodat het meer opbrengt. Of wat met projecten waar 1, 2 mensen/bedrijven niet willen oprotten en daarnaast alles jarenlang leegstaat en er gebrekkig onderhoud is? Of wat met minder lucratieve stationsbuurten, moeten die dan maar verkommeren?
vlaming78

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door vlaming78 »

Shrek schreef: Als het geld opbrengt dat geïnvesteerd kan worden in de spoorwegen zie ik er niet echt een probleem in?
Dit is juist, maar de hamvraag is of dit ook de effectieve doelstelling is en of het geld terugvloeid naar de spoorwegen. Als ik het rapport van het Rekenhof bekeek leken daar toch zware twijfels over te bestaan, voornamelijk ook omdat de manier waarop alles verloopt zeer ondoorzichtig is.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Adler »

Shrek schreef:
vlaming78 schreef:Het gerechtsgebouw van Hasselt is zeker niet het enige hoor. Ook in Antwerpen (Park spoor Noord), Brugge (Kamgebouw), Gent (kantoor-en appartementsblokken in de buurt van Gent-Sint-Pieters) is Euro Immo Star en Eurostation heel actief in het bouwen van kantoren en appartementen. Ook dit werd door het Rekenhof bekritiseerd.
Als het geld opbrengt dat geïnvesteerd kan worden in de spoorwegen zie ik er niet echt een probleem in?
Het is de taak van een spoorwegmaatschappij om treinen te laten rijden en alles wat daarbij hoort, niet om gerechtsgebouwen en appartementen te laten bouwen.
En als daar dan vragen over gesteld worden aan de minister durft hij nog antwoorden dat dit zo in de beheersovereenkomst staat (antwoord voorgeschoteld door Haek en consoorten natuurlijk).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

Maar met treintjes rijden is geen geld te verdienen. Dus is het niet zo onverstandig te diversifiëren. De Japanse spoorwegen verdienen ook het meeste geld aan hun vastgoedprojecten in en rond stations, in die mate dat je in die stations de treinen moet gaan zoeken. Mits een gezond evenwicht, lijkt het me dan ook niet slecht dat de NMBS haar inkomsten niet uitsluitend afhankelijk wil laten maken van reizigers en vooral: subsidies. Want zeker die laatste kunnen nogal wispelturig zijn, zoals we hebben mogen vaststellen.
De manier waarop dat gebeurt, moet natuurlijk wel helder zijn, en de wildgroei van dochterbedrijven, en dochterbedrijven van dochterbedrijven, en dochterbedrijven van... je snapt het wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Het is de taak van een spoorwegmaatschappij om treinen te laten rijden en alles wat daarbij hoort, niet om gerechtsgebouwen en appartementen te laten bouwen.
En als daar dan vragen over gesteld worden aan de minister durft hij nog antwoorden dat dit zo in de beheersovereenkomst staat (antwoord voorgeschoteld door Haek en consoorten natuurlijk).
De post is alleen maar een winstgevend bedrijf geworden door ook bankproducten aan te bieden. Daardoor krijgen belgen wel nog 5x per week post in de bus.
Ik vind dat dus helemaal geen slecht idee.
Peter Eijkman

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Peter Eijkman »

De NS verdient geen cent aan het laten rijden van treinen- het grote geld en de winst komt van het exploiteren (uitbaten) van de stations en omgeving door middel van winkels ( kijk eens naar Amsterdam Centraal: er is meer winkel dan spoorruimte!) en de verhuur van vastgoed rond die stations ( Amersfoort en Utrecht zijn hier goede voorbeelden van) .Aan de andere kant begrijpt NS dondersgoed dat het rijden van de treinen niet gemist kan worden: de potentiële klanten van al deze winkels en kantoren zouden veel minder reden hebben naar het station te komen als die treinen er niet waren... Zo wast de ene hand de andere!
Plaats reactie