Of de andere kant van "centralisatie".......mijack1985 schreef:
Tsjaa... Kan er niks van zeggen.. dat is de andere kant van het opdelen. Zolang mijn straatje maar schoon is.
Nieuwe structuur NMBS
Re: Nieuwe structuur NMBS
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Nieuwe structuur NMBS
Ik ben niet akkoord met het gestaak van de vakbonden. Dat de vakbonden ook voor een geïntegreerde structuur pleiten, is in deze discussie bijzaak.pietje schreef:En daarom dreigt men weeral met een staking, om de reiziger ter wille te zijnRetard schreef:Het moet wel op de treinreiziger draaien, he.
Natuurlijk dat het nieuwe model op niet zoveel trekt voor de treinreiziger. De tweedelige structuur is nog altijd niet wegJeroen schreef:Blijkbaar dan toch iemand die die praatjes van de socialisten gelooft Eergisteren klonk in Terzake tot in den treure toe steeds opnieuw dezelfde plaat: 'De treinreiziger moet centraal staan'. Het is mij nu nog altijd niet duidelijk hoe dit met dit nieuwe model gaat worden waargemaakt.Retard schreef:Het moet wel op de treinreiziger draaien, he.
Elke stap in de goede richting, dat de NMBS bijvoorbeeld alle stations onder zijn hoede krijgt, is positief, Jeroen.
En neen Jeroen. Ik kan politieke pritpraat heus wel nuanceren.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Tijgernoot schreef:Die realiteit is dat de Europese Commissie eist dat er voor nationale spoorbedrijven een scheiding is tussen infrabeheerder en vervoerder(s).
Tijgernoot schreef:De vakbonden zitten echt op een dood spoor wat dit betreft. Het plan wat men zich daar voorstelt is door Europese afspraken onmogelijk, dat is de realiteit en die zal men moeten inzien.
"Zoals Europa het wil, en zo zal het wezen!"Shrek schreef:-De boekhouding moet gescheiden zijn van Europa.
Waarom wordt Europa hier altijd voorgesteld als een nieuw soort Vaticaan? Ze kunnen toch ook verkeerd zijn, getuige...? Het is toch niet omdat Europa dit vraagt, dat men dit niet mag betwisten? Als bijkomende argumenten komen jullie dan af met modderpoelen, ferquentie, interieur van de treinen. Dat is toch geen kwestie van structuur?
@Tijgernoot: Niet dat ik zo'n pleitbezorger ben van de vakbonden, maar als je vroeger in boerendorpjes niet naar de paster luisterde, zat je op een dood spoor. Het is toch niet "omdat de Europese afspraken dat zeggen" dat deze niet mogen betwist worden?
Europa heeft ook nog voorgesteld dat de matrozen van een schip hun lading zelf aan land mochten zetten, en dat de dokwerkens (waarvan de meeste echtgenoot(e) en kinderen hebben) allemaal ontslagen gingen worden. Moesten we dit dan ook klakkeloos aanvaarden, alleen maar omdat Europa dit wou?
Re: Nieuwe structuur NMBS
Europa is een project van de landen samen. België heeft ingestemd met de regels zoals ze vanuit de EU worden opgelegd en nageleefd. Het eerste spoorwegpakket (dat de boekhoudkundige scheiding vereiste) regelt stamt uit 1991. Inmiddels zijn we ruim 20 jaar verder en zou dat allang realiteit moeten zijn. In veel landen werkt deze scheiding ook gewoon, na aanvankelijk wat opstartproblemen te hebben ervaren.
De liberalisatie gaat overigens verder: het vierde spoorwegpakket stelt voor om het personenvervoer per december 2019 volledig te liberaliseren - al kan er dan nog steeds met concessies gewerkt worden.
De liberalisatie gaat overigens verder: het vierde spoorwegpakket stelt voor om het personenvervoer per december 2019 volledig te liberaliseren - al kan er dan nog steeds met concessies gewerkt worden.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Dit is de reden dat ik het slecht vind dat de statons bij de NMBS ondergebracht worden.AlexNL schreef:De liberalisatie gaat overigens verder: het vierde spoorwegpakket stelt voor om het personenvervoer per december 2019 volledig te liberaliseren - al kan er dan nog steeds met concessies gewerkt worden.
Die horen bij Infrabel.
Hoe gaat men dat anders oplossen met de stations wanneer de privé personenvervoerders gaan rijden?
Re: Nieuwe structuur NMBS
JA, zoals europa het wil zal het zijn. Europa is een politiek niveau zoals alle anderen. De regels die daar maken zijn gewoon geldig en moeten gevolgd worden. Het zou zeer ondemocratisch zijn dit niet te doen, want het zijn immers onze volksvertegenwoordigers die dat beslist hebben. Ook jij hebt dankzij de europese verkiezingen daarin inspraak. Alleen zijn de partijen die voor geïntegreerde structuren zijn zwaar in de minderheid in het europese parlement. Daar moet je je maar bij naarleggen (of ga campagne voeren voor de andere partijen, volgend jaar stemmen we immers voor een nieuw europees parlement).Retard schreef:"Zoals Europa het wil, en zo zal het wezen!"
Waarom wordt Europa hier altijd voorgesteld als een nieuw soort Vaticaan? Ze kunnen toch ook verkeerd zijn, getuige...?
Re: Nieuwe structuur NMBS
In de Nederlandse situatie is het zo dat de stationsgebouwen onder NS valt, en dat de sporen en perrons onder ProRail vallen. De reisinformatie is overgebracht van ProRail naar NS, maar NS is verplicht om aan alle vervoerders gelijke informatie te leveren tegen gelijke kosten.Bibke schreef:Dit is de reden dat ik het slecht vind dat de statons bij de NMBS ondergebracht worden.
Die horen bij Infrabel.
Hoe gaat men dat anders oplossen met de stations wanneer de privé personenvervoerders gaan rijden?
Het grootste gevaar dat ik zie in exploitatie van een station door een vervoerder is dat de verhuurder (de vervoerder in kwestie) het andere vervoerders lastiger kan maken qua stationsinrichting: denk aan vestiging van loketten en plaatsing van kaartautomaten.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Het is niet zozeer het Europees parlement dat het voor het zeggen heeft, maar de bureaucraten van de Europese commissie die hun richtlijnen willens nillens aan de lidstaten opleggen.Shrek schreef:JA, zoals europa het wil zal het zijn. Europa is een politiek niveau zoals alle anderen. De regels die daar maken zijn gewoon geldig en moeten gevolgd worden. Het zou zeer ondemocratisch zijn dit niet te doen, want het zijn immers onze volksvertegenwoordigers die dat beslist hebben. Ook jij hebt dankzij de europese verkiezingen daarin inspraak. Alleen zijn de partijen die voor geïntegreerde structuren zijn zwaar in de minderheid in het europese parlement. Daar moet je je maar bij naarleggen (of ga campagne voeren voor de andere partijen, volgend jaar stemmen we immers voor een nieuw europees parlement).Retard schreef:"Zoals Europa het wil, en zo zal het wezen!"
Waarom wordt Europa hier altijd voorgesteld als een nieuw soort Vaticaan? Ze kunnen toch ook verkeerd zijn, getuige...?
De commissie heeft het volledige initiatiefrecht, het parlement kan zelfs geen wetsvoorstel indienen.
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Nieuwe structuur NMBS
Alleen Ierland heeft tot maart van dit jaar een uitzondering gehad van de EU om de regelgeving uit 1991(!) over gescheiden boekhouding van infrastructuur en exploitatie tegen te houden en daar hebben ze besloten alsnog tot splitsing over te gaan. Het tegenhouden kon omdat Ierland een eiland is met breedspoor waar je in de rest van Europa toch weinig mee kan aanvangen. België functioneert echter als een draaischijf van Europa, heeft een van de belangrijkste Europese steden, belangrijke havens en industrieën en zit aan alle kanten vast aan het Europese netwerk. Langs de grens staan bedrijven te trappelen om hun goederentreinen en flitstreinen naar België te sturen en dat gaat gewoon beter als er een neutrale infrastructuurbeheerder is die eerlijk is naar alle bedrijven die een plekje willen op het Belgische spoor. De NMBS zal voorlopig echt wel wat in de melk te brokkelen houden, ze zijn de belangrijkste klant voor Infrabel en zullen dat voorlopig wel blijven en het blijven spoorse collega's van elkaar, maar het zal geen verrassing zijn dat regelgeving die al 21 jaar oud is nu echt niet meer tegengewerkt kan worden, als eennalaatste land van Europa.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Belgische overheidsdiensten en -organisaties zijn, om het met een understatement uit te drukken, weinig efficiënt.
Dit verandert pas van zodra ze geconfronteerd worden met concurrentie.
Ofwel verdwijnen ze zoals Sabena, ofwel worden ze een bloeiend bedrijf zoals Belgacom, het vroegere RTT, er één is.
De reizigers zijn dus het meeste gebaat bij een structuur die op termijn concurrentie mogelijk maakt en dat is de weg die Europa ons wijst.
Dit zou het dan ook het enige doel moeten zijn voor de aanpassing van de structuur.
En die concurrentie hoeft wat mij betreft zelfs niet uit de privésector te komen. Waarom zou bvb. de Vlaamse overheid via de Lijn geen initiatief nemen?
Gisteren heeft de gouverneur van de provincie trouwens gepleit voor de oprichting van een Vlaamse spoorwegmaatschappij.
http://www.hbvl.be/limburg/reynders-wil ... appij.aspx.
Dit verandert pas van zodra ze geconfronteerd worden met concurrentie.
Ofwel verdwijnen ze zoals Sabena, ofwel worden ze een bloeiend bedrijf zoals Belgacom, het vroegere RTT, er één is.
De reizigers zijn dus het meeste gebaat bij een structuur die op termijn concurrentie mogelijk maakt en dat is de weg die Europa ons wijst.
Dit zou het dan ook het enige doel moeten zijn voor de aanpassing van de structuur.
En die concurrentie hoeft wat mij betreft zelfs niet uit de privésector te komen. Waarom zou bvb. de Vlaamse overheid via de Lijn geen initiatief nemen?
Gisteren heeft de gouverneur van de provincie trouwens gepleit voor de oprichting van een Vlaamse spoorwegmaatschappij.
http://www.hbvl.be/limburg/reynders-wil ... appij.aspx.
Re: Nieuwe structuur NMBS
De regels moeten inderdaad gevolgd worden. Alleen vind ik niet dat deze regels dan niet mogen betwist worden. Het grootste argument dat pleit voor twee maatschappijen is hier de Europese regels. Dat concurrentie niet zou kunnen met één maatschappij is niet waar. Getuige Zwitserland.Shrek schreef:JA, zoals europa het wil zal het zijn. Europa is een politiek niveau zoals alle anderen. De regels die daar maken zijn gewoon geldig en moeten gevolgd worden. Het zou zeer ondemocratisch zijn dit niet te doen, want het zijn immers onze volksvertegenwoordigers die dat beslist hebben. Ook jij hebt dankzij de europese verkiezingen daarin inspraak. Alleen zijn de partijen die voor geïntegreerde structuren zijn zwaar in de minderheid in het europese parlement. Daar moet je je maar bij naarleggen (of ga campagne voeren voor de andere partijen, volgend jaar stemmen we immers voor een nieuw europees parlement).Retard schreef:"Zoals Europa het wil, en zo zal het wezen!"
Waarom wordt Europa hier altijd voorgesteld als een nieuw soort Vaticaan? Ze kunnen toch ook verkeerd zijn, getuige...?
Re: Nieuwe structuur NMBS
Heeft Europa er dan ook aan gedacht dat men met een abonnement van verschillende maatschappijen kan gebruikmaken? Dat men een uur of meer moet wachten alleen maar omdat men de volgende trein niet mag nemen, noem ik niet - naar Europa's principe - vrijheid van personen.AlexNL schreef:De liberalisatie gaat overigens verder: het vierde spoorwegpakket stelt voor om het personenvervoer per december 2019 volledig te liberaliseren - al kan er dan nog steeds met concessies gewerkt worden.
Want tot nu toe heeft Europa de treinreiziger nog niet veel opgebracht. Getuige het feit dat er wel een raad voor mededinging wordt opgericht, maar een raad voor samenwerking - dat de reiziger echt zou helpen - is er niet bij.
Re: Nieuwe structuur NMBS
Dat betekent dat men in Zwitserland de wil heeft om concurrentie toe te laten.Retard schreef:...Dat concurrentie niet zou kunnen met één maatschappij is niet waar. Getuige Zwitserland.
Is die wil ook bij de Belgische politici en vakbonden aanwezig?
-
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Nieuwe structuur NMBS
Hangt van het land af hoe het geregeld is. De Duitse Bahncard is nochtans bij bijna alle private vervoerders geldig en in Nederland is er een hele waaier aan abonnementen bij alle spoorvervoerders welkom zijn, en daar hebben ze er inmiddels 6...Retard schreef:Heeft Europa er dan ook aan gedacht dat men met een abonnement van verschillende maatschappijen kan gebruikmaken?AlexNL schreef:De liberalisatie gaat overigens verder: het vierde spoorwegpakket stelt voor om het personenvervoer per december 2019 volledig te liberaliseren - al kan er dan nog steeds met concessies gewerkt worden.