verkeerde wisselsturing treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ELEWOUT

verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door ELEWOUT »

vandaag voor 1° maal meegemaakt in 50 jaar treinreizen:

Trein van 18.02 van Brussel Zuid naar Zottegem/Geraardsbergen per vergissing in de wissel Borchtlombeek naar de nieuwe lijn richting Gent gestuurd . Resultaat: eerst na de wissel in Borchtlombeek 15min stilstand; uiteindelik doorgereden naar wissel voorbij Welle en dan teruggekeerd naar Denderleeuw.
Treingeleider geenszins op de hoogte van de aard van probleem...
Uiteindelijk meer dan half uur vertraging...

Volgens realtime is de oorzaak van de vertraging :informaticaprobleem

Zijn dgl vergissingen mogelijk en aanvaardbaar rekening houdende met de huidige infrastuctuur .? is ook dit een voorbeeld van het probleem van samenwerking tussen Infrabel en NMBS ?

Het voorval geeft (rekening houdende met de verstrekte info) in elk geval een amateuristische en weinig vertrouwen gevende indruk .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door Steven »

Meestal ontstaat dergelijke fout door het foutief invoeren van een treinnummer bij het doorgeven van de ene seinpost naar de andere. Het gevolg is dat hierdoor al is een trein de verkeerde lijn opgaat. Dit heeft totaal niets te maken met de samenwerking tussen infrabel en nmbs.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door groentje »

Tja, een trein wordt gekenmerkt door een treinnummer, het is met dat treinnummer dat alle verkeer wordt gestuurd, zowel in nieuwe computergestuurde als in oude seinhuizen. Als er door welke reden dan ook het verkeerde nummer aan de trein wordt gegeven, zit je met problemen. Het gebeurt niet zo frequent, maar het gebeurt toch af en toe dat de automatische treinnummermelder het niet doet, waardoor oude nummers worden doorgegeven aan nieuwe treinen, bijvoorbeeld. Als je dan een ogenblik niet hebt opgelet, kan zo'n storing je ontgaan, waardoor het in een seinhuis dat een vertakking beheert, behoorlijk fout kan lopen. Zeker nu alles steeds meer geautomatiseerd wordt...
Denderleeuw had best iets eerder gecommuniceerd met Traffic Control, die het eerder aan RDV had moeten zeggen, die dan de boordchef had kunnen inlichten.
Overigens denk ik dat je vertakking St-Katharina-Lombeek bedoelt, in plaats van Borchtlombeek.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door gysev »

groentje schreef:Tja, een trein wordt gekenmerkt door een treinnummer, het is met dat treinnummer dat alle verkeer wordt gestuurd, zowel in nieuwe computergestuurde als in oude seinhuizen. Als er door welke reden dan ook het verkeerde nummer aan de trein wordt gegeven, zit je met problemen. Het gebeurt niet zo frequent, maar het gebeurt toch af en toe dat de automatische treinnummermelder het niet doet, waardoor oude nummers worden doorgegeven aan nieuwe treinen, bijvoorbeeld. Als je dan een ogenblik niet hebt opgelet, kan zo'n storing je ontgaan, waardoor het in een seinhuis dat een vertakking beheert, behoorlijk fout kan lopen. Zeker nu alles steeds meer geautomatiseerd wordt...
Denderleeuw had best iets eerder gecommuniceerd met Traffic Control, die het eerder aan RDV had moeten zeggen, die dan de boordchef had kunnen inlichten.
Overigens denk ik dat je vertakking St-Katharina-Lombeek bedoelt, in plaats van Borchtlombeek.
Het probleem is dat FBMZ nog all-relais is en de vertakking Lombeek EBP (computergestuurd). Bij de automatische doorgave van treinnummers kan het wel eens fout gaan. Dat is een informaticaprobleem dat al jaren aansleept en dat maar niet opgelost geraakt. Net daarom wordt dat meestal snel opgemerkt, maar af en toe niet (vooral in de spits - seingever in FBMZ bedient ook lijnen 28, 96A en inrit van en naar Vorst en kijkt dus niet constant naar L50A) en dan krijg je een miszending. Het is trouwens niet Denderleeuw dat die vertakking beheert, maar B6 Gent st Pieters.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door loic1811 »

en wat daar ook het probleem is voor de bestuurders dan die weten nooit naar waar ze getrokken worden dat is altijd afwachten er staat aan dat sein voor de wissels geen licht cijfer meer wat vroeger wel zo was ..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door Steven »

Inderdaad, tot voor de werken aan de L50A tussen Brussel en Denderleeuw was er een snelheidsvermindering die werd aangekondigd om zo Liedekerke binnen te rijden ipv rechtdoor te rijden richting Gent. Doch door de werken is de algemene snelheid daar naar beneden gehaald en verviel de aankondiging met snelheidscijfer om af te slaan richting Liederkerke, Dus nu kan je pas zien dat het verkeerd gaat eens de fout pal voor uw neus is, de wissel die richting Gent ligt.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door groentje »

Dat vertakking Lombeek nu door Gent wordt bediend, wist ik niet. Brussel-Zuid is overigens wel deels EBP, o.a. Y. Klein Eiland op lijn 50A. Maar het station zelf is inderdaad all relais.
Overigens, ik heb ook al storingen meegemaakt tussen 2 EBP-seinhuizen, hoor.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door markske »

Er was om 18:10u een storing treinnummermelder. Deze storing was om 22:00u nog steeds niet opgelost.
Bijkomend probleem was dat er op dat ogenblik reeds 3 uur geen enkele punting in A172 noch in ARTWEB door kwam.
Het probleem met E2288 was dat dit samen met E539 de eerste trein was waar de fout optrad, met de TNM, gevolg was dat E539 Denderleeuw is binnen gereden en E2288 inderdaad verder op de L50A gestuurd werd.
Bijkomend probleem was dat ze in Denderleeuw wel de verkeerde trein zagen binnenkomen maar niet wisten welke.
De boordchef van E2288 heeft na +/- 5' zelf contact opgenomen met TC waardoor zij toen pas wisten welke trein waar stond.
Er was op dat ogenblik reeds contact tussen FGSP en TC, FBMZ en TC, FDD en TC en zelfs tussen TC en RDV.
E539 heeft nooit geen Contact opgenomen met TC. TC heeft in eerste instantie geen contact genomen met E539 omdat ze niet wisten over welke trein het ging.

Op TC was de laatste punting doorgekomen om 15:07u ze wisten dus niet welke trein op uur reed en welke niet, laat staan dat ze de volgorde van de treinen kenden. Dus alle problemen waren een gevolg van defecte informaticatoepassingen.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door 2012 »

markske schreef:Er was om 18:10u een storing treinnummermelder. Deze storing was om 22:00u nog steeds niet opgelost.
Bijkomend probleem was dat er op dat ogenblik reeds 3 uur geen enkele punting in A172 noch in ARTWEB door kwam.
Het probleem met E2288 was dat dit samen met E539 de eerste trein was waar de fout optrad, met de TNM, gevolg was dat E539 Denderleeuw is binnen gereden en E2288 inderdaad verder op de L50A gestuurd werd.
Bijkomend probleem was dat ze in Denderleeuw wel de verkeerde trein zagen binnenkomen maar niet wisten welke.
De boordchef van E2288 heeft na +/- 5' zelf contact opgenomen met TC waardoor zij toen pas wisten welke trein waar stond.
Er was op dat ogenblik reeds contact tussen FGSP en TC, FBMZ en TC, FDD en TC en zelfs tussen TC en RDV.
E539 heeft nooit geen Contact opgenomen met TC. TC heeft in eerste instantie geen contact genomen met E539 omdat ze niet wisten over welke trein het ging.

Op TC was de laatste punting doorgekomen om 15:07u ze wisten dus niet welke trein op uur reed en welke niet, laat staan dat ze de volgorde van de treinen kenden. Dus alle problemen waren een gevolg van defecte informaticatoepassingen.
Zoals ik lees moest de E539 zefls geen contact opnemen, want voor diene trein is Denderleeuw binnen rijden geen miszending maar een afwijkingsreisweg, die moeten gevolgd worden zonder meer, zelfs als je niet op de hoogte bent dat je zal afgeweken worden van je route, zo staat in de regelmentering. E2288 is dan weer ander verhaal, als ge voorziene stilstand hebt in Denderleeuw, dan MOET die gerespecteerd worden, zoniet is het een miszending. Dus is het juist dat diene stopt eenmaal hij merkt dat hij voorbij de vertakking is (want je kan het op die plaats niet meer zien aan de seinen tegenwoordig waar je naartoe gaat) en dat meld/vraagt hoe het verder moet. Dat maakt ook deel uit van de regelgeving specifiek voor die vertakking.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door markske »

Inderdaad een afwijkingsreisweg maar als ze je dan doen stoppen in FDD zou je toch eens beginnen na te denken zeker.
Nu voor E539 had het slechter kunnen zijn (+15') zijn vertraging was er maar niet onoverkomelijk.
E8007 die normaal naar Kortrijk moet is in Gent als E539 binnengekomen op spoor 10.
Gevolg was dat het onmogelijk was om verder te rijden van de 10 naar Kortrijk.
E8007 werd afgeschaft en met een loods via Brugge naar Kortrijk gestuurd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door LHOON »

Vandaag op HLN site: "Alerte machinist voorkomt treinbotsing na informaticaprobleem"

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... leem.dhtml

Is er echt een risico op botsing als een trein verkeerd wordt gestuurd? De seinen doen toch correct hun werk?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door Retard »

De trein Brussel-Geraardsbergen is woensdagavond op een verkeerd spoor gezet, door een informaticaprobleem in het seinhuis van Brussel-Zuid. Een alerte machinist voorkwam een botsing met een andere lijn. Dat bericht de krant Het Laatste Nieuws.

De pendelaars die woensdagavond in Brussel-Zuid de trein van 17.56 uur richting Geraardsbergen namen, kwamen een uurtje later thuis dan normaal. Door een informaticaprobleem belandde hun trein immers op het spoor richting Gent. De trein werd vervolgens een stuk teruggesleept.

Thomas Baeken, woordvoerder bij Infrabel geeft toe dat er in het seinhuis in Brussel iets fout liep. "Maar er is nooit een gevaar geweest voor de passagiers", beklemtoont hij. Dat was in grote mate te danken aan de alertheid van de treinbestuurder. "Toen de machinist aan een wissel opmerkte dat de trein de verkeerde richting uitging, heeft hij een noodstop uitgevoerd en meteen het seinhuis ingelicht. Daar werd het andere treinverkeer op die lijn onmiddellijk stilgelegd, waardoor er nooit gevaar was voor een botsing."

De oorzaak van het incident lag bij een fout in de informatica. "In het seinhuis werd het nummer van twee treinen omgewisseld. Daardoor kwam ook de trein van Eupen naar Oostende op een verkeerd spoor terecht. Het probleem was echter maar van korte duur en was snel opgelost", verzekert Baeken.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door nighttrain »

LHOON schreef:Vandaag op HLN site: "Alerte machinist voorkomt treinbotsing na informaticaprobleem"

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... leem.dhtml

Is er echt een risico op botsing als een trein verkeerd wordt gestuurd? De seinen doen toch correct hun werk?
Inderdaad ,geen gevaar.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door LHOON »

Retard schreef:Een alerte machinist voorkwam een botsing met een andere lijn. Dat bericht de krant Het Laatste Nieuws.

"Botsing met een andere LIJN": wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: verkeerde wisselsturing treinen

Bericht door Steven »

Dit heeft totaal niets te maken met ongevallen. Een verwisseling van treinen zorgt gewoon voor dat de trein de verkeerde lijn neemt maar niet het verkeerde spoor. Op vlak van signalisatie is er geen enkel gevaar. Bij dergelijke zaken is de reisweg van bepaalde treinen verwisseld in het systeem. Het is dus geen situatie waarbij twee treinen naar elkaar toerijden op hetzelfde spoor.
Plaats reactie