opdruklocomotief

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
treintjes84

opdruklocomotief

Bericht door treintjes84 »

Wordt zo een opdruklocomotief altijd gebruikt voor treinstellen op een helling te duwen?
De machinist die achteraan zit kan dan toch zijn seinen niet zien? Of een plots gevaar in het spoor,vb een dier.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opdruklocomotief

Bericht door Steven »

Als je het hebt over de opdrukloc in Luik kan ik u het volgende meegeven.
Alle gesleepte treinen die meer dan 8 rijtuigen hebben worden opgeduwd in Luik, uitzonderingen hierop zijn treinen die gesleept worden door een HLE13 of HLE18. Maar ook op deze laatste bestaat de uitzondering tijdens de herfstmaanden waarbij alle treinen met meer dan 8 rijtuigen opgeduwd worden ongeacht het type loc.

De bestuurder van de opdrukloc moet geen seinen of hinders in het spoor kunnen waarnemen, dat is het werk van de bestuurder op kop van het konvooi.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: opdruklocomotief

Bericht door Steve »

Steven schreef:Als je het hebt over de opdrukloc in Luik kan ik u het volgende meegeven.
Alle gesleepte treinen die meer dan 8 rijtuigen hebben worden opgeduwd in Luik, uitzonderingen hierop zijn treinen die gesleept worden door een HLE13 of HLE18. Maar ook op deze laatste bestaat de uitzondering tijdens de herfstmaanden waarbij alle treinen met meer dan 8 rijtuigen opgeduwd worden ongeacht het type loc.

De bestuurder van de opdrukloc moet geen seinen of hinders in het spoor kunnen waarnemen, dat is het werk van de bestuurder op kop van het konvooi.
Ik vind de vraag nog zo gek niet, want: hoe weet de bestuurder van de opdrukloc dan precies wat er vooraan gebeurt? Het lijkt me voor een snelle remming bijzonder inefficiënt dat er achteraan een loc volop zit te duwen terwijl vooraan alles dicht wordt gegooid. Uiteraard zal de opdrukker uiteindelijk wel door hebben dat de snelheid abnormaal snel achteruitgaat, maar tegen dan kunnen er misschien al kostbare seconden/minuten voorbij gegaan zijn...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opdruklocomotief

Bericht door Steven »

het opdrukken van reizigerstreinen is echt wel voldoende uitgelegd in de reglementering hoor. De bestuurder van een opdrukloc die een snelle daling van de snelheid vaststel moet de tractie onderbreken he. Zoiets gaat niet onopgemerkt voorbij. Niet vergeten dat er ook speciale communicatieprocedures bestaan voor het stukje rit waarbij men opdrukt of dacht je dat er totaal niet werd gecommuniceerd?
Trouwens hoeveel krachtinvloed denk je dat een opdrukloc nog heeft eens voor zijn neus een heel konvooi een noodremming of max remming doet? het betreft een massa van meestal rond de 700 ton tegen het gewicht van een losse loc (rond de 85 ton gemiddeld).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: opdruklocomotief

Bericht door Steve »

Ik zeg niet dat er niets rond voorzien is (het tegendeel zou vreemd zijn), maar ik vond de vraag naar het hoe en het waarom best interessant. En die is nu tenminste beantwoord. :wink:
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: opdruklocomotief

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:het opdrukken van reizigerstreinen is echt wel voldoende uitgelegd in de reglementering hoor. De bestuurder van een opdrukloc die een snelle daling van de snelheid vaststel moet de tractie onderbreken he. Zoiets gaat niet onopgemerkt voorbij. Niet vergeten dat er ook speciale communicatieprocedures bestaan voor het stukje rit waarbij men opdrukt of dacht je dat er totaal niet werd gecommuniceerd?
Trouwens hoeveel krachtinvloed denk je dat een opdrukloc nog heeft eens voor zijn neus een heel konvooi een noodremming of max remming doet? het betreft een massa van meestal rond de 700 ton tegen het gewicht van een losse loc (rond de 85 ton gemiddeld).
De opdruk bestuurder mag een bepaalde druk niet overschrijden op de manometer van het opdrukkussen tussen de 2 buffers,dacht ik.Als die nog steds gebruikt worden?
En die opdrukbestuurder moet een noodremming/remming geven aan het bordje PLAN.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: opdruklocomotief

Bericht door Retard »

nighttrain schreef:Als die nog steds gebruikt worden?
Volgens nahoj zijn ze buiten dienst:
nahoj op 11/09/2012 schreef:Belangrijker nieuws is dat deze 4 laatste HLE 23 gisteren buiten dienst gesteld zijn.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: opdruklocomotief

Bericht door nighttrain »

Retard schreef:
nighttrain schreef:Als die nog steds gebruikt worden?
Volgens nahoj zijn ze buiten dienst:
nahoj op 11/09/2012 schreef:Belangrijker nieuws is dat deze 4 laatste HLE 23 gisteren buiten dienst gesteld zijn.
maar die kussen en manometers kunnen geplaatst worden op gelijk welke locomotief.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: opdruklocomotief

Bericht door Steve »

Welke locs worden nu overigens gebruikt in plaats van die buiten dienst gestelde 23'en??
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: opdruklocomotief

Bericht door Retard »

MIVB-reiziger schreef:Welke locs worden nu overigens gebruikt in plaats van die buiten dienst gestelde 23'en??
Niks. Met de sterke HLE 18 en aan de IC F worden nu, met het overschot aan locomotieven, twee HLE 27 gekoppeld.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: opdruklocomotief

Bericht door Paul »

nighttrain schreef:De opdruk bestuurder mag een bepaalde druk niet overschrijden op de manometer van het opdrukkussen tussen de 2 buffers,dacht ik. Als die nog steeds gebruikt worden?
Die kussens met manometer worden al jaren niet meer gebruikt, dacht ik.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: opdruklocomotief

Bericht door Robin »

Retard schreef:
MIVB-reiziger schreef:Welke locs worden nu overigens gebruikt in plaats van die buiten dienst gestelde 23'en??
Niks. Met de sterke HLE 18 en aan de IC F worden nu, met het overschot aan locomotieven, twee HLE 27 gekoppeld.
Indien nodig kan men gauw een 77 nemen, er staan er altijd wel te Kinkempois.
Heb ergens men twijfels of er totaal niks meer zal worden opgeduwd dit jaar.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opdruklocomotief

Bericht door Steven »

In de herfst is het opduwen normaal wel voorzien (voor gesleepte treinen van meer dan 8 rijtuigen) hoor of men moet voor dit jaar ineens ook die regels aangepast hebben.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: opdruklocomotief

Bericht door Robin »

Steven schreef:In de herfst is het opduwen normaal wel voorzien (voor gesleepte treinen van meer dan 8 rijtuigen) hoor of men moet voor dit jaar ineens ook die regels aangepast hebben.
dacht dat ik ook daarom dat ik het vreemd vind dat men die 4 T23 buiten dienst zet, met wat gaat men dit jaar dan opduwen? T11 :lol: ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: opdruklocomotief

Bericht door Retard »

Robin schreef:
Steven schreef:In de herfst is het opduwen normaal wel voorzien (voor gesleepte treinen van meer dan 8 rijtuigen) hoor of men moet voor dit jaar ineens ook die regels aangepast hebben.
dacht dat ik ook daarom dat ik het vreemd vind dat men die 4 T23 buiten dienst zet, met wat gaat men dit jaar dan opduwen? T11 :lol: ?
:lol: ? Dat is toch geen onrealistisch gedacht? Als ze daar nu gewoon grotere buffers opzetten.
Plaats reactie