bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingszone

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
iktrein

bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingszone

Bericht door iktrein »

Wat is het verschil tussen die twee?
Fasescheiding is bij voeding op 25kV, zodat 2 verschillende wisselspanning niet op een zelfde stuk bovenleiding terechtkomen.
Maar wat is dan precies spanningsscheiding? Of is een spanningscheidingszone=fasescheidingszone, twee synoniemen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door Steven »

Een fasescheiding is echt noodzakelijk om dat twee verschillende fasen bij wisselspanning 120 graden in fase verschoven zijn tov elkaar en je dus eigenlijk een kortsluiting maakt als je deze elektrisch met elkaar zou verbinden.
Een spanningscheiding bij gelijkstroom is er vooral omdat er potentiaalverschil kan zijn tussen twee draden die vanuit een ander punt gevoed kan worden. Zeker als er goederentreinen in die zone zitten is het belangrijk.
iktrein

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door iktrein »

Steven schreef:Een fasescheiding is echt noodzakelijk om dat twee verschillende fasen bij wisselspanning 120 graden in fase verschoven zijn tov elkaar en je dus eigenlijk een kortsluiting maakt als je deze elektrisch met elkaar zou verbinden.
Een spanningscheiding bij gelijkstroom is er vooral omdat er potentiaalverschil kan zijn tussen twee draden die vanuit een ander punt gevoed kan worden. Zeker als er goederentreinen in die zone zitten is het belangrijk.
Gebeurt dit niet vaak een potentiaalverschil tss 2 stukken 3kV bovenleiding? Vb bij een luchtsectionnering waar langs beide kanten een feeder op toekomt (tabel I).
Daaronder mag niet stilgestaan worden best.
Ik vraag me wel nog steeds af in welke situatie heb je een spanningscheiding nodig.Uit jouw antwoord meen ik te verstaan dat dat fasescheiding bij 25kV (AC spanning)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door Steven »

fasescheiding is inderdaad bij 25kV wisselspanning, gelijkspanning veranderd namelijk niet van fase.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door Shrek »

iktrein schreef:Ik vraag me wel nog steeds af in welke situatie heb je een spanningscheiding nodig.Uit jouw antwoord meen ik te verstaan dat dat fasescheiding bij 25kV (AC spanning)
Spanningsscheidingen zijn nodig in DC, niet bij 25kV AC.
De fasescheidingen zijn op spoortechnisch vlak niet nodig, die zijn er enkel omdat Elia dat vraagt.
Als je alle treinen die op 25kV rijden op dezelfde fase zou zetten zou het hoogspanningsnet uit balans geraken. Daarom zorgt men dat de 3 fasen ongeveer gelijk belast worden door verschillende stukken spoorlijn op verschillende fasen aan te koppelen.
adam

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door adam »

Een fasescheidingszone is een zone waar verschillende fase gescheiden worden. Anders is het een kortsluiting tussen twee lijnen, omdat ze -zoals gezegd is- 120 van elkaar geschoven zijn. Mocht het nu een zelfde lijn zijn, dan wordt de net van Elia ongelijkmatig belast.

Een spanningsscheidingszone noemt men ook neutrale zone. Het zorgt voor een scheiding tussen twee verschillende spanningen (15 kv en 3 kv of tussen 25 kv en 3 kv).

De eerste wordt bereden zonder de stroomafnemer neer te laten. Maar zonder stroomafname. Mocht een trein in die zone stilvallen, dan kunnen ze één van de voedingen uitschakelen, en de scheiding overbruggen waardoor de zone onder spanning komt te staan. De scheiding gebeurt met twee verschillende technieken: met compacte isolatoren of met luchtstroken. De tweede is geschikt voor hoge snelheden. Deze zone is zwevend, dus niet geaard.

De neutrale zone kan niet overbrugd worden. Omdat de twee spanningen niet gemengd mogen worden. Deze zone is geaard. Mocht het overbrugd worden, dan volgt er een kortsluiting. Deze worden met een neergelaten stroomafnemer.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door nighttrain »

adam

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door adam »

Dit is een oud topic, maar ik plaat dit hier toch :)

Fasescheidingszones zijn voor 25 kV wisselspanning. Dat is nodig, anders is het een gigantische kortsluiting. Dus "L1" mag niet verbonden worden met L2. (Lijnspanning). De trein rijdt toch op fasespanning (L en 0)
Spanningsscheidingszones is een scheiding tussen spanningen. voorbeeld: 3 kv DC en 25 AC. Volgens mij is dit geen kortsluiting, want de DC zou de AC supponeren, maar de spoorstroomkringen zouden gek worden, en de spanning zou niet meer kloppen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door Shrek »

adam schreef:Spanningsscheidingszones is een scheiding tussen spanningen. voorbeeld: 3 kv DC en 25 AC. Volgens mij is dit geen kortsluiting, want de DC zou de AC supponeren
Ahum? 50 keer per seconde dikke vettte kortsluiting ja :wink:
adam

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door adam »

Shrek schreef:
adam schreef:Spanningsscheidingszones is een scheiding tussen spanningen. voorbeeld: 3 kv DC en 25 AC. Volgens mij is dit geen kortsluiting, want de DC zou de AC supponeren
Ahum? 50 keer per seconde dikke vettte kortsluiting ja :wink:
Ik ben benieuwd. Maar als ik het goed heb, is er geen kortsluiting, maar de spanning wordt Umax positief gelijk aan 25 + 3 = 28 kV, en Umax negatief -25+3 = -22 kV. Dit fonomeen noemt men "superponeren".

Ter zijde: Een fasescheidingszone wordt opgelichte panto bereden, maar met onderbroken stroomafname (verboden te tractioneren). De spanningsscheidingszone (verschillende uitvoeringen) ook wel "neutrale zone" genoemd, wordt met neergelaten stroomafnemer bereden.
De trein moet die afstand stroomloos kunnen overbruggen, maar in geval van stop in de fasescheidingszone dan kan de ene fase §van een andere onderstation) onderbroken worden, en bepaalde lastscheidings- en scheidingsschakelaars gesloten worden. Zo komt de fasescheidingsszone onder spanning.

Bij spanningsscheidingszones (neutrale zones) is dit niet mogelijk. als de sectionering overbrugd wordt (door een niet-neergelaten stroomafnemer bvb) dan betekent dat een kortsluiting (ik heb er een video van gezien), want de bovenleiding is daar met spoorstaven (nulleiding) verbonden. Dus een rechtstreekse kortsluiting.

Naast de sectionering op de bovenleiding heb je ook voegen op de sporen, die terugstroom verhinderen via de verkeerde nulleiding te lopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door Shrek »

Superponeren werkt enkel als het DC-circuit volledig isolerend werkt voor de AC-kant en vice versa. Wees er maar zeker van dat een 150kV/50kV-transfo met middenaarde geen 0 Ohm geeft tussen fase en grond :lol:
Dus kaboem als je daar 3000v DC op zet.
Het omgekeerde (25kV op de uitgang 3000V gelijkrichter) zal een gelijkaardige explosie opleveren :wink:
Superponeren werkt enkel bij grote frequentieverschillen, grootteorde kHz of MHz, bij zulke verschillen kan je filters inbouwen die het ene circuit nagenoeg 100% kunnen scheiden van het andere.

En wat betreft de spanningsscheiders: de neutrale zones worden zover ik weet in België gewoon zwevend gehouden. Niet verbonden met 25kV of 3kV maar ook niet met de grond. Zodat er bij een contact met 1 van die 3 spanningsniveau niet meteen vuurwerk ontstaat.
adam

Re: bovenleiding: fasescheidingszone<->spanningsscheidingsz

Bericht door adam »

Shrek schreef:Superponeren werkt enkel als het DC-circuit volledig isolerend werkt voor de AC-kant en vice versa. .
Ik zal het nog op werk vragen. Mocht je iets op internet vinden dat het thema uitlegt, dan zal ik het ook met plezier lezen.

Shrek schreef:En wat betreft de spanningsscheiders: de neutrale zones worden zover ik weet in België gewoon zwevend gehouden. Niet verbonden met 25kV of 3kV maar ook niet met de grond. Zodat er bij een contact met 1 van die 3 spanningsniveau niet meteen vuurwerk ontstaat.
Het feit dat er -integendeel- een verbinding is tussen de bovenleiding en spoorstaven suggereert dat een kontact tussen 3 kV DC en 25/50 kV AC geen kortsluiting is, anders zou die verbinding overbodig zijn.

Op de 3 kV net leven de gelijkstromen met de wisselstroom op de rails samen. Bij gevolg de spanningen ook. De stroomkringen (SK's) werken met wisselstroom op de rails, en de gelijkstroom komt van de bovenleiding via de motor van de treinen naar spoorstaven. de wisselstroom is beperkt tot de SK; De gelijkstroom loopt tot de onderstation. De oplossing is de induktieve verbinding. De wisselstroom geraakt daar niet door, de gelijkstroom wel. Maar als er kontakt is tussen 3kV net en de 25/50 kV is, dan zullen deze uitrustingen van LS (van de SK's) om zeep gaan.
Daarom is het best dat er een kortstondig vuurwerk komt dan de hele installatie om zeep gaat. Hier denk ik ook aan de vitale zeven: "kortsluiten, aarden en ontladen", of een bliksemafleider die verbonden is tussen de 3kv en de aarding. In zijn werking zorgt hij voor vuurwerk, maar dat is het minst erg. Vuurwerk is een beetje ook niet goed, want de vermogensschakelaars moeten ingrijpen voordat de stroom een te grote waarde bereikt is, anders is het eingenlijk al te laat.
Plaats reactie