nieuwe M5

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwe M5

Bericht door mijack1985 »

MIVB-reiziger schreef:
mijack1985 schreef:@MIVB-reiziger, bedankt voor de link. Zag de M5'en wel vaak genoeg voorbij rijden dat wel haha.
Let op dat je niet verwart met de nieuwe M6!

Dit is een M6 (let op de vrij afgeronde vorm bovenaan, de volledige ramen, de hoge deuren met mooi afgeronde ruiten): http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M6rijtuig.JPG

Dit is dan weer een vernieuwde M5, een stuurstandrijtuig in dit geval (let op de hoekigere vorm, de balk in de ramen, de kleinere deuren met rechthoekige ruiten): http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... MBS_M5.jpg
Nee het verschil tussen M6 en M5 weet ik wel. M5 is hoekig naar boven en de M6 wat ronder. En aan de neuzen van de stuurstandwagens. Maar bedankt toch :D
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: nieuwe M5

Bericht door Retard »

In Op De Baan 107 stond er een reeks over de rijtuigen. Daar maakt men geen gewag van een 52600, maar volgens hen gaat het enkel tot 52599.
Er staat wel in dat alle A-rijtuigen verbouwd werden tot AB tijdens hun vernieuwing. Misschien heeft het daar iets mee te maken?
Laatst gewijzigd door Retard op 24 nov 2012, 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe M5

Bericht door overweg13 »

Retard schreef:In Op De Baan 107 stond er een reeks over de rijtuigen. Daar maakt men geen gewag van een 52600, maar volgens hen gaat het enkel tot 52599.
Er staat wel in dat alle A-rijtuigen verbouwd werdten tot AB tijdens hun vernieuwing. Misschien heeft het daar iets mee te maken?
Ik heb wel degelijk de 52600 gezien, en aan het aantal A(B)-rijtuigen is niet geraakt. Dus heeft men om een of andere reden 3 B-rijtuigen vernummerd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwe M5

Bericht door msts.be »

overweg13 schreef:Dus heeft men om een of andere reden 3 B-rijtuigen vernummerd.
Zijn er al M5'en misschien geschrapt n.a.v. ongevallen ofzo ? Dan kan men 3 rijtuigen misschien hernummerd hebben om een aansluitende reeks te laten hebben ?
bobby

nieuwe M5

Bericht door bobby »

vraagje


hoe worden in de vernieuwde M5 de displays aangestuurd?
pietmol

Re: nieuwe M5

Bericht door pietmol »

bobby schreef:vraagje


hoe worden in de vernieuwde M5 de displays aangestuurd?

ik veronderstel via de UIC-kabel
carlos

Re: nieuwe M5

Bericht door carlos »

eigenlijk is de maximum capaciteit van een trein bestaande uit deze vernieuwe M5 rijtuigen veel te laag.

vroeger, voor de modernisatie kon je soms nog treinen zien met 10 en zelfs 11 rijtuigen M5; sinds de modernisering is 9 rijtuigen het maximum. (het vermogen van de centrale omvormer is ongewijzigd, maar het verbruik per rijtuig is hoger geworden)
Tel daarbij het verlies aan capaciteit op de bovenverdieping en een volledige trein M5 (9 rijtuigen) heeft nauwelijks meer capaciteit als een volledige trein M4 (11 rijtuigen).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe M5

Bericht door Steve »

Ik vraag me af waar je je op baseert, want volgens mij zijn P 7405/8405 en P 7904/8904 wel degelijk met 10 M5. Eerste keer ook dat ik hoor dat de omvormer sinds de modernisatie minder rijtuigen zou kunnen voeden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe M5

Bericht door Steven »

carlos schreef:eigenlijk is de maximum capaciteit van een trein bestaande uit deze vernieuwe M5 rijtuigen veel te laag.

vroeger, voor de modernisatie kon je soms nog treinen zien met 10 en zelfs 11 rijtuigen M5; sinds de modernisering is 9 rijtuigen het maximum. (het vermogen van de centrale omvormer is ongewijzigd, maar het verbruik per rijtuig is hoger geworden)
Tel daarbij het verlies aan capaciteit op de bovenverdieping en een volledige trein M5 (9 rijtuigen) heeft nauwelijks meer capaciteit als een volledige trein M4 (11 rijtuigen).
Met 11 M5 in de oude versie? Mag je sterk vergeten. De oude omvormer kon max 8 rijtuigen van stroom voorzien, in extremis haalde ze het onderste uit de kan door 10 rijtuigen te gebruiken maar dat gaf al geregeld is problemen (uitval van de omvormer), want hij zat dan al ver over zijn max te werken. 11 rijtuigen in commerciële dienst hebben er normaal nooit rondgereden wegens onmogelijk te voeden voor die omvormer. Trouwens de vernieuwde M5 stuurrijtuigen hebben allemaal een nieuwe omvormer die veel stabieler werkt. De nieuwe zou dus beter en meer moeten aankunnen dan de oude en dus niet omgekeerd. Doch het feit dat je nu maar 9 rijtuigen M5 ziet als max samenstelling hoeft niets te maken te hebben met die technische eigenschappen maar eerder met het aantal samenstellingen dat men heden met M5 laat rijden.
Trouwens je verliest dan boven wel een paar zitplaatsen. Er zijn er op andere plaatsen wel gewonnen. Zoals het verwijderen van de tweede wc, hier win je dus al vier plaatsen. Er zijn links en rechts ook een aantal klapbanken geplaats. Dus het totale verlies aan zitplaatsen is minder groot dan je denkt.

Trouwens wat dat verbruik betreft zou ik nog niet zo zeker zijn, volgens mij steekt er nu misschien meer verlichting in maar met lampen die zuiniger zijn dan de vorige generatie. Verder steken er displays in maar met die LED-technologie kan ik me niet voorstellen dat het verbruik daarvan heel hoog zal zijn.
carlos

Re: nieuwe M5

Bericht door carlos »

hierbij het antwoord van NMBS nav een klacht:
De rechtstreekse P treinen Brussel-Aarschot-Hasselt hebben volgende voorziene samenstelling :

- 8305 – 9 M5
- 8306 – 12 M4
- 8307 – 11 M4

Buiten 8307 (met 11) hebben dus al die snelle P treinen de maximale samenstelling.

Laatst gewijzigd door carlos op 18 okt 2013, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe M5

Bericht door overweg13 »

Steve schreef:Ik vraag me af waar je je op baseert, want volgens mij zijn P 7405/8405 en P 7904/8904 wel degelijk met 10 M5. Eerste keer ook dat ik hoor dat de omvormer sinds de modernisatie minder rijtuigen zou kunnen voeden.
Ik kan dat inderdaad bevestigen. Ik heb de samenstelling van beide treinen onlangs nog genoteerd:
8405: 59968-52545-52515-53506-52503-52554-52565-52529-52570-52596 (loc 2113) - Brussel-Zuid (11/10/2013)
8904: 52576-52506-52542-52524-53510-52534-52549-52543-52501-59967 (loc 2129) - Schaarbeek (7/10/2013)

Voor de petite histoire: de 8405 had ik de dag voordien al willen spotten in Brussel-Luxemburg, maar toen was de trein afgeschaft, wegens een defecte locomotief.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: nieuwe M5

Bericht door Retard »

Maar de M5'en zijn er na de modernisatie wel comfortabeler op geworden. Je moet weten wat je wil. Comfort of veel zitplaatsen.
carlos

Re: nieuwe M5

Bericht door carlos »

Retard schreef:Maar de M5'en zijn er na de modernisatie wel comfortabeler op geworden. Je moet weten wat je wil. Comfort of veel zitplaatsen.

comfort en zitplaats voor elke reiziger.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwe M5

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Maar de M5'en zijn er na de modernisatie wel comfortabeler op geworden. Je moet weten wat je wil. Comfort of veel zitplaatsen.
Er is een derde optie: Heel veel geld uitgeven en beide dingen hebben.
Helaas heeft de regering anders beslist :wink:
bobby

Re: nieuwe M5

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
Retard schreef:Maar de M5'en zijn er na de modernisatie wel comfortabeler op geworden. Je moet weten wat je wil. Comfort of veel zitplaatsen.
Er is een derde optie: Heel veel geld uitgeven en beide dingen hebben.
Helaas heeft de regering anders beslist :wink:

voor de modernisatie van 130 (tiens waren er geen 132 eenheden?) heeft de NMBS 85,7 miljoen euro betaald.
http://www.b-rail.be/php/news/index.php ... iew&id=726

voor dat geld zou NMBS slechts zo'n 30 à 40 rijtuigen M6 kunnen kopen hebben.
Plaats reactie