NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... nden.dhtml
heeft NMBS na de bestelling van 120 locomtieven en zo'n 300 desiro motorstellen op korte termijn nog ander materieel nodg?
heeft NMBS na de bestelling van 120 locomtieven en zo'n 300 desiro motorstellen op korte termijn nog ander materieel nodg?
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Als men de MS75 (en mogelijk zelfs de MS86) er daadwerkelijk uit wil gooien, dan zal het echt geen 10 jaar meer duren voor er nieuw materieel nodig is. En dan heb ik het nog niet gehad over de gemoderniseerde klassiekjes (waar een leeftijd 40 à 50 jaar straks gemeengoed zal zijn!), de HLE 21 en 27 (die er over een paar jaar ook 30 à 35 jaar op zitten hebben), enzovoort.carlos schreef:http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... nden.dhtml
heeft NMBS na de bestelling van 120 locomtieven en zo'n 300 desiro motorstellen op korte termijn nog ander materieel nodg?
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Hallo,
2 maand geleden stond zoiets ook al in De Tijd:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 0-3084.art
En vooral deze zin is belangrijk:
Groeten,
Joris De Mol
2 maand geleden stond zoiets ook al in De Tijd:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 0-3084.art
En vooral deze zin is belangrijk:
Exit M4?Het zou gaan om 100.000 zitplaatsen, meer dan de 85.000 die er met Desiro bijkomen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Als je er de MS75 + gerenoveerde klassiekjes en/of MS86 bij telt, dan zul je wellicht rond die 100.000 plaatsen uitkomen (al dan niet rekening houdend met een wens tot uitbreiding). Louter met de M4 kom je slechts aan een grote 50.000.Joris schreef:Hallo,
2 maand geleden stond zoiets ook al in De Tijd:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 0-3084.art
En vooral deze zin is belangrijk:Exit M4?Het zou gaan om 100.000 zitplaatsen, meer dan de 85.000 die er met Desiro bijkomen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Joris schreef:Exit M4?
M4 is ondertussen meer dan 30 jaar in gebruik, .
ondanks de leeftijd zijn deze rijtuigen bieden deze rijtuigen nog steeds een goed 'rijcomfort'; alleen spijtig dat men ten tijde van de grote revisie die 1.75/2.75 zetels behouden heeft.
Het verbaast mij dat NMBS bij de renovaties zo halsstarig vasthoudt aan de 1.75/2.75 zetel opstelling, men zou immers makkelijk voor M4 een "softe migratie" naar 2+2 zetelopstelling kunnen bewerkstelligen door in functie van de behoeften voor het vervangen van kapotte zittingen jaarlijks een aantal rijtuigen uit te rusten met nieuwe stoelen met 2+2 opstelling(I10 of M6/M5 stijl).
maar ja als men al weet dat deze eruit over enkele jaren uitgaan dan zijn ze waarschijnlijk al weg voordat de helft van de rijtuigen een 2+2 opstelling heeft.
I6 is echter veel ouder en in slechtere toestand
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
carlos schreef:http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... nden.dhtml
heeft NMBS na de bestelling van 120 locomtieven en zo'n 300 desiro motorstellen op korte termijn nog ander materieel nodg?
misschien drie-ledige dubbeldekmotorstellen?
uitdaging zou er dan wel in bestaan met welk ander bestaand rollend materieel moeten deze motorstellen gekoppeld kunnen worden?
mss meerdere versies?
versie1: koppelbaar met AM96 (maar geen doorloopneus)
versie2: koppelbaar met desiro
versie3 koppelbaar met M6/Loc19 & M6/loc27 (zodat een asymetrische splitsing van de trein realistisch wordt )
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Misschien wil de NMBS gewoonweg nieuwe treinen aankopen om overal een halfuurdienst of kwartierdienst te voorzien i.p.v. wat nu voorhanden is. Met de komst van ETCS moet je natuurlijk de keuze maken tussen het duur installeren hiervan op de bestaande treinen of het aankopen van nieuwe treinen.
Overigens ging bij de M4 het installeren van de 2+2 opstelling veel te veel zaagwerk opleveren. Zowel alle binnenwanden als het WC-kot dienden dan vervangen te worden. De NMBS heeft zelf toegegeven dat ze mis was met het opteren voor de 3+2 opstellen, eind de jaren zeventig:
Zonder echt modern te zijn, behoren de rijtuigen van het type M4 (580 stuks, in dienst genomen in 1979-1984) tot de betrouwbare M-familie, die goed is voor alle werk. Globaal genomen is dit een zeer geslaagd voertuig: prima Y32-draaistellen, gecombineerde schijf-blokremmen, een snelheid van 160 km per uur, elektrische verwarming met geblazen lucht die ook als koeling kan worden gebruikt, overgansinrichting met rubberbalgen, ruime instapbalkons met zwenk-zwaaideuren, statische omvormer van 12 kW (Deze krachtige omvormer maakt het mogelijk om de wisselstroom, die per rijtuig werd opgewekt door een alternator op de as van het draaistel, om te vormen tot gelijkstroom waarmee onder meer de batterij voor de verlichting kon worden opgeladen). Slechts één kritiek: In de jaren 1975-1980 hield de NMBS hardnekkig vast aan de zitplaatsopstelling 3+2, waardoor voor een korte (24.260 mm i.p.v. 26.400 mm) maar bredere kast werd geopteerd. Overigens zijn de zitbanken niet erg comfortabel, een probleem dat niet werd weggewerkt bij de modernisering die de rijtuigen vanaf 1998 in de Centrale Werkplaats Mechelen ondergingen.
Overigens ging bij de M4 het installeren van de 2+2 opstelling veel te veel zaagwerk opleveren. Zowel alle binnenwanden als het WC-kot dienden dan vervangen te worden. De NMBS heeft zelf toegegeven dat ze mis was met het opteren voor de 3+2 opstellen, eind de jaren zeventig:
Zonder echt modern te zijn, behoren de rijtuigen van het type M4 (580 stuks, in dienst genomen in 1979-1984) tot de betrouwbare M-familie, die goed is voor alle werk. Globaal genomen is dit een zeer geslaagd voertuig: prima Y32-draaistellen, gecombineerde schijf-blokremmen, een snelheid van 160 km per uur, elektrische verwarming met geblazen lucht die ook als koeling kan worden gebruikt, overgansinrichting met rubberbalgen, ruime instapbalkons met zwenk-zwaaideuren, statische omvormer van 12 kW (Deze krachtige omvormer maakt het mogelijk om de wisselstroom, die per rijtuig werd opgewekt door een alternator op de as van het draaistel, om te vormen tot gelijkstroom waarmee onder meer de batterij voor de verlichting kon worden opgeladen). Slechts één kritiek: In de jaren 1975-1980 hield de NMBS hardnekkig vast aan de zitplaatsopstelling 3+2, waardoor voor een korte (24.260 mm i.p.v. 26.400 mm) maar bredere kast werd geopteerd. Overigens zijn de zitbanken niet erg comfortabel, een probleem dat niet werd weggewerkt bij de modernisering die de rijtuigen vanaf 1998 in de Centrale Werkplaats Mechelen ondergingen.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Het eerst zou prachtig zijn, maar is dat wat je verwacht op korte termijn (<5 jaar)? Ik vrees dat het bij dromen blijft, tenzij er enkele politieke veranderingen worden doorgevoerd, zowel intern als bij de overheden. Bij het tweede vergeet je te vermelden dat naast de kostprijs er ook de capaciteit voor moet zijn bij de werkplaatsen. Elders op dit forum is daar al uitvoerig over gepraat, zowel de efficiëntie, of het gebrek daar aan als de snelheid en inderdaad dus ook de kosten. Maar ETCS gaat toch enkel over motorstellen, stuurstandrijtuigen en locomotieven en niet relevant voor rijtuigen? Het is misschien slim om oudere reeksen te verkopen en nieuwer materieel (incl. stopcontacten, airco, brede deuren, hoge snelheden, ETCS,...) aan te schaffen maar ik durf het toch niet aan om dat na te rekenen op mijn zakjapanner, zo zonder cijfers of verstand. En hoe zit dat dan met kopers vinden in de toekomst en ondertussen al geld hebben uitgegeven voor nieuwer materieel? Klinkt risicovol.Retard schreef:Misschien wil de NMBS gewoonweg nieuwe treinen aankopen om overal een halfuurdienst of kwartierdienst te voorzien i.p.v. wat nu voorhanden is. Met de komst van ETCS moet je natuurlijk de keuze maken tussen het duur installeren hiervan op de bestaande treinen of het aankopen van nieuwe treinen.
Tot slot: doet Bombardier niet alle paar maanden zo'n uitspraak, de ene keer over NMBS en Brugge, de andere keer in het UK of Duitsland? Zie o.a. http://www.thisisderbyshire.co.uk/Bomba ... story.html Voor mij lijkt het er sterk op dat het hebben van een lokale fabriek of fabriekje louter politiek dient om contracten binnen te halen.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
pietmol schreef: versie1: koppelbaar met AM96 (maar geen doorloopneus)
versie2: koppelbaar met desiro
versie3 koppelbaar met M6/Loc19 & M6/loc27 (zodat een asymetrische splitsing van de trein realistisch wordt )
Enkel bij MS96 staat de koppeling op een andere hoogte bij al de rest staat die op dezelfde hoogte.
Zowel break, desiro, sprinter, M6, HLE19, HLE27 zijn onderling koppelbaar op mechanisch en pneumatisch vlak. De problemen zitten meestal in de elektrische koppelaar omdat niet alle functies overeenstemmen.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
vraagje,Steven schreef:pietmol schreef: versie1: koppelbaar met AM96 (maar geen doorloopneus)
versie2: koppelbaar met desiro
versie3 koppelbaar met M6/Loc19 & M6/loc27 (zodat een asymetrische splitsing van de trein realistisch wordt )
Enkel bij MS96 staat de koppeling op een andere hoogte bij al de rest staat die op dezelfde hoogte.
Zowel break, desiro, sprinter, M6, HLE19, HLE27 zijn onderling koppelbaar op mechanisch en pneumatisch vlak. De problemen zitten meestal in de elektrische koppelaar omdat niet alle functies overeenstemmen.
wordt de combinatie M6/HLE27-treindeel met een M6/HLE18ofHLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
wordt de combinatie M6/HLE18-treindeel met een M6/HLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Maar aangezien de M4 enkel in TD kan rijden mer de 21'ers hangt hun toekomst samen met deze van de reeks 21 en de M4 stuurstanden...kika schreef: Maar ETCS gaat toch enkel over motorstellen, stuurstandrijtuigen en locomotieven en niet relevant voor rijtuigen? Het is misschien slim om oudere reeksen te verkopen en nieuwer materieel (incl. stopcontacten, airco, brede deuren, hoge snelheden, ETCS,...) aan te schaffen maar ik durf het toch niet aan om dat na te rekenen op mijn zakjapanner, zo zonder cijfers of verstand. En hoe zit dat dan met kopers vinden in de toekomst en ondertussen al geld hebben uitgegeven voor nieuwer materieel? Klinkt risicovol.
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Die laatste combinatie zie je regelmatig rijden.carlos schreef:vraagje,
wordt de combinatie M6/HLE27-treindeel met een M6/HLE18ofHLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
wordt de combinatie M6/HLE18-treindeel met een M6/HLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Op uw eerste vraag, voorlopig nog niet gezien.carlos schreef:
vraagje,
wordt de combinatie M6/HLE27-treindeel met een M6/HLE18ofHLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
wordt de combinatie M6/HLE18-treindeel met een M6/HLE19 -treindeel momenteel gebruikt?
op uw tweede vraag, is al meermaals te zien, meestal voorkomend op de IC E Knokke/Blankenberge van/naar Tongeren.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Carlos,
Je gaf 2 combinaties, de tweede dus. Een 18 en een 19 in een combinatie.
Je gaf 2 combinaties, de tweede dus. Een 18 en een 19 in een combinatie.
Re: NMBS heeft lot Bombardier Brugge in handen
Misschien dat ze de M4 dan enkel nog willen inzetten in de P-treinen? Natuurlijk zit je dan weer met het probleem dat je in 2025 meer 25 kV~ zult hebben, en dat HLE 18 en 19 niet de juiste stroom zullen leveren aan die rijtuigen. Als je nog M5 wilt inzetten, moet je die stuurstanden wel houden, aangezien de statische monsteromvormer van 65 kVA zich in het BDx-rijtuig bevindt.Joris schreef:Hallo,Maar aangezien de M4 enkel in TD kan rijden mer de 21'ers hangt hun toekomst samen met deze van de reeks 21 en de M4 stuurstanden...kika schreef: Maar ETCS gaat toch enkel over motorstellen, stuurstandrijtuigen en locomotieven en niet relevant voor rijtuigen? Het is misschien slim om oudere reeksen te verkopen en nieuwer materieel (incl. stopcontacten, airco, brede deuren, hoge snelheden, ETCS,...) aan te schaffen maar ik durf het toch niet aan om dat na te rekenen op mijn zakjapanner, zo zonder cijfers of verstand. En hoe zit dat dan met kopers vinden in de toekomst en ondertussen al geld hebben uitgegeven voor nieuwer materieel? Klinkt risicovol.
Groeten,
Joris De Mol