Snelheidsseinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Snelheidsseinen

Bericht door L29&15 »

Goeden avond iedereen,

enkele dagen staat er in Herentals na het uitrijden van het station richting Mol/Turnhout een nieuw (soort) sein. Nl.: een groene driehoek met gele rand met de punt naar boven en het cijfer 8. Net daarboven (aan dezelfde mast) een gele driehoek met de punt naar onder en eveneens het cijfer 8.

Heb ik het juist wanneer ik als volgt interpreteer:
- het bovenste gebiedt een snelheidsverlaging tot 80 km/h.
- het onderste een snelheidsverhoging maar lager dan de normale (referte snelheid).
Werd dit voorheen niet opgelegd door een gele driehoek met punt naar onder en groen rand?

In afwachting.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Snelheidsseinen

Bericht door Paul »

Een groene driehoek met gele rand met de punt naar boven heb ik nog nooit gezien.
Wel met de punt naar onder.
De uitleg vind je bv. op http://www.spoorventje.be/Treinen/Belgi ... poren.html (helemaal onderaan).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Snelheidsseinen

Bericht door L29&15 »

Paul schreef:Een groene driehoek met gele rand met de punt naar boven heb ik nog nooit gezien.
Wel met de punt naar onder.
De uitleg vind je bv. op http://www.spoorventje.be/Treinen/Belgi ... poren.html (helemaal onderaan).
Hallo Paul,

Inderdaad het opgemerkte sein is groen met gele rand en de punt naar onder.
Verontschuldig mij voor mijn vergissing.

Als ik de uitleg op de door u opgegeven www goed begrijp
- legt de gele driehoek met 8 een snelheidsverlaging op voor het doorgaand verkeer dat tegen 90 km/h door Herentals mag;
- vermeldt de groene met gele rand de max toegelaten snelheid op aan het verkeer dat van de zijsporen komt waar deels een max snelheid van 20 km/h is (<- recent ingevoerd).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1220
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Snelheidsseinen

Bericht door Tim »

L29&15 schreef: Als ik de uitleg op de door u opgegeven www goed begrijp
- legt de gele driehoek met 8 een snelheidsverlaging op voor het doorgaand verkeer dat tegen 90 km/h door Herentals mag;
- vermeldt de groene met gele rand de max toegelaten snelheid op aan het verkeer dat van de zijsporen komt waar deels een max snelheid van 20 km/h is (<- recent ingevoerd).
In dit geval kan je het zo stellen ja.
Dat laatste bord zie je steeds meer en meer daar waar vroeger een geel bord met groene rand gebruikt werd om de snelheid te verhogen. Dit was niet altijd correct daar de reglementering zegt dat het bord de maximumsnelheid weergeeft die vanaf die plaats toegelaten is. Daarom is het groene bord met gele rand in het leven geroepen, daar bestuurders die eerder een aankondigingsbord ontmoet hebben er geen rekening mee dienen te houden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Snelheidsseinen

Bericht door Steven »

De bestuurder van de wijksporen mag na deze driehoek zijn snelheid verhogen, de bestuurder die op de hoofdsporen aan het rijden is moet zijn snelheid verminderen. In alle gevallen volgt er nog een bord van oorsprong na deze driehoeken. Bord van oorsprong = wit rechthoekig bord let zwarte cirkel al dan niet aangevuld met het zelfde cijfer in die cirkel.

Een snelheid mag men pas verhogen nadat men met de staart van zijn konvooi voorbij het bord is dat de snelheidsverhoging toestaat.
Plaats reactie