ritje met open deuren!!

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Retard »

hle2127 schreef:Ja dan heb je de lampdeuren dat heb je wel bij een 800 .Maar dat van die M4en daar heeft de TB geen enkele controle ook geen lampdeuren die bestaat er niet zowel niet in het stuurrijtuig en niet in de loc . Bij de desiro heb je dat ook en de ding-dong maar de bestuurder kan op zijn scherm ook zien welke deur er exact open is en dat gaat bij het andere materieel niet . De TB kan vanuit de desiro zijn dat BV deur 1 open is ... ook gemakkelijk om te weten waar je treinbegleider dan staat ... :lol: Ook kan de TB zien welke deuren afgezonderd zijn enz .. :)
Er kan natuurlijk ook nog altijd een technisch probleem zijn, zoals Steven aanhaalde na het incident met de Varkensneus :)
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door loic1811 »

Inderdaad dat kan :) ik wou gewoon duidelijk maken dat er in een desiro meer overzicht over de deuren is voor de TB :D
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Retard »

hle2127 schreef:Inderdaad dat kan :) ik wou gewoon duidelijk maken dat er in een desiro meer overzicht over de deuren is voor de TB :D
Nog meer :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door kika »

Deze keer was de NMBS reactie toch wel gepast volgens mij. Eerst kijken naar waarom, zeggen dat ze het niet leuk vinden dat dit is gebeurd. Dat de standaard vertrekprocedure er een is waarbij alle deuren toe zijn. Vragen om in het geval van defecten dat te melden bij de conducteur. Kristofke: wat zou jij dan nog suggereren?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Kristofke »

Ik zou de woordvoerder feller laten optreden, zeggen dat de kans dat dit nu weer een technische oorzaak klein is en dat reizigers met hun fikken van de noodopening moeten blijven en meteen ook even het boetebedrag er bij vermelden. En daarna zou ik tegen die van de VTM zeggen dat ze voortaan niet meer moeten bellen voor zo'n onnozeliteiten.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Retard »

Kristofke schreef:Wil jij dan de noodopeningsmogelijkheden weghalen?

Dan staat er morgen in het nieuws "mensen geraken niet uit brandende trein".

Op termijn zal op alle materiaal wel individuele controle mogelijk zijn op elke deur van de trein, maar tot dan moet men eerder een keer mensen wat manier bijleren ipv weeral kosten te maken.
Kan men de noodontgrendeling niet achter glas steken, zoals bij de Rode Klassiekskes? Dit werkt toch drempelverhogend?
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door BlubBlub »

Kristofke schreef:... dat reizigers met hun fikken van de noodopening moeten blijven.
Daar kan je een grotere waarschijnlijkheid over geven als het loodje weg is, maar liefst niet zomaar roepen want we weten het eenvoudigweg niet. Het kan dat er nu 3 incidenten op korte tijd geweest zijn die echt een technisch probleem waren, het kan zijn dat de eerste twee grappenmakers waren en deze nu een echt probleem...

Is er een mechanisme/electronica die het gebruik van de hendel registreert?

Voor de duidelijkheid: het filmen en de heisa op tv, vind ik ook ongepast. Trek aan de noodrem als je het merkt, dat lijkt me het meest ideale. Trein staat stil, deuren kunnen manueel gesloten en afgezonderd worden en iedereen kan weer veilig verder reizen (of zie ik het hier te simpel?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Shrek »

De noodrem trekken lijkt mij sowieso een goede oplossing, je zit immers met een gevaarlijke situatie. Daarna is het maar aan het personeel om het verder op te lossen.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door jotie »

Is dat niet wat overdreven? Een acute gevaarsituatie doet zich toch niet voor, tenminste indien er geen personen noodgedwongen op het platform moeten plaatsnemen? Ik zou denken dat het zinvoller is om indien mogelijk de TBG te verwittigen of, die trein gewoon te laten bollen tot het volgende station en dan door de TBG laten nakijken of de deuren wèl (kunnen) sluiten. Natuurlijk wel opletten dat er niemand over het platform heen wil stappen. Met een noodremming verlies je sowieso veel tijd voor iets wat in feite toch niet zoveel voorstelt. Of is een noodrem in een handomdraai te herbewapenen?

Wat die noodremmen achter glas betreft: ik geloof eigenlijk niet dat zoiets 'onnozele mannekes' tegenhoudt om domme dingen te doen. Integendeel blijkt bij reële noodsituaties iedere hindernis er een teveel te zijn. Ter vergelijking: een jaar of tien geleden wandelde ik langs een weg waar een auto in brand stond. Twee mannen waren met man en macht aan het proberen om een grote brandblusser aan de praat te krijgen. Dat lukte hen hoegenaamd niet. Ik ben er dan snel even langs gelopen om hen erop te wijzen dat men natuurlijk wel het gele plastic ringetje moet verwijderen en een slag op de 'kop' van het apparaat moet geven... 't Klinkt idioot, maar zo was het wel. (Ik wil trouwens niet weten hoeveel mensen een brandende frietketel of elektrisch fornuis met water trachten te blussen, maar OK, dat is nog een andere kwestie.)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Asterix »

BlubBlub schreef:Trek aan de noodrem als je het merkt, dat lijkt me het meest ideale.
Ik denk dat elke normaaldenkende NMBS-reiziger hier een panische angst voor heeft. Voor je het weet, sta je weer drie uur ergens ten velde stil zonder eten en drank.... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
BlubBlub schreef:Trek aan de noodrem als je het merkt, dat lijkt me het meest ideale.
Ik denk dat elke normaaldenkende NMBS-reiziger hier een panische angst voor heeft. Voor je het weet, sta je weer drie uur ergens ten velde stil zonder eten en drank.... :roll:
Zo erg is het niet hoor, maar toch liever een kwartiertje stilstaan dan het risico lopen op iemand die uit de trein valt?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door dentheo »

Retard schreef:
hle2127 schreef:Binnenkort gaat dat probleem wel goed verholpen worden door de desiro . Vanuit de stuurpost kan de TB zien welke deur open is ... Dat is een grote verbetering :D . En wat die gastjes betreft ze hebben precies aandacht nodig en zullen alles er aan doen om de NMBS weer "negatief" in het daglicht te kunnen brengen ..
Dat kan nu toch al, ondermeer bij de Rode Klassiekskes. De treinen waarmee dit gebeurt is, zijn Varkensneuzen en M4's. Die gaan er niet zo snel uitgaan.
Kan men bij de klassiekjes en de Varkensneuzen zien "welke" deur ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

Enkel bij Desiro heeft de TB zicht op elke individuele deur. Bij alle andere motorstellen en MW41 is er een getuigelamp voor alle deuren samen. Bij gesleepte treinen heeft de TB geen controle op de deuren.
Delanopro

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Delanopro »

Filmpje van een week geleden.
https://www.youtube.com/watch?v=H7GXZDhOIrs
pietje

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door pietje »

Wel gek om te zien dat na een tijdje, tijdens het rijden, de deuren toch sluiten.
Wat kan de (technische) reden zijn waarom die deuren niet sluiten als daar bevel toe wordt gegeven, en dan op een onvoorzien moment, toch ineens sluit.
Plaats reactie