ritje met open deuren!!

Alles over reizigerstreinen in België.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

Uit het nieuwsblad met filmpje van Amerikaanse toerist in België

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_00379887
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Glodenox »

Op zich lijkt het mij wel logischer dat er ergens een alarm afgaat als iemand zo'n deur opent. Ik weet dat het momenteel gewoon een mechanische override is om de deuren te kunnen openen in het geval van nood, maar zonder een alarm blijft het nog altijd lastig in het geval van nood om veilig van de trein te geraken.

Wel jammer dat die toerist het "Belgian train safety" heeft genoemd aangezien dit systeem op bijna alle treinen in de wereld aanwezig is. Nu weet ik enkel niet of er in andere landen wel een waarschuwing is voor de bestuurder als iemand een deur geopend heeft...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

Dit probleem stelt zich in Belgie enkel bij gesleepte treinen. Bij motorstellen en motorwagens is er wel controle op de deuren bij de bestuurder. Bij alle motorstellen (uitg. desiro) is er een lampje dat zegt dat alle deuren dicht zijn. Bij de Desiro's gaat het lampje branden als de deur(en) open zijn. Hij heeft via een scherm ook overzicht over de toestand van elke deur (dus ook in geval van storingen en zo).
Bij de motorwagens moet het systeem (zover ik begrepen heb) idem zijn als bij de Desiro, lampje aan = deuren open.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nahoj »

Opvallend dat iemand die het onveilig genoeg vindt om er een filmpje over te maken en mèt uitleg op internet over te spotten, er niet aan denkt (of wil denken) om aan de noodrem te trekken.
Voor mij is zo iemand als er iets zou gebeuren schuldig aan verzuim.

Open deur tijdens de rit = noodrem trekken. Zonder uitzondering.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

nahoj schreef:Opvallend dat iemand die het onveilig genoeg vindt om er een filmpje over te maken en mèt uitleg op internet over te spotten, er niet aan denkt (of wil denken) om aan de noodrem te trekken.
Voor mij is zo iemand als er iets zou gebeuren schuldig aan verzuim.

Open deur tijdens de rit = noodrem trekken. Zonder uitzondering.
Als Amerikaan,sporadische gebruiker of andere en je staat op het platform is het niet zeker dat je de plaatsing van de noodrem kent ,binnen het zitgedeelte? op het platform of helemaal geen noodrem!
Beter zou zijn dat dit soort van situaties niet kan voorvallen..Door technische verklikking aan de treinchef.Onmogelijk is dit niet dacht ik in 2012.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nahoj »

nighttrain schreef: Beter zou zijn dat dit soort van situaties niet kan voorvallen..Door technische verklikking aan de treinchef.Onmogelijk is dit niet dacht ik in 2012.
Dit zou inderdaad nog beter zijn.
Een sluitende veiligheidslus inbouwen is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, op gesleept materieel, omdat je het einde van de trein 'niet kent'.
Maar er moet iets (desnoods met lager veiligheidsniveau) te bedenken zijn, bv. met v>5km/h of zo.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

nahoj schreef:
nighttrain schreef: Beter zou zijn dat dit soort van situaties niet kan voorvallen..Door technische verklikking aan de treinchef.Onmogelijk is dit niet dacht ik in 2012.
Dit zou inderdaad nog beter zijn.
Een sluitende veiligheidslus inbouwen is echter niet zo eenvoudig als het lijkt, op gesleept materieel, omdat je het einde van de trein 'niet kent'.
Maar er moet iets (desnoods met lager veiligheidsniveau) te bedenken zijn, bv. met v>5km/h of zo.
We sturen een ruimtetuig naar Mars* met een leasing wagen aan boord,en laten hem daar rondjes draaien. daar tegen is dit technisch "obstakel" een lachertje.Mtorstellen uit de jaren 60 kenden hun "einde van de trein". Dat het niet uit de lucht zal vallen is een feit ......
*en andere technische hoogstandjes bv automatische treinen om binnen het forumbereiik te blijven.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door 2012 »

T'is ook zo dat als de deuren onderweg geopend zouden worden dat wij daar niet moete voor stoppen he. (behalve indien het rit is met motorwagen of desiro)
Al het ander materieel mag verder rijden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

2012 schreef:T'is ook zo dat als de deuren onderweg geopend zouden worden dat wij daar niet moete voor stoppen he. (behalve indien het rit is met motorwagen of desiro)
Al het ander materieel mag verder rijden.
Waarom dan vertrekken met gesloten deuren op gesleept materieel?simpel vraagje!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door LHOON »

Het incident was zelfs het eerste item in het radionieuws om 1700!

Waarom er zoveel ruchtbaarheid aan wordt gegeven lijkt wat overdreven. Er is tenslotte niemand uit die trein gevallen. De sociale media zullen hier wel hun rol in hebben gespeeld.

De reactie van de NMBS was eveneens vrij zwaar: iedereen uit de trein en overstappen! Was het niet mogelijk de kwestieuze deur gewoon te sluiten en buiten dienst te stellen?

Dergelijke incidenten kwamen vroeger wellicht veel meer voor met rijtuigen...
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door 2012 »

nighttrain schreef:
2012 schreef:T'is ook zo dat als de deuren onderweg geopend zouden worden dat wij daar niet moete voor stoppen he. (behalve indien het rit is met motorwagen of desiro)
Al het ander materieel mag verder rijden.
Waarom dan vertrekken met gesloten deuren op gesleept materieel?simpel vraagje!

Bergijp je vraag niet goed, maar op gesleept materieel zie je zelfs als bestuurder niet als de deuren open of dicht zijn, daar is totaal geen zicht op.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

2012 schreef:
nighttrain schreef:
2012 schreef:T'is ook zo dat als de deuren onderweg geopend zouden worden dat wij daar niet moete voor stoppen he. (behalve indien het rit is met motorwagen of desiro)
Al het ander materieel mag verder rijden.
Waarom dan vertrekken met gesloten deuren op gesleept materieel?simpel vraagje!

Bergijp je vraag niet goed, maar op gesleept materieel zie je zelfs als bestuurder niet als de deuren open of dicht zijn, daar is totaal geen zicht op.
Dat weet ik. Maar als iemand van het personneel(op de trein of langs het spoor) het ziet moeten ze niet ingrijpen ?Om deze onveilige situatie te corrigeren. daarmme doel ik op uw woorden "dat wij daar niet moete voor stoppen he".
Onder die "wij" bedoel ik het NMBS personneel aan boord via welke weg ook! noorem of andere communicatie met bestuurder of dispatching.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Adler »

2012 schreef:T'is ook zo dat als de deuren onderweg geopend zouden worden dat wij daar niet moete voor stoppen he. (behalve indien het rit is met motorwagen of desiro)
Al het ander materieel mag verder rijden.
Als dit inderdaad zo in jullie reglementen staat kan ik daar enkel maar uit afleiden dat een open deur niet als geldige reden wordt beschouwd om een trein te laten stoppen.
En dan heb je als reiziger zeker ook niet het recht om in zo een geval aan de noodrem te trekken zoals hier wordt voorgesteld.
Waarschijnlijk krijg je dan nog een fikse boete voor het onrechtmatig gebruik van de noodrem.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door dentheo »

Eigenaardig dat men op het platform blijft staan en het toch gevaarlijk noemt.
Het geeft een hels lawaai en veel luchtwervelingen....ga dan toch binnenstaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door 2012 »

nighttrain schreef:Dat weet ik. Maar als iemand van het personneel(op de trein of langs het spoor) het ziet moeten ze niet ingrijpen ?Om deze onveilige situatie te corrigeren. daarmme doel ik op uw woorden "dat wij daar niet moete voor stoppen he".
Onder die "wij" bedoel ik het NMBS personneel aan boord via welke weg ook! noorem of andere communicatie met bestuurder of dispatching.

Ja dat wel natuurlijk, iedereen zou da moete doen he, zowel personeel als reizigers en zeker ni staan filmen, het grappig vinden en op internet zetten ... als iemand de noodrem zou trekken dan gaat die treinbegeleider daar ni kwaad voor zijn he, alle, da zou toch ni mogen:-)
Nu goed ja, alles is tegenwoordig goed om de nmbs in slecht daglicht te zetten he, dees kan der ook nog wel bij dus ...
Plaats reactie