Infrabel zal ook dan voor het onderhoud moeten instaan.bobke90 schreef:Het is misschien de ideale gelegenheid (als nmbs stopt met deze lijnen uit te baten) om deze lijnen te laten uitbaten door nieuwe exploitanten (zoals je hebt in Nederland). Zodat het EINDELIJK eens op een efficiënte manier kan uitgebaat worden.
besparingen Infrabel
Re: besparingen Infrabel
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: besparingen Infrabel
@Hobbes: de plannen om een resem lijnen te heropenen in Wallonië was een denkoefening van het Waals Gewest, dat dus niets te zeggen heeft over de spoorwegen. De NMBS en Infrabel zijn in elk geval niet gebonden aan wat de Gewesten willen. Nu, omgekeerd houdt de TEC bijvoorbeeld ook weinig rekening met de spoorwegen, Vic heeft een paar mooie voorbeelden, zoals hoe een deelgemeente (Montleban, 15/04/2011) van Gouvy (waar toch een NMBS-station is) beter te bereiken is met 3 bussen vanuit Luik, dan vanuit Gouvy zelf... Terwijl die spoorlijn zo gemakkelijk de ruggengraat zou kunnen zijn van het openbaar vervoer in die regio, met een visgraatstructuur voor de aansluitende bussen, verkiest de TEC op veel plaatsen om eerder op andere bussen dan op de trein aan te sluiten.
Re: besparingen Infrabel
Eigenlijk zou het hele openbaar vervoer ten zuiden van Samber en Maas op het spoorwegnet moeten aansluiten. (Vandaar dat de Infrabelplannen een regelrechte ramp zouden zijn: het zou uren duren om al die plaatsen te bereiken per bus.) Op dit ogenblik ontbreekt er zelfs nog een OV-knooppunt: Bastogne. Ik maak me sterk dat men met het huidige spoorwegnet plus Bastogne, een goed functionerend OV in het zuiden des lands zou kunnen organiseren: mogelijke aansluitingspunten zijn Arlon, Virton, Florenville, Libramont, Marloie, Jemelle, Gouvy, Vielsalm, Trois-Ponts, Bastogne, Ciney en op de Waalse as zowat alle stations waar de huidige IC stopt.groentje schreef:Terwijl die spoorlijn zo gemakkelijk de ruggengraat zou kunnen zijn van het openbaar vervoer in die regio, met een visgraatstructuur voor de aansluitende bussen, verkiest de TEC op veel plaatsen om eerder op andere bussen dan op de trein aan te sluiten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: besparingen Infrabel
't Is weer duidelijk dat er iemand weer grondig aan sensatiejournalistiek doet en dat om één of andere reden iedereen dat klakkeloos overneemt. Allé, gelooft er nu werkelijk iemand dat al die gele en rode lijnen op het plannetje in het artikel hierboven gaan verdwijnen? Zelfs als je enkel de gele lijnen neemt is het compleet ongeloofwaardig. De Panne sluiten? Blankenberge sluiten? Hasselt-Mol?
Re: besparingen Infrabel
Het kaartje gaat over het niet meer investeren in groot onderhoud, wat zo eens in de 20-30? jaar moet gebeuren. Niet over de onmiddellijke sluiting ervan, dat is inderdaad wat het ACV ervan heeft gemaakt. Toch zou ik het niet onmogelijk achten dat ze minstens een deel van die lijnen willen afstoten, niet noodzakelijk sluiten, maar bijvoorbeeld aan de gewesten overdragen. Wat in het geval van de Ardeense lijnen wel eens de doodsbel zou kunnen zijn... Dat dat kaartje nogal slordig is opgemaakt, is ook wel heel duidelijk, lijn 37 staat er niet eens op, Vilvoorde-Brussel-Noord opdoeken is wel heel vergezocht, etc.
Re: besparingen Infrabel
Misschien één van de twee lijnen?groentje schreef:Vilvoorde-Brussel-Noord opdoeken is wel heel vergezocht, etc.
Re: besparingen Infrabel
groentje schreef:, lijn 37 staat er niet eens op.
Ze staat er wel op maar heeft geen van de drie kleuren gekregen, misschien liggen ze daar nog in discussie over de kleur
Re: besparingen Infrabel
Er is een iets beter kaartje te vinden op http://www.navetteurs.be/interface/cartographieABC.pdf
Re: besparingen Infrabel
Ze krijgen nu geld, laat ons hopen dat ze het goed gebruiken:
NMBS keurt investeringsplan van bijna 26 miljard euro goed
De NMBS-Holding heeft gisteren het investeringsplan voor de periode 2013-2025 goedgekeurd. Het plan bevat voor bijna 26 miljard euro aan investeringen, meldt de krant L'Echo.
Het leeuwendeel van het investeringsplan voor de komende dertien jaar moet van de dotatie van de federale overheid komen, goed voor 24,225 miljard euro. De rest komt uit het fonds voor het GEN, het gewestelijk expresnet (770 miljoen euro), alternatieve financiering (344 miljoen euro) en eigen middelen (236 miljoen euro).
Het investeingsplan voorziet 5,228 miljard voor investeringen in de veiligheid van het spoor en 16,1 miljard euro voor de verbetering van de mobiliteit.
Het investeringsplan zal nu naar minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) gestuurd worden, die het op zijn beurt ook doorspeelt aan de gewesten.
Overigens heeft de NMBS-Groep in de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van 2,1 miljoen euro behaald, tegenover 110 miljoen euro verlies in dezelfde periode een jaar eerder (Doe zo verder n.v. Retard).
NMBS keurt investeringsplan van bijna 26 miljard euro goed
De NMBS-Holding heeft gisteren het investeringsplan voor de periode 2013-2025 goedgekeurd. Het plan bevat voor bijna 26 miljard euro aan investeringen, meldt de krant L'Echo.
Het leeuwendeel van het investeringsplan voor de komende dertien jaar moet van de dotatie van de federale overheid komen, goed voor 24,225 miljard euro. De rest komt uit het fonds voor het GEN, het gewestelijk expresnet (770 miljoen euro), alternatieve financiering (344 miljoen euro) en eigen middelen (236 miljoen euro).
Het investeingsplan voorziet 5,228 miljard voor investeringen in de veiligheid van het spoor en 16,1 miljard euro voor de verbetering van de mobiliteit.
Het investeringsplan zal nu naar minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) gestuurd worden, die het op zijn beurt ook doorspeelt aan de gewesten.
Overigens heeft de NMBS-Groep in de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst van 2,1 miljoen euro behaald, tegenover 110 miljoen euro verlies in dezelfde periode een jaar eerder (Doe zo verder n.v. Retard).
Re: besparingen Infrabel
Aansluiten?groentje schreef:@Hobbes: de plannen om een resem lijnen te heropenen in Wallonië was een denkoefening van het Waals Gewest, dat dus niets te zeggen heeft over de spoorwegen. De NMBS en Infrabel zijn in elk geval niet gebonden aan wat de Gewesten willen. Nu, omgekeerd houdt de TEC bijvoorbeeld ook weinig rekening met de spoorwegen, Vic heeft een paar mooie voorbeelden, zoals hoe een deelgemeente (Montleban, 15/04/2011) van Gouvy (waar toch een NMBS-station is) beter te bereiken is met 3 bussen vanuit Luik, dan vanuit Gouvy zelf... Terwijl die spoorlijn zo gemakkelijk de ruggengraat zou kunnen zijn van het openbaar vervoer in die regio, met een visgraatstructuur voor de aansluitende bussen, verkiest de TEC op veel plaatsen om eerder op andere bussen dan op de trein aan te sluiten.
Niet eens dat.
Vlot overstappen ontstaat in Luxemburg nog altijd toevallig.
De wil ontbreekt om vanuit de reiziger te denken.
In het prille begin werd wél vanuit de gebruiker, dikwijls voor goederenvervoer, gedacht.
Dat is nu een verlaten pad geworden.
We worden betaald, er rijden wat bussen, is er dan een probleem?
Dat is de realiteit en spijtig genoeg kan het veel, veel beter...
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: besparingen Infrabel
Bij De Lijn is het niet veel beter. De reden dat de treinen bij de NMBS niet vol zitten na de spits is vanwege de belachelijke hoeveelheid concurrerende buslijnen die ook nog eens dusdanig vaak rijden dat een gemeente als Den Haag er jaloers op kan zijn.groentje schreef:Terwijl die spoorlijn zo gemakkelijk de ruggengraat zou kunnen zijn van het openbaar vervoer in die regio, met een visgraatstructuur voor de aansluitende bussen, verkiest de TEC op veel plaatsen om eerder op andere bussen dan op de trein aan te sluiten.
Re: besparingen Infrabel
Aan de hele zaak vallen 2 dingen mij meteen op:
De gele lijnen hebben (bijna) allemaal net een groot onderhoud achter de rug. Die moeten niet meteen sluiten als je het onderhoud minimaliseert.
De uitleg bij de rode lijnen is "5 jaar nog onderhouden en daarna niets meer". Net de termijn tot wanneer de volgende beheersovereenkomst geschreven wordt.
Het ruikt dus heel sterk naar stemmingmakerij om extra geld los te krijgen
De gele lijnen hebben (bijna) allemaal net een groot onderhoud achter de rug. Die moeten niet meteen sluiten als je het onderhoud minimaliseert.
De uitleg bij de rode lijnen is "5 jaar nog onderhouden en daarna niets meer". Net de termijn tot wanneer de volgende beheersovereenkomst geschreven wordt.
Het ruikt dus heel sterk naar stemmingmakerij om extra geld los te krijgen
Re: besparingen Infrabel
Sorry voor het taalgebruik, maar je l*lt uit je nek...jotie schreef:Voor een overbodig prestigeproject als de Fyra heeft men geld genoeg, maar voor het bestendigen van hun eigenlijke opdracht hebben Infrabel en NMBS klaarblijkelijk geen geld.
Fyra moet net zoveel mogelijk geld opbrengen en mag de nmbs zo weinig mogelijk kosten.
Of de èchte prestigeprojecten als het station van Mons of Mechelen nodig zijn, dat lijkt mij eerder de vraag.
Re: besparingen Infrabel
Shrek schreef: Of de èchte prestigeprojecten als het station van Mons of Mechelen nodig zijn, dat lijkt mij eerder de vraag.
Raming van ombouw Mons zou volgens goede bron al gestegen zijn van 37 M naar 140 M +-...goe bezig
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: besparingen Infrabel
Infrabel wil uitstel voor stationsrenovaties
De raad van bestuur van spoornetbeheerder Infrabel vraagt voogdijminister Paul Magnette (PS) om de geplande renovatiewerken in enkele grote stations uit te stellen. Dat berichten De Tijd en L'Echo.
De bestuurders vragen in een brief aan Magnette om "te bezuinigen op comfort", waarmee ze vooral de werken aan enkele grote stations bedoelen. Geplande investeringen in het station van Mechelen (in het huidige meerjareninvesteringsplan begroot op 109 miljoen euro), Oostende (35 miljoen) en Bergen (150 miljoen) zouden volgens de voorstellen ruim twee jaar worden uitgesteld. In de plaats wil Infrabel het spoor veiliger te maken, onder meer door het aantal spoorwegovergangen te verminderen.
De woordvoerder van Magnette bevestigt dat de minister de brief heeft ontvangen. "Het investeringsplan is nog niet goedgekeurd, maar er is geen sprake van dat eerder besliste investeringen worden teruggeschroefd."
Volgens De Tijd heeft het initiatief mogelijk te maken met de nakende herverdeling van de bevoegdheden van de verschillende spoorbedrijven. De verantwoordelijkheid voor de bouw en de renovatie van stations verhuist daarbij waarschijnlijk van de NMBS naar Infrabel.
Ik vind dit niet zo'n slecht gedacht. Veiligheid en treinen zijn belangrijker dan megastations.
De raad van bestuur van spoornetbeheerder Infrabel vraagt voogdijminister Paul Magnette (PS) om de geplande renovatiewerken in enkele grote stations uit te stellen. Dat berichten De Tijd en L'Echo.
De bestuurders vragen in een brief aan Magnette om "te bezuinigen op comfort", waarmee ze vooral de werken aan enkele grote stations bedoelen. Geplande investeringen in het station van Mechelen (in het huidige meerjareninvesteringsplan begroot op 109 miljoen euro), Oostende (35 miljoen) en Bergen (150 miljoen) zouden volgens de voorstellen ruim twee jaar worden uitgesteld. In de plaats wil Infrabel het spoor veiliger te maken, onder meer door het aantal spoorwegovergangen te verminderen.
De woordvoerder van Magnette bevestigt dat de minister de brief heeft ontvangen. "Het investeringsplan is nog niet goedgekeurd, maar er is geen sprake van dat eerder besliste investeringen worden teruggeschroefd."
Volgens De Tijd heeft het initiatief mogelijk te maken met de nakende herverdeling van de bevoegdheden van de verschillende spoorbedrijven. De verantwoordelijkheid voor de bouw en de renovatie van stations verhuist daarbij waarschijnlijk van de NMBS naar Infrabel.
Ik vind dit niet zo'n slecht gedacht. Veiligheid en treinen zijn belangrijker dan megastations.