besparingen Infrabel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

besparingen Infrabel

Bericht door overweg13 »

Vooral in het zuiden des lands maakt men zich erg ongerust over een aan de pers gelekte nota over de toekomstplannen van Infrabel. Lijnen als 43, 165, 162 , 166, 132 en in Vlaanderen 73, 66 zouden opgedoekt worden op het ogenblik dat ze onderhoud voor instandhouding nodig hebben.
Hier is alvast één petitie https://www.lapetition.be/en-ligne/Cont ... 12295.html
van een oud-leerling die ikblijkbaar met enige liefde voor de trein heb kunnen opvoeden.
Met vriendelijke groet

overweg13
LRDArdo

Re: besparingen Infrabel

Bericht door LRDArdo »

Mochten lijn 73 en 66 ooit opgedoekt worden, betekent dat zoveel als bye bye treinen in West-Vlaanderen. Beetje vreemd want beide lijnen zijn druk bezet, door de week, in het weekend, van de eerste tot de laatste trein...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: besparingen Infrabel

Bericht door overweg13 »

LRDArdo schreef:Mochten lijn 73 en 66 ooit opgedoekt worden, betekent dat zoveel als bye bye treinen in West-Vlaanderen. Beetje vreemd want beide lijnen zijn druk bezet, door de week, in het weekend, van de eerste tot de laatste trein...
Dat geldt trouwens voor alle Waalse lijnen ten zijden van de Waalse as. Vandaar ook dat ik niet geloof wat er in die nota staat: zelfs lijn 162 Namur - Luxemburg zou verdwijnen!
Met vriendelijke groet

overweg13
b loc

Re: besparingen Infrabel

Bericht door b loc »

Op wallorail staat dat het om de lijnen 39, 42, 43, 44, 49, 97, 130A, 132 en 165 (tussen Libramont en Bertrix) gaat. Dus lijn 162 is er niet bij net zoals lijn 66 en 73.
Mathias
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: besparingen Infrabel

Bericht door overweg13 »

b loc schreef:Op wallorail staat dat het om de lijnen 39, 42, 43, 44, 49, 97, 130A, 132 en 165 (tussen Libramont en Bertrix) gaat. Dus lijn 162 is er niet bij net zoals lijn 66 en 73.
Mathias
In het oorspronkelijke artikel ging het heus wel om meer dan die lijnen: http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 5_00232165 .
Met vriendelijke groet

overweg13
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: besparingen Infrabel

Bericht door TrainzDr3ver »

Amai, als ze al die lijnen zouden sluiten, bleef er amper iets over van ons spoorwegnet? :lol:
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: besparingen Infrabel

Bericht door jotie »

Zeer trieste lijstjes :( De enige lijnen die er probleemloos uit kunnen, lijken mij 39 en 49 tussen Eupen en Raeren, maar daar rijdt überhaupt al geen reizigersverkeer meer.

Zijn dit trouwens niet een soort chantagelijstjes aan adres van de federale overheid? Ik ken overigens de beheersovereenkomst tussen Infrabel en de Belgische Staat niet, maar ik mag hopen dat Infrabel niet op eigen houtje kan beslissen om een lijn stil te leggen, of erger, uit te breken? Voor een overbodig prestigeproject als de Fyra heeft men geld genoeg, maar voor het bestendigen van hun eigenlijke opdracht hebben Infrabel en NMBS klaarblijkelijk geen geld. Enfin, het zijn niet de enige Belgische vennootschappen die met belastinggeld werken en geen prioriteiten kunnen stellen, jammer genoeg.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik zou het erg vinden als men de bovenvermelde lijnen zou willen sluiten.Omdat men in bepaalde lijnen (lijn 39,42,..) zwaar geinvesteerd heeft.

Ik vind de opmerking van jotie zeer terecht,Men heeft fortuinen geinvesteerd in de Fyra terwijl er diverse Waalse stations toe zijn aan een vernieuwing.Hierbij enkele voorbeelden:Marchienne Au Pont,Saint Ghislain,Roux,Courcelles Motte,Chatelet enzovoort.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
franksken

Re: besparingen Infrabel

Bericht door franksken »

overweg13 schreef:
b loc schreef:Op wallorail staat dat het om de lijnen 39, 42, 43, 44, 49, 97, 130A, 132 en 165 (tussen Libramont en Bertrix) gaat. Dus lijn 162 is er niet bij net zoals lijn 66 en 73.
Mathias
In het oorspronkelijke artikel ging het heus wel om meer dan die lijnen: http://www.lavenir.net/article/detail.a ... 5_00232165 .
Volgens mij gaat het hier gewoon om stemmingmakerij waarin onze nationale persmeute al enkele jaren in uitblinkt.
Eerst zien,dan geloven!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Retard »

Als dit waar is, is dit een regelrechte schande. De 66 en 73 zijn belangrijke spoorlijnen in West-Vlaanderen en in de spits volstaan zes M4's niet om al het volk te vervoeren.
En volgens het oorspronkelijke artikel moeten toch ook de L89, L69, L53, L51 er ook uit? En wat met de toeristen dan naar Knokke en Blankenberge?
Stelt dit het vervoersplan 2013-2025 voor? En waar gaan die 305 nieuwe Desiro's dan rijden?
Als dit doorgevoerd wordt, mogen ze voor mijn part de drie geldzakken van CEO's direct buitensmijten!
Boris

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Boris »

Vermoedelijk wilt de NMBS dat de gewesten mee betalen in deze gewestelijke lijnen. Ze kan dan eventueel de 'Desiros' verhuren aan deze gewesten zoals in het buitenland gebeurd. :?:
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: besparingen Infrabel

Bericht door groentje »

Het is zeer waarschijnlijk een dreigement om meer geld af te dwingen, en de soep wordt natuurlijk niet zo heet geheten als ze wordt opgediend. Veel lijnen op de lijst hebben net een grondige investering achter de rug, en kunnen er nog wel even tegen, dus betekent het niet noodzakelijk dat de boel gesloten wordt binnen dit en 5 jaar, zoals de vakbonden beweren. Maar tegelijkertijd zou het wel de voorbode kunnen zijn van verdere besparingen, en natuurlijk kijkt men dan naar de lijnen die het makkelijkst afgestoten kunnen worden, lees: waar het verzet het minst hevig is. Let echter ook op het antwoord van Magnette in de Kamer, hij herinnerde eraan dat de gewesten mee konden investeren in die lijnen. Voor het armlastige Wallonië minder vanzelfsprekend als voor Vlaanderen...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Hobbes »

Ik geloof er niet veel van, nog niet zo lang geleden kwam men met een lijst om verschillende Waalse spoorlijnen terug aan te leggen en nu zou men een groot deel van de overgebleven lijnen gaan schrappen? Als de politiek (die zich toch zo graag bemoeit met de NMBS) zoiets zou laten gebeuren kan men beter het volledige spoorvervoer in België afschaffen.

Ik vraag me eigenlijk af waar zo'n geruchten vandaan komen, als ik lees dat zelfs lijn 53 er tussen staat, terwijl over die lijn een hele hoop goederentrafiek geleid wordt dan stel ik me vragen over de bron van deze onzin.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: besparingen Infrabel

Bericht door Kristofke »

Het kan inderdaad zijn dat het niet meer is dan een signaal naar de politiek dat het uitzuigen van de NMBS voor het oplappen van de begroting zo niet verder kan.
bobke90

Re: besparingen Infrabel

Bericht door bobke90 »

Het is misschien de ideale gelegenheid (als nmbs stopt met deze lijnen uit te baten) om deze lijnen te laten uitbaten door nieuwe exploitanten (zoals je hebt in Nederland). Zodat het EINDELIJK eens op een efficiënte manier kan uitgebaat worden.
Plaats reactie