Onlangs kwam op de Draaischijf de wederopstanding van de Cévénol ter sprake, en terloops passeerde de term "haut-le-pied". Die vertaalde men letterlijk in het Duits als "Füssen oben", dus voeten naar boven en niks doen.
Ik heb eigenlijk nooit die term in die betekenis opgevat
Maar hoe is dat dan tot stand gekomen ? Was dat werkelijk "voeten naar boven" en niks doen ?
Wat is dan het verschil tussen HLP, een lege rit en een losse rit ? Ik doe zelf eerst een poging, verbeter me als ik fout zit:
HLP: bestuurder verplaatst zich met een andere trein als passagier tussen zijn depot en begin/eindpunt, of zijn vorig eindpunt en volgend beginpunt (als hij tijdens zijn dienst wisselt van relatie).
Lege rit: rit om materieel over te brengen tussen depot/vorig eindpunt en volgend beginpunt/depot zonder passagiers.
Losse rit: rit met enkel 1 (of meerdere) locomotieven, maar geen rijtuigen/wagons erachter.
Wordt HLP ook gebruikt als de TB een ander vervoermiddel dan een trein gebruikt ? Dus met taxi of eigen wagen ?
Oorsprong en verschil HLP/lege rit/losse rit
Re: Oorsprong en verschil HLP/lege rit/losse rit
Bij mijn weten wordt haut-le-pied (toch zeker internationaal gezien) een stuk breder gebruikt, voor alle situaties (niet alleen bij treinen overigens) met "dode kilometers". De Franse Wikipedia vertelt er bijvoorbeeld veel over: http://fr.wikipedia.org/wiki/Haut-le-pied
Had die interpretatie van de etymologie overigens ook nog niet gehoord... dit zegt de Franse Wikipedia over de oorsprong van het begrip (en de laatste komt er min of meer mee overeen):
Had die interpretatie van de etymologie overigens ook nog niet gehoord... dit zegt de Franse Wikipedia over de oorsprong van het begrip (en de laatste komt er min of meer mee overeen):
Cette expression viendrait à l'origine du transport à cheval. Les hypothèses sont les suivantes :
- Les voitures à chevaux s’affaissaient sous le poids lorsqu'elle étaient chargées. En revanche, lorsqu'elles étaient vides, les voyageurs devaient lever le pied haut pour monter à bord1.
- Lorsque l'animal ne portait pas de charge ou ne tirait pas d'attelage, il était soulagé et levait haut le pied.
- Aussi, on pense que cette expression Haut-le-pied vient de chez les militaires, les pompiers et/ou CRS notamment. En effet, des soldats non affectés et tenus en caserne restent souvent allongés au lit, (lisant des bandes dessinées), les Pieds levés en Haut pour les reposer dans l'attente d'être appelé pour une relève, un remplacement ou encore pour une intervention.
Re: Oorsprong en verschil HLP/lege rit/losse rit
HLP verplaatsing als passagier, of dat nu per trein, taxi of bus is maakt weinig uit. (in frankrijk is dit een verplaatsing met losse loc)
Een lege rit = een rit zonder reizigers, om materieel op zijn volgende punt te krijgen waar het nodig is.
Een losse rit = een loc die alleen op weg is het andere noemen wij een trein van locomotieven.
Een lege rit = een rit zonder reizigers, om materieel op zijn volgende punt te krijgen waar het nodig is.
Een losse rit = een loc die alleen op weg is het andere noemen wij een trein van locomotieven.
Re: Oorsprong en verschil HLP/lege rit/losse rit
Wordt losse rit (behalve locs) ook niet gebruikt voor bv. een Rood Klassiekske dat naar de onderhoudsplaats rijdt of van de bundel van Brugge naar de bundel van Oostende?
Re: Oorsprong en verschil HLP/lege rit/losse rit
Volgens de reglementering Infrabel is een losse rit een rit met een locomotief, een trein van locomotieven.
Dat is om de prioriteitsvolgorde te bepalen en het is best mogelijk dat NMBS er een andere definitie voor heeft.
Dat is om de prioriteitsvolgorde te bepalen en het is best mogelijk dat NMBS er een andere definitie voor heeft.
Laatst gewijzigd door dekooiker op 19 dec 2012, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Oorsprong en verschil HLP/lege rit/losse rit
En dan is er ook zoiets als HPV, wat naar verluid "haut-le-pied de voyageurs" betekent. M.a.w. losse rit met reizigersmaterieel. Bvb. twee breaks die van Schijnpoort naar Antwerpen-Centraal moeten en daar worden ontkoppeld om allebei een andere trein te verzekeren krijgt meestal een treinnummer met prefix HPV op de dienstfiche. De veegritten op lijn 4 zijn nog een voorbeeld van HPV.