Pagina 1 van 1

Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 24 dec 2012, 08:41
door Asterix
Van een staaltje slechte communicatie gesproken. Wie in het weekend te Leuven de IC-E naar Genk/Luik (met splitsing te Landen) wil nemen, krijgt achtereenvolgens dit te zien:

De uurregeling in het station:
Afbeelding Van een treindeel naar Luik is helemaal geen sprake:

De info aan de roltrap naar het perron:
Afbeelding Hier al wél sprake van een treindeel naar Luik maar waar dat deel allemaal stopt, is blijkbaar niet belangrijk. Waremme, Ans, zoek het maar uit. Enkel de haltes naar Genk worden vermeld.

De aankondiger op het perron:
Afbeelding Onnodig om te vermelden dat bij aankomst van de trein niet werd omgeroepen welk treindeel naar Hasselt en welk deel naar Luik zou rijden. Uiteraard waren ook de displays' aan de buitenzijde van de M6 morsdood.

Waarom communiceert men zo slecht over deze trein?

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 24 dec 2012, 12:51
door Kristofke
En werd de trein ook degelijk gesplitst? Want deze reeks wordt soms aangegeven als Genk Luik, maar in Landen staat pas een stuk naar Luik. En dan zijn dus de gele affiches en de halte opsommingen juist. De toevoeging van bestemming Luik zou in dat geval zelfs weggelaten mogen worden, maar laat men staan om de reizigers naar Luik niet in verwarring te brengen, deze weten echter waar ze moeten overstappen.

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 24 dec 2012, 15:10
door dentheo
Mij is laatst opgevallen dat de aankondigingen precies veranderd zijn.
Vroeger gaf men eindbestemming, nu geeft men "soms" tussenstops, maar niet altijd.
Is het niet het duidelijkst de eindbestemming en dan een via... ?
In Antwerpen ziet met Brussel-Kortrijk en Kortrijk. Het laatste is dan eigenlijk Gent-Kortrijk.
Welke logica steekt daarachter ?

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 24 dec 2012, 16:07
door Asterix
Kristofke schreef:En werd de trein ook degelijk gesplitst? Want deze reeks wordt soms aangegeven als Genk Luik, maar in Landen staat pas een stuk naar Luik. En dan zijn dus de gele affiches en de halte opsommingen juist. De toevoeging van bestemming Luik zou in dat geval zelfs weggelaten mogen worden, maar laat men staan om de reizigers naar Luik niet in verwarring te brengen, deze weten echter waar ze moeten overstappen.
Ja, hoor. De trein werd netjes in Landen gesplitst.

Het gaat mij om de vlees-noch-vis-situatie waarbij de bestemming Luik soms wel wordt vermeld en soms niet. En indien wél, worden enkel de haltes naar Genk vermeld. Aangezien de trein ook zeer tijdig Leuven kwam binnengereden was de automatische omroepstem - die haar verhaaltje doet over de treindelen in zone A en B - nog niet in gang geschoten (als dat überhaupt al nadien is gebeurd). Het zou sowieso te laat zijn geweest want van zodra de deuren open gaan, stappen mensen in. Een medereiziger in het treingedeelte naar Luik was al bijna in Borgworm van de trein gestapt omdat hij verkeerdelijk dacht dat de eerstvolgende halte na Landen, Luik was wegens geen tussenstops vermeld in Leuven (wél in de M6 op de displays).

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 24 dec 2012, 23:43
door fets
Voor mensen die van Leuven naar Luik willen is deze trein echt wel een boemel, en is het beter om te wachten op de volgende IC-A aangezien deze sneller in Luik zal zijn. (Of dat was de situatie toch voor de 9 December, ik veronderstel dat er hier niet veel aan veranderd zal zijn)

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 25 dec 2012, 00:09
door Asterix
Inderdaad, de IC-A is 20 minuten sneller.

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 25 dec 2012, 00:10
door Retard
Wat had je gedacht? De IC A stopt niet in Tienen, Landen, Borgworm en Ans en rijdt over de HST-lijn :wink:

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 25 dec 2012, 21:48
door Asterix
Retard schreef:Wat had je gedacht? De IC A stopt niet in Tienen, Landen, Borgworm en Ans en rijdt over de HST-lijn :wink:
Dat weet ik al langer dan vandaag maar als ik kan kiezen tussen M6 of I11 vol met bagage, kinderwagens en schorriemorrie is de keuze snel gemaakt!

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 26 dec 2012, 00:22
door Retard
In een I11 heb je wel veel meer ruimte in het bagagerek dat in een M6. Ook moet je in een M6 met je bagage, kindervoiture en schoriemorie de trappen op en af.

Re: Waarom promoot Infrabel deze rit naar Luik niet?

Geplaatst: 16 mar 2013, 09:55
door speakervoice
Jeroen schreef:Onnodig om te vermelden dat bij aankomst van de trein niet werd omgeroepen welk treindeel naar Hasselt en welk deel naar Luik zou rijden.

Waarom communiceert men zo slecht over deze trein?
Het betreft/betrof een fout in het dagbestand van EMMA, het omroepsysteem. Dat de gele affiche ook een foute aanduiding geeft, zal ook de oorzaak zijn van de foute displays en het omroepbericht. Zowel het dagbestand als de gele affiches worden door hetzelfde bureau gemaaakt. Daarnaast is met EMMA de basisinformatie van de display gekoppeld aan de audio waardoor je (zonder tussenkomst van de operator) ook zal horen wat op die displays staat.

Dit is geen bewuste slechte communicatie over die trein, maar een fout in het dagbestand waarop EMMA draait. Een melding hiervan maken (via klachtenformulier en/of onderchef perron) is de meest constructieve manier om dit aan te pakken. Dan kan het al goed zijn dat het volgend weekend aangeduid is zoals het hoort...