LED-verlichting aan overwegen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Asterix »

Wanneer ik de trein neem, zit ik vaak te lezen. Onlangs (tijdens een treinuitstap naar Maastricht) besloot ik toch maar wat te genieten van het Luikse landschap en de Nederlandse vlakte. Wat mij hierbij opviel, is dat je in Nederland zeer goede OW-signalisatie hebt met led-verlichting op de slagbomen en zijdelings van de rijbaan. Aangezien veiligheid aan overwegen voor Infrabel zogezegd een belangrijk punt is, vraag ik mij af waarom wij hier nog steeds met zo een aftandse OW-signalisatie zitten opgescheept.

Bestaan er plannen om ook bij ons LED-verlichting te gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door trainfreak »

De Belgische overwegen vind ik toch nog altijd meer opvallend dan de Nederlandse.
Bij ons heb je tenminste een echte bel en geen tingtingtingtingting ...

De lichten konden misschien wel wat beter, maar of die zo veel nut hebben?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Asterix »

Ik vind dat je in een rijdende wagen met muziek die bel hier ook niet (goed) hoort dus vooral de visuele signalisatie lijkt mij belangrijk. Als je dan ziet dat LED-verlichting een véél betere lichtintensiteit genereert (zeker met nog lampjes op de slagbomen), veel minder verbruikt én minder onderhoudsintensief is dan gloeilampen vind ik het vreemd dat het hier nog niet bestaat.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Bibke »

In Schaarbeek staat een proefopstelling waar de bel verwijderd is en nu een constant soort alarmsignaal voortbrengt. Geluid dat je ook op moderne overwegen in Nederland hoort. Heel irritant. Ook wanneer de slagbomen naar omlaag zijn, blijft het alarm werken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Kristofke »

Ongevallen op overwegen zijn vooral van slalommers die de bewust de gesloten overweg oversteken, het afrijden van de slagbomen is een minder voorkomend ongeval. Met wat LED lichtjes ga je die cowboys die bewust een gesloten overweg negeren niet ontraden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door kika »

Als je begint met de slagbomen te vervangen met LED daar waar ze kapotgereden zijn (door bvb. verblinde chauffeurs), hou je de kosten minimaal en de verbetering aanzienlijk (daar waar het er toe doet).
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Kristofke »

Ik denk niet dat led lichtjes gaan help bij een zonverblinding.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door groentje »

Het voordeel van de huidige lampen, is dat ze makkelijker te controleren zijn op afstand. Idem voor seinen, is er geen controle op de lampen, dan gaan er wat alarmpjes af op de seinpost. Dat was naar verluidt de reden om geen LED-seinen te plaatsen...
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door K V B »

groentje schreef:Het voordeel van de huidige lampen, is dat ze makkelijker te controleren zijn op afstand. Idem voor seinen, is er geen controle op de lampen, dan gaan er wat alarmpjes af op de seinpost. Dat was naar verluidt de reden om geen LED-seinen te plaatsen...
Controle op afstand is voor leds ook mogelijk hoor...
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door markske »

Een bel aan een overweg is een niet verplichte uitrusting.
Bij een overweg van eerste en tweede categorie stopt deze zelfs met rinkelen na de sluiting.
Er zijn trouwens overwegen waar de bel uitgeschakeld is op bepaalde tijdstippen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Retard »

Gaat voor de omwonenden in Nederland de bel ook niet rustig aan (van stil naar luid), terwijl deze bij ons direct luid klinkt?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Asterix »

markske schreef:Een bel aan een overweg is een niet verplichte uitrusting.
Bij een overweg van eerste en tweede categorie stopt deze zelfs met rinkelen na de sluiting.
Er zijn trouwens overwegen waar de bel uitgeschakeld is op bepaalde tijdstippen.
Waren er vroeger ook geen overwegen waar de bel opnieuw ging wanneer de slagbomen terug naar boven gingen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Steven »

Bij bruggen voor scheepvaart bestaat dit nog maar bij de spoorwegen heb ik dit nooit geweten jeroen.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door groentje »

K V B schreef:
groentje schreef:Het voordeel van de huidige lampen, is dat ze makkelijker te controleren zijn op afstand. Idem voor seinen, is er geen controle op de lampen, dan gaan er wat alarmpjes af op de seinpost. Dat was naar verluidt de reden om geen LED-seinen te plaatsen...
Controle op afstand is voor leds ook mogelijk hoor...
Ongetwijfeld, het is maar de uitleg die ik ook eens kreeg op een soortgelijke vraag. Wellicht zal het ooit wel aangepast worden, maar dan tesamen met de hele installatie.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: LED-verlichting aan overwegen

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Bij bruggen voor scheepvaart bestaat dit nog maar bij de spoorwegen heb ik dit nooit geweten jeroen.
Ja, het zal dan bij bruggen geweest zijn. Iets met slagbomen en lichten :wink:
Plaats reactie