Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Retard »

Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Het aantal treinreizigers dat een boete kreeg omdat ze zonder vervoerbewijs in eerste klasse zaten is in de periode 2008-2011 verviervoudigd van 1.924 tot 5.967.

In 2010 en 2011 werd hiervoor achtereenvolgens 21.835 en 26.571 euro aan boetes geïnd, blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette op een schriftelijke vraag van Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld).

"De NMBS stelt vast dat een beperkt aantal reizigers zonder vervoerbewijs zich manifest in eerste klasse verplaatst", aldus Paul Magnette. Ook het aantal reizigers dat een boete kreeg omdat ze met een biljet van tweede klasse in eerste zaten, nam in de periode 2008-2011 toe van 533 tot 752 (526 in 2010). In 2010 en 2011 werden hiervoor respectievelijk 11.880 en 14.578 euro aan boetes geïnd.

Uit een andere recente schriftelijke vraag van Sabien Lahaye-Battheu aan minister Magnette bleek recent dat het aantal klachten van treinreizigers met een biljet voor eerste klasse die geen plaats vonden in een van de voorziene rijtuigen in de periode 2009-2011 vertienvoudigde van 34 tot 325.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door overweg13 »

Sabien had ook gewoon mijn blog kunnen lezen...
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door kika »

Kan ik uit die cijfers afleiden dat of een groot deel niet geind wordt of de 'boetes' wel heel erg laag zijn?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Kan ik uit die cijfers afleiden dat of een groot deel niet geind wordt of de 'boetes' wel heel erg laag zijn?
Dat kun je zeker, vooral dat eerste. Dit is echt maar het topje van de ijsberg. Het gebeurt zelden, zie alweer mijn blog, dat ik een trein neem zonder reizigers in overtreding, maar ik heb in 35 jaar eerste klasse nog maar één (1!) keer een boete weten uitschrijven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:Ook het aantal reizigers dat een boete kreeg omdat ze met een biljet van tweede klasse in eerste zaten, nam in de periode 2008-2011 toe van 533 tot 752 (526 in 2010). In 2010 en 2011 werden hiervoor respectievelijk 11.880 en 14.578 euro aan boetes geïnd.
Je kunt dus wel degelijk beboet worden als je met een biljet van tweede klasse in de eerste gaat zitten. Er is ooit op dit forum beweerd dat de treinbegeleider in dat geval zo goed als nooit een boete uitschrijft, maar hooguit de reiziger verzoekt in tweede klasse te gaan plaatsnemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: Je kunt dus wel degelijk beboet worden als je met een biljet van tweede klasse in de eerste gaat zitten. Er is ooit op dit forum beweerd dat de treinbegeleider in dat geval zo goed als nooit een boete uitschrijft, maar hooguit de reiziger verzoekt in tweede klasse te gaan plaatsnemen.
Etymologisch heeft beweren inderdaad te maken met waar, waarheid. Neem het van me aan: er wordt zo goed als nooit een boete uitgeschreven. Misschien ligt het anders bij controleteams, maar de gewone controlerende TBG stuurt in het beste geval de overtreder naar tweede zonder meer...
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door kika »

En klasverhogingen zijn er ook niet bijgeteld. Lijkt me toch echt gebied waar de NMBS nog een tandje bij kan steken.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Kristofke »

Ik heb ook nog nooit een boete zien uitschrijven voor iemand in 1ste klasse, hoogstens de vraag om bij te betalen of het af te trappen.

Je kan het de TBG moeilijk kwalijk nemen dat hij niet direct boetes uitschrijft, het is namelijk dikwijls hetzelfde "soort" mensen dat verkeerdelijk in 1ste klasse zit, en die hebben vaak een kort lontje.

Ergste geval dat ik tegen gekomen ben was een abonnementhouder die in een M6 in eerste klasse zat en zich van krommen aap gebaarde toen de TBG hem hierop wees. Een abonnementshouder mag toch verondersteld worden iets meer kennis te hebben van reizen met de trein, zelfs al neemt hij plots materiaal dat hij zelden ziet, hij zal bij zijn dagelijkse ritten toch ook altijd de 1ste van de 2de klasse onderscheiden...

Die TBG had een boete moeten geven zonder meer, maar ook hier weer gewoon een vraag om zich te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Shrek »

En als je dan een boete hebt gekregen, mag je dan in eerste blijven zitten? 8)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5335
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Steve »

Shrek schreef:En als je dan een boete hebt gekregen, mag je dan in eerste blijven zitten? 8)
Uiteraard niet, tenzij je een klasverhoging koopt. Vergelijk met een zwartrijder die weigert een ticket te kopen: die krijgt een boete maar wordt ook bij het volgende station buitengebonjourd.

Nog duidelijker: bij het rijden onder invloed krijg je ook een fikse boete, maar denk vooral niet dat je nog verder mag rijden... ;-)
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door dentheo »

Maar als er een PV onder mijn ruitenwisser steekt voor parkeren heb ik wel de neiging nog even de stad in te gaan ... :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Retard »

Vandaag was de verwarming van de twee van de vijf tweedeklasserijtuigen van E822 kapot. Alhoewel er meer dan voldoende plaats was op de drie overige, riep de treinbegeleider af dat iedereen die wou, zich in het eerste klasse rijtuig mocht zetten.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Vier keer meer boetes voor zwartrijders in eerste klasse

Bericht door Mechanik »

dentheo schreef:Maar als er een PV onder mijn ruitenwisser steekt voor parkeren heb ik wel de neiging nog even de stad in te gaan ... :lol: :lol:
inderdaad je boete zit er toch al dus je gaat zowiezo betalen ...
Plaats reactie