Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:
Tja, we leven nu eenmaal (nog even) in 2012. Privacy is zogenaamd heilig, maar als ze op tv of in de krant kunnen komen, doen ze desnoods hun broek uit. Kijk maar eens naar wat men tegenwoordig tv-nieuws noemt: de experten van de straat staan gewoon te dringen om ook hun gedacht te kunnen zeggen, mijn gedacht...
Je moet het zelfs zo ver niet gaan zoeken.
Op Facebook en andere dergelijke sites doen ze hun halve leven uit de doeken, zelfs met foto's en al.
Maar hun naam en adres zouden eens ergens moeten verschijnen, dan moet onmiddellijk de privacy commissie worden ingelicht en moeten er allerhande vergoedingen komen !
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door kika »

Gelieve de veralgemeningen straks samen met het vuurwerk de lucht in te schieten, dat is nogal dodelijk voor een zinnige discussie. Groetjes uit een trein die pas volgend jaar aankomt :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Adler »

kika schreef:Gelieve de veralgemeningen straks samen met het vuurwerk de lucht in te schieten, dat is nogal dodelijk voor een zinnige discussie. Groetjes uit een trein die pas volgend jaar aankomt :)
Deze hele discussie over de schending van de privacy is inderdaad onzinnig.
Ik ontvang bijvoorbeeld elk jaar een dik boek met bijhorende dvd met alle contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer, enz) van alle ingenieurs die ooit lid zijn geweest van de KVIV. Dat zijn er duizenden. Iedereen die dat wil kan dat boek+dvd op volkomen legale manier verkrijgen.
Is dat dan ook een gevaar voor de privacy?
Zo zijn er ongetwijfeld tientallen andere legale informatiebronnen.
De NMBS heeft een fout gemaakt, akkoord, maar dit wordt hier totaal overroepen.
Sommigen hopen zelfs al van gratis ticketten te kunnen krijgen.
Komaan zeg.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Asterix »

kika schreef:Je kan eventueel beargumenteren dat de geleden schade lager ligt, maar de schade is nog steeds daar en potentieel nog groter.
"Potentiële schade" bestaat niet. Alles is in het leven potentieel schadelijk.
En het is mij nog steeds niet duidelijk welke schade er hier nu geleden wordt.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door dentheo »

The Terminator schreef:
dentheo schreef:Ik heb meer dan een week geleden aan NMBS gevraagd welke gegevens juist publiek geweest zijn, zodat ik eventueel maatregelen kan nemen.
Ik wacht op een antwoord.... en hou jullie op de hoogte over hun houding.
Ok, hoe heb je btw net contact opgenomen?
OP een van hun websites onder contact of feedback en dan wat geklik.
Je krijgt momenteel al copy in je email, dat is al een vooruitgang.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door dentheo »

Retard schreef:Ik wil nu geen advocaat van de duivel spelen, maar is het zo erg dat je bekent bent als klant bij de NMBS? Dat is toch niet De Pussycat?
Ik zou wel graag weten of mijn creditcard nummer er ook bijstond....het is verdorie pas een nieuwe na een fraudepoging met vliegtuigtickets.

Maar als ik ze opzeg zonder reden zijn de kosten voor mij.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Retard schreef:Ik wil nu geen advocaat van de duivel spelen, maar is het zo erg dat je bekent bent als klant bij de NMBS? Dat is toch niet De Pussycat?
Ik zou wel graag weten of mijn creditcard nummer er ook bijstond....het is verdorie pas een nieuwe na een fraudepoging met vliegtuigtickets.

Maar als ik ze opzeg zonder reden zijn de kosten voor mij.
Als er 1,5 miljoen kredietkaartnummers op internet zouden staan zou er al lang groot alarm zijn geslagen door de organisatie die die kredietkaarten beheerd.
Het is ook totaal uitgesloten dat de NMBS die nummers zou opslaan in een bestand dat je zo maar kan lezen en downloaden, ook al wordt er dan een fout gemaakt.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door fets »

Je kan checken op http://sncb.fredericjacobs.com/ welke data van jou gelekt is.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door dentheo »

Het zou voorbeeldig geweest zijn moest NMBS mij dat gestuurd hebben....
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door K V B »

overweg13 schreef: Tja, we leven nu eenmaal (nog even) in 2012. Privacy is zogenaamd heilig, maar als ze op tv of in de krant kunnen komen, doen ze desnoods hun broek uit. Kijk maar eens naar wat men tegenwoordig tv-nieuws noemt: de experten van de straat staan gewoon te dringen om ook hun gedacht te kunnen zeggen, mijn gedacht...
Het feit dat sommigen er voor _kiezen_ om hun hele leven te grabbel te gooien wil nog niet zeggen dat degenen die liever niet hun leven te grabbel gooien maar zeurpieten zijn.
Mijn telefoonnr. staat in geen enkel telefoonboek. Het feit dat je met de trein nog kan reizen zonder dat er een hele "paper trail" is die naar jou wijst is juist een van de dingen die ik aan treinreizen zo leuk vind.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Adler »

K V B schreef:
overweg13 schreef: Tja, we leven nu eenmaal (nog even) in 2012. Privacy is zogenaamd heilig, maar als ze op tv of in de krant kunnen komen, doen ze desnoods hun broek uit. Kijk maar eens naar wat men tegenwoordig tv-nieuws noemt: de experten van de straat staan gewoon te dringen om ook hun gedacht te kunnen zeggen, mijn gedacht...
Het feit dat sommigen er voor _kiezen_ om hun hele leven te grabbel te gooien wil nog niet zeggen dat degenen die liever niet hun leven te grabbel gooien maar zeurpieten zijn.
Mijn telefoonnr. staat in geen enkel telefoonboek. Het feit dat je met de trein nog kan reizen zonder dat er een hele "paper trail" is die naar jou wijst is juist een van de dingen die ik aan treinreizen zo leuk vind.
Als uw telefoonnummer dan toch zo top secret geheim is, hoe is de NMBS er dan aan geraakt ?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door kika »

Adler: er is een groot verschil tussen geheim en bewust enkel delen met die mensen/bedrijven waar je dat ook wilt. Verder kan ik je aanraden om een keer diep je neus in de bedrijfsvoering te steken van verschillende betalingsafhandelaars en implementeurs. Met uitspraken als "Het is ook totaal uitgesloten dat de NMBS die nummers zou opslaan in een bestand dat je zo maar kan lezen en downloaden, ook al wordt er dan een fout gemaakt." vraag ik me af wat je probeert te bereiken in deze discussie. Er is niet 'een foutje' gemaakt, er is sprake van grove nalatigheid, die weken aanhield en wees eens eerlijk wat voor reactie is er op gekomen? Vind je die gepast of toereikend? Heb je een mail gekregen van sorry we hebben je gegevens op straat gegooid? Staat er wat op hun nieuwsrubriek? Verantwoord omgaan met problemen is nog zo'n cursus die de NMBS mag volgen.

Jeroen: het gaat er om dat data lekken nou eenmaal indirect schade veroorzaakt/kan veroorzaken. Daarom moet je er op zitten als een moederkloek en als je dat verzuimt veroorzaak je schade. Of in de woorden van de NMNBS "elke verspreiding van privégegevens is illegaal."
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Kristofke »

Adler schreef: Als uw telefoonnummer dan toch zo top secret geheim is, hoe is de NMBS er dan aan geraakt ?
Omdat hij het wel aan de NMBS toevertrouwd heeft?! En de NMBS heeft de wettelijke verplichting deze info te beschermen.

U gaat wel serieus kort door de bocht over privacy. Als morgen uw bestelling van de Pabo online staat met al uw persoonsgegevens gaat u er even licht over?

Er is anders geen enkel verschil.

En u scheert iedereen over dezelfde kam, lang niet iedereen publiceren zo maar alles openbaar op Facebook.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Asterix »

kika schreef:Jeroen: het gaat er om dat data lekken nou eenmaal indirect schade veroorzaakt/kan veroorzaken. Daarom moet je er op zitten als een moederkloek en als je dat verzuimt veroorzaak je schade. Of in de woorden van de NMNBS "elke verspreiding van privégegevens is illegaal."
Er is juridisch een groot verschil tussen 'kunnen veroorzaken' en 'veroorzaken'. En voor de 375ste keer: welke schade is nou precies veroorzaakt? En nee, hysterie over mogelijke schade is nog altijd geen schade, hoe luid men ook moge roepen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Datalek NMBS treft mogelijk 1,5 miljoen reizigers

Bericht door Retard »

fets schreef:Je kan checken op http://sncb.fredericjacobs.com/ welke data van jou gelekt is.
Zijn er mensen die echt ge-exposed zijn :?: Ik heb alles geprobeerd, maar krijg enkel You haven't been exposed.
Plaats reactie