Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22534
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Steven »

Odul, niemand spreekt tegen dat er geen reden zou zijn tot klagen. De treinen zitten vol. Wat Jeroen wilde zeggen is gewoon dat de problemen op L12 niet vele malen erger/unieker zijn dan op andere lijnen. Het is een nationaal probleem dat in de spits treinen overvol zitten, het is een nationaal probleem dat er in de spits vaste vertragingen zijn. De mensen die zo luid staan roepen over lijn 12 kweken vooral de indruk dat zij de enigen zijn die reden hebben tot klagen, wat niet zo is. Iedereen wil dat zijn/haar trein stipt is en wat de rest van de treinen doet kan hen meestal zelfs niets schelen. Dat is wat we mogen plaatsen onder de IK-maatschappij. Het probleem is niet lokaal, totaal niet en je lost het dus evenmin op met een lokale oplossing.
dentheo
Berichten: 8177
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Nadeel van de viertjes is dat de versterking ook met een viertje moet.
Dat is nogal heftig waarschijnlijk, maar ja wat mag er daarnaast nog Nederland binnen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door nahoj »

Om het nog eens duidelijk te stellen. Is vandaag toegelaten op het baanvak Essen-Roosendaal, wat betreft 'binnenlands' reizigersmaterieel van NMBS (waar NMBS-Mobility dus treinen mee zou kunnen inleggen):
- HLE 11, maar die zijn allemaal geparkeerd;
- HLE 27;
- MR 75-77 (a.k.a. vierledige, varkansneus);
- MR 86-89 (a.k.a. sprinter, duikbril), max 1 stel per trein.
FLV-FGSP
Berichten: 1890
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door FLV-FGSP »

Waarom mogen de klassiekjes niet? Die mogen wel naar Maastricht.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Hobbes »

FLV-FGSP schreef:Waarom mogen de klassiekjes niet? Die mogen wel naar Maastricht.
Heeft te maken met de perrons in Roosendaal, de deuren zouden er tegen komen bij het openen.
Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Klangfilm »

nahoj schreef:Om het nog eens duidelijk te stellen. Is vandaag toegelaten op het baanvak Essen-Roosendaal, wat betreft 'binnenlands' reizigersmaterieel van NMBS (waar NMBS-Mobility dus treinen mee zou kunnen inleggen):
- HLE 11, maar die zijn allemaal geparkeerd;
- HLE 27;
- MR 75-77 (a.k.a. vierledige, varkansneus);
- MR 86-89 (a.k.a. sprinter, duikbril), max 1 stel per trein.
HLE13 is ook toegelaten.
MR 86-89 mag met meer mits toelating per rit door treindienstleider Roosendaal
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Robin »

vanmiddag trein genomen van Noorderdokken tot Centraal om 12hr02, was 2x 800 en deze zat zeer goed gevuld.
de terugrit om 12hr50 was ook 2x800 en te centraal stapte toch enorm veel volk op.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door nahoj »

Klangfilm schreef:
nahoj schreef:Om het nog eens duidelijk te stellen. Is vandaag toegelaten op het baanvak Essen-Roosendaal, wat betreft 'binnenlands' reizigersmaterieel van NMBS (waar NMBS-Mobility dus treinen mee zou kunnen inleggen):
- HLE 11, maar die zijn allemaal geparkeerd;
- HLE 27;
- MR 75-77 (a.k.a. vierledige, varkansneus);
- MR 86-89 (a.k.a. sprinter, duikbril), max 1 stel per trein.
HLE13 is ook toegelaten.
MR 86-89 mag met meer mits toelating per rit door treindienstleider Roosendaal
HLE 13 heeft ooit toelating gekregen naar Maastricht. Niet Roosendaal.
Mits toelating van treindienstleider zal wel meer uitzonderlijk verkeer toegelaten zijn. Dan kunnen we ook de 29.013 zelfs inschakelen! :roll:
dentheo
Berichten: 8177
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door dentheo »

Hobbes schreef:
FLV-FGSP schreef:Waarom mogen de klassiekjes niet? Die mogen wel naar Maastricht.
Heeft te maken met de perrons in Roosendaal, de deuren zouden er tegen komen bij het openen.
Ooit was Roosendaal hoger dan de huidige standaard.
Maar OOIT was heel de lijn Essen Charleroi ook hoger dan de huidige standaard.
Volgens mij zijn ze er te weinig (nooit ?) geweest en dus zijn de papieren niet in orde.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bart »

Gans het probleem op lijn 12 is zo simpel op te lossen.
De L trein niet meer laten doorrijden tot Roosendaal maar beperken tot Essen. (Alzo kunnen ze de capaciteit van de omnibus Essen-Puurs terug beperken tot 1 vierledige) En dat ze in Essen een trein voorzien (een dubbele vierledige), die niks anders doet dan Essen-Roosendaal-Essen.
Van al het volk dat naar Roosendaal (of verder moet) stapt 90% op in Antwerpen Centraal.
Dat ze al het volk in Antwerpen doorverwijzen naar de IC naar Essen, en dat ze in Essen dan aansluiting geven met een trein naar Roosendaal die vertrekt vanop hetzelfde perron.
In de omgekeerde richting hetzelfde.
Zo kunnen de reizigers die op lijn 12 wonen, op een rustige manier sporen met de omnibus, of zelf met de IC. In 8 M6 rijtuigen hebben ze zelf met de aanwezigheid van de EX Benelux reigers voldoende zitplaatsen.
Dat wil zeggen dat de Nederlanders vanuit Roosendaal (met slechts 1 overstap in Essen) zowel in Antwerpen, Mechelen, Brussel als Charleroi geraken op een aanvaardbare tijd....
Maar als ze dit gaan toepassen, gaan ze de Fyra concurrentie aandoen... En gaat de NS dat willen?
Ik heb de indruk dat de NMBS in die materie van veel betere wil is, dan de NS.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door groentje »

Een extra overstap met de bijhorende onzekerheid? En hoelang zal je moeten blijven wachten? Dan blijf ik nog liever zitten met een stoptrein.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bart »

Stef schreef:Wat ik niet begrijp: waarom moeten er per se varkensneuzen bollen tussen A'pen en Puurs? Als ze die nu eens vervangen door sprinters of klassiekjes of desiro's (wanneer beschikbaar) en dan de varkensneuzen alleen gebruiken voor lijn 12... Lijkt mij efficiënter dan die tot in Puurs te laten bollen.
Eind jaren 80, begin jaren 90 was het de relatie Boom/Antwerpen-Centraal/Sint-Niklaas/Antwerpen-Centraal/Boom. (Het stuk Boom-Puurs bestond toen nog niet)
Deze treinen werden gereden door motorstellen Sprinters. En dat ging goed tot in de herfstperiode.
De lijn 52 is een bijzonder vette lijn (pakken erger dan lijn 26). Het was bijna onmogelijk om daar aan de perrons tot stilstand te komen. Reizigers applaudisseerden als er een bestuurder in slaagde om zijn trein aan het perron tot stilstand te brengen. (zijn verhalen die door vele anciens van mijn depot tijdens personeelsfeesten nog steeds worden opgehaald).
De motorstellen sprinters werden toen verboden op de lijn 52.
Ze hebben dan een tijdje met klassieke motorstellen op de lijn 52 gereden, maar ook die gaven problemen tijdens de herfst.
Dan is het de relatie Nijvel-Puurs geworden, omdat deze treinen werden gereden door vierledige.
En een vierledige is één van de stellen die het minste last heeft van adhesie problemen.
En gelukkig houden ze zich anno 2013 nog altijd aan die regel, om op deze lijn vooral met stellen 800 te rijden.

Ze hebben het remsysteem van de Sprinters wel aangepast, zodat ze betere grip hebben bij zwakke adhesie. En ze zijn al geruime tijd (al meerdere jaren) terug te zien op lijn 52 (vooral als P trein). Maar tijdens de herfst is het met een Sprinter nog altijd bijzonder lastig (om het zacht uit te drukken) een trein te doen op lijn 52.
Laatst gewijzigd door Bart op 11 jan 2013, 02:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bart »

groentje schreef:Een extra overstap met de bijhorende onzekerheid? En hoelang zal je moeten blijven wachten? Dan blijf ik nog liever zitten met een stoptrein.
Als je over alles onzeker bent in het leven, dan heb je een probleem hé :wink: .
We klagen toch allemaal zo graag over die treinen hé.
Ik snap dat niet ze.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door stefanic »

Bart schreef:Gans het probleem op lijn 12 is zo simpel op te lossen.
De L trein niet meer laten doorrijden tot Roosendaal maar beperken tot Essen. (Alzo kunnen ze de capaciteit van de omnibus Essen-Puurs terug beperken tot 1 vierledige) En dat ze in Essen een trein voorzien (een dubbele vierledige), die niks anders doet dan Essen-Roosendaal-Essen.
Wel, dat moet je eens uittekenen op een tijdsgrafiek met de spoorbezetting in Essen! Wij hebben ook zitten puzzelen bij NMBS hé. Daarbij moet je er wel mee rekening houden dat Essen maar één uitwijkspoor heeft voor reizigerstreinen, en de trein die er al staat van u48 tot u12 gebruikt het hele perron. Andere treinen met terminus Essen moeten dus in hoofdspoor wachten/keren. Ook rekening houden met wissels die er liggen (of vooral: NIET liggen): Komende van Antwerpen kan je niet naar spoor 1 (om weer normaalspoor te kunnen vertrekken).
Je kan natuurlijk bij aankomst uit Antwerpen na de stop doorrijden tot buiten het station waarbij je naar tegenspoor gaat, stoppen in volle baan, keren en terugrijden naar spoor 1 in Essen....
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12

Bericht door Bibke »

Maar dat valt aan te passen.
Daar dient Infrabel voor.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie