Stations gesloten in 1993/1994

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Tijgernoot »

Heeft iemand een overzicht van de treinstations die met de dienstregeling ingevoerd in september 1993/mei 1994 zijn gesloten?

Ik heb in ieder geval de volgende stations al gevonden via www.spoorweggeschiedenis.be:
Aigremont
Basècles (perrons nog aanwezig)
Haine-Saint-Pierre (perrons nog aanwezig)
Jabbeke
Kapellenbos
Liège-Haut-Pré
Machelen (Brabant) (perrons nog aanwezig)
Oudenburg

Maar als ik de bronnen van die website moet geloven zouden er 34 stations op de nominatie hebben gestaan. Heeft iemand toevallig nog informatie uit die tijd liggen die dit kan delen, dan zou ik dat erg waarderen :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Steve »

Tijgernoot schreef:Heeft iemand een overzicht van de treinstations die met de dienstregeling ingevoerd in september 1993/mei 1994 zijn gesloten?

Ik heb in ieder geval de volgende stations al gevonden via http://www.spoorweggeschiedenis.be:
Aigremont
Basècles (perrons nog aanwezig)
Haine-Saint-Pierre (perrons nog aanwezig)
Jabbeke
Kapellenbos
Liège-Haut-Pré
Machelen (Brabant) (perrons nog aanwezig)
Oudenburg

Maar als ik de bronnen van die website moet geloven zouden er 34 stations op de nominatie hebben gestaan. Heeft iemand toevallig nog informatie uit die tijd liggen die dit kan delen, dan zou ik dat erg waarderen :D
Ik kan je verder weinig helpen, maar in Machelen (Brabant) is vrijwel de hele infrastructuur nog aanwezig: perrons, naamborden en volgens mij zelfs ook oude schuilhuisjes. Volgens mij wordt het ook nog gebruikt als het nabijgelegen Buda (op lijn 25) niet beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Steven »

Machelen Brabant is een voorziene stop indien Buda niet mogelijk is.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Tijgernoot »

Interessant, dat van Machelen (Brabant). Enig idee wanneer dat voor het laatst is gebeurd of weer zal gebeuren? In een weekend lijkt mij in ieder geval niet, Buda wordt dan niet bediend.

Ik heb inmiddels ook nog de volgende stations gevonden die in 1993/1994 gesloten zijn:
Baulers. Hierdoor verviel "Zone Nivelles".
Hautrage.
Hermalle-sous-Huy. Hier schijnen perrons en de loopbrug nog aanwezig te zijn.
Jemeppe-Froidmont.
Pin.
Pondrôme.
Stockem. Deze stopplaats werd in 1993 een diensthalte voor spoorwegpersoneel, vanaf 1995 waren gewone reizigers ook weer welkom.
Tilleur. Dit station is in 2012 tijdelijk gebruikt vanwege de Tour de France, perron lijkt ook nog aanwezig.
Vonêche (foto).

Ik heb het idee dat ik nu aardig in de buurt kom van het totaal, maar bevestiging is nog steeds welkom!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Retard »

@Tijgernoot: In Oudenburg zijn de perrons ook nog aanwezig, samen met een hoop mos. Dat leidde tot hilariteit toen de 2136 op 30 december 2008 een persoon greep in Oudenburg toen hij E8006 verzekerde en bij zijn noodstop juist aan de oude perrons tot stilstand kwam. Omdat de weg om naar beneden waar de vervangbus stond er zo slecht uitzag, vroeg een mevrouw of ze echt wel te voet naar beneden moest gaan, waarop een personeelslid van Securail prompt antwoordde: "Neen madam, op uw buik!" :D :lol:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Tijgernoot »

Ik zie het inderdaad, zelfs de verlichting staat er nog. Dat zal na 19 jaar ook niet meer werken denk ik...

Die enorme stalen brug ten oosten van het station is ook opmerkelijk trouwens, die gaat over niets...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Retard »

In het begin niet, maar nu loopt de Puidebroekstraat eronder :D
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Nicholas »

Ik denk dat Herentals-Kanaal in die tijd ook gesloten is. Ik weet niet of er daar nog iets van infrastructuur te zien is.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Tijgernoot »

Lijkt inderdaad te kloppen, restanten zijn er niet meer van terug te vinden.

Het lijstje dat ik nu heb verzameld is:
Aigremont
Basècles (perrons nog aanwezig)
Baulers (infrastructuur nog aanwezig)
Droeshout
Haine-Saint-Pierre (perrons nog aanwezig)
Hautrage
Herentals-Kanaal
Hermalle-sous-Huy (perrons nog aanwezig)
Jemeppe-Froidmont
Jabbeke
Kapellenbos
Leeuwergem
Liège-Haut-Pré
Machelen (Brabant) (infrastructuur nog aanwezig)
Oudenburg (perrons nog aanwezig)
Pin
Pondrôme
Stockem (1993 gedegradeerd tot personeelshalte, vanaf 1995 weer voor alle reizigers geopend)
Tilleur. (In 2012 tijdelijk gebruikt vanwege de Tour de France, perron lijkt ook nog aanwezig)
Villette
Vonêche
Zwijndrecht-Fort
Laatst gewijzigd door Tijgernoot op 18 jan 2013, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Retard »

Station Droeshout zou ook gesloten zijn, maar dan in 1995. Liggen de perrons daar ook nog altijd niet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Droeshout
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Steven »

De perrons zijn deels opgebroken na de heraanleg van de overweg de laatste keer in Droeshout.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door groentje »

De boordsteen in Droeshout is inderdaad weg, maar de stopplaats is nog altijd zeer herkenbaar.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door Tijgernoot »

Als ik op Google Maps kijk snap ik heel goed dat het station gesloten is. Ik zet hem op het lijstje :)
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door groentje »

Inderdaad. Soms is sluiting best te verantwoorden. Alleen spijtig dat een heropening vaak zo moeilijk is. Het is net omdat het zo definitief is, dat mensen zich met hand en tand tegen sluiting verzetten, omdat er vaak geen of te weinig rekening wordt gehouden met veranderde omstandigheden. Hoe terecht een sluiting soms ook was, heropening kan nu even terecht zijn, maar komt er bijna nooit van.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stations gesloten in 1993/1994

Bericht door overweg13 »

Tijgernoot schreef:Als ik op Google Maps kijk snap ik heel goed dat het station gesloten is. Ik zet hem op het lijstje :)
En toch: er lag een voetbalveld vlakbij (FC Droeshout) en op een zondagmorgen kwam die halte me best uit... Waarmee ik vooral wil aantonen dat een stop wel altijd voor iemand handig kan zijn. We zijn er trouwens ook nog eens gaan wandelen, mijn vrouw en ik. Ik denk dat er weinig afgeschafte halten zijn die ik zo vaak gebuikt heb, op Beert-Bellingen na dan...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie