Meerjarenbegroting 2013-2025

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:als belastingbetaler vind ik dit wraakroepend: een bedrijf met de belastingbetaler als aandeelhouder & sponsor dat een ander bedrijf met de belastingbetaler als aandeelhouder & sponsor op zodanige kosten wil jagen zodanig dat er uiteindelijk niets gebeurd.
Gaat jij nu beweren dat, als de Lijn toegang zou gekregen hebben op onze sporen, er nu al wel sneltrams daar zouden rijden?
pietmol

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:als belastingbetaler vind ik dit wraakroepend: een bedrijf met de belastingbetaler als aandeelhouder & sponsor dat een ander bedrijf met de belastingbetaler als aandeelhouder & sponsor op zodanige kosten wil jagen zodanig dat er uiteindelijk niets gebeurd.
Gaat jij nu beweren dat, als de Lijn toegang zou gekregen hebben op onze sporen, er nu al wel sneltrams daar zouden rijden?
feit is dat in de initiele project beschrijving (lightrail Hasselt Maastricht) stond dat de lightrail deels over bestaand NMBS spoor zou rijden en deels over nieuw spoor; en dat dit botste op een NMBS veto.


of het project gerealiseerd zou zijn zonder dit veto, dat weet ik niet.
maar in die periode had de Vlaamse overheid nog wel geld voor De Lijn (zie maar naar de tramlijnen die er in de Antwerpse regio bijgekomen zijn)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:feit is dat in de initiele project beschrijving (lightrail Hasselt Maastricht) stond dat de lightrail deels over bestaand NMBS spoor zou rijden en deels over nieuw spoor; en dat dit botste op een NMBS veto.

of het project gerealiseerd zou zijn zonder dit veto, dat weet ik niet.
maar in die periode had de Vlaamse overheid nog wel geld voor De Lijn (zie maar naar de tramlijnen die er in de Antwerpse regio bijgekomen zijn)
Dat is rond Hasselt niet doorgegaan om verkeerstechnische redenen, op die rest van de tramlijn (Hasselt-Maastricht) krijgt De Lijn wel volledige samenwerking (geld om overwegen af te schaffen, gemeenschappelijk spoor in Lanaken, gebruik van de infrabel-bedding,...). En daar is er nog steeds niets gebeurt.

De Lijn en de spoorwegen zijn het er trouwens over eens dat Neerpelt-Hasselt beter een treinverbinding is dan een tram. Er is dus nergens sprake van één of andere vorm van tegenwerking.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
pietmol schreef:Als NMBS-groep niet meer wil investeren in de C-lijnen, dan moet de regering maar beslissen dat deze C-lijnen overgeheveld worden naar de gewesten, en dan moet men het infrastructuur-monopoly van NMBS-groep maar afschaffen, zodat gewesten (en zelfs private maatschappijen) naar eigen behoeften/noden in spoorlijnen kunnen investeren.
Als ze dat zouden willen zouden de gewesten dat nu ook al kunnen hoor, maar geen enkel gewest wil geld uitgeven aan spoorwegen ...
Ik heb het daar al over gehad voor Nieuwjaar met de gedeputeerde van mobiliteit van Limburg. De Provincie is eigenlijk een antenne van het gewest. Ik heb dan ook uitgelegd dat de lijn Bilzen - Lanaken best terug met treinen gereden gaat worden. Mijn voorstel is gewoon om de Spartacuslijn 1 best stopt aan het station van Diepenbeek en van daaruit verder met de trein naar Lanaken en Maastricht.
Ook heb ik gezegd dat best de lijn 18 van Neerpelt naar Zonhoven EN van Zonhoven naar Genk Goederen ook moet heropend worden. Voordeel van dit laatste is dat men dan direct van Genk Goederen naar Weert kan en zo verder.
Tijdens de nieuwjaarstoespraak heeft de gouverneur van Limburg ook deze heropeningen zoals ik verteld heb, aangehaald.
Op naar een Infrabel Vlaanderen of Limburg.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door FLV-FGSP »

LimboRail?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Op naar een Infrabel Vlaanderen of Limburg.
Maar waarom denk je dat een regionalisering zou helpen? De Vlaamse regering is evenmin bereid te investering in het openbaar vervoer in Limburg hoor (kijk maar naar het verhaaltje van de snelbussen...).
Het enige wat mogelijk zoden aan de dijk zou brengen is een provincialisering, maar dat wil dan wel zeggen dat je een hogere provinciebelasting zou krijgen in Limburg...
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Tijgernoot »

Het enige dat bij de Lijn zoden aan de dijk zou zetten is het tariefsysteem op de korrel nemen. Door toenmalig minister Steve Stevaert is dat dusdanig verpest dat De Lijn slechts 12% van zijn kosten terugverdiend aan kaartverkoop. Er zou veel meer geïnvesteerd kunnen worden in zowel het Vlaams bus- en treinverkeer als er minder geld wordt verspild aan het in stand houden van overbodig onrendabel vervoersaanbod en als de inkomsten uit de kaartverkoop op wat normaler niveau liggen. In andere delen van Europa is een kostendekking van 30-40% uit de kaartvervoer voor regionaal busvervoer gebruikelijk.
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door t-town »

En in Tallin (Estland) is het openbaar vervoer volledig gratis (aka betaald door de overheid). Raad eens waar de meeste mensen gebruik maken van openbaar vervoer?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Steven »

t-town schreef:En in Tallin (Estland) is het openbaar vervoer volledig gratis (aka betaald door de overheid). Raad eens waar de meeste mensen gebruik maken van openbaar vervoer?
volledig betaald door de overheid, aka DE BELASTINGBETALER die er toch voor opdraait of die nu 0 of 10000 keer gebruik maakt van het systeem.
groen1976

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door groen1976 »

Steven schreef: volledig betaald door de overheid, aka DE BELASTINGBETALER die er toch voor opdraait of die nu 0 of 10000 keer gebruik maakt van het systeem.
Tja, belastingen zijn nu eenmaal geen 'à la carte' systeem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

Tijgernoot schreef:Er zou veel meer geïnvesteerd kunnen worden in zowel het Vlaams bus- en treinverkeer als er minder geld wordt verspild aan het in stand houden van overbodig onrendabel vervoersaanbod.
Als rendabiliteit een punt is komt er in limburg geen meter tram- of treinspoor bij ...
De rendabiliteit van een kilometer spoor in Antwerpen of Vlaams Brabant ligt nu eenmaal veel hoger door de grotere bevolkingsdichtheid.
Daar ligt natuurlijk de grootste oorzaak van het ontbreken van kwalitatief openbaar vervoer in Limburg. Het is helemaal geen spelletje van één overheid tegen een andere of protectionisme van een bedrijf, maar gewoon een kwestie van harde euros.
In Wallonië gebeurt trouwens net hetzelfde, de Waalse regering wil graag alle bestaande spoorlijnen in de Ardennen openhouden en er zelfs enkele heropenen, maar wil geen € investeren. Dat kan natuurlijk niet.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door K V B »

t-town schreef:En in Tallin (Estland) is het openbaar vervoer volledig gratis (aka betaald door de overheid). Raad eens waar de meeste mensen gebruik maken van openbaar vervoer?
En als we het bier gratis zouden maken zouden we ook opeens de natie met het hoogste bierverbruik zijn...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door groentje »

Daarom dat er in België een politieke verdeling is, de verfoeide verdeelsleutel en bijhorende wafelijzerpolitiek. Want rendabiliteit is slechts 1 van de politieke argumenten om openbaar vervoer aan te bieden. Andere zijn de ontsluiting van het grondgebied en het aanbieden van een minimale dienstverlening, ook in dunbevolktere gebieden, een levensstijl mogelijk maken zonder eigen vervoer, etc.
Het is voor mij een van de redenen om niet achter een volledige vrije markt te zijn voor openbaar vervoer, er zou een serieuze concurrentie ontstaan tussen pakweg Antwerpen en Brussel, maar bepaalde gebieden zouden veel minder ontsloten zijn, en de overblijvende aanbieders kunnen daar dan woekerprijzen aanbieden vanuit een monopoliepositie.
carlos

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
pietmol schreef:feit is dat in de initiele project beschrijving (lightrail Hasselt Maastricht) stond dat de lightrail deels over bestaand NMBS spoor zou rijden en deels over nieuw spoor; en dat dit botste op een NMBS veto.

of het project gerealiseerd zou zijn zonder dit veto, dat weet ik niet.
maar in die periode had de Vlaamse overheid nog wel geld voor De Lijn (zie maar naar de tramlijnen die er in de Antwerpse regio bijgekomen zijn)
Dat is rond Hasselt niet doorgegaan om verkeerstechnische redenen, op die rest van de tramlijn (Hasselt-Maastricht) krijgt De Lijn wel volledige samenwerking (geld om overwegen af te schaffen, gemeenschappelijk spoor in Lanaken, gebruik van de infrabel-bedding,...). En daar is er nog steeds niets gebeurt.

De Lijn en de spoorwegen zijn het er trouwens over eens dat Neerpelt-Hasselt beter een treinverbinding is dan een tram. Er is dus nergens sprake van één of andere vorm van tegenwerking.

Sherk, dat initiele plan (light rail over NMBs spoor) waarover pietmol het heeft, zou zo'n 55 miljoen Euro gekost hebben (om het gedeelte Bilzen Maastricht opnieuw in orde te brengen), terwijl de investering voor de sneltram begroot is op zo'n 250 miljoen Euro. Dus stop toch met de lof te steken over die zogezegde samenwerkingsbereidheid van de NMBS groep.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

carlos schreef:Sherk, dat initiele plan (light rail over NMBs spoor) waarover pietmol het heeft, zou zo'n 55 miljoen Euro gekost hebben (om het gedeelte Bilzen Maastricht opnieuw in orde te brengen), terwijl de investering voor de sneltram begroot is op zo'n 250 miljoen Euro. Dus stop toch met de lof te steken over die zogezegde samenwerkingsbereidheid van de NMBS groep.
Jamaar als De Lijn onmogelijke dingen vraagt kunnen wij toch moeilijk akkoord gaan om het te bouwen en dan achteraf geen rijdpaden toekennen? Er is trouwens ook samenwerking voor het deel Hasselt-Bilzen, want Infrabel betaald voor de afschaffing van de overwegen.
Jouw insinuaties over tegenwerking zijn gewoon helemaal onjuist.
Plaats reactie