Meerjarenbegroting 2013-2025

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door FLV-FGSP »

Let op de datum (4 februari, dus voor de hoorzitting in het parlement) en op de bron (Lutgen). Er is in november op de RvB van Infrabel een document besproken met een indeling van het spoornet in A-, B- en C-lijnen. Op een of andere manier (misschien niet helemaal onbewust) is dat document gelekt. Sindsdien lees je in de Waalse pers nauwelijks iets anders, terwijl het aan deze kant van de taalgrens nogal stil bleef. En dan komt sluwe vos Lallemand aan het einde van zijn presentatie vertellen "dat de bestaande mechanismen van pre- en cofinanciering nog niet zijn uitgeput." Oftewel, "beste Gewesten, wil je goed onderhoud, wil je uitbreiding, betaal mij dan." Dat lek was dus bedoeld om de gewesten alvast te masseren voor die boodschap.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door KB »

HBVL heeft er ook iets over te melden:
NMBS laat Limburg links liggen
De NMBS gaat van nu tot en met 2025 net geen 26 miljard euro investeren. Maar onze provincie valt opnieuw zo goed als helemaal buiten de prijzen. Dat blijkt uit het investeringsplan van de NMBS Groep zoals het gisteren in de commissie-Infrastructuur van de Kamer werd voorgesteld.

Wordt er dan helemaal niets geïnvesteerd in Limburg? Toch wel. Een opsomming. Sorry, een kleine opsomming:

Vanaf 2020 wil de NMBS 42,236 miljoen euro uittrekken voor de renovatie van het station van Hasselt en de omgeving.
De werkplaats Hasselt wordt uitgebreid met een nieuwe hal voor het onderhoud van M6-rijtuigen. Hier is een investering van 6 miljoen euro mee gemoeid.
De NMBS trekt 2,5 miljoen euro uit voor een studie over hoe de terreinen van NMBS-Holding in Leopoldsburg kunnen ontwikkeld worden.
Tot slot trekt de NMBS 130.000 euro uit voor aanpassingswerken in Bokrijk en 33.000 euro voor kleine werken in Sint-Truiden.

Samengeteld is dit 50,899 miljoen euro of afgerond amper 2/100ste van het NMBS-investeringsbudget. Van dat bedrag wordt 0,6 miljoen euro dit jaar uitgegeven en de rest ten vroegste vanaf 2019.

Kamerlid Steven Vandeput (N-VA) is zwaar ontgoocheld in het plan van de NMBS. Hij gaat aandringen op een heronderhandeling ervan en rekent er op dat de Limburgse ministers Jo Vandeurzen (CD&V) en Ingrid Lieten (sp.a) zich hierbij aansluiten.
Bron: HBVL.
Het artikel in de papieren krant is iets uitgebreider. Ik heb het hier niet liggen, maar - buiten het typische gezeur van "Het Belangske" - hadden ze het ook nog over (Limburgse) punten uit vorige meerjarenbegrotingen die niet gerealiseerd zijn, zoals - als ik het me goed herinner - het volledig op dubbelspoor brengen van lijn 21. Dat sterkt mij in de overtuiging dat er in een dergelijke meerjarenbegroting altijd wel punten terug te vinden zijn die erin staan als zoethoudertje voor politici, drukkingsgroepen en dergelijke en/of punten die de politiek ertoe moeten aanzetten om meer geld te geven.
Laatst gewijzigd door KB op 07 feb 2013, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:De hemel sta me bij! Hele streken worden dan onbereikbaar per trein. Mensen die niet over eigen vervoer beschikken, kunnen een vakantie in Sunparks Ardennen dan wel vergeten. En van Bertrix naar Libramont of omgekeerd wordt dan een gigantische omweg.
Geen nood dieselfreak, als de volgende regering meer geld in de spoorweg steekt wordt er helemaal niets gesloten.
Aan ons allen dus om de politiek ervan te overtuigen dat openbaar vervoer nut heeft en daar dus geld voor vrijgemaakt moet worden...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Aan ons allen dus om de politiek ervan te overtuigen dat openbaar vervoer nut heeft en daar dus geld voor vrijgemaakt moet worden...
Elke wissel is nuttig ? Elke kilometer spoor ? Dat moet toch maar lukken....
Dan is de wereld geëvolueerd zoals men 100 jaar geleden dacht, dat moet toch maar lukken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Dieselfreak »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Aan ons allen dus om de politiek ervan te overtuigen dat openbaar vervoer nut heeft en daar dus geld voor vrijgemaakt moet worden...
Elke wissel is nuttig ? Elke kilometer spoor ? Dat moet toch maar lukken....
Dan is de wereld geëvolueerd zoals men 100 jaar geleden dacht, dat moet toch maar lukken...
Ik moet er toch niet aan denken dat lijn 42 de nek omgedraaid wordt! Die lijn is de ruggegraat van het openbaar vervoer in de hoge Ardennen. Vooral Vielsalm terkt heel veel toeristen aan, ik ben daar de laatste twee jaar drie keer op reis geweest en heb al hele groepen zien op- en afstappen in dat station. Gaat men dat de komende jaren onmogelijk maken? Wordt deze streek bezoeken een voorrecht van autobezitters?

Het opdoeken van lijn 43 zou ook een ramp zijn: niet alleen wordt dan nog een hele streek onttreind, ook wordt van Luik naar Jemelle gaan een pak lastiger: dan zou je eerst naar Namen moeten gaan, en daar de IC J nemen, in plaats van een rechtstreekse trein te nemen.

Als ook de trajecten Bertrix-Libramont en Athus-Aarlen eraan moeten geloven, moeten reizigers van Libramont naar Bertrix eerst Naar Namen, van daar naar Dinant en daar dan naar Bertrix. Een urenlange omweg.

Bijna de hele Ardennen komen buiten het bereik van de treinreiziger te liggen als dit moorddadige plan doorgaat!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

@Dieselfreak: Als het plan doorgaat (en de financiering dus niet terug komt naar het niveau van voor 2011) zal er helemaal geen passagiersbediening meer zijn op L166/165...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Dieselfreak »

Dan zou de enige lijn die nog door de Ardennen loopt lijn 162 zijn. En dát noemen ze "veel middelen voorzien voor de instandhouding en uitbreiding van de infrastructuur"??
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Asterix »

rail s schreef:
Jeroen schreef:Men bouwt in de Brusselse gemeenten zwembaden en de meest onzinnige kwatsch met die zakken geld dat het Brusselse gewest van Europa krijgt omdat het als 'thuisbasis' voor de Europese instellingen dienst doet. Als de gemeenten nu eens - zoals in de rest van het land - hun projecten betalen met eigen inkomsten, kan dat Europees geld worden aangewend waarvoor het daadwerkelijk bedoeld is: Brussel uitbouwen tot volwaardige hoofdstad van Europa. En daar hoor een vlot OV zeker bij!
Iets zegt me dat ge geen flauw idee hebt wat de status is van de Brusselse zwembaden :) Ma bon, geld is niet het probleem, wel de visie van de mensen die beslissingen (zouden moeten) nemen (en dat niet doen).
Iest zegt mij dat je mijn punt mist. Als Europees geld naar zwembaden en Brusselse parkjes moet gaan terwijl een gemeentebestuur in pakweg West-Vlaanderen hun nieuw zwembad uit eigen zak moet betalen, mij niet gelaten. Maar dat de Brusselaars die dit normaal vinden dan eindelijk eens stoppen met zeuren over 'hun' OV. Het geld is er, het wordt echter liever besteed aan zottigheden op gemeentelijk niveau.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Matthias »

Het viel mij op dat er in het plan sprake is voor een budget voor de modernisering van Breaks en de vierledige stellen, maar niet meer voor de duikbrillen. Is dit project dan afgevoerd?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Steven »

De sprinters krijgen gewoon een grote revisie geen modernisering. Bij een revisie gaat een motorstel ook volledig uit elkaar. Doch in plaats van de kast in de originele kleur te herschilderen gaat men nu echter de nieuwe kleuren gebruiken voor de verven en gebruikte stoffen (zetels).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Aan ons allen dus om de politiek ervan te overtuigen dat openbaar vervoer nut heeft en daar dus geld voor vrijgemaakt moet worden...
Elke wissel is nuttig ? Elke kilometer spoor ? Dat moet toch maar lukken....
Dan is de wereld geëvolueerd zoals men 100 jaar geleden dacht, dat moet toch maar lukken...
Er kan zeker nog bespaard worden, dat spreek ik niet tegen.
Maar de grootte-orde van de huidige daling van de werkingsmiddelen is vele malen groter dan wat er zou kunnen bespaard worden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door dentheo »

Ach dat probleem had ik met mijn St. Niklaas brief ook altijd...
Theo
Groeten vanop de Heide
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door TB_worden »

KB schreef: Het artikel in de papieren krant is iets uitgebreider. Ik heb het hier niet liggen, maar - buiten het typische gezeur van "Het Belangske" - hadden ze het ook nog over (Limburgse) punten uit vorige meerjarenbegrotingen die niet gerealiseerd zijn, zoals - als ik het me goed herinner - het volledig op dubbelspoor brengen van lijn 21. Dat sterkt mij in de overtuiging dat er in een dergelijke meerjarenbegroting altijd wel punten terug te vinden zijn die erin staan als zoethoudertje voor politici, drukkingsgroepen en dergelijke en/of punten die de politiek ertoe moeten aanzetten om meer geld te geven.
Met dit gezeur hebben ze bij 'Het Belangske' (kansloos argument overigens) wel overschot van gelijk. Eens te meer wordt deze provincie stiefmoederlijk behandeld door de NMBS, die hier de afgelopen decennia bijna niks anders gedaan hebben dan lijnen sluiten en stations afbreken.

Ach ja, ik kijk er eigenlijk al niet meer van op... Dit francofoon, geldverslindend, oubollig en inefficiënt overheidsscharminkel wordt al decennialang enorm slecht geleid. Lang leve de auto! Dat de Vlaamse regering maar wat geld vrijmaakt om de E313 en de E314 te verbreden en het aantal op- en afritten in bepaalde streken rond Antwerpen en Brussel terug te brengen. Zo raken ook wij snel op ons werk... Van een Belgisch overheidsbedrijf verwacht ik hoegenaamd niks meer. Zowel de federale overheid als de federale overheidsbedrijven worden al zo lang zo slecht gemanaged.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Asterix »

Zijn de Limburgers alweer het Spartacusplan vergeten?
pietje

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door pietje »

Jeroen schreef:Zijn de Limburgers alweer het Spartacusplan vergeten?
En hoeveel investeert de NMBS daarin?
Hoeveel is daar trouwens al van uitgevoerd?
Plaats reactie