Meerjarenbegroting 2013-2025

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
carlos

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door carlos » 08 mar 2013, 09:57

Shrek schreef:
Tijgernoot schreef:Er zou veel meer geïnvesteerd kunnen worden in zowel het Vlaams bus- en treinverkeer als er minder geld wordt verspild aan het in stand houden van overbodig onrendabel vervoersaanbod.
Als rendabiliteit een punt is komt er in limburg geen meter tram- of treinspoor bij ...
De rendabiliteit van een kilometer spoor in Antwerpen of Vlaams Brabant ligt nu eenmaal veel hoger door de grotere bevolkingsdichtheid.
Daar ligt natuurlijk de grootste oorzaak van het ontbreken van kwalitatief openbaar vervoer in Limburg. Het is helemaal geen spelletje van één overheid tegen een andere of protectionisme van een bedrijf, maar gewoon een kwestie van harde euros.
In Wallonië gebeurt trouwens net hetzelfde, de Waalse regering wil graag alle bestaande spoorlijnen in de Ardennen openhouden en er zelfs enkele heropenen, maar wil geen € investeren. Dat kan natuurlijk niet.

shrek, het hangt er vanaf hoe je rentabiliteit definieert en
wat het maatschappelijke doel is van de NMBS-groep; in hoeverre staat de overheidsinstelling NMBS-groep nog ten dienste van de maatschappij.

voor de NMBS-groep als autonome instelling is rentabiliteit inderdaad het (positieve) verschil tussen inkomsten en uitgaven
echter als de spoorweg infrastructuur geregionaliseerd zou zijn, en dus de Vlaamse regering volledig bevoegd zou zijn voor de sporen op haar grondgebied, dan kunnen ook andere aspecten in rekening gebracht worden; dan kan men een echt beleid voeren.


voorbeeld Yzeren Rijn:
rendabel of niet?
als je enkel de kosten en baten van dit project bekijkt, dan denk ik niet

Hoe kan je het wel rendabel maken?
Door deze lijn van Antwerpen tot aan een eigen terminal in Duitsland (liefst ingeplant naast een grote autosnelweg en in de buurt van meerdere DB spoorlijnen zodat 'uitwaaieren' mogelijk wordt) volledig en onafhankelijk van Infrabel en Prorail door de Vlaamse Regering te laten aanleggen en beheren. Volledig zodat de Vlaamse Regeing zelf kan bepalen hoeveel een trein moet betalen om van Antwerpen tot in de terminal in Duitsland te rijden; volledig zodat de Vlaamse Regering zelf kan bepalen welke diensten er aangeboden moeten worden zodat de infrastructuur in functie van deze diensten gebouwd kan worden. Ik denk hier onder andere aan een hoger gaberit zodat Shuttle diensten (roro treinen voor vrachtwagens) mogelijk worden (eventueel ook double stack container treinen), verder denk ik aan het toelaten van extra lange treinen die dan in de terminal "gekapt" worden (=capaciteit verhogen) zodat deze korte treinen dan kunnen 'uitwaaieren' over de verschillende DB spoorlijnen.
heeft dit alles een kostprijs? ja een zeer hoge, maar wat is de winst (of moeten we zeggen de kost van het niet hebben?) voor Vlaanderen als de vlaamse regering hiermee het vrachtwagenverkeer tussen Antwerpen en NordRheinWestfalen met 40% kan verminderen? (sterke verbetering van de algehele mobiliteit in de ruime regio Antwerpen)


carlos

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door carlos » 08 mar 2013, 09:58

Shrek schreef:
carlos schreef:Sherk, dat initiele plan (light rail over NMBs spoor) waarover pietmol het heeft, zou zo'n 55 miljoen Euro gekost hebben (om het gedeelte Bilzen Maastricht opnieuw in orde te brengen), terwijl de investering voor de sneltram begroot is op zo'n 250 miljoen Euro. Dus stop toch met de lof te steken over die zogezegde samenwerkingsbereidheid van de NMBS groep.
Jamaar als De Lijn onmogelijke dingen vraagt kunnen wij toch moeilijk akkoord gaan om het te bouwen en dan achteraf geen rijdpaden toekennen? Er is trouwens ook samenwerking voor het deel Hasselt-Bilzen, want Infrabel betaald voor de afschaffing van de overwegen.
Jouw insinuaties over tegenwerking zijn gewoon helemaal onjuist.

maar je vindt het normaal dat de belastingbetaler 200 miljoen (begroot) meer moet ophoesten...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9171
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek » 08 mar 2013, 10:02

carlos schreef:
Shrek schreef:Jamaar als De Lijn onmogelijke dingen vraagt kunnen wij toch moeilijk akkoord gaan om het te bouwen en dan achteraf geen rijdpaden toekennen? Er is trouwens ook samenwerking voor het deel Hasselt-Bilzen, want Infrabel betaald voor de afschaffing van de overwegen.
Jouw insinuaties over tegenwerking zijn gewoon helemaal onjuist.

maar je vindt het normaal dat de belastingbetaler 200 miljoen (begroot) meer moet ophoesten...
Er is geen 200 miljoen meer, want het oorspronkelijke idee van De Lijn was niet uitvoerbaar. Het is het huidige plan van 250 of geen plan.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9171
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek » 08 mar 2013, 10:08

carlos schreef: shrek, het hangt er vanaf hoe je rentabiliteit definieert en
wat het maatschappelijke doel is van de NMBS-groep; in hoeverre staat de overheidsinstelling NMBS-groep nog ten dienste van de maatschappij.
Ik zei hierboven toch al dat rendabiliteit net niet overal een punt is. De politiek bepaalt welke projecten ze willen uitgevoerd zien en dan bouwen wij.
Maar momenteel hebben zowel de federale als de gewestelijke regeringen geen interesse om veel te investeren, dat heeft totaal niets te maken met wie de infrastructuur beheert.
Nogmaals: Als Vlaanderen echt een Ijzeren Rijn wilt moet de Vlaamse regering het geld gewoon op tafel leggen, dan bouwen wij het. Maar momenteel willen onze Vlaamse excellenties enkel een Ijzeren Rijn als er camera's in de buurt zijn...

carlos

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door carlos » 08 mar 2013, 10:24

Shrek schreef: Nogmaals: Als Vlaanderen echt een Ijzeren Rijn wilt moet de Vlaamse regering het geld gewoon op tafel leggen, dan bouwen wij het. Maar momenteel willen onze Vlaamse excellenties enkel een Ijzeren Rijn als er camera's in de buurt zijn...
waarom zou Vlaanderen geld op tafel leggen voor iets dat niet van hun is.
Als Vlaanderen de Yzeren Rijn betaalt, dan moet de Vlaamse overheid ook de eigenaar kunnen zijn, de eigenaar die zelf de modaliteiten voor gebruik bepaalt.

in het huidige Belgie kan Vlaanderen dit niet want NMBS heeft enerzijds het monopoly op spoorinfrastructuur, en anderzijds heeft de Vlaamse overheid niets te zeggen over de NMBS (tot op heden is de beheersovereenkomst een zaak tussen de federale overheid en NMBS).


op Nederlands grondgebied zou Vlaanderen dit wel kunnen, want volgens art 12 van het scheidingsverdrag van 1839 (en de aanpassingen van 1842 en 1873) heeft de belgische overheid (en dus ook de Vlaamse overheid) het recht om op eigen kosten en in eigen beheer (dus onafhankelijk van Prorail) een spoorlijn aan te leggen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9171
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek » 08 mar 2013, 11:51

carlos schreef:waarom zou Vlaanderen geld op tafel leggen voor iets dat niet van hun is.
Omdat het de economie ten goede komt.

Cipallieter
Berichten: 718
Lid geworden op: 07 feb 2007, 17:56
Locatie: Lier

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Cipallieter » 09 mar 2013, 18:56

Voka bezorgd over verder uitstel spoorinvesteringen in Antwerpen

In een brief aan minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille uit Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland haar bezorgdheid over het in de tijd verschuiven van essentiële spoorprojecten.

Ook het feit dat er nauwelijks ruimte is voor modernisering of uitbreiding van de spoorcapaciteit in de Antwerpse haven baart de KvK zorgen. "Wij menen dat dit een hypotheek legt op de verdere ontwikkeling van onze regio en de Antwerpse haven in het bijzonder", schrijven gedelegeerd bestuurder Luc Luwel en voorzitter Bernard Van Milders aan de minister.

Ze wijzen er verder op dat het spoorvervoer voor de Antwerpse havengemeenschap een belangrijke modus is om ook in de toekomst de economische groei en de druk op het hinterlandverkeer op een zo duurzaam mogelijke manier op te vangen. In het voorliggende investeringsplan van de NMBS voor de periode 2013-2025 zijn echter een aantal projecten die reeds deel uitmaakten van het vorige meerjareninvesteringsplan opnieuw in de tijd verschoven, zo stellen ze vast. Meerbepaald wordt verwezen naar de projecten Oude Landen en Krijgsbaan, die nu pas voorzien zijn in 2025.

Beide projecten moeten volgens de KvK de nodige zuurstof en extra capaciteit creëren op de bestaande lijn 27A. Bovendien zijn het nuttige projecten in functie van de toekomstige tweede spoortoegang tot de haven. De Kamer vreest dat het uitstel de congestie op de bestaande spoorlijn zal doen toenemen met alle nefaste gevolgen voor zowel het haven-logistieke als voor het petrochemische cluster in de haven.

Ze maken de minister er ook attent op dat van de tweede spoortoegang al helemaal geen spoor terug te vinden is in het investeringsplan, terwijl de Antwerpse havengemeenschap al sinds lang vragende partij is voor dit strategische infrastructuurproject.

Tot slot vragen ze aandacht voor de noodzakelijke moderniseringsinvesteringen in de bestaande infrastructuur, die een gunstig effect zullen hebben op zowel de efficiëntie als op de veiligheid.

Bron: http://www.delloyd.be

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3702
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Asterix » 21 jul 2013, 16:34

Het investeringsplan werd inmiddels goedgekeurd.
HLN schreef:Investeringsplan NMBS krijgt fiat regering, Vlaanderen krijgt 998 miljoen euro

De ministerraad heeft haar fiat gegeven voor het meerjareninvesteringsplan (MIP) van de NMBS-groep. Het plan legt de budgetten vast die nodig zijn voor de investeringen van de spoorgroep tijdens de periode 2013-2025. In totaal is er bijna 26 miljard euro mee gemoeid.

Het MIP voorziet 2,6 miljard euro voor gewestelijke projecten die als prioritair worden beschouwd, waarvan 988 miljoen naar Vlaanderen gaat. Vanaf 2017 zijn de reserves beschikbaar. Eens de gewestelijke prioriteiten in het MIP geïntegreerd zijn, zal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) ze in de tweede helft van dit jaar aan de ministerraad voorleggen.

Naar het luik veiligheid in het plan, waaronder de invoering van het remsysteem ETCS, gaat ruim 5,2 miljard euro, terwijl 3,54 miljard euro naar de vernieuwing en uitbreiding van de vervoerscapaciteit zal vloeien. Voor het netwerk is ruim 8 miljard voorzien, voor stations en stopplaatsen gaat het om 2,07 miljard euro en voor parkings 456 miljoen euro.

Gewestelijk Expressnet

Bijna alle belanghebbenden beschouwen volgens een mededeling van de minister de ingebruikname van het Gewestelijk Expressnet voor 2025 als prioritair. Er werd een verbintenis aangegaan om de werkzaamheden te versnellen. Indien de bouwvergunningen snel worden verkregen, worden de werkzaamheden op de lijn 161 (Ottignies-Brussel) en op lijn 124 (Nijvel-Brussel) in respectievelijk 2021 en 2023 voltooid. Indien technisch mogelijk geldt dat ook voor de werken op as 3 (Brussel-Luxemburg). In totaal stroomt 1,3 miljard euro naar het GEN, zowel voor infrastructuur als materiaal.

De zogenaamde C-lijnen, die de dunstbevolkte gebieden aandoen, zullen tijdens de hele looptijd van het plan, en in het bijzonder de eerste jaren, worden onderhouden om een kwaliteitsvolle en veilige exploitatie te garanderen. Er komt ook een globale studie naar de aanpak van de verzadigingsproblemen en bediening van Brussel, zeg maar de noord-zuidas. Volgens de minister moet tegen ten laatste eind 2014 resultaat worden geboekt.

Om de toegankelijkheid tot het spoorvervoer te verbeteren voor personen met een beperkte mobiliteit, voorziet het MIP 400 tot 450 miljoen euro. Er wordt ook een efficiëntieplan uitgevoerd om op het goed gebruik van de toegekende middelen toe te zien.

carlos

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door carlos » 23 jul 2013, 09:13

Jeroen schreef:Het investeringsplan werd inmiddels goedgekeurd.
HLN schreef:Investeringsplan NMBS krijgt fiat regering, Vlaanderen krijgt 998 miljoen euro

De ministerraad heeft haar fiat gegeven voor het meerjareninvesteringsplan (MIP) van de NMBS-groep. Het plan legt de budgetten vast die nodig zijn voor de investeringen van de spoorgroep tijdens de periode 2013-2025. In totaal is er bijna 26 miljard euro mee gemoeid.

Het MIP voorziet 2,6 miljard euro voor gewestelijke projecten die als prioritair worden beschouwd, waarvan 988 miljoen naar Vlaanderen gaat. Vanaf 2017 zijn de reserves beschikbaar. Eens de gewestelijke prioriteiten in het MIP geïntegreerd zijn, zal minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) ze in de tweede helft van dit jaar aan de ministerraad voorleggen.

Naar het luik veiligheid in het plan, waaronder de invoering van het remsysteem ETCS, gaat ruim 5,2 miljard euro, terwijl 3,54 miljard euro naar de vernieuwing en uitbreiding van de vervoerscapaciteit zal vloeien. Voor het netwerk is ruim 8 miljard voorzien, voor stations en stopplaatsen gaat het om 2,07 miljard euro en voor parkings 456 miljoen euro.

Gewestelijk Expressnet

Bijna alle belanghebbenden beschouwen volgens een mededeling van de minister de ingebruikname van het Gewestelijk Expressnet voor 2025 als prioritair. Er werd een verbintenis aangegaan om de werkzaamheden te versnellen. Indien de bouwvergunningen snel worden verkregen, worden de werkzaamheden op de lijn 161 (Ottignies-Brussel) en op lijn 124 (Nijvel-Brussel) in respectievelijk 2021 en 2023 voltooid. Indien technisch mogelijk geldt dat ook voor de werken op as 3 (Brussel-Luxemburg). In totaal stroomt 1,3 miljard euro naar het GEN, zowel voor infrastructuur als materiaal.

De zogenaamde C-lijnen, die de dunstbevolkte gebieden aandoen, zullen tijdens de hele looptijd van het plan, en in het bijzonder de eerste jaren, worden onderhouden om een kwaliteitsvolle en veilige exploitatie te garanderen. Er komt ook een globale studie naar de aanpak van de verzadigingsproblemen en bediening van Brussel, zeg maar de noord-zuidas. Volgens de minister moet tegen ten laatste eind 2014 resultaat worden geboekt.

Om de toegankelijkheid tot het spoorvervoer te verbeteren voor personen met een beperkte mobiliteit, voorziet het MIP 400 tot 450 miljoen euro. Er wordt ook een efficiëntieplan uitgevoerd om op het goed gebruik van de toegekende middelen toe te zien.

Vlaanderen krijgt dus 988 miljoen van 2.6 miljard dus 38%...

Gebruikersavatar
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Mechanik » 26 jul 2013, 16:49

carlos schreef: Vlaanderen krijgt dus 988 miljoen van 2.6 miljard dus 38%...
haal de centen voor het MONSter-station er eens uit en we krijgen direct een heel ander cijfer te zien ;-)

Stijn91
Berichten: 3375
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Stijn91 » 09 okt 2013, 22:25


profke
Berichten: 566
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door profke » 10 okt 2013, 00:17

Zeer interessant. Staat ook planning van de modernisering breaks, 4delige , en m5 in.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9171
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek » 10 okt 2013, 01:32

carlos schreef:Vlaanderen krijgt dus 988 miljoen van 2.6 miljard dus 38%...
En is dat een probleem?

Cipallieter
Berichten: 718
Lid geworden op: 07 feb 2007, 17:56
Locatie: Lier

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Cipallieter » 10 okt 2013, 20:19

Shrek schreef:
carlos schreef:Vlaanderen krijgt dus 988 miljoen van 2.6 miljard dus 38%...
En is dat een probleem?
Het is een illustratie van de manier waarop de NMBS Vlaanderen benadeelt.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9171
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek » 10 okt 2013, 20:53

Cipallieter schreef:Het is een illustratie van de manier waarop de NMBS Vlaanderen benadeelt.
Onzin,
Een groot deel van de investeringen gaat naar waar de meeste treinen rijden, en dat is Brussel. Dat is gewoon gezond verstand...

Plaats reactie