Pagina 1 van 1

wielophanging

Geplaatst: 07 feb 2013, 22:31
door peterbot
Even een vraag voor de techneuten onder de leden: waarom hebben treinen eigenlijk starre assen? Voor hetzelfde geld zou men toch de wielen met een lager op de as kunnen vastzetten en deze in de bochten onafhankelijk laten draaien. Ik kan mij voorstellen dat bij locomotieven de zaak enigszins complexer wordt en een soortement differentieel nodig zou zijn. Zou het dan in de bochten niet soepeler en zonder gepiep lopen? Of is het extra werk de moeite niet waard?

Re: wielophanging

Geplaatst: 08 feb 2013, 01:12
door Bordensteker
Goede vraag!

Het antwoord vind je in http://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffect_van_de_spooras .

Mochten daar nieuwe vragen uit oprijzen, dan kun je die uiteraard hier stellen!

EDIT: Op zoek naar een wat behulpzamer afbeelding kwam ik o.a. op http://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_oscillation , maar daar gaat men nogal diep op de zaak in. De afbeeldingen zijn echter wel nuttig.

Je kunt ook gewoon twee (leeggegeten) halve liter yoghurt bekers met de brede bovenkanten aan elkaar plakken (gewoon met een paar plakbandjes). Dus je zet de ene rechtop op tafel, en de andere er ondersteboven op. Plak de randen op twee of drie plekken aan elkaar.

Nu zet je twee even hoge tafels met de lange kanten evenwijdig naast elkaar, op een afstand die gelijk is aan de hoogte van één beker.
Bovendien moet het ene eind van de tafels op een verhoging van een 10 cm of zo komen te staan, daarvoor heb je dus voor twee keer twee poten vier even dikke stapeltjes boeken nodig.

De randen van de tafels vormen nu een soort spoorweg, en de dubbele kegel kan langs dit spoor van hoog naar laag rollen, en zal daarbij, als het goed is, zelf met wat slingeren ruwweg het midden van de spoorbaan blijven zoeken.
Net zelf even geprobeerd, met (inplaats van die tafels) een bijna horizontaal gelegde staande lamp waarvan de mast uit twee evenwijdige dunne buizen bestaat als baan, en twee yoghurtbekers. Het werkte!

Re: wielophanging

Geplaatst: 09 feb 2013, 15:44
door Eimai
Of om het eenvoudig in een filmpje te zien: http://www.thenakedscientists.com/HTML/ ... d-corners/

Re: wielophanging

Geplaatst: 02 mar 2013, 00:23
door peterbot
Mercikes,
ik heb het inmiddels zelf gevonden. De Engelse Wikipedia-pagina zou echt een lekkertje voor mijn collega-ingenieur zijn.
Ik heb ook gevonden dat de Spaanse Talgo wel onafhankelijke wielen heeft. Maar dan wel een speciaal ophangsysteem.
Live & learn! :D

Re: wielophanging

Geplaatst: 02 mar 2013, 10:32
door dekooiker
Toen ik ooit eens automechanica aan het leren was kwam de leraar met deze materie af.
Zeer interessante dingen.
In dat verband lijken bepaalde politici geen bal verstand te hebben van de zaak als ze een trein op tramsporen willen laten rijden.
Het geknars bij trams in bochten is om dood te gaan ;)

Re: wielophanging

Geplaatst: 02 apr 2013, 14:08
door arvooke
En de wielprofielen zijn in Antwerpen en de kust ook verschillend.
De Antwerpse hermelijnen moeten bij elk transport van of naar de kust op de wieldraaibank.

Re: wielophanging

Geplaatst: 03 apr 2013, 10:16
door dentheo
arvooke schreef: De Antwerpse hermelijnen moeten bij elk transport van of naar de kust op de wieldraaibank.
En hoe dikwijls kan dat voor ze nieuwe wielbanden nodig hebben ?