Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en projecten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Cipallieter

Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en projecten

Bericht door Cipallieter »

Bron: http://www.politics.be/persmededelingen/34678/

(08/02/2013) Vandaag keurde de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de Vlaamse Spoorstrategie goed. Het is de eerste keer dat het Vlaamse Gewest een eigen strategie bepaalt, want ook het spoor moet in het kader van een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit goed afgestemd worden op de noden van de reizigers en het goederenvervoer. Het Vlaams Gewest heeft zowat het dichtste spoorwegnet van heel Europa. De kern van de strategie is dat de reiziger centraal staat en dat gezorgd wordt voor een stipt, betrouwbaar aanbod voor personen en goederen. Daarvoor zijn er 51 prioritaire projecten geselecteerd.
De Vlaamse Spoorstrategie bundelt de Vlaamse prioriteiten voor het personen- en het goederenvervoer. Een goed uitgerust, stipt en uitgebreid spoorwegnetwerk is belangrijk om het aandeel woon-werk, woon-school en recreatief verkeer in het openbaar vervoer te verhogen. Daarnaast is het ook noodzakelijk om de toegang van de Vlaamse economische poorten te verbeteren. Om toekomstgericht te kunnen inspelen op het toenemende personen- en goederenvervoer moet ons dicht transportnetwerk worden geoptimaliseerd.

Er is zeker nog een potentieel voor meer verplaatsingen over het spoor. Om deze groei effectief te kunnen realiseren moeten er wel een aantal basisvoorwaarden worden ingevuld:

· Het openbaar vervoer moet genetwerkt zijn. Alle vervoerssystemen moeten in nauw overleg sterker geïntegreerd en op elkaar afgestemd worden. Ook een geïntegreerd tarief draagt daar toe bij.

· De treinen moeten stipter rijden en het spoorwegnet moet betrouwbaarder worden;

· De treinen, de stations en het spoorwegnet moeten veilig zijn zowel qua exploitatie als qua sociale veiligheid);

· De capaciteit van de infrastructuur en de treinen moet vraaggestuurd zijn, afgestemd op de behoeften.

De opmaak van een Vlaamse spoorstrategie is in uitvoering van het Vlaams regeerakkoord. Een jaar geleden werd een eerste conceptnota goedgekeurd door de Vlaamse regering. Nadien werd deze nota besproken in het Vlaams parlement en met de stakeholders. Deze eerste conceptnota werd vervolgens vertaald in een Vlaamse spoorstrategie met een prioriteitenlijst.

De Vlaamse spoorstrategie werd opgebouwd op basis van de verschillende uitgangspunten.

Reiziger centraal: stipter en betrouwbaarder personenvervoer

Het Vlaams Gewest zet in haar mobiliteitsvisie in op duurzaam reizigersvervoer. Het aandeel van de openbare vervoersmodi moet in de volgende jaren sterk kunnen toenemen.

Om dit te kunnen realiseren moet de reistijd zo betrouwbaar mogelijk zijn. Dat betekent dat een reiziger vooraf moet kunnen inschatten hoe lang de verplaatsing zal duren. Onze dagelijks benodigde reistijd speelt immers een belangrijke rol in ons gezins- en beroepsleven.

Om die betrouwbaarheid te kunnen realiseren is de stiptheid van het openbaar vervoer cruciaal. Daarom moet worden geïnvesteerd in het performanter maken van het netwerk via onderhouds- en veiligheidsinvesteringen. Er moet ook ingezet worden op een meer geïntegreerd vervoersaanbod, met naadloze aansluitingen op andere treinen en bussen of trams van De Lijn en de andere openbaar vervoersmaatschappijen. Belangrijk daarvoor zijn goed uitgebouwde stations en stationsomgevingen,. Stationsomgevingen zijn dan ook ruimtelijke ankerpunten, waar er voor elke vervoersdeelnemer een geschikte ruimte gevonden dient te worden.

Goederenvervoer per spoor belangrijk voor Vlaamse economische poorten

Voor het goederenvervoer per spoor is het op korte termijn erg belangrijk om het bestaande vervoer per spoor van en naar onze Vlaamse havens en bedrijven te kunnen verzekeren op een meer kostenefficiënte, flexibele en kwalitatieve wijze. De vervoersmogelijkheden zijn immers van groot belang voor heel wat bedrijven. Op korte termijn zijn dan ook de (verdere) tijdelijke subsidiëring van het gecombineerd en verspreid goederenvervoer van belang. Het gecombineerd vervoer is het vervoer van containers met verschillende modi, waaronder de trein en/of schip en/of vrachtwagen. Bij het verspreid vervoer worden spoorwagons bij verschillende bedrijven opgehaald om daarmee in een spoorbundel treinen samen te stellen naar een bepaalde bestemming (een spoorbundel). Daar worden de treinen terug gesplitst om de wagons tot bij de eindklant te brengen.

Ook een niet-discriminerende toegang tot rangeerstations en terminals voor alle operatoren is daarbij van groot belang. Het Vlaamse gewest en onze havens en havenbedrijven zoeken, op vraag van de federale overheid, momenteel naar wat elkeen hiertoe zou kunnen bijdragen.

Naast deze korte termijn zijn er voor Vlaanderen een vier belangrijke spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer cruciaal: de aanleg van de tweede haventoegang tot de haven van Antwerpen, de capaciteitsverhoging op de spoorlijn tussen Gent en Zeebrugge, de optimalisatie van de spoorverbinding Antwerpen – Gent, de upgrade van de IJzeren Rijn.

Prioritaire projecten in de Vlaamse spoorstrategie

De 51 prioritaire proj ecten in de Vlaamse spoorstrategie kunnen worden opgedeeld in het wegwerken van knelpunten, het realiseren van missing links en de (her)inrichting van stationsomgevingen. Ook het treinmaterieel moet gemoderniseerd worden en moet de reizigersgroei kunnen opvangen.

Prioritaire knelpunten wegwerken:

· optimalisatie van de verbinding Antwerpen – Gent (personen en goederen)

o optimalisaties lijn 59 Antwerpen – Gent;

o de aanleg 3de en 4de spoor in Melle;

o de vernieuwing van wissels in Schellebelle;

· vertakking Oude Landen in Ekeren (goederenvervoer)

· vertakking Krijgsbaan in Morstel (personen en goederen - gelinkt aan tweede spoorontsluiting)

· beseinen van regelmatig gebruikte spoorvakken op rechteroever in de Antwerpse haven om de capaciteit en de exploitatiemogelijkheden te verbeteren en de kosten van rangeringen… te drukken



Prioritaire projecten capaciteitsuitbreiding:

· derde en vierde spoor tussen Brugge & Gent (personen en goederenvervoer);

· GEN-netwerk rond Brussel (personenvervoer);

· tweede spoorontsluiting haven van Antwerpen (goederen);

· upgrading IJzeren Rijn (personen en goederen – in eerste fase verbetering personenvervoer vanuit het Noord-Limburg):

o elektrificatie Mol-Hamont

o stopplaats Hamont (personenvervoer);

o op dubbel spoor brengen van het baanvak Mol – Hamont - Nederlandse grens

· derde spoor tussen Dudzele en Zeebrugge (goederenvervoer);



Prioritaire stationsomgevingen:

Een goede stationsomgeving is van bijzonder groot belang. Stations zijn zowel ruimtelijke ankerpunten als belangrijke intermodale knooppunten. De in het verleden afgesloten en de nog in uitwerking zijnde samenwerkingsovereenkomsten dienen te worden uitgevoerd. Het gaat onder meer om Denderleeuw, Gent Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Ieper, Kortrijk, Mechelen, Oostende, Opwijk, Roeselare, Zottegem, Herentals, Ninove, Ronse, Turnhout, Torhout en Lier.

Prioritaire missing links personenvervoer waar MKBA’s voor nodig zijn:

· opnieuw operationeel maken van spoorlijn 18 Hasselt – Neerpelt; (MKBA al uitgevoerd);
· de uitbouw van het GEN-netwerk rond Gent zoals op:
o lijn 58 Gent – Eeklo – (Maldegem);
o lijn 86 Gent – Oudenaarde;
o lijn 122 Gent – Zottegem;
o lijn 204 Gent – Zelzate;
· aanleggen 2despoor op huidige enkelsporige lijnen of spoortrajecten:
o lijn 13 Kontich – Lier,
o lijn 15 Hasselt – Mol (tussen Mol en vertakking Zonhoven);
o lijn 19 Mol – Hamont;
o lijn 21 Landen – Hasselt (tussen Landen en Alken);
o lijn 29 Herentals – Turnhout;
o lijn 5 4 Mechelen – Sint-Niklaas (tussen vertakking Heike en Sint-Niklaas);
o lijn 69 Komen – Poperinge;
o lijn 73 Diksmuide – Koksijde;
· te onderzoeken voor verschillende vervoermiddelen (heavy rail, light rail, (snel)tram, (snel)bus), o.m.:
o lijn 17 Leopoldsburg – Diest;
o lijn 21A-B Genk – Maasmechelen/Maaseik;
o lijn 52 Puurs – Dendermonde;
o lijn 57 Dendermonde – Aalst;
o lijn 29 Aarschot – Herentals.
· realisatie van de bocht van Gits;

Minister Hilde Crevits: “Vlaanderen wil ten volle haar rol spelen in de ontwikkeling van de mobiliteit in Vlaanderen. Dat geldt ook voor het spoorbeleid. Met een eigen Vlaamse spoorstrategie willen we daar volop op wegen. Deze strategie is voor Vlaanderen dan ook de basis om een constructief gesprek aan te gaan met de federale overheid over hun spoorstrategie en investeringsplan. Vlaanderen wil ook betrokken worden bij de omzetting van de Europese regelgeving in het kader van spoormobiliteit. Het gaat daarbij onder meer om de vastlegging van het EU-kernnetwerk, de discussie over het 4e spoorwegpakket en de uitwerking van de beheerscontracten. Met verenigde krachten bereiken we veel meer, als het de reiziger en de klant maar ten goede komt!”

Persinfo:

Cybelle-Royce Buyck

woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Shrek »

Mag ik dit een overbodig document vinden? Het lijkt mij de taak van de vlaamse partijen in de federale regering om de belangen te verdedigen in deze materie. Daar heeft de vlaamse regering toch niets mee te maken?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Kristofke »

Aangezien de Vlaamse regering wél bevoegd is voor de wegen en het openbaar vervoer per bus, lijkt het mij toch wel logisch dat ze ook een zeg wil hebben over de investeringen in de spoorwegen.

Ik denk dat we dat enkel maar kunnen toejuichen aangezien zulke discussies op federaal vlak enkel maar gaan over "1 euro voor jullie, 1 euro voor ons dan".

Vlaanderen mee bevoegd maken over deze materie kan volgens mij enkel positief uitdraaien.

Het brengt de trein misschien wat dichter bij de mensen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Asterix »

En wie gaat dat allemaal betalen? Je wensen oplijsten kost niets maar met de volgende besparingsronde in maart in het vooruitzicht is dit eigenlijk de facto een totaal inhoudsloos document.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef:En wie gaat dat allemaal betalen? Je wensen oplijsten kost niets maar met de volgende besparingsronde in maart in het vooruitzicht is dit eigenlijk de facto een totaal inhoudsloos document.
Tsja, het is maar dat je negatief moet antwoorden zeker.

De ene keer is de infrastructuur niet zoals je het wil, en de andere dag mag het niets kosten.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door groentje »

Uit zo'n wensenlijstje kan een lijstje van prioriteiten onder de prioriteiten worden gedistilleerd. En aangezien met de nieuwste staatshervorming de gewesten medezeggenschap krijgen over de NMBS, is het maar normaal dat de Vlaamse regering, in navolging van de Waalse, die hun lievelingsprojecten (en nog wel wat andere wensdromen) vorig jaar al oplijstten, een spoorstrategie opmaakt en bekend maakt.
Inhoudelijk lijkt me dit lijstje vrij correct, ik kan niet onmiddellijk zaken bedenken die ontbreken. Wel valt af te wachten wat dan die prioriteiten der prioriteiten gaan worden...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Retard »

Cipallieter schreef:o lijn 69 Komen – Poperinge;
Het is te hopen dat ze een deel hiervan op dubbelspoor willen leggen, zodat je gemakkelijk van Oostende, Brugge, Torhout, Roeselare en Izegem naar Ieper en Poperinge kunt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:
Jeroen schreef:En wie gaat dat allemaal betalen? Je wensen oplijsten kost niets maar met de volgende besparingsronde in maart in het vooruitzicht is dit eigenlijk de facto een totaal inhoudsloos document.
Tsja, het is maar dat je negatief moet antwoorden zeker.

De ene keer is de infrastructuur niet zoals je het wil, en de andere dag mag het niets kosten.
Hoe lang palavert men nu al niet over de uitbreiding van de Brusselse Ring (verdubbeling van het aantal rijvakken met 'snelle' en 'trage' rijstroken) en het heraanleggen van alle verkeersknooppunten in de oost- en noordrand? Daar is in de verste verte nog geen concrete planning voor, nochtans is hiervoor de Vlaamse regering volledig zélf bevoegd.

Hoeveel jaar aankondigingspolitiek is er al gevoerd over die sneltram in de regio Boom-Mechelen? Wanneer gaat die rijden? Het onderwerp is recent nog eens opgewarmd en opnieuw opgediend met enkele andere wilde plannen wat betreft trajecten maar concreet???

En toch heb je er altijd weer opnieuw die achter de wortel blijven aanlopen en die maar blijven geloven in die prietpraat. Nergens staat in die lijst met welke middelen men die werken gaat financieren. Alle enkelsporige lijnen opsommen met de vermelding "op dubbelspoor te brengen" is gemakkelijk maar wie gaat dat betalen? Vlaanderen zal volgende maand weer ongeveer 300 à 500 miljoen euro moeten besparen en begin 2014 opnieuw. Dat is toch allemaal maar gebakken lucht, die plannen?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Retard »

Jeroen schreef:Alle enkelsporige lijnen opsommen met de vermelding "op dubbelspoor te brengen" is gemakkelijk maar wie gaat dat betalen?
Inderdaad. De inversteringen moeten afgewogen worden naar a.d.h.v. nut. Zo zou het op dubbelspoor brengen van Diksmuide - Veurne of Ieper - Poperinge minde opleveren dat bv Komen - Ieper.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Bordensteker »

Cipallieter schreef:Bron: http://www.politics.be/persmededelingen/34678/

· beseinen van regelmatig gebruikte spoorvakken op rechteroever in de Antwerpse haven om de capaciteit en de exploitatiemogelijkheden te verbeteren en de kosten van rangeringen… te drukken
Iemand een idee welke spoorvakken hier mee bedoeld worden? Slaat dit op ingebruiknemen van het niet-beseinde korte stuk dubbelspoor ten oosten van de Noordlandbrug? Of ... een nog veel korter stukje "dubbelspoor" bij de Witte Molen (tussen Havencentrum Lillo en westelijke oprit Lillobrug)?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef: En toch heb je er altijd weer opnieuw die achter de wortel blijven aanlopen en die maar blijven geloven in die prietpraat. Nergens staat in die lijst met welke middelen men die werken gaat financieren. Alle enkelsporige lijnen opsommen met de vermelding "op dubbelspoor te brengen" is gemakkelijk maar wie gaat dat betalen? Vlaanderen zal volgende maand weer ongeveer 300 à 500 miljoen euro moeten besparen en begin 2014 opnieuw. Dat is toch allemaal maar gebakken lucht, die plannen?
Blijkbaar begrijp je niet goed hoe een begroting in elkaar zit.

De investeringen van de NMBS zitten standaard in elke begrotingsopmaak reeds verwerkt voor een aantal miljard. U doet of die plots uit de lucht komen vallen, of denk je dat ze die 20 miljard voor dat investeringsplan nog moeten gaan zoeken? Er gaat jaarlijks standaard zoveel budget naar het spoorwegfonds.

Er staat nergens dat Vlaanderen dat gaat betalen, het geld komt echter wel van de Vlaamse belastingsbetaler en dus is het maar normaal dat deze mee kan beslissen over de bestemming.

En als Vlaanderen bepaalde projecten prioritair vind en de NMBS kan bewijzen dat het commercieel niet geheel te redden valt, dan kan Vlaanderen inspringen.

Misschien een tax innen op onwetendheid, daar kunnen we in dit land alle lijnen in één jaar tijd verdubbelen.

Uw verhaal over de Brusselse ring is natuurlijk veel gecompliceerder dan dat u het wil voorstellen. Vlaanderen mag opdraaien voor die Ring, en het Brussels Gewest gaat lopen met de voordelen.

Net zoals met alle andere projecten van sneltrams etc, zulke zaken mogen toch onderzocht worden? Of moeten we niets onderzoeken "want het geld zal er toch nooit zijn". Mooie mentaliteit, dan zal er nooit iets veranderen. Het zijn de openbaar vervoer liefhebbers en de pers die zulke onderzoeken opblazen naar een directe toekomst project dat er gaat komen terwijl er nog niets beslist is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:Blijkbaar begrijp je niet goed hoe een begroting in elkaar zit.

De investeringen van de NMBS zitten standaard in elke begrotingsopmaak reeds verwerkt voor een aantal miljard. U doet of die plots uit de lucht komen vallen, of denk je dat ze die 20 miljard voor dat investeringsplan nog moeten gaan zoeken?
Natuurlijk moeten ze die nog gaan zoeken. Men zit op alle bestuursniveaus met een tekort ('deficit') van 300 miljoen tot 3 miljard euro. Wat dus eigenlijk wil zeggen dat de balans niet klopt en men veel meer geld heeft uitgegeven dan men eigenlijk in kas had zitten. Men 'heeft' dat geld dus niet. Aangezien men tot nader order nog altijd van mening is dat het tekort van 2.6% BBP niet verder mag oplopen, heeft men dus een tekort tot 3 miljard euro. De economie gaat nog verder krimpen waardoor men tegen 2014 weer een pak geld zal moeten hebben bijeen gezocht. Kortom, dat 'spoorweggeld' is er dus NIET, het heeft eigenlijk nooit bestaan en wees maar zeker dat die gefantaseerde kredieten in deze barre tijden ook niet in echt geld zullen worden omgezet. Dàt is de werkelijkheid van een begroting.
Kristofke schreef:Er staat nergens dat Vlaanderen dat gaat betalen, het geld komt echter wel van de Vlaamse belastingsbetaler
:lol:
Kristofke schreef:Uw verhaal over de Brusselse ring is natuurlijk veel gecompliceerder dan dat u het wil voorstellen. Vlaanderen mag opdraaien voor die Ring, en het Brussels Gewest gaat lopen met de voordelen.
Dat is ook weer kort door de bocht, hé. De Ring en zijn aansluitingen liggen voor 90% op Vlaams grondgebied. Het is sowieso een stuk minder gecompliceerd dan geld doorschuiven naar de federale NMBS die dan moet worden overtuigd om te investeren en si en la.
Kristofke schreef:Het zijn de openbaar vervoer liefhebbers en de pers die zulke onderzoeken opblazen naar een directe toekomst project dat er gaat komen terwijl er nog niets beslist is.
Voila, we begrijpen mekaar :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Kristofke »

Er is dit jaar geen krimp voorzien, waar haal je die cijfers?
Cipallieter

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door Cipallieter »

groentje schreef:... En aangezien met de nieuwste staatshervorming de gewesten medezeggenschap krijgen over de NMBS, is het maar normaal dat de Vlaamse regering, in navolging van de Waalse, die hun lievelingsprojecten (en nog wel wat andere wensdromen) vorig jaar al oplijstten, een spoorstrategie opmaakt en bekend maakt...
Wat zijn de prioriteiten van de Waalse regering?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en proje

Bericht door K V B »

Jeroen schreef: Alle enkelsporige lijnen opsommen met de vermelding "op dubbelspoor te brengen" is gemakkelijk maar wie gaat dat betalen?
Ik hoop dat men voordat men investeringsbeslissingen neemt eerst de dienstregeling uitwerkt. Een reizigersspoorlijn met een trein elk halfuur bijvoorbeeld hoeft niet dubbelsporig te zijn.
Plaats reactie