UIC nummer treinstellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

UIC nummer treinstellen

Bericht door sammarco1 »

Is het mogelijk om het voorlaatste UIC nummer terug te vinden of te berekenen op de belgische treinstellen ? Zoals hier in deze foto? Ik dus zoek een manier om het voorlaatste cijfer te vinden dat ik heb aangeduid met een vraagteken.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door Shrek »

Het 4e nummer is al fout, dat is 478 :mrgreen:
Maar het voorlaatste nummer verschilt per rijtuig (1-2-3 of 3-2-1 in dit geval). Het laatste is dan het controlecijfer dat je inderdaad kan berekenen.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door sammarco1 »

Ja, sjit, ik draai die nummers om, Ikheb het al veranderd... :oops:

Dat controlegetal heb ik zo berekend, maar daarvoor moet ik aan dat voorlaatste nummer kunnen geraken, Hoe kan jij dan zien dat in "dit geval" het 3-2-1 moet zijn ?

En zijn dat altijd de getallen 1 - 2 - 3 ? Daar heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan... :shock: :cry: :oops:

En bij tweetjes dan ? 1 - 2 of 2 - 1 ?
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door msts.be »

Veel makkelijker is de UIC-calculator. Vervang het ontbrekende nummer door een vraagteken, en je krijgt de uitkomst:
http://somda.nl/uic/
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door sammarco1 »

Dat is inderdaad wel ferm, en bedankt ervoor.... Ik gebruik een exelblad gewoonlijk met een ingesteld programmatje om alle nummers te plaatsen.

Het ging mij eigenlijk om het voorlaatste nummer. . Als een treinstel 478 heeft als nummer, kan ik er zelf wel 94 88 096 478 van maken, want dat blijft altijd het zelfde, maar daarna ontbreekt het voorlaatste cijfer dat je nodig hebt om het controlegetal te berekenen. Vandaar dat ik onder de foto's 94 88 096 478 ?-? die twee vraagtekens heb gezet. Natuurlijk wil ik dat wel juist kunnen invullen.

Maar Schrek screef in het eerdere antwoord "in dit geval 3-2-1" . Ik ben ondertussen in Antwerpen gaan kijken, en inderdaad staat dat laatste getal voor het aantal wagons een treinstel heeft. Das wel slim gezien. Dat wist ik echt niet.

Maar nu vraag ik mij af hoe Schrek die volgorde van 3-2-1 kan zien.... T'zal aan mij liggen, maar ik zie het niet... :(
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door Fabian318 »

Waarschijnlijk omdat het 1e-klas-rijtuig van de MS96 altijd '1' is en hier het 2e-klas-rijtuig met nummer 3 het voorste rijtuig is?
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door sammarco1 »

Nee, het is juist omgekeerd !

Ik ben naar aanleiding van een hint door bordensteker, in mijn archieven gedoken en foto's gaan vergelijken met die nummers... En ben inderdaad tot de constatering gekomen dat 1e klas rijtuigen in treinstellen altijd het hoogste nummer hebben. In het geval van de foto die ik aangaf, is het voorlaatste getal 1, vermits de 1e klasse achteraan staat... Bijgevolg mogen we zeggen dat de situatie 1 - 2 - 3 is. Poepsimpel, er zit logica in...
Bij tweetjes is de 1e klasse rijtuig dus een 2, en het andere gedeelte heeft een 1 als voorlaatste getal... , ge moet er maar op komen zeg...

Voila, en nu kan ik die getallen vervolledigen, en het controle getal uitrekenen. Vraagtekens zijn opgelost.

Iedereen heel erg bedankt.

Maar ik heb nog een paar vragen over de manier waarop spoorwegen die nummers weergeven.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door Eimai »

Hoe de nummering bij ander materieel is, daar heb ik nog nooit op gelet, maar bij desiro's is de nummering van de rijtuigen 1-3-2: rijtuig 1 is voor de kant waar de 3kV-panto staat, rijtuig 2 is de andere zijde kant pakwagen (en bij meerspanningsstellen de 25kV-panto). Rijtuig 3 is dan het middenrijtuig.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door sammarco1 »

:shock: da moet ik gaan zien... Kan bijna niet... Afin alles kan natuurlijk. Ja da wil ik gaan checken... Maar mijn verhaal van het hoogste nummer bij de 1e klas klopt alvast...

Ik ben ze al aan het verbeteren in de fotogallerij

http://www.trenomania.org/TMF-Estero/th ... Deense_Dog


Die gummi-neuzen heten officieel toch AM96, niet ?
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door Horatio »

sammarco1 schreef: Die gummi-neuzen heten officieel toch AM96, niet ?
In het Vlaams: MR96 (MotorRijtuig) ; AM is Frans voor AutoMotrice
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door Steve »

Horatio schreef:
sammarco1 schreef: Die gummi-neuzen heten officieel toch AM96, niet ?
In het Vlaams: MR96 (MotorRijtuig) ; AM is Frans voor AutoMotrice
Of vooral MS96 (motorstel). De term "motorrijtuig" verwijst vooral naar een gemotoriseerd enkel rijtuig, meestal met dieselaandrijving - maar die worden door de NMBS dan weer motorwagens genoemd, om het nog wat eenvoudiger te maken.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door Eimai »

Steve schreef:Of vooral MS96 (motorstel). De term "motorrijtuig" verwijst vooral naar een gemotoriseerd enkel rijtuig, meestal met dieselaandrijving - maar die worden door de NMBS dan weer motorwagens genoemd, om het nog wat eenvoudiger te maken.
Laten we onze HLT eens citeren, want de benaming is vrij recent gewijzigd: je hebt motorrijtuigen, onderverdeeld in elektrische motorrijtuigen (MR), eveneens motorstellen genoemd, en je hebt dieselmotorrijtuigen, eveneens motorwagens genoemd.

De officiële benaming van de DMT's (in het Nederlands) is "MR96" (zo staat het ook op het rijbewijs van treinbestuurders). Daarnaast heb je ook MR62, MR66 (klassiekjes), MR75 (vierledige), MR80 (break), MR86 (sprinter) en MR08 (desiro), en voor de motorwagentjes is het MW41.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door sammarco1 »

amai, bedankt, nu kan ik die map in de fotogallerij op trainpaparazzo met die treinstellen eens goed onderhande nemen...

Ik heb nog vragen zulle... nog ni weglopen..
Afbeelding
**********************************************************************************************************
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: UIC nummer treinstellen

Bericht door nahoj »

Dat voorlaatste getal is bij de elektrische locomotieven en motorrijtuigen het nummer van het rijtuig bij een meerledig voertuig, en een 0 bij een éénledig voertuig (momenteel enkel locomotieven).
Het nummer van het rijtuig van een meerledig voertuig is nìet gelinkt aan de plaats van de eerste klasse.

Bij de diesels is het UIC-nummer jammergenoeg anders opgebouwd... :-/
Plaats reactie