NMBS: Het moet beter!!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Shrek »

Honda-V6 schreef: 1° de verschillende structuren maken de NMBS als het ware onbesuurbaar
2° bij het personeel is er meer stakingsdrang dan ijver om de treinen op tijd te laten rijden
3° de stations in Belgie zijn veel te onverzorg en vuil
4° bepaalde landsdelen (Kempen-Limburg) hebben als het ware géén spoorwegnet de naam waardig
5° de prachtige geschiedenis (HLE 15,16 waarmee ACEC de Duitse fabrieken belachlijk maakte; de "ronde ruiten" elocs HLE 22,23,25 hebben niet het rijvaardige museum status gekregen die ze verdienen,...) met de fiere "B" wordt onrespectvol behandelt
6° het huidige materiaal is rommel hoogste categorie (AM41,VT250,HLE13,...)
1) Dit jaar wordt de nieuwe structuur ingevoerd. Het kan eigenlijk alleen maar beter zijn den de oude. Dus dat komt denk ik wel in orde.
2) Dat is slechts bij een heel klein deel van het personeel zo. Helaas hebben zij door teveel bescherming de mogelijkheid om alles plat te leggen. Ik wil toch even aanstippen dat bij de laatste stakingen geen 30% van het personeel mee deed.
3) Onverzorgd wel, maar vuil toch niet vind ik. Op de meeste plaatsen wordt dagelijks gekuist en dat zie je wel.
4) Klopt, maar ook de Ardennen, West-Vlaanderen, Waals Brabant, ... kunnen meer spoorwegen gebruiken. Dat is gewoon een politieke keuze "hoeveel zijn we bereid te betalen voor spoorwegen"
5) Maar wiens taak is dat? Moet een vervoerder dat doen? Moet de overheid dat doen? Moet jij dat doen? Per treinreiziger denk ik dat de NMBS meer rijvaardige museumlocs heeft dan de DB. Je kan moeilijk verwachten dat een vervoersmaatschappij die al in de rode cijfers zit daar nóg meer aan gaat uitgeven.
6) Zever, dikke zever. HLE 18 is één van de beste locs ooit in België. HLE 13 is een goede middenmotor, HLE 28 doet het super en de désiros rijden nog niet lang genoeg om te beoordelen.
De MW41 is meer dan goed genoeg voor de afgelegen diesellijntjes waar hij thuishoort (Herentals-Neerpelt hoort daar niet bij, maar daar moet gewoon bovenleiding komen). De V250 is een jammerlijke keuze van de hollanders, daar kan je de nmbs niet op afrekenen.
Rétro schreef:Heb de indruk dat de mensen tegenwoordig een moderne trein gewoon zien als een gebruiks voorwerp om van A naar B te gaan. Niks meer niks minder. De reis is niet meer een deel van het doel, enkel nog zo snel mogelijk op de bestemming geraken.
Dat is al 180 jaar lang zo. De trein is een vervoermiddel. Punt.
Je kan comforteisen stellen of een bepaalde estetiek vragen van het vervoermiddel voor je reis, maar de treinrit zal voor 99.9% van de reizigers nooit een doel zijn is dat ook nooit geweest.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:Heb de indruk dat de mensen tegenwoordig een moderne trein gewoon zien als een gebruiks voorwerp om van A naar B te gaan. Niks meer niks minder. De reis is niet meer een deel van het doel, enkel nog zo snel mogelijk op de bestemming geraken.
Dat is al 180 jaar lang zo. De trein is een vervoermiddel. Punt.
Je kan comforteisen stellen of een bepaalde estetiek vragen van het vervoermiddel voor je reis, maar de treinrit zal voor 99.9% van de reizigers nooit een doel zijn is dat ook nooit geweest.
Dat is zeker niet waar. Ik vind de citaten (van notoire reizigers/schrijvers) niet zo meteen terug, maar het komt er altijd op neer dat de reis zelf aangenaam moet zijn en in het verlengde ligt van het verblijf of de bestemming.
De NMBS heeft op dat gevoel trouwens jarenlang ingespeeld met slogans als Je vakantie begint in de trein of De trein is altijd een beetje reizen. Hedendaagse blogschrijvers als Spoorvreter http://opdetrein.blogspot.be/ of mezelf http://blog.seniorennet.be/overweg13/ en er zijn er nog wel meer schrijven hun blog heus niet in de eerste plaats om op de NMBS en het OV in het algemeen in te hakken, maar precies om het specifieke, het speciale, het avontuurlijke van treinreizen in de verf te zetten. En geen flauwe grappen over dat avontuurlijke!
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Dat is zeker niet waar. Ik vind de citaten (van notoire reizigers/schrijvers) niet zo meteen terug, maar het komt er altijd op neer dat de reis zelf aangenaam moet zijn en in het verlengde ligt van het verblijf of de bestemming.
De NMBS heeft op dat gevoel trouwens jarenlang ingespeeld met slogans als Je vakantie begint in de trein of De trein is altijd een beetje reizen. Hedendaagse blogschrijvers als Spoorvreter http://opdetrein.blogspot.be/ of mezelf http://blog.seniorennet.be/overweg13/ en er zijn er nog wel meer schrijven hun blog heus niet in de eerste plaats om op de NMBS en het OV in het algemeen in te hakken, maar precies om het specifieke, het speciale, het avontuurlijke van treinreizen in de verf te zetten. En geen flauwe grappen over dat avontuurlijke!
Natuurlijk zijn er mensen die graag met de trei reizen omdat het de trein is, ik reken mezelf daar ook bij hoor. Maar het overgrote deel van de mensen op het perron willen zo kort mogelijk op die trein zitten, hoe jammer wij dat ook vinden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door kika »

Honda-V6 schreef:Maar dat kan best een rede zijn om de NMBS duidelijk te maken dat er verandering moet komen. Kost wat kost! Als ik met m'n zoontje de trein neem en ik moet de hele tijd letten of niet te veel aan kauwgums,beschimmelde broodjes,....zou kunnen komen laat ik de trein voor wat ie is. En dan kan ik zeggen dat de verbinding die ik af en toe gebruik één van de neste en veiligste (op gebied van overvallen,diefstal,agressie) van Belgie is want als je vaak leest wat er tussen Gent-Antwerpen-Brussel en Oostende allemaal gebeurt...
Ik leg sinds de geboorte van mijn kind samen duizenden kilometers af in binnen- en buitenland. De problemen zitten eerder in perronhoogte, te kleine/hoge deuren om er op te geraken met kinderwagen, groot gat tussen rijtuig en perronrand, bij onderdoorgangen zijn er vaak enkel trappen, als er liften zijn en ze functioneren is de geur nogal bedenkelijk, geen degelijke verschoonruimtes op de IC's. En dat laatste is eigenlijk al bijna een detail, in de trant van: zou leuk zijn als het er was. Ja je kan je peuter niet in iedere trein laten rondkruipen, maar een groot deel wordt gelukkig nog wel acceptabel schoongehouden. Er is inderdaad wel wat problematisch treinreisvolk, het valt ook niet compleet te ontkennen. Maar 'lezen' wat er gebeurd lijkt me nogal onbetrouwbaar…
Die koste wat kost is al prima van weerwoord voorzien.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door kika »

Shrek schreef:
Honda-V6 schreef: 1° de verschillende structuren maken de NMBS als het ware onbesuurbaar
5° de prachtige geschiedenis (HLE 15,16 waarmee ACEC de Duitse fabrieken belachlijk maakte; de "ronde ruiten" elocs HLE 22,23,25 hebben niet het rijvaardige museum status gekregen die ze verdienen,...) met de fiere "B" wordt onrespectvol behandelt
6° het huidige materiaal is rommel hoogste categorie (AM41,VT250,HLE13,...)
1) Dit jaar wordt de nieuwe structuur ingevoerd. Het kan eigenlijk alleen maar beter zijn den de oude. Dus dat komt denk ik wel in orde.
5) Maar wiens taak is dat? Moet een vervoerder dat doen? Moet de overheid dat doen? Moet jij dat doen? Per treinreiziger denk ik dat de NMBS meer rijvaardige museumlocs heeft dan de DB. Je kan moeilijk verwachten dat een vervoersmaatschappij die al in de rode cijfers zit daar nóg meer aan gaat uitgeven.
6) Zever, dikke zever. HLE 18 is één van de beste locs ooit in België. HLE 13 is een goede middenmotor, HLE 28 doet het super en de désiros rijden nog niet lang genoeg om te beoordelen.
De MW41 is meer dan goed genoeg voor de afgelegen diesellijntjes waar hij thuishoort (Herentals-Neerpelt hoort daar niet bij, maar daar moet gewoon bovenleiding komen). De V250 is een jammerlijke keuze van de hollanders, daar kan je de nmbs niet op afrekenen.
1. Geduld zal je wel moeten hebben, behalve een nieuwe structuur uittekenen moet dat nog worden geïmplementeerd en is er een overgangsperiode waar de rails aan het nieuwe materieel moeten wennen … of de vakbonden aan hun nieuwe troon? Ook Logistics niet vergeten, dat blijft spannend: gaat Schenker over 8 maanden een voorstel doen of toch niet of iemand anders? En perfect zal het nooit zijn, eerder met een veel water bij de wijn.
5. Leuk hoor, zo'n museumloc of een paar T-treinen in een weekend, maar inderdaad geen hoofdtaak. Gevalletje is een reclamebudget zinvol en waar/hoe moet dat besteed worden? Kan je zo lang over discussiëren aan de bar dat het café stinkend rijk wordt.
6. Een ietsie pietsie schuld delen over de V250 mag wel degelijk, NMBS heeft er uiteindelijk ook geld in gestoken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door kika »

Honda-V6 schreef:denken jullie echt dat de modale mens een dermante foute organisatie gaat blijven steunen en gebruiken.....
Kijk naar de geschiedenis van 'foute bedrijven.' Modale mensen willen iets, en de organisatie in kwestie moet het wel heel bont maken. Dat willen kan brood op de plank zijn (pendelaar) of wat anders, voor ze alternatieven hebben (als dat al mogelijk is), ben je vaak al jaren verder (van baan veranderen, 2e auto is ook niet goedkoop, verhuizen,....). Steunen is wat anders, en lijkt me ook minder relevant.
En als je dan beseft dat Belgie ooit toonaangevend was op gebied van spoorwegorganistaie en spoorweg materiaal ben ik erg verbitterd op de NMBS.
Men zou beter opkijken naar een land als Duitsland waar nevenlijnen modern materiaal hebben,waar treien op tijd rijden,waar klassiekers respect krijgen en materiaal verantwoord wordt aangekocht en gebruikt.
Maar wat deden de Belgen? Ze lieten hun industrie kapot gaan,gooiden hun monopolie dat ze hadden voor internationale tractie te grabbel aan Fransen en hervormde hun spoorwegmaatschappij in een nog logger staatsapparaaat.
Ik stel voor dat je even op bezoek komt in Duitsland: er zijn wel degelijk een heleboel nevenlijnen met zeer oud materieel, zat treinen met vertragingen, kom een keer tijdens de spits als er weer zo'n 'klassiek ding' als vervanging voor komt rijden. Het aantal blije gezichten zal je met een vergrootglas moeten zoeken. En verantwoord aangekocht? Echt? Ik zeg alleen maar Talent2 als voorbeeld. Industrie kapot laten gaan? Het is behoorlijk recent dat NMBS over de landsgrenzen *mag* kijken voor materieel. En om nu met kritiek te komen op de nationalisatie van de Belgische spoorwegmaatschappijen is ook wat als mosterd na de maaltijd. Ontkennen dat er niet een boel goede kanten aanzaten lijkt me ook moeilijk.
Rétro

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Rétro »

Of ieder klassiek ding perse slechter hoeft te zijn dan een moderne trein lijkt me ook nog maar de vraag?
Dat zal wel eerder aan persoonlijke smaak en comfort eisen liggen...mensen zijn tegenwoordig nu eenmaal (te?) veel gewend.

Verschoonruimtes in een trein... hoe lang zullen die schoon blijven? Simpel, tot wanneer de laatste het niet nodig vindt om z'n troep deftig op te kuisen. En dat zal wss niet al te lang duren.

Maar da's nu eenmaal het 'probleem' en eigen aan een forum & dergelijke discussies. 100 mensen = 100 verschillende meningen. Een tegenpartij (in dit geval de NMBS) kan zich hier ook niet verdedigen of ons van antwoord dienen. En indien het hier een café zou zijn, zou de café baas wss inderdaad wel stinkend rijk worden :wink: .
Rétro

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Rétro »

kika schreef:
Shrek schreef:
Honda-V6 schreef: 5° de prachtige geschiedenis (HLE 15,16 waarmee ACEC de Duitse fabrieken belachlijk maakte; de "ronde ruiten" elocs HLE 22,23,25 hebben niet het rijvaardige museum status gekregen die ze verdienen,...) met de fiere "B" wordt onrespectvol behandelt
5. Leuk hoor, zo'n museumloc of een paar T-treinen in een weekend, maar inderdaad geen hoofdtaak. Gevalletje is een reclamebudget zinvol en waar/hoe moet dat besteed worden? quote]

Feit is wel , hoe meer belangstelling er is voor oude treinen, hoe meer middelen er ook voor kunnen vrij gemaakt worden. Hier in België zijn wel een hoop liefhebbers, maar om dan toch de vergelijking te maken met Duitsland en nu we hier toch op een forum zitten , kijk gewoon maar eens op drehscheibe-online . Wat daar allemaal opstaat... zoiets bestaat hier gewoon niet. Het publiek is gewoon veel groter.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Shrek »

Rétro schreef:Feit is wel , hoe meer belangstelling er is voor oude treinen, hoe meer middelen er ook voor kunnen vrij gemaakt worden. Hier in België zijn wel een hoop liefhebbers, maar om dan toch de vergelijking te maken met Duitsland en nu we hier toch op een forum zitten , kijk gewoon maar eens op drehscheibe-online . Wat daar allemaal opstaat... zoiets bestaat hier gewoon niet. Het publiek is gewoon veel groter.
Ik zou het wel eens willen vergelijken. In België zijn er 2 rijvaardige en gehomologeerde stoomlocomotieven voor 10 miljoen inwoners. Duitsland heeft 80 miljoen inwoners. Hebben zij 16 stoomlocs die op het net mogen?
Rétro

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Rétro »

Gewoon even ter info, een kaartje met spoorwegmuseums allerhande in Duitsland die ik terug vond;
http://www.gornyonline.de/Hobbys/Eisenb ... useum.html

Het feit alleen al dat daar nog zoiets bestaat als een Meiningen zegt toch al veel vind ik.

Ik tel toch maar 1 rijvaardige stoomloc bij de NMBS en nog een handvol diesels ? De 64.169 is toch nog altijd van TSP.

Wat het aantal nog rijvaardige (stoom)locs bij de db betreft, geen exact i.d eigenlijk. Probeer ik nog even op te zoeken.
Denk ergens gelezen te hebben dat er nog zo'n +- 230 rijvaardige stoomlocs allerhande in Duitsland rondrijden.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door odul »

Rétro schreef:Gewoon even ter info, een kaartje met spoorwegmuseums allerhande in Duitsland die ik terug vond;
http://www.gornyonline.de/Hobbys/Eisenb ... useum.html

Het feit alleen al dat daar nog zoiets bestaat als een Meiningen zegt toch al veel vind ik.

Ik tel toch maar 1 rijvaardige stoomloc bij de NMBS en nog een handvol diesels ? De 64.169 is toch nog altijd van TSP.

Wat het aantal nog rijvaardige (stoom)locs bij de db betreft, geen exact i.d eigenlijk. Probeer ik nog even op te zoeken.
Denk ergens gelezen te hebben dat er nog zo'n +- 230 rijvaardige stoomlocs allerhande in Duitsland rondrijden.
Hier steken de twee wereldoorlogen wel voor iets tussen.
Duitsland moest als geleden compensatie stoomlocs aan België afgeven.
Dat was natuurlijk niet het beste materieel, integendeel, het was versleten, oude of half kapotte brol.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door odul »

Wat die "betere NMBS" betreft.
Als je weet van waar en hoe dit staatsbedrijf komt, denk ik dat er de laatste jaren een enorme inhaalbeweging gebeurt is.

Toen koning auto naar zijn troon steeg, en er enorm veel geld werd geïnvesteerd in snelwegen, werden de spoorwegen letterlijk en figuurlijk op een zijspoor gezet.

De trein werd bijna enkel nog gebruikt door sociaal en financieel achtergestelde personen. ( ik bedoel naar niks negatief mee)
Maar het gevolg was wel dat de overheid alle kosten op zich moest nemen.

Nu nog zie je daar overblijfselen van. De veel te veel goedkope tarieven zoals de mensen die met een kaart van verhoogde tegemoetkoming rijden.

Zoiets zie je in het buitenland bijna niet.

Persoonlijk heb ik hier ook geen probleem mee, maar het moet wel door "iemand" betaalt worden.
Dus alles draait om de politieke keuze die er gemaakt wordt.
Enerzijds verplichten van te bezuinigen, en anderzijds onder de kostprijs personen te vervoeren op een zeer comfortabele en efficiënte manier vloekt langs alle kanten.

Voor de rest beste HONDA, laat u vooral niet meeslepen met de "media" die enkel het negatieve belichten, en liefst met de nodige sensatie, meestal uit eigen belang. :wink:
Honda-V6

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Honda-V6 »

Het klopt idd dat er in verhouding tot het openbaar vervoer meer geinvesteerd is in banen...echter is het ook hier ondermaats tov onze buurlanden.

Maar het enige om autogebruik af te stoppen is goed openbaar vervoer. Als techniek en dus zeker autoliefhebber ben ik zeker gebruiker van het openbaar vervoer als woon-werk verbinding. Het is nl goedkoper om te bussen voor mij dan om dit met de wagen te doen. Hoewel ik misschien niet de zuinigste wagen heb,let ik duidelijk op het gebruik hiervan.

Maar ik zie een duurzaamheid nog steeds niets als geroetfilterde leasesletjes die elke vierjaar moet worden gerecicleerd worden omdat ze versleten zijn.

Mijn vorige (en eerste wagen),een Honda Legend uit 1988 heeft het 24 jaar heel goed gedaan en heeft daardoor een veel lagere milieuinpact gehad dan een wagen die relatief zuinig is maar om de domste rede wordt gebruikt. Mijn ervaring op gebied van levensduur met die wagen hebben mij dan ook doen beslissen een nieuwe Legend rechtstreeks uit Japan te importeren omdat de Europese consument een betrouwbare wagen niet meer naar waarde kan schatten en deze derhalve hier nimmer leverbaar is.

Wees gerust: op de autosector kan ik nog meer commentaat geven dan op de spoorwegen

Maar ik ga er vanuit dat het openbaar op vele punten efficienter moet,en dit vermeld ik niet om te sakkeren maar in de hoop dat het effectief gebeurt,want ik hou van de spoorwegen!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door dekooiker »

Vandaag mocht ik ervaren dat het beter kan dan wat de dagbladen zo graag schrijven.
Er was wegens een ongeval geen verkeer mogelijk tussen Aarschot en Testelt.
Enkele minuten nadat de trein richting Aarschot moest opdagen kwam er iemand op het perron met de vraag of dat de kant richting Aarschot was.
Bleek het de busbestuurder te zijn die de pendeldienst reed.

Uit Hasselt kwam er zowaar een trein om in Testelt terug te keren en alzo, met aansluiting van de bus, weer naar Hasselt te rijden.
De vertraging die we opliepen was gezien het probleem beperkt.
Het kan dus wel degelijk goed gaan als alles meezit; busdienst die niet door drukke kernen moet, keren in een station met beheerde seinen, personeel beschikbaar.
Maar dat relaas zal morgen niet in 'de gazet' staan.
En nog een dikke merci voor de treinbegeleidster die ons hielp uit te stappen met de kinderwagen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Rétro

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Rétro »

Honda-V6 schreef:Het klopt idd dat er in verhouding tot het openbaar vervoer meer geinvesteerd is in banen...echter is het ook hier ondermaats tov onze buurlanden.

Maar het enige om autogebruik af te stoppen is goed openbaar vervoer. Als techniek en dus zeker autoliefhebber ben ik zeker gebruiker van het openbaar vervoer als woon-werk verbinding. Het is nl goedkoper om te bussen voor mij dan om dit met de wagen te doen. Hoewel ik misschien niet de zuinigste wagen heb,let ik duidelijk op het gebruik hiervan.

Maar ik zie een duurzaamheid nog steeds niets als geroetfilterde leasesletjes die elke vierjaar moet worden gerecicleerd worden omdat ze versleten zijn.

Mijn vorige (en eerste wagen),een Honda Legend uit 1988 heeft het 24 jaar heel goed gedaan en heeft daardoor een veel lagere milieuinpact gehad dan een wagen die relatief zuinig is maar om de domste rede wordt gebruikt. Mijn ervaring op gebied van levensduur met die wagen hebben mij dan ook doen beslissen een nieuwe Legend rechtstreeks uit Japan te importeren omdat de Europese consument een betrouwbare wagen niet meer naar waarde kan schatten en deze derhalve hier nimmer leverbaar is.

Wees gerust: op de autosector kan ik nog meer commentaat geven dan op de spoorwegen

Maar ik ga er vanuit dat het openbaar op vele punten efficienter moet,en dit vermeld ik niet om te sakkeren maar in de hoop dat het effectief gebeurt,want ik hou van de spoorwegen!
Beetje off topic maar kan u hierin wel volgen. Zolang mensen met een 'bepaald niveau van job' moeten ver(be)loond worden door de werkgever met een leasing wagen, zullen er maar weinigen hiervan overstappen naar openbaar vervoer.Helaas is een 'bedrijfswagen' vandaag de dag zodanig ingebakken dat dit precies de normaalste zaak is geworden. En dit is een systeem die later mss ook degene in problemen zal brengen die werkelijk nood hebben aan een bedrijfswagen. Een wagen zou toch zeker in veel gevallen 10 jaar moeten mee kunnen, maar door een dergelijk systeem is hij ( en door in vele gevallen weinig respect voor de wagen) na 4 jaar voor de zwijnen.

Vraag is of in de toekomst ook nog zo zuinig zal omgesprongen worden met het spoor materieel. Sommige loc/trein types halen toch ook niet echt hoge leeftijden meer...

@dekooiker

Mooi dat niet alles altijd moet verlopen zoals het in de krant geschreven staat.
Plaats reactie