NMBS: Het moet beter!!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door rdv »

dekooiker schreef:Vandaag mocht ik ervaren dat het beter kan dan wat de dagbladen zo graag schrijven.
Goed te lezen dat het ook goed kan georganiseerd worden, dat heb ik ook al kunnen vaststellen. Maar die 2x dat het goed verlopen was, was omdat het incident toevallig op een goede plaats en een goed moment gebeurd was: één keer in Asse, vlakbij de stelplaats van De Lijn en de Brusselsesteenweg waar er een busfrequentie is van 10' en net na de spits. Dus: snel voldoende bussen beschikbaar. Tweede keer in station Sint-Niklaas, waar er toevallig een aantal bussen met hun laatste rit aankwamen. Alleen vervelend dat tegen we in Lokeren aankwamen we konden overstappen op de trein waar we vandaan kwamen, en ons dus de hele busrit hadden kunnen besparen.

Maar vele keren is het ook al helemaal fout gegaan. Meer dan twee uur na de instorting van de voetgangerstunnel in aanbouw in Jette is er geen B-mobility personeel dat info kan geven, politie en Securail weten alleen dat er bussen zijn, maar niet waar en wanneer ze vertrekken, de omroeper kondigt treinen aan die toch niet komen, mensen van Infrabel willen/kunnen geen informatie geven ...

Of die keer dat in Beveren het spoor versperd is door een persoonsongeval. We worden in Berchem door de omroeper hiervan verwittigd, en doorverwezen naar de vervangende busdienst tussen Beveren en Sint-Niklaas. Ik vraag nog eens na bij de OSTCH of het toch niet beter is via Mechelen naar Dendermonde te rijden, "Geen probleem mijnheer, er rijden bussen". In Beveren aangekomen blijken er, twee uur na het ongeval (21u30), geen bussen te zijn, noch treinen terug naar Antwerpen. We wachten nog twee uur op de bussen, die komen niet. Om 23u30 wordt het spoor vrijgegeven en kunnen we per trein verder naar Sint-Niklaas, waar men de laatste trein naar Dendermonde had laten vertrekken, hoewel één van de TBGs in Beveren had laten weten dat er 6 mensen voor Dendermonde vastzaten. Gelukkig was één van de TBGs van het depot Dendermonde, en heeft die in Sint-Niklaas bij de stationschef gaan lobbyen voor taxi's.

Ik begrijp dat men bij problemen niet onmiddellijk oplossingen kan voorzien, maar nu lijkt het alsof het allemaal afhangt van het moment, de plaats en de mensen. Er schijnt geen draaiboek te zijn voor dergelijke problemen. Het loopt veel te vaak fout, een correcte dienstverlening wordt helaas veel te weinig geleverd.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door dekooiker »

U haalt het reeds aan: als het probleem zich op de juiste plek voordoet kan er snel een waardig alternatief verzonnen worden.
Dat is dikwijls niet het geval.
Ook het sluiten van loketten is mede schuld aan veel problemen.
Nu sta je daar, zonder inlichtingen, zonder personeel dat eens een telefoontje kan plegen...
Daar kan nog wat verbetering zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door K V B »

Rétro schreef: Verschoonruimtes in een trein... hoe lang zullen die schoon blijven? Simpel, tot wanneer de laatste het niet nodig vindt om z'n troep deftig op te kuisen. En dat zal wss niet al te lang duren.
Verschoonruimtes in de trein, dat is gewoon kwestie van in het (tegenwoordig verplichte) gehandikaptentoilet een klaptafel te installeren.
Honda-V6

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Honda-V6 »

Vandaag visueel bemerkt dat het al met één ding de goede kant op gaat: Herentals-Mol komt onder de draad. Nu nog de Limburgse kant naar Weert uitbouwen en het traject naar Hasselt onder de draad!
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door peterbot »

dekooiker schreef:U haalt het reeds aan: als het probleem zich op de juiste plek voordoet kan er snel een waardig alternatief verzonnen worden.
Dat is dikwijls niet het geval.
Ook het sluiten van loketten is mede schuld aan veel problemen.
Nu sta je daar, zonder inlichtingen, zonder personeel dat eens een telefoontje kan plegen...
Daar kan nog wat verbetering zijn.

Jaa, deze morgen stond ik ook een uur in't middenstatie te wachten op de fantoomtrein. Dan maar uit miserie met de wagen naar Gent (om bij Lokeren nog een uurtje aan te schuiven).
Nu is alles gecentraliseerd. Als er in Houtsiplou of Genoenselder een wissel klemt brandt er in Brussel een rood lampie... Eer dan iemand ter plaatse is (zeker met 1500 km file) duurt dan wel ff.
Vroeger kon de plaatselijke bediende dan maar met den chalumeau de wissel ontdooien.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door rdv »

Wat mij enorm stoort, bij zowat alle incidenten bij de NMBS, is het enorme overdreven positieve communicatiebeleid. Men moet toch ondertussen weten dat na een zelfmoord het spoor niet op een uurtje opgeruimd is, dat vertragingen eerder toenemen dan afnemen, dat een afgebrand seinhuis niet op 3 dagen heropgebouwd is, dat er bij het herstellen van bovenleidingen altijd wel iets kan fout gaan, etc. Ook Railtime heeft hier last van: vertragingen worden voorzien af te nemen naarmate de trein verder rijdt, maar meestal is het toch omgekeerd.

De weersomstandigheden waren deze ochtend zeer uitzonderlijk, daar ben ik akkoord mee. Maar om dan op de radio te laten omroepen dat het spoorverkeer er quasi geen last van heeft, en dan duizenden reizigers in de kou te laten staan, daar kan ik echt niet inkomen. Ik heb een net voor ik naar het station vertrok Railtime geconsulteerd. Behalve wat afschaffingen tussen Kortrijk en Gent geen noemenswaardige problemen. Na een half uurtje fietsen-schuiven-vallen kom ik in Gent St Pieters toe en wat blijkt, men heeft maar 4 sporen beschikbaar, de andere wisselstraten geraken niet gekuist. Niemand die enige informatie kan/wil geven die verder gaat dan de treinen die in het station staan. Dat is een situatie die niet kan zijn ontstaan op een half uurtje. Het was wel nog aan het bijsneeuwen in Gent, maar niet in die mate dat hierdoor plots alle wissels vast zouden komen te zitten.

Honderden mensen hebben alle moeite gedaan om naar het station te komen, hiervoor risico's genomen en zijn zeer geërgerd terug naar huis (of misschien toch naar het werk) gegaan. Waarom kon men niet eerlijk communiceren dat men de situatie niet de baas kon en dat men beter niet naar het station zou komen, iedereen zou hier begrip voor hebben. Waarom werd de winterdienstregeling niet geactiveerd, of werd dat niet gecommuniceerd?

Op de manier dat men deze ochtend - maar ook op vele andere momenten - verkeerde informatie verspreid, zorgt men niet alleen voor veel wrevel bij de klanten, maar brengt men zichzelf ook nog meer in de problemen. In zo een gevallen is de Nederlandse aanpak dan misschien toch beter: op voorhand beslissen van een uitgedunde dienstregeling uit te voeren, en dit ruim bekend maken. Misschien is het niet nodig, maar de klant weet dan toch tenminste waar hij/zij zich kan aan verwachten.

En als het spoor dan sneller vrij is dan eerst meegedeeld, dat seinhuis 3 dagen vroeger hersteld is dan voorzien, of de bovenleiding sneller hersteld is dan gedacht, dat straalt dan positief af op het bedrijf.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Steve »

Ik heb me onlangs ook zo'n bedenking gemaakt toen het treinverkeer op lijn 60 onderbroken was door een persoonsongeval, in volle avondspits.

In alle communicatie was er sprake van pendelbussen tussen Jette en Dendermonde, zonder veel meer. Hopen mensen dan ook op het stationsplein in Jette, en die hebben er erg lang gestaan om dan uiteindelijk niet eens allemaal in de overvolle aangekomen bus te kunnen passen.

Als je een heel klein beetje inzicht hebt in de materie, dan weet je dat zo'n probleem een hele tijd zal duren, en ook dat je in volle avondspits tijdens de week niet zomaar beschikbare pendelbussen en bestuurders vindt. Met andere woorden: mijden die hap, en alle mogelijke alternatieven uitputten. Blijkt het niet mogelijk: rekening houden met een zeer grote vertraging.

Maar niets van dat alles in de communicatie, gewoon de melding dat er pendelbussen zijn. Alsof alles van een leien dakje zou lopen. Wees in zo'n geval gewoon realistisch en meld erbij dat de reistijd in hoge mate verlengd zal worden en dat er waar mogelijk best een alternatief gezocht wordt. Dat kan al een heel deel frustratie vermijden bij tientallen-honderden mensen die zich de bovenstaande bedenking niet gemaakt hebben en braaf zijn afgegaan op wat meegedeeld is.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door rdv »

De afhandeling en communicatieverstrekking van dat persoonsongeval in Opwijk was inderdaad niet te best.
Het was natuurlijk een complexe situatie: doordat die persoon in het station van Opwijk gesprongen was, was het enige station tussen Dendermonde en Jette waar je makkelijk kan kopmaken niet toegankelijk. Jammer genoeg heeft me bij de aanleg van de ringweg in Asse niet de opportuniteit genomen om hier een derde spoor heraan te leggen (of minstens plaats te laten om dat heraan te leggen). Het zijn deze voorzieningen die bij incidenten heel praktisch worden, maar ja Infrabel haalt die er liefst zoveel mogelijk vantussen om kosten te besparen.
Voor verkeer tussen Jette, Bockstael en Dendermonde heeft men de L-trein 15XX laten rijden tussen Dendermonde en Jette via L53 en Schaarbeek, met kopmaken in Jette. Praktisch voor de reizigers in Jette en Bockstael naar Dendermonde, maar hier zijn er meer dan voldoende andere alternatieven via de treinen van L50 en dan mee met de ICL's.
De situatie was het moeilijkste voor de reizigers in de tussenstations tussen Dendermonde en Jette. Bij de start van de buspendel waren er 7 bussen, maar in de touringcars mocht niemand rechtstaan (begrijpelijk), dus een zeer beperkte capaciteit. In volle spits werden een aantal bussen door de exploitanten teruggeroepen, omdat hun inzet voorzien was in schoolvervoer of lijnvervoer. Gecombineerd met de spitsdrukte hebben mensen meer dan anderhalf uur staan wachten op het stationsplein in Jette.
De stationschef deed zijn best, en raadde mensen naar Mollem bvb. aan om tot St-Agatha-Berchem te rijden en daar de lijnbus te nemen (hoewel ik niet vind welke lijnbus dat zou kunnen zijn) .

Eigenlijk zouden er draaiboeken moeten zijn waarin voor een zeer breed gamma aan scenario's oplossingen worden aangereikt, zoals men in rampenplanning doet. Nu improviseert men oplossingen, en de mensen op het terrein doen daar hun uiterste best voor, maar als men gewoon de schuif zou moeten optrekken en het best beschikbare alternatief dan in gang zetten, zou dit veel efficiënter kunnen georganiseerd worden. Voor het ongeval in Opwijk bvb. kon men reizigers naar Zellik via L50 naar Dilbeek en lijnbus 820, naar Asse via Simonis of St-Agatha-Berchem en dan lijnbus 212/213/214 of naar Bockstael en lijnbus 242, naar Merchtem verwijzen naar lijnbus 245 in Bockstael of lijnbus 821 in Vilvoorde, reizigers voor Opwijk via Aalst en daar lijnbus 41/44, of via Asse en lijnbus 23, etc.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Retard »

Kan men dan niet met een trein tot Merchtem rijden en dan op tegenspoor terugrijden tot Asse? En de reizigers voor St-Gilles, Lebbeke, Heizijde, Opwijk en Dendermonde kunnen dan over Mechelen. Dan moeten ze daar toch geen uren in Jette staan?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Kan men dan niet met een trein tot Merchtem rijden en dan op tegenspoor terugrijden tot Asse? En de reizigers voor St-Gilles, Lebbeke, Heizijde, Opwijk en Dendermonde kunnen dan over Mechelen. Dan moeten ze daar toch geen uren in Jette staan?
Neen, de seininrichting is daar niet op voorzien. Je kan enkel keren aan een beheerd sein en die staan enkel in Opwijk en Asse.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Retard »

Dan kan men toch tot Asse rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Dan kan men toch tot Asse rijden?
Inderdaad, dat zou gaan (dan moet te trein wel ergens keren in het midden van de velden, maar dat kan wel). Maar dat zou wel betekenen dat overweg 17 tijdens het keren in storing zou gaan dus moet er een technieker ter plaatse zijn. Misschien zat daar het probleem.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door rdv »

Jammer genoeg moet ik opnieuw een klacht indienen over een falend communicatiebeleid nav de geplande werken op L75.

Hieronder de integrale tekst.
Ik neem zaterdag 16/03 in Rijsel een TGV en check gelukkig op 14/03 nog eens de uren van de trein vanuit Gent naar Rijsel. Op de routeplanner staan de normale uren, maar het is pas na doorklikken naar de gedetaileerde reisweg en daar op het uitroepteken te klikken dat men kan zien dat er werken zijn op de lijn. Er wordt in de tooltip verwezen naar de gedetailleerde affiches, maar de link daarnaar loopt dood (zie bijlage). Het eerste uitroepteken in het algemene overzicht (zie bijlage) geeft enkel aan dat “Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs” (ik zou niet weten welk vervoerbewijs niet geldig is op deze verbinding). Bij het tweede uitroepteken in het algemene overzicht komt geen bijkomende info.

Gelukkig ken ik - als treinliefhebber - de NMBS-sites zeer goed en weet ik dat ik via de Infrabel-site kan doorklikken naar werfinfo. Zo kom ik te weten dat er geen treinen, maar wel vervangende bussen rijden tussen Gent en Deinze. Om te weten wanneer deze rijden en wanneer ik dus in Gent moet vertrekken om tijdig in Rijsel te zijn, moet ik eerst de onhandige downloadknop gebruiken (eigenlijk staat er afdrukken - gelukkig weet ik door ervaring dat er hierdoor een pdf wordt gedownload en dat er niet onmiddellijk iets wordt afgedrukt) om drie affiches te downloaden. Dat downloaden lukt niet altijd, gelukkig deze keer wel. Hierna moet ik de affiches naast mekaar leggen om te zien wanneer de bussen rijden en en aanvraag doen voor mijn reis tussen Deinze en Rijsel. Blijkt dat door het schrappen van de ICC's en een slechte aansluiting in Kortrijk tussen IRf en ICC de reistijd verdubbelt is van 1u tot 2u. Zelfs voor een treinfanaat zoals ik is dat van het goede teveel. Ik zal dan ook mij met de auto naar Rijsel laten brengen.

Mijn formele klacht is dat de gewijzigde dienstregeling niet in de routeplanner is opgenomen. Ik heb toevallig in de Metro bij het overzicht van de werken gezien dat er dit weekend gewerkt wordt op lijn75 en dat er verwezen wordt naar gedetailleerde info op de site. Deze gedetailleerde info is echter voor de leek niet toegankelijk en moeilijk begrijpbaar.

Ik prijs me gelukkig dat ik 1) toevallig het berichtje in de Metro gezien heb, 2) toevallig de NMBS en haar (non-)communicatiekanalen door en door ken, zodat ik mij kan informeren. Ik doe de reis met een 6 maanden oude baby, heb in Lyon een aansluiting met een lokale trein met een rittijd van 3,5 uur die maar enkele keren per dag rijdt. Had ik het berichtje in de Metro niet gezien dan had ik mijn aansluiting in Lille gemist (ik had een uur gerekend, ruim voldoende normaalgezien), had ik een extra overstap in Parijs moeten maken (met een metrorit), en een extra overstap van de lokale trein op een lokale bus, waardoor mijn reistijd in totaal met 3,5 uur verlengd zou zijn (in het beste geval, als er nog plaats is op de TGVs) en me dat een hoop geld zou gekost hebben.

Van dergelijke voorvallen word ik als treinfanaat zou moedeloos en verlies ik stilaan mijn vertrouwen in de NMBS.

Daarom ook mijn oproep, alstublieft verbeter nu eens eindelijk de communicatie. Als dit zo nog veel langer duurt, verliest u aan mij helaas een goede klant. Ik durf nu al niet meer de trein aan vrienden, familie en collega's aan te raden.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Eimai »

rdv schreef:Jammer genoeg moet ik opnieuw een klacht indienen over een falend communicatiebeleid nav de geplande werken op L75.
'k heb het niet volledig uitgepluisd, maar op 16 maart lijken de treinen toch normaal te rijden tussen Gent en Kortrijk? Zondag 17 maart worden ze inderdaad vervangen door bussen tussen Gent en Deinze, maar zowel railtime als de site van nmbs geven voor zondag de dienstregeling inclusief bus, of een route vanuit Gent via Brugge.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door rdv »

Eimai schreef:
'k heb het niet volledig uitgepluisd, maar op 16 maart lijken de treinen toch normaal te rijden tussen Gent en Kortrijk? Zondag 17 maart worden ze inderdaad vervangen door bussen tussen Gent en Deinze, maar zowel railtime als de site van nmbs geven voor zondag de dienstregeling inclusief bus, of een route vanuit Gent via Brugge.
Je hebt gelijk, zaterdag rijdt het verkeer blijkbaar normaal. Maar zowel op de routeplanner als op de werfinfokaart staat dat er het hele weekend werken zijn. Ik heb op Railtime zaterdag 16/03 geselecteerd, en de affiches dan gedownload waarop naar de bus verwezen wordt. Op de affiches zelf staat er inderdaad zondag 17 maart, maar ik heb de data op de affiches niet meer gecheckt, aangezien ik de info voor zaterdag gevraagd heb. 't blijft dus een soep.
Plaats reactie