NMBS: Het moet beter!!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Honda-V6

NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Honda-V6 »

Beste spoorwegliefhebbers,

Ik heb me hier gelijk geregistreerd en bijt af met misschien en harde kijk op de NMBS.
En dit vooral omdat ik liefhebber ben van techniek,geschiedenis en een goedwerkend openbaarvervoer. Mijn liefde voor spoorwegen wordt duidelijk gemaakt door mijn collectie van +200 Marklin locomotiefjes.

....

Maar,op dit moment vind ik hoe hard het ook mogen klinken de NMBS een log,inefficient luiaardsoord zonder respect voor geschiedenis en toekomst,en dit voor volgende punten:

1° de verschillende structuren maken de NMBS als het ware onbesuurbaar
2° bij het personeel is er meer stakingsdrang dan ijver om de treinen op tijd te laten rijden
3° de stations in Belgie zijn veel te onverzorg en vuil
4° bepaalde landsdelen (Kempen-Limburg) hebben als het ware géén spoorwegnet de naam waardig
5° de prachtige geschiedenis (HLE 15,16 waarmee ACEC de Duitse fabrieken belachlijk maakte; de "ronde ruiten" elocs HLE 22,23,25 hebben niet het rijvaardige museum status gekregen die ze verdienen,...) met de fiere "B" wordt onrespectvol behandelt
6° het huidige materiaal is rommel hoogste categorie (AM41,VT250,HLE13,...)

wat is julli visie? Voor mij moet de NMBS dringend een mentaliteitswijziging ondergaan op alle gebied,is dat niet zo hoop ik echt op een faillissement en privé maatschappijen zodat ons belastingsgeld niet meer op deze wijze wordt verspilt

Groetjes
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Robin »

prive bedrijven? dan krijg je toestanden alle Fyra en is dat de oplossing denk je?
Stakingen? daarom dat elke depot gevuld zit met werkwillige....
ivm stations geef ik je gelijk maar men is wel een inhaalbeweging aan het doen en men kan natuurlijk niet overal tegelijk werken he ;).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Hobbes »

Ik heb er niks op tegen dat men hier geargumenteerde kritiek geeft op de NMBS, integendeel, maar als U zich alleen maar registreert om kritiek te spuien kan ik U misschien de site http://www.hln.be aanraden, daar doet men dat ook.

Vooral uw opmerking dat de NMBS een luiaardsoord is stoot mij als treinbestuurder zwaar tegen de borst. Misschien werk voor de moderators?

U registreren op een treinenforum als "Honda-V6" zegt mij ook al genoeg eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 24 feb 2013, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door K V B »

Robin schreef:prive bedrijven? dan krijg je toestanden alle Fyra en is dat de oplossing denk je?
Fyra is geen privébedrijf. Toestanden zoals bij privébedrijven als Italo of Westbahn zou iedereen in België waarschijnlijk verwelkomen.
Jim

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Jim »

Honda-V6 schreef: wat is julli visie? Voor mij moet de NMBS dringend een mentaliteitswijziging ondergaan op alle gebied,is dat niet zo hoop ik echt op een faillissement en privé maatschappijen zodat ons belastingsgeld niet meer op deze wijze wordt verspilt

Groetjes
Ja, ons belastingsgeld zou inderdaad beter gaan naar scholing, zodat ze mensen zoals u correct kunnen leren schrijven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Steven »

Hou het hier een beetje beleefd he mensen. Geen persoonlijke verwijten hier, dat doe je maar ergens anders.
Honda-V6

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Honda-V6 »

Niemand moet zich persoonlijk aangevallen voelen...Kritiek kan je ook opnemen als een verwittiging of denken jullie echt dat de modale mens een dermante foute organisatie gaat blijven steunen en gebruiken..... Elke keer de spoorwegen materiaal aankopen blijkt het rommel te zijn. Want wie gaat nu beweren dat de Fyra de eerste flop is? De HLE 13 heeft ook niet de beste betrouwbaarheidsreputaie hoor,de AM 41 is een schandaal trein waarmee wij als Kempenaars ronduit in koude mee worden gezet....
En als je dan beseft dat Belgie ooit toonaangevend was op gebied van spoorwegorganistaie en spoorweg materiaal ben ik erg verbitterd op de NMBS.
Men zou beter opkijken naar een land als Duitsland waar nevenlijnen modern materiaal hebben,waar treien op tijd rijden,waar klassiekers respect krijgen en materiaal verantwoord wordt aangekocht en gebruikt.
Maar wat deden de Belgen? Ze lieten hun industrie kapot gaan,gooiden hun monopolie dat ze hadden voor internationale tractie te grabbel aan Fransen en hervormde hun spoorwegmaatschappij in een nog logger staatsapparaaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Steven »

De HLE13 had een slechte reputatie maar die valt nu best wel mee hoor. Het is niet dat er elke week een loc compleet uit elkaar valt of dat er dagelijks grootste problemen te melden valt. Met de diensten die ik er vorig jaar mee deed was er 1 keer een probleem en voordien was het ook al 6 jaar of langer geleden dat ik er een zwaar probleem mee had.
Rétro

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Rétro »

Honda-V6 schreef:Niemand moet zich persoonlijk aangevallen voelen...Kritiek kan je ook opnemen als een verwittiging of denken jullie echt dat de modale mens een dermante foute organisatie gaat blijven steunen en gebruiken..... Elke keer de spoorwegen materiaal aankopen blijkt het rommel te zijn. Want wie gaat nu beweren dat de Fyra de eerste flop is? De HLE 13 heeft ook niet de beste betrouwbaarheidsreputaie hoor,de AM 41 is een schandaal trein waarmee wij als Kempenaars ronduit in koude mee worden gezet....
En als je dan beseft dat Belgie ooit toonaangevend was op gebied van spoorwegorganistaie en spoorweg materiaal ben ik erg verbitterd op de NMBS.
Men zou beter opkijken naar een land als Duitsland waar nevenlijnen modern materiaal hebben,waar treien op tijd rijden,waar klassiekers respect krijgen en materiaal verantwoord wordt aangekocht en gebruikt.
Maar wat deden de Belgen? Ze lieten hun industrie kapot gaan,gooiden hun monopolie dat ze hadden voor internationale tractie te grabbel aan Fransen en hervormde hun spoorwegmaatschappij in een nog logger staatsapparaaat.
Men kan mss ook ééns de vraag stellen op welke manier locomotieven & treinen nu MOETEN aangekocht worden door de NMBS? De goedkoopste krijgt de leveringsopdracht? Vroeger werden zelf rijtuigen gebouwd/verbouwd en een groot aantal dingen binnenshuis ontwikkeld, & dat is bij mijn weten ook niet meer toegelaten?

Wat de klassiekers betreft kan ik jammer genoeg wel volgen & scoren we toch wel zeer slecht in vergelijking met andere Europese landen. Geen enkele in België gebouwde stomer die nog rijdt, authentiek museum tegen de grond, wat bewaard is is veelal niet meer rijvaardig of compleet, veel te lang gewacht om dingen te bewaren/ niet bewaart, etc...
Maar blijkbaar komt er nu toch wat verandering in de zaak & zal het materiaal dat nog rest toch ééns terug opgeknapt worden wat toch een positieve zaak is. Om nu België met Duitsland te vergelijken...ik denk dat de algemene interesse en middelen in België voor oud spoorweg materiaal in vergelijking met Duitsland gewoon te laag ligt om deze vergelijking te kunnen maken.

Zal ook wel een kwestie zijn van geld & wss een beperkt budget voor historisch materiaal binnen de NMBS??

Gelukkig is er nog zoiets als TSP & andere verenigingen die tal van materieel wisten te behouden.


... en hopen op een faillissement ... wie zal daar beter van worden? Nog een paar 1000 werklozen erbij en nog meer chaos? En om even al het personeel over een zelfde kam te scheren...

@ hobbes, iemand die liefhebber is van een honda-v6 (veronderstel ik dan) kan toch evengoed ook een spoorwegliefhebber zijn, toch?
Laatst gewijzigd door Rétro op 24 feb 2013, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Steven »

inderdaad, ze zien een paar mensen een bepaald beeld van "de spoorwegman/vrouw" ophangen en scheren dan maar ineens heel de rimram over dezelfde kam. Laat ons zeggen dat er van alle slag zijn, (net zoals bij alle andere bedrijven). Je kan zelfs zeggen dat er binnen de spoorweg een soort generatiekloof is. Een verschil tussen de oudere en jongere die er werken.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door dentheo »

Rétro schreef:Vroeger werden zelf rijtuigen gebouwd/verbouwd en een groot aantal dingen binnenshuis ontwikkeld, & dat is bij mijn weten ook niet meer toegelaten?
Dat mag nog waarom niet ? Maar wat gaat dat kosten .. wat kosten de renovaties(geheim ?) en hoe lang duren ze.
Theo
Groeten vanop de Heide
Honda-V6

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Honda-V6 »

zoals ik al zei: ik hou van de spoorwegen en hun geschiedenis. Maar dat kan best een rede zijn om de NMBS duidelijk te maken dat er verandering moet komen. Kost wat kost! Als ik met m'n zoontje de trein neem en ik moet de hele tijd letten of niet te veel aan kauwgums,beschimmelde broodjes,....zou kunnen komen laat ik de trein voor wat ie is. En dan kan ik zeggen dat de verbinding die ik af en toe gebruik één van de neste en veiligste (op gebied van overvallen,diefstal,agressie) van Belgie is want als je vaak leest wat er tussen Gent-Antwerpen-Brussel en Oostende allemaal gebeurt...
En wat betreft luiaardsoord....dat bedoelde ik vooral op het personeel dat niet op "de vloer" werkt hoor
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door dentheo »

Honda-V6 schreef:Kost wat kost!
Nu dat hoeft voor mij niet, ik vind dat men ons belastinggeld nuttig en efficiënt moet besteden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Honda-V6

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Honda-V6 »

Net dat vind ik nuttig besteden. Als men van de spoorwegen hier in Belgie de revalitie van Europa zou maken kan men heel wat extra volk te werkstellen
die bijdragen aan het comfort van de burgers,en daar betaal ik graag voor!
Net zoals ik zonder morren 100eur rijtax meer per jaar wil betalen als ik goede wegen krijg om op te rijden. Maar we betalen gigantisch veel belastingen en al wat de staat (federaal maar zeker ook de vlaamse) doen barst van de onkunde
Rétro

Re: NMBS: Het moet beter!!!

Bericht door Rétro »

Wat betreft vuiligheid & etc op een trein kan ik ook volgen, maar daar hebben in de eerste plaats de (sommige) reizigers zelf de schuld aan. Die vuile boel komt daar niet vanzelf... blijkbaar vinden sommigen het toch nodig om de zetels met een mes open te snijden, overal met zwarte stift die O zo mooie 'tags' op te kladden, ruiten in te trappen, vanalles in dat toilet te moeten gooien die daar niet in hoort & hetgeen er wel in hoort er naast of in de lavabo te déponeren etc etc.... en de helft van hun maaltijd onder/tussen de zetels te duwen.

Wie de dag van vandaag al ééns de trein neemt kent het wel.

ps; poetsen van de treinen wordt trouwens op regelmatige tijdstippen en in vele plaatsen zelfs reeds door privé bedrijven gedaan.

Wat de spoorweg en hun geschiedenis betreft, volgens mij had de trein vroeger een groot aanzien & sprak meer tot de verbeelding. Heb de indruk dat de mensen tegenwoordig een moderne trein gewoon zien als een gebruiks voorwerp om van A naar B te gaan. Niks meer niks minder. De reis is niet meer een deel van het doel, enkel nog zo snel mogelijk op de bestemming geraken.
Plaats reactie