Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Stijn91 »

Intermodaal operator Shuttlewise begint een nieuwe dagelijkse treindienst tussen het Belgische Gent en het Noord-Italiaanse Mortara.

Het eerste vertrek is op maandag 4 maart.

Voor de haven Gent is het de eerste internationale containershuttle per spoor. De trein gaat rijden vanaf de terminal van Stukwerkers Havenbedrijf aan het Mercatordok. In een latere fase wordt de nieuwe terminal op het Kluizendok aangedaan.

Voor Shuttlewise is de nieuwe containershuttle een strategische uitbreiding op bestaande dagelijkse diensten Mortara – Rotterdam en Mortara – Krefeld. De operator ziet Gent als strategische locatie in de driehoek Zeebrugge – Antwerpen – Lille, waarvan ook lokaal verkeer in de regio Gent – Terneuzen kan profiteren.

De tractie wordt geleverd door Crossrail, die voor Shuttlewise ook al enkele jaren de dienst op Rotterdam verzorgt. De terminal in Mortara geldt als een belangrijke hub in Noord-Italië met verbindingen op Nederland, België, Noord-Frankrijk en het Ruhrgebied.

Shuttlewise heeft in 2012 in totaal 860 treinen gereden en meer dan 35.000 containers vervoerd.

Bron: http://www.shuttlewise.com/news/?lang=nl

Weet er iemand wat het traject van deze trein zou zijn van Gent tot aan de grens?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Weet er iemand wat het traject van deze trein zou zijn van Gent tot aan de grens?
Die dieseltjes geraken nooit deftig over de Athus-Meuse volgens mij, dus het zal wel gewoon Gent-Mechelen-Aarschot-Hasselt-Aken worden denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Steven »

Die zouden daar normaal vlot moeten rijden doch zover ik weet heeft crossrail daar geen verbindingen of samenwerkingen lopen om langs die route in Italië te geraken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Weet er iemand wat het traject van deze trein zou zijn van Gent tot aan de grens?
Die dieseltjes geraken nooit deftig over de Athus-Meuse volgens mij, dus het zal wel gewoon Gent-Mechelen-Aarschot-Hasselt-Aken worden denk ik.
Volgens het kaartje dat je kunt zien door op de link te klikken gaat de trein recht naar beneden vanuit Gent naar Frankrijk wat volgens mij zou wijzen op volgende mogelijkheden:
- Gent - Kortrijk - Frankrijk;
- Gent - Zottegem - Geraardsbergen - Ath - Frankrijk;
- Gent - Denderleeuw - Geraardsbergen - Ath - Frankrijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Volgens het kaartje dat je kunt zien door op de link te klikken gaat de trein recht naar beneden vanuit Gent naar Frankrijk wat volgens mij zou wijzen op volgende mogelijkheden:
- Gent - Kortrijk - Frankrijk;
- Gent - Zottegem - Geraardsbergen - Ath - Frankrijk;
- Gent - Denderleeuw - Geraardsbergen - Ath - Frankrijk.
Maar dat kaartje geeft echt geen info over de gevolgde route hoor
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
Stijn91 schreef:Weet er iemand wat het traject van deze trein zou zijn van Gent tot aan de grens?
Die dieseltjes geraken nooit deftig over de Athus-Meuse volgens mij, dus het zal wel gewoon Gent-Mechelen-Aarschot-Hasselt-Aken worden denk ik.
Ofwel met de Crossrail-Traxxen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Steve »

Destijds reden er toch ook bolle neuzen over de Athus-Meuse? Zou een krachtige loc als de Class 66 dit dan niet aankunnen? Of zijn de treinen dermate zwaar?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Destijds reden er toch ook bolle neuzen over de Athus-Meuse? Zou een krachtige loc als de Class 66 dit dan niet aankunnen? Of zijn de treinen dermate zwaar?
Die geraakten er inderdaad wel over, maar ze hinderden toen geen snelle elektrische treinen die er achteraan reden.
Tegenwoordig rijden daar 13nen in TS tegen 100km/h omhoog, als die moeten remmen voor een trage diesel gaan ze in het seinhuis eens goed vloeken.
Bibke schreef:Ofwel met de Crossrail-Traxxen.
Crossrail heeft toch geen traxxen die in België mogen/kunnen rijden. Zeker voor de Athus/Meuse, daar moet je al een 25kV installatie hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Steven »

Shrek schreef: Die geraakten er inderdaad wel over, maar ze hinderden toen geen snelle elektrische treinen die er achteraan reden.
Tegenwoordig rijden daar 13nen in TS tegen 100km/h omhoog, als die moeten remmen voor een trage diesel gaan ze in het seinhuis eens goed vloeken.
.
Alvast wel dagelijkse kost op de Montzen route toen dat laatste stukje nog niet onder de draad hing. Toen had je daar de reeks 51 die rustig naar boven reed en met zware treinen nog amper aan 40 km/u raakte en de reeks 20 die wel tegen 90 km/u naar boven reed. Zal heden ook nog wel het geval zijn voor die keren er daar een reeks 77 nog met een trein naar boven zal rijden. Je kan zoiets nooit vermijden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
Bibke schreef:Ofwel met de Crossrail-Traxxen.
Crossrail heeft toch geen traxxen die in België mogen/kunnen rijden. Zeker voor de Athus/Meuse, daar moet je al een 25kV installatie hebben.
http://www.youtube.com/watch?v=dy16yqFxjRY
http://www.youtube.com/watch?v=xoVp34MFdQw

Maar inderdaad, die zullen niet beschikken over 25kV.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door loic1811 »

ze kunnen in ieder geval al rijden als je de filmpjes bekijkt. :lol: Mogen is iets anders ,zouden dit geen homologatie ritten zijn ?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Shrek »

hle2127 schreef:ze kunnen in ieder geval al rijden als je de filmpjes bekijkt. :lol: Mogen is iets anders ,zouden dit geen homologatie ritten zijn ?
Het enige wat die filmpjes laten zien is dat ze onder 15kV werken. Daarmee ben je nog niet in Antwerpen en al helemaal niet in Athus. Maar goed, als ze bij Crossrail Traxx MS zouden aanschaffen ben ik in ieder geval fan :mrgreen:
scorpion

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door scorpion »

bibke, bedankt voor de link :wink:
vond er niks van op het net, nu dus wel, enkel de datum klopt niet volgens mij.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Bibke »

scorpion schreef:bibke, bedankt voor de link :wink:
vond er niks van op het net, nu dus wel, enkel de datum klopt niet volgens mij.
Jos is daar nogal precies in hoor. Ik denk dus dat die datum wel klopt.
Als je veronderstelling komt door de sneeuw, vandaag was ik nog in Luik en daar lag ook nog sneeuw.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nieuwe spoorshuttle Gent - Mortara

Bericht door Tim »

Deze nieuwe trein naar Gent zal inderdaad via Aachen gaan. Helaas bijna niet te fotograferen want zowel de heen als terugrit zullen 's nachts plaatsvinden.

De Traxx kan de komende weken nog aangetroffen worden tussen Hasselt en Montzen, dit om de bestuurders op te leiden. Van een Class 66 naar een Traxx is toch een redelijk verschil :wink:

In eerste instantie zal deze dan treinen slepen tussen Genk-Goederen en Aachen-West, indien dit goed verloopt komen er meer Traxx'en en zullen deze ook treinen richting Zeebrugge en Antwerpen voor hun rekening nemen.
Plaats reactie