aankondigingsborden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

aankondigingsborden

Bericht door ostbahnhof »

In station Antwerpen Centraal worden op de elektronische overzicht aankondigingsborden de IR (xx.09) treinen naar Brussel-Luchthaven, Brussel met eindbestemming De Panne en Kortrijk enkel aangekondigd als IR trein naar De Panne en Kortrijk.

Wat kan je dan voorhebben als je niet op de hoogte bent van de situatie:
-Iemand die naar West Vlaanderen wil neemt deze trein en zit zonder het te verwachten een uur langer op de trein dan de verbindingen (met aansluiting) via Gent.
-Iemand die naar de Brussel-Luchthaven moet zoekt zich een ongeluk welke trein hij nu moet nemen.
-iemand die naar Brussel moet laat deze trein voor zijn neus vertrekken (ok, voor Brussel zijn er wel wat alternatieven.

De elektronische dame van de luidsprekers spreekt over stops in berchem, mortsel-o.g., mechelen en luchthaven, maar niet over brussel. Wel in 4 talen! goed; maar Brussel wordt nog niet vermeld. de trein rijdt (volgens haar) na Brussel-luchthaven naar Gent waar hij wordt gesplitst.

Het is pas op het perron waar alle stops worden aangeduid maar dan moet je al zakken tot spoor 24.

Natuurlijk staat het ook goed op de gele affiches maar vind het toch niet echt duidelijk dat luchthaven en brussel niet op de overzicht borden verschijnt.

Als iemand dit kan laten aanpassen?

grts
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: toch wel jammer

Bericht door KB »

ostbahnhof schreef:In station Antwerpen Centraal worden op de elektronische overzicht aankondigingsborden de IR (xx.09) treinen naar Brussel-Luchthaven, Brussel met eindbestemming De Panne en Kortrijk enkel aangekondigd als IR trein naar De Panne en Kortrijk.

Wat kan je dan voorhebben als je niet op de hoogte bent van de situatie:
-Iemand die naar West Vlaanderen wil neemt deze trein en zit zonder het te verwachten een uur langer op de trein dan de verbindingen (met aansluiting) via Gent.
-Iemand die naar de Brussel-Luchthaven moet zoekt zich een ongeluk welke trein hij nu moet nemen.
-iemand die naar Brussel moet laat deze trein voor zijn neus vertrekken (ok, voor Brussel zijn er wel wat alternatieven.

De elektronische dame van de luidsprekers spreekt over stops in berchem, mortsel-o.g., mechelen en luchthaven, maar niet over brussel. Wel in 4 talen! goed; maar Brussel wordt nog niet vermeld. de trein rijdt (volgens haar) na Brussel-luchthaven naar Gent waar hij wordt gesplitst.

Het is pas op het perron waar alle stops worden aangeduid maar dan moet je al zakken tot spoor 24.

Natuurlijk staat het ook goed op de gele affiches maar vind het toch niet echt duidelijk dat luchthaven en brussel niet op de overzicht borden verschijnt.

Als iemand dit kan laten aanpassen?

grts
Heb je het al eens aan de klantendienst proberen te melden?
L'union fait la force.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: toch wel jammer

Bericht door ostbahnhof »

Yep, bedankt,
heb het gisteren ook naar hen doorgestuurd, hopelijk wordt het aangepast.

groetjes
franksken

Re: toch wel jammer

Bericht door franksken »

ostbahnhof schreef:Yep, bedankt,
heb het gisteren ook naar hen doorgestuurd, hopelijk wordt het aangepast.

groetjes
Luchthaven,Brussel,Gent,De Panne én Kortrijk!?
Dat wordt een gigantische APQ. :mrgreen:
Ons Emma kan dat niet aan!!
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: toch wel jammer

Bericht door tomdg »

Tot enkele weken geleden werden in Mechelen wel alle haltes van deze trein omgeroepen (zelfs in de 4 talen).
Maar de laatste tijd is het mij ook al opgevallen dat ze nog enkel Luchthaven / Brussel / Gent afroepen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: toch wel jammer

Bericht door Kristofke »

Het is niet doenbaar om zulke treinen in vier talen alle stops te laten omroepen, daar heeft niemand iets aan. Voorlopig is het niet mogelijk om de teksten buiten het Nederlands een andere inhoud te geven en bv de stops over te slaan. Tot dat mogelijk is zal het blijven zoals het nu is. Enkel de bestemming kan men misschien aanpassen maar zulke treinverbinding is natuurlijk niet voorzien om op een APQ te passen.

Een oplossing is van deze trein de "luchthaven-Brussel" te maken, en vanaf Brussel zuid een andere nummer geven. Er is vanaf Antwerpen toch niemand die deze trein neemt voor zijn bestemmingen na Brussel.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: toch wel jammer

Bericht door dentheo »

ostbahnhof schreef:
Natuurlijk staat het ook goed op de gele affiches maar vind het toch niet echt duidelijk dat luchthaven en brussel niet op de overzicht borden verschijnt.

Als iemand dit kan laten aanpassen?
Vroeger gaf men het eindstation en dan eventueel verschillende via's... Nu draait men het om.
Maar er is nu nog een verbinding waar men het zo doet...is mij laatst in Antwerpen opgevallen, ik weet niet meer welke. Kortrijk via Geraardsbergen ?
Echter ook in Brussel, daar geeft men de IC naar Essen als IC naar Antwerpen en uiteindelijk Essen.
Maar omgekeerd in Antwerpen niet naar Brussel en uiteindelijk Charleroi....

Ik ken de logica niet.
De NMBS kennende moet er toch ergens een document zijn met erg lange zinnen, die verklaren hoe het moet..
Als het nu nog vertelt waarom .
Theo
Groeten vanop de Heide
franksken

Re: toch wel jammer

Bericht door franksken »

Probleem is dat Emma niet meer dan 2 bestemmingen kan tonen.
Ook al is de wil er,het kan niet anders.
Voorlopig.Misschien als er veel vraag is kan het systeem aangepast worden.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: toch wel jammer

Bericht door tomdg »

Kristofke schreef:Het is niet doenbaar om zulke treinen in vier talen alle stops te laten omroepen, daar heeft niemand iets aan.
Toch werd het in Mechelen gedaan tot enkele weken geleden. Het was natuurlijk wel wat overdreven.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: aankondigingsborden

Bericht door ostbahnhof »

In Brussel Noord worden per trein 2 lijnen gebruikt op het elektronisch overzichtbord.
1 lijn in het nederlands, 1 lijn in het frans.

Misschien kan zoiets ingevoerd worden voor treinen met een zeer lange rit:
In dit bovenstaand geval:
lijn 1 Brussel - Luchthaven, Brussel - Zuid
lijn 2 Depanne/Kortrijk

Dan denk ik dat we er zijn.
Overzicht blijft beperkt en duidelijk en dan kunnen op het scherm aan het perron alle stopplaatsen vermeld worden.

De stem hoeft inderdaad niet alle stopplaatsen in alle talen te vermelden.
Luchthaven is eigenlijk al genoeg.

grts
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: aankondigingsborden

Bericht door Steve »

Gisteren een nogal vreemde situatie rond 17 u, spoor 1 in Brussel-Centraal.

Naar Dendermonde zijn er rond dat tijdstip de volgende stop- en P-treinen gepland. Al deze treinen bedienen alle stations van lijn 60 (ook de kleintjes zoals Mollem en Heizijde).

16:50: L 5317
16:59: P 8094
17:09: P 8095
17:38: L 1566 (van een gat gesproken :) )

De situatie was de volgende: al deze treinen reden vrij goed op tijd, behalve P 8094, die met een goede 10 minuten vertraging aangekondigd werd. En daardoor overigens ook ietwat nutteloos werd, aangezien de P 8095 al het volk dubbel zou opnemen.

De communicatie rond de P 8094 was echter vrij vreemd. De boodschap was ongeveer de volgende:

Door een probleem tijdens de vorige rit van deze trein heeft de P-trein van 16.59 u ongeveer 10 minuten vertraging.
Reizigers naar (roept alle haltes tot Dendermonde af behalve Mollem) kunnen de P-trein van 17.09 u nemen.
Reizigers naar Mollem kunnen de L-trein van 17.38 u nemen.


Eerste bedenking: de vermelding "vorige rit" deed bij nogal wat pendelaars de wenkbrauwen fronsen, want vrijwel alle P-treinen doen slechts een heen-en-terugrit, dus de vorige rit is meestal al 8-9 uur geleden. Toch was ze in dit specifieke geval correct, want de P 8094 is het verlengde van de L 5336 (Dendermonde - Brussel-Zuid via Brussel-West).

Tweede bedenking: de P-trein van 17.09 u (8095) stopt óók in Mollem, dus er is geen enkele reden om die apart te vermelden. De haltes van de 8094 en 8095 zijn identiek.

Derde bedenking: zelfs als we uitgaan van de (verkeerde) veronderstelling dat de P 8095 niet in Mollem stopt, dan blijft het verkeerd om te verwijzen naar de L 1566, die pas een halfuur later doorkomt. Dan neem je gewoon die vertraagde P 8094 (de vertraging was immers slechts een 10-tal minuten, doorkomst rond 17.09 u). Hoe is het mogelijk dat het informatiesysteem hier geen rekening mee houdt?

Vierde bedenking: aangezien beide treinen zo ongeveer gelijktijdig zijn gaan rijden, waarom geen aankondiging als "de P-trein van 16.59 u volgt onmiddellijk"? Op die manier wordt het volk enigszins gespreid. Nu repte iedereen zich in de 7 I6-rijtuigen van de P 8095 (die daardoor plots zeer vol zat) en werd de P 8094 totaal nutteloos. Je zult er altijd genoeg hebben die op de eerste beschikbare trein springen, maar met een boodschap dat de volgende meteen erna komt, kun je toch al minstens een deel van het volk spreiden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: aankondigingsborden

Bericht door Kristofke »

ostbahnhof schreef:In Brussel Noord worden per trein 2 lijnen gebruikt op het elektronisch overzichtbord.
1 lijn in het nederlands, 1 lijn in het frans.

Misschien kan zoiets ingevoerd worden voor treinen met een zeer lange rit:
In dit bovenstaand geval:
lijn 1 Brussel - Luchthaven, Brussel - Zuid
lijn 2 Depanne/Kortrijk

Dan denk ik dat we er zijn.
Overzicht blijft beperkt en duidelijk en dan kunnen op het scherm aan het perron alle stopplaatsen vermeld worden.

De stem hoeft inderdaad niet alle stopplaatsen in alle talen te vermelden.
Luchthaven is eigenlijk al genoeg.

grts
Dat is niet mogelijk.

Het gevolg zou zijn dat voor deze aankondiging de Franse versie enkel maar de bestemming op die tweede lijn zou omroepen en in het Nederlands enkel maar de eerste lijn zou omroepen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: aankondigingsborden

Bericht door Kristofke »

Steve schreef:Gisteren een nogal vreemde situatie rond 17 u, spoor 1 in Brussel-Centraal.

Tweede bedenking: de P-trein van 17.09 u (8095) stopt óók in Mollem, dus er is geen enkele reden om die apart te vermelden. De haltes van de 8094 en 8095 zijn identiek.

Derde bedenking: zelfs als we uitgaan van de (verkeerde) veronderstelling dat de P 8095 niet in Mollem stopt, dan blijft het verkeerd om te verwijzen naar de L 1566, die pas een halfuur later doorkomt. Dan neem je gewoon die vertraagde P 8094 (de vertraging was immers slechts een 10-tal minuten, doorkomst rond 17.09 u). Hoe is het mogelijk dat het informatiesysteem hier geen rekening mee houdt?

Vierde bedenking: aangezien beide treinen zo ongeveer gelijktijdig zijn gaan rijden, waarom geen aankondiging als "de P-trein van 16.59 u volgt onmiddellijk"? Op die manier wordt het volk enigszins gespreid. Nu repte iedereen zich in de 7 I6-rijtuigen van de P 8095 (die daardoor plots zeer vol zat) en werd de P 8094 totaal nutteloos. Je zult er altijd genoeg hebben die op de eerste beschikbare trein springen, maar met een boodschap dat de volgende meteen erna komt, kun je toch al minstens een deel van het volk spreiden.
De 8095 stopt NIET in Mollem (echter wel in Sint Gillis waar de 8094 NIET stopt!) ! En dus is het logisch dat het eerst volgende vertrek naar Mollem de L trein is.

Echter heeft de operator bij het activeren van de alternatieven "vergeten" om Mollem uit deze alternatieven te halen aangezien het nutteloos is om deze om te roepen voor de L trein als de originele trein voor die L trein komt.

Wanneer de operator een alternatief activeert voor een trein dan kiest het systeem automatisch voor alle haltes het eerst volgende vertrek zonder enige controle of dit nu logisch zou zijn of niet voor de reiziger (als het eerste vertrek naar Gent een L trein is zal ze deze als eerste vertrek omroepen, onlogisch dus). Het is dan aan de operator om de onlogische alternatieven uit te vinken, en eventueel snellere alternatieven te kiezen, wat soms tijdens de spits in alle drukte wel eens voor een station vergeten kan worden.

Uw opmerking of het volgen van de volgende trein is terecht, echter is daar momenteel geen tekst voor voorzien in het systeem. We zeiden dat vroeger voor het systeem er was wel, echter kunnen we op camera's alles volgen in Brussel-Centraal en bitterweinig mensen wachten op de volgende trein wetende uit ervaring dat je maar beter de eerste pakt. Dus het heeft weinig zin want mensen luisteren echt niet.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: aankondigingsborden

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef: Dus het heeft weinig zin want mensen luisteren echt niet.
Dat laatste is wel een dooddoener...kun je alles mee verantwoorden....zelfs het slopen van de luidsprekers.
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: aankondigingsborden

Bericht door Kristofke »

dentheo schreef:
Kristofke schreef: Dus het heeft weinig zin want mensen luisteren echt niet.
Dat laatste is wel een dooddoener...kun je alles mee verantwoorden....zelfs het slopen van de luidsprekers.
Nogmaals, bepaalde treinen lopen tot vijf minuten vertraging op in stations terwijl de aankondiger duidelijk vijf keer roept dat er vlak achter een zelfde trein zit, en mensen willen NIET luisteren. Waarschijnlijk horen ze het wel, maar willen ze het risico niet nemen en proppen ze zichzelf nog liever op een volle trein en verhinderen ze het vertrek door het niet kunnen sluiten van de deuren. En dat doet zich dan in vier stations telkens opnieuw voor (bijvoorbeeld richting Namen een volzette trein vanaf Brussel-Centraal heeft dezelfde problemen met niet luisterende reizigers in Noord, Schuman en Luxemburg).

Ik heb trouwens niet gezegd dat we het dan maar niet meer doen omdat reizigers niet luisteren, we deden dat altijd.

Uw luidsprekers slopen opmerking is dan ook niet van doen, de mensen horen de aankondiging wel maar ze LUISTEREN niet!
Laatst gewijzigd door Kristofke op 06 mar 2013, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie