Signalisatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
tomtom711

Signalisatie

Bericht door tomtom711 »

Beste enthousiast,

Ik zal hoogst waarschijnlijk op 6 mei beginnen met de vorming tot treinbestuurder. Ik weet dat het niet mogelijk is om de cursuspakketten al reeds in te zien en dat die nagenoeg niet te vinden is op het web, wat wel begrijpelijk is (copyright redenen; enz,...). Ik weet via één van de bezoekers (Steven) waaruit het cursuspakket is opgebouwd en daarover gaat mijn volgende vraag ...

Is er ergens een site, een link, een boek, te vinden over de signalisatie bij de belgische spoorwegen ???

Ik ben verschoten van hoe interessant de opleiding treinbestuurder wel is en daar ik een tweetal maanden moet wachten dacht ik om me een beetje voor te bereiden op wat komen gaat.. Eigenlijk is alle info, over de leerstof, welkom .


Merci, en de groeten iedereen
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Signalisatie

Bericht door Steve »

Met een klein beetje Googlen kom je al heel snel uit op Railmedia.be, waar er alvast een pagina gewijd is aan de verschillende seinbeelden en snelheidsborden: http://www.railmedia.be/seinen.htm

Nog een aantal mogelijk interessante links:

http://www.nicospilt.com/index_nmbs-beveiliging.htm

http://www.tassignon.be/trains/RGS-I-III/RGS-I-III.htm (volledig reglement, wel in het Frans en geen idee of het nog enigszins actueel is)

http://www.wallorail.be/europe/belgique ... /index.htm

http://www.thesignalpage.nl/data.php
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalisatie

Bericht door Shrek »

Of deze: http://www.spoorventje.be/Treinen/Belgi ... poren.html :mrgreen:

Maar aan echte uitgebreide cursussen zal je niet geraken vrees ik, dat is allemaal beschermd materiaal. Maar geen nood, over enkele weken krijg je meer dan genoeg studiemateriaal van je nieuwe werkgever :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalisatie

Bericht door Steven »

Inderdaad, de eigenlijke theorie bestaat uit de nodige KILO's papier, papier en .... jawel hoor nog eens papier.
De basiszaken staan inderdaad op verschillende sites online. Maar dat zijn enkel de normale dingen. Het feit is dat het grootste deel van de theorie eigenlijk bestaat uit abnormale zaken. Alle gevallen van gestoorde seinen, gestoorde overwegen, remklemmingen, incidenten, .... noem het maar op maar dat zal bijna 2/3 uitmaken van de theorie.
trouwens Shrek merci om mijn eigen (niet meer echt up to date) site te gebruiken als verwijzing.
Klassiekje
Berichten: 550
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Signalisatie

Bericht door Klassiekje »

Er bestaan toch samenvattingen van de HLT die circuleren op internet, voor zover die legaal zijn natuurlijk :o
tomtom711

Re: Signalisatie

Bericht door tomtom711 »

Bedankt voor de info. Ik ben al oude kennissen (machinisten) aan het opzoeken om wat meer info los te weken,


MERCI VOOR DE LINKS
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalisatie

Bericht door Steven »

Klassiekje schreef:Er bestaan toch samenvattingen van de HLT die circuleren op internet, voor zover die legaal zijn natuurlijk :o
Die zijn zelden up to date.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Signalisatie

Bericht door Hobbes »

Ik zou eigenlijk afraden om op voorhand op eigen houtje beginnen te studeren, wegens het gevaar dat je verkeerde of verouderde informatie gaat opnemen, met alle gevolgen vandien als je dan uiteindelijk aan de cursus begint.

Gewoon even geduld hebben, je zal je studiedrift in de toekomst nog goed kunnen gebruiken. :wink:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Signalisatie

Bericht door Eimai »

Ik ging hier net hetzelfde als Hobbes zeggen: de beste raad die ik kan geven is om gewoon te wachten tot je de leerstof krijgt. Je kan een klein beetje basisinfo vinden op het internet over seinen en merkborden langs het spoor, maar als ze al correct is, is ze nooit up to date of volledig. Je gaat m.a.w. jezelf ongetwijfeld verkeerde dingen aanleren en dat wil je zeker niet net voor de opleiding. De reglementering is soms al verwarrend genoeg dat je best meteen de juiste versie leert.

De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.

De reglementering van 1967 is weliswaar zeer interessante informatie om te zien hoe de evolutie is gegaan, maar veel blijft er niet meer van over in de huidige reglementering.

Dus ja, ik kan begrijpen dat je ongeduldig bent, maar wacht gewoon maar, je zal nog tijd genoeg krijgen om alles achter de kiezen te krijgen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Signalisatie

Bericht door HLE 2302 »

Eimai schreef:
De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.
Heb net die info op railmedia eens bekeken, staat inderdaad vol met fouten.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Signalisatie

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Inderdaad, de eigenlijke theorie bestaat uit de nodige KILO's papier, papier en .... jawel hoor nog eens papier.
Geven ze die jongens geen Ipad? Ik dacht dat inmiddels alle TB's er één hadden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalisatie

Bericht door Steven »

nee totaal geen ipad en geen tablet voor leerling bestuurders.
Treinbestuurders krijgen de Panasonic Toughbook

Doch dat toestel heeft zodanig veel beperkingen gekregen dat het momenteel dienst doet als .... PDF lezer.
pietje

Re: Signalisatie

Bericht door pietje »

Steven schreef: Treinbestuurders krijgen de Panasonic Toughbook

Doch dat toestel heeft zodanig veel beperkingen gekregen dat het momenteel dienst doet als .... PDF lezer.
Je bedoelt toch beperkingen opgelegd (ingesteld) door de IT afdeling?
Aan het toestel ligt het alvast niet, daar heb ik ervaring uit eerste hand van :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalisatie

Bericht door Steven »

Inderdaad het toestel is bijna volledig lam gemaakt door de beperkingen opgelegd vanuit de IT afdeling en dus ook de bijhorende directies die er over hebben beslist.
OMC

Re: Signalisatie

Bericht door OMC »

Eimai schreef: De eerste link van Steve hierboven naar railmedia staat bvb. al vol verkeerde informatie, en als je die dingen zou vertellen op je examen is je opleiding afgelopen.
Die pagina is bij deze van het net af.
Plaats reactie